Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2005, 09:08
shy gurl
shy gurl is offline
Ik wil misschien Frans gaan studeren, maar ik twijfel er nog erg over. Is hier misschien iemand die Frans of een andere taal studeert, en mij wat kan vertellen over de studie? (valt het mee/tegen, heb je veel colleges, hoe vaak heb je de vakken, heb je veel literatuur of niet, wat wil je er later mee gaan doen, etc.) Of misschien is er iemand die het net als ik van plan is? Aangezien er waarschijnlijk niemand is die Frans studeert/ wil gaan studeren ben ik ook benieuwd naar de ervaringen van mensen die een andere taal studeren. De talenstudies komen wel aardig met elkaar overeen, toch?
Oud 25-03-2005, 20:19
Tjaan
Tjaan is offline
Ik studeer Nederlands, niet echt 'een taal studeren' zoals je bedoelt, maar misschien dat je er toch iets aan hebt...
Mijn studie is ingedeeld in 5 onderdelen: moderne letterkunde, oude letterkunde, moderne taalkunde, historische taalkunde en taalbeheersing. Ik denk dat deze onderdelen bij elke talenstudie wel terugkomen, plus nog dingen als woordjes en grammatica enzo.
Veel verder kan ik je ook niet helpen...
Oud 26-03-2005, 21:23
MH
MH is offline
Ik doe ook nederlands, in Groningen. Een blik in de studiegids van Letteren leverde het volgende resultaat voor Romaanse Talen en Culturen:
"Voor een goede opbouw van het programma is het allereerst noodzakelijk dat de student de gekozen taal goed leert beheersen. Dit gebeurt vooral in het eerste semester van het eerste jaar. Maar behalve taalvaardigheid zijn ook de andere [...] deelgebieden in het propedeuseprogramma opgenomen. [...]
Het tweede en derde studiejaar wordt grotendeels besteed aan verbreding en verdieping van de vakkennis, zowel op het gebied van de thuistaal (de taal die je als hoofdtaal kiest uit Frans, Spaans en Italiaans, MH) als in het bredere Romaanse perspectief. Tot dat laatste behoort ook het verwerven van een basiskennis van een tweede Romaanse taal. De taalvaardigheidstraining wordt steeds meer geintegreerd in de thuistaalonderdelen gewijd aan taal-, cultuur- en letterkunde, die dan ook vrijwel uitsluitend gegeven worden in het Frans, Italiaans resp. Spaans. De inhoudelijke nadruk in deze colleges ligt op de relatie met maatschappij, media en film."

Bron: studiegids 2004-05, Bachelor opleiding Fac. Letteren, RuG.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 23:25
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 26-03-2005 @ 22:23 :
*verhaal*
Ja, en wat vind je er zelf van? Ik denk dat ze meer in persoonlijke meningen geinteresseerd is, dit kan ze zelf ook wel van de site afhalen lijkt mij. Niet om lullig te doen hoor..nouja, ikzelf ben iig wel in jouw eigen mening erover geinteresseerd.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 10:55
Tjaan
Tjaan is offline
Citaat:
Urm schreef op 27-03-2005 @ 00:25 :
Ja, en wat vind je er zelf van? Ik denk dat ze meer in persoonlijke meningen geinteresseerd is, dit kan ze zelf ook wel van de site afhalen lijkt mij. Niet om lullig te doen hoor..nouja, ikzelf ben iig wel in jouw eigen mening erover geinteresseerd.
MH zegt dat hij zelf Nederlands studeert, dat stukje over Romaanse talen komt alleen uit de studiegids. Denk niet dat ie een mening erover heeft als ie het niet zelf studeert... En ik denk niet dat de TS heel erg veel heeft aan meningen van mensen die Nederlands studeren (zoals MH en ik), want volgens mij lijkt het helemaal niet op een echte taal studeren zoals Frans...
Oud 31-03-2005, 06:59
shy gurl
shy gurl is offline
Bedankt voor jullie reacties Verder nog iemand??
Oud 13-04-2005, 18:22
shy gurl
shy gurl is offline
echt niemand ??
Oud 13-04-2005, 18:43
Verwijderd
Houd er rekening mee dat het accent bij elke universiteit een beetje anders kan liggen. Over het algemeen ligt bij Nederlandse universiteiten het accent op de taalverwerving, maar het kan toch aardig verschillen per universiteit.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 09:55
kroepoekje
kroepoekje is offline
ik studeer Engels in Leiden.
Groot gedeelte van de studie is literatuur bij mij. Daarnaast voor taalvaardigheid een hoop schrijven.
Maar ik vind het wel leuk.
heb 3 dagen in de week college en verder veel thuis doen.
Oud 15-04-2005, 12:35
Verwijderd
Ik ga volgend jaar misschien Spaans studeren (erbij dan).
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 18:03
shy gurl
shy gurl is offline
Citaat:
kroepoekje schreef op 15-04-2005 @ 10:55 :
ik studeer Engels in Leiden.
Groot gedeelte van de studie is literatuur bij mij. Daarnaast voor taalvaardigheid een hoop schrijven.
Maar ik vind het wel leuk.
heb 3 dagen in de week college en verder veel thuis doen.
Weet je toevallig ook hoe dit bij Frans is? Of er daar ongeveer net zo veel colleges zijn, en een groot gedeelte ook uit literatuur bestaat?
Reageren

Regels voor berichten