Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2005, 16:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik studeer sinds dit jaar biomedische wetenschappen. Ik was er toen ik eraan begon al twee jaar van overtuigd dat dit de studie was maar het valt me toch allemaal een beetje tegen. Ik heb eigenlijk nooit zin in practicum, lessen of om te gaan leren. Ik vind de stof wel interessant soms, lang niet altijd maar op het moment dat ik het echt moet onthouden of toepassen vind ik het niet leuk meer. Ik heb dat niet met alle vakken, de medische vakken vind ik nog wel leuk maar ook niet om echt te leren.

Nou begin ik steeds meer twijfels te krijgen of dit wel de studie voor me is. Nou vraag ik me af of anderen wel altijd zin hebben in hun studie en alles (of iig het meerendeel, alles lukt nooit denk ik) interessant vinden of dat dit heel normaal is wat ik heb?

Vind jij jouw studie nog altijd leuk, ook op het moment dat je het moet toepassen in een practicum of werkzitting of als je het echt moet leren en onthouden voor een examen? Denk je dat dit een goede basis om verder te gaan met je studie of niet?
Oud 12-04-2005, 16:57
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik zit intussen in het 3e jaar van mijn studie (Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde) en begin het alleen maar leuker en interessanter te vinden. In het eerste jaar kregen we alleen maar inleidende vakken; dat was redelijk saai. Intussen krijgen we relevantere en boeiendere vakken. Al vind ik de vakken over verstandelijke handicaps niet heel boeiend, maar het valt wel te doen om dat te leren.
Ik baal meestal wel een beetje van alle stof die ik moet leren voor een tentamen, maar meestal komt dat doordat ik alles laat liggen tot de laatste 2 weken.
Ik weet intussen wel dat ik nooit (alleen maar) het werk van een orthopedagoog wil doen, en in die zin dus de verkeerde studie heb gekozen. Maar met nog een andere opleiding erachter aan, kom ik er wel.
Wat jouw situatie betreft: je zegt dat je het nog wel leuk vindt, maar minder zodra je het moet gaan leren. Ik zou als ik jou was goed nadenken over wat je wilt in de toekomst: zie je jezelf iets in deze richting doen, of heb je andere interesses?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 17:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 12-04-2005 @ 17:57 :
Wat jouw situatie betreft: je zegt dat je het nog wel leuk vindt, maar minder zodra je het moet gaan leren. Ik zou als ik jou was goed nadenken over wat je wilt in de toekomst: zie je jezelf iets in deze richting doen, of heb je andere interesses?
Het is dus juist zo dat ik zeker iets in deze richting wil gaan doen en dat dit lange tijd de enige studie is geweest die ik echt wou gaan doen en dat ik daarom zo bang was als het niet zou lukken wat ik dan moest doen. Ik vraag me of dit moment alleen af of dit de juiste weg is om in die richting terecht te komen.
Oud 12-04-2005, 17:38
Balance
Balance is offline
Ikzelf vond mijn studie ook nogal tegenvallen in het begin. Ik vond de stof ook interessant, maar om dan te zeggen dat je je vol overgave op het leerwerk stort, nou nee. Ook de colleges boeiden me niet erg: 2 uur naar een docent luisteren is niet mijn favoriete ding.
Ik twijfelde erg, maar had het probleem dat er geen enkele andere studie was waarvan ik dacht dat ik het probleem daarbij niet zou hebben.
Inmiddels heb ik een snuffelstage achter de rug en die heeft mij echt over de streep getrokken om dit te blijven doen: wat ik daar zag was echt het werk wat ik later wil doen! Ik weet dus niet of het voor jou mogelijk is om eens te gaan kijken bij iemand die afgestudeerd is in jouw studie?
Verder krijg ik langzaamaan ook interessantere vakken, omdat je (zoals HaWaHaai ook zegt) in het begin enkel inleidende vakken hebt.
Oud 12-04-2005, 17:55
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik zit nu voor het eerste jaar op een verkorte Masteropleiding op de Uni, dus ik ben HBO-doorstroom (vorig jaar heb ik mijn diploma gehaald) en ik heb zo rond januari, februari ook een periode gehad waarbij ik het ff niet zag zitten. Voelde me minder thuis dan op de HEAO, vond dat de opleiding minder bij me paste en mijn interesse was wat gedaald. Maar dat kwam eigenlijk omdat ik te horen kreeg dat ik 2 tentamens niet had gehaald (die moet ik nu in de zomervakantie herkansen) en normaliter haal ik bijna al mijn tentamens in 1 keer. In 4 jaar HEAO heb ik eigenlijk maar 4 of 5 tentamens moeten herkansen en nu in een half jaar al 2. Tja, dat is om minder vrolijk van te worden.

Nu heb ik er weer wat meer zin in. Vooral omdat ik een nieuw semester heb, dat minder zwaar is (minder vakken). Ook is dat misschien omdat ik het leventje wat meer gewend nu ben (was toch in het begin een omschakeling). Er zijn natuurlijk dingen die je minder liggen of minder interesseren, maar die moet je ook maar doen. Maar het kan best wel dat je soms in een dipje zit. Echter, niet meteen opgeven en er weer tegen aan gaan. Als je misschien doorzet, kom je je er wel overheen.
Oud 12-04-2005, 18:09
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik het begin van het jaar was ik heel enthousiast, maar zo langzamerhand (sinds begin dit kalenderjaar) komt de "sleur" er een beetje in. Het wordt gewoon om erheen te gaan, colleges en practicums te volgen, het nieuwtje is er af. Gevolg: ik vindt ook niet alles meer leuk. Tuurlijk doe ik liever wat anders met mijn tijd dan gaan zitten te leren of colleges/praticums te volgens.
Maar dat heeft me zeker ook aan het denken gezet, en ik ben zo langzamerhand tot de conclusie gekomen dat studie/leren nooit echt leuk zal zijn. Ik vindt het wel leuk/interessant om alles te weten alleen is het een beetje jammer dat je ervoor moet leren en er tijd in moet stoppen. De stof zelf is dus zeker bij mij niet het probleem, eerder bijkomende dingen. Ik kan me ook niet altijd motiveren om naar practicum te gaan, maar dat komt ook mede doordat ik lang niet alle practicums leerzaam vindt (vragen in groepjes maken is niet echt mijn idng)
Bijkomend punt, ik studeer geneeskunde, dat het ook een studie is die veel van jezelf vraagt, van je karakter en vaardigheden. Je wordt getraind op te juiste attitude enzo, hmjah en dat is wel wat anders dat gewoon stof leren.
Ik denk dat niemand huppelt van blijheid weer naar college gaat. Iig ik ken weinig mensen die dat doen.
Hmjah ik had ik februari al besloten dat ik het jaar iig al zou maken, en zo langzamerhand denk ik dat ik er ook gewoon mee doorga.
Ik vindt het ook gewoon een eng idee dat dit is wat ik me hele leven moet blijven doen. Na de middelbare school kies je ook wel, maar ik koos toen met het idee dat ik nog kon switchen. Als ik nu doorga dan zit er zeg maar aanvast, dat ga ik de rest van mijn leven doen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 18:47
PV
PV is offline
Ik vind ook lang niet alles aan mijn studie leuk.. door stages weet ik wel dat ik het werk wat ik na mijn studie ga doen, leuk vind, maar de route naar het diploma toe is minder. Er zijn een paar onderdelen van de studie verplicht voor iedereen, wat ik erg vervelend vind omdat dat nou júist onderdelen zijn die ik nutteloos vind.

Dus tja, ik denk wel dat het normaal is dat je je studie niet altijd even leuk vind. Je moet het achterliggende doel voor ogen houden (je toekomstig baan), maar dat is niet altijd even gemakkelijk
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 18:49
Verwijderd
Ja. Ik ben hartstikke blij dat ik dit heb gekozen, hoewel het eigenlijk meer een blinde gok was dan een weloverwogen keuze. Maar naarmate ik verder kwam begon ik het steeds leuker te vinden, en nu mijn afstuderen nadert lijkt me niets leuker dan met deze opgedane kennis in de praktijk aan de slag te gaan en het daar verder uit te diepen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 19:00
Freestyler*
Freestyler* is offline
nee ik vind mijn studie niet leuk
maar dat verontrust me niet

alles lees ik alleen maar omdat het moet
en dat geldt ook voor de colleges

duidelijk toekomstbeeld heb ik ook niet
maar ik zou niks weten - op mijn niveau - wat me dan wel erg interessant of leuk lijkt ofzo
Oud 12-04-2005, 20:20
Verwijderd
Alles wordt gewoon na een tijdje, en ik denk dat dit - zo na ruim een half jaar - wel de tijd is om aan je studie te gaan twijfelen. Het is allemaal niet zo nieuw meer, en wel best zwaar rond deze tijd van het raar.

Ook ik twijfel wel eens of dit is wat ik wil - als ik aan het begin van een dag college al het liefst naar huis zou gaan, of als een practicum mij compleet niet aanstaat -, maar ik kom toch genoeg interessante dingen tegen in mijn studie om ermee door te willen gaan. Een studie is toch een middel om iets te bereiken, het is niet zo dat je je hele leven die stomme practica moet volgen, of zo.
Dus ga ik er maar gewoon mee door, ik weet ook niet wat ik anders zou moeten studeren, dat speelt ook een klein beetje mee.
Je hoeft je studie toch niet geweldig te vinden?

Maar hoe het in jouw situatie zit moet je toch zelf beoordelen denk ik, is er niet iets wat jij misschien liever zou willen studeren?
En twijfel je echt aan of je het wel leuk zal blijven vinden, of aan je eigen capaciteiten?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 20:36
pyres
pyres is offline
ik ben nu tweedejaars fm en ik ga ook stoppen
de studie motiveert me niet meer
dus ik ga switchen

ik ga psychologie doen (althans eerder ff loten)
Oud 12-04-2005, 22:01
Verwijderd
Ik ben in november met mijn eerste studie, International Economics & Business gestopt. Op het moment zelf was het echt een moeilijke keuze, omdat ik het niet zag zitten om een paar maanden te gaan werken. Nu kan ik zeggen dat ik alleen maar blij ben met mijn beslissing. Ik ging niet met plezier naar college, ik vond de colleges daarnaast ontzettend saai en ik kon mezelf ook niet tot leren zetten. Nu ben ik in februari begonnen met IB&L (weliswaar hbo, maar goed) en dit vind ik tot nu toe echt hartstikke leuk. Ik volg bijna alle lessen, ik vind de stof interessant en ik ben er nu achtergekomen dat meer taal en minder economie veel beter bij mij past. Ik overweeg nu ook om volgend jaar een studie Spaans ernaast te doen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 22:09
Roos
Roos is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 12-04-2005 @ 19:09 :
Ik kan me ook niet altijd motiveren om naar practicum te gaan, maar dat komt ook mede doordat ik lang niet alle practicums leerzaam vindt (vragen in groepjes maken is niet echt mijn idng)
Je moet ook niet naar die zinloze practica gaan. Scheelt zeeen van tijd (ik zit in het 2e jaar in Rdam en tegenwoordig ga ik bijna nooit meer naar VO's, maar ik haal wel 7-ens)
Oud 13-04-2005, 06:48
Verwijderd
Niemand heeft echt altijd zin in zijn/haar studie en/of vindt alles interessant, denk ik... Zeker in de eerste is het heel normaal dat je twijfelt, vind ik dan iig.

Zelf zit in in de derde van hbo pedagogiek en op zich vind ik de studie nog steeds erg leuk en interessant, maar ik vind niet alles leuk en niet alles interessant en zin in leren ed heb ik zeker niet altijd, lijkt me ook niet mogelijk.

Heeft dat niet leuk vinden van onthouden en toepassen misschien niet ook een andere reden?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 09:33
Verwijderd
Niets kan altijd leuk zijn. Zelfs studies die heel erg specifiek zijn en waar relatief veel mensen zitten die altijd al hebben geweten dat ze dat wilden gaan doen (conservatorium, geneeskunde, toneelschool enz.) zijn af en toe nog wel eens saai of niet leuk, omdat je áltijd dingen moet doen die je niet leuk vindt. Dat is gewoon een vorm van volwassenheid, accepteren dat niet altijd alles maar leuk kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 10:20
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-04-2005 @ 10:33 :
Niets kan altijd leuk zijn. Zelfs studies die heel erg specifiek zijn en waar relatief veel mensen zitten die altijd al hebben geweten dat ze dat wilden gaan doen (conservatorium, geneeskunde, toneelschool enz.) zijn af en toe nog wel eens saai of niet leuk, omdat je áltijd dingen moet doen die je niet leuk vindt. Dat is gewoon een vorm van volwassenheid, accepteren dat niet altijd alles maar leuk kan zijn.
Dat klopt inderdaad, maar het ligt er maar net aan op welk punt je het echt niet meer leuk vindt. Als je maar een heel klein deel van je studie echt interessant vindt, dan kun je je natuurlijk afvragen of je daar wel goed zit. Het is toch vooral het gevoel van 'zit ik hier op mijn plaats' of 'wat doe ik hier'.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 10:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roos schreef op 12-04-2005 @ 23:09 :
Je moet ook niet naar die zinloze practica gaan. Scheelt zeeen van tijd (ik zit in het 2e jaar in Rdam en tegenwoordig ga ik bijna nooit meer naar VO's, maar ik haal wel 7-ens)
Mijn practica zijn helaas allemaal verplicht dus ik moet ze wel doen, ook al vind ik ze zinloos.

Citaat:
Leonoor schreef op 13-04-2005 @ 07:48 :
Niemand heeft echt altijd zin in zijn/haar studie en/of vindt alles interessant, denk ik... Zeker in de eerste is het heel normaal dat je twijfelt, vind ik dan iig.

Zelf zit in in de derde van hbo pedagogiek en op zich vind ik de studie nog steeds erg leuk en interessant, maar ik vind niet alles leuk en niet alles interessant en zin in leren ed heb ik zeker niet altijd, lijkt me ook niet mogelijk.

Heeft dat niet leuk vinden van onthouden en toepassen misschien niet ook een andere reden?
Ik dacht ook al dat het aan het eerste jaar lag, dat dat overal heel algemeen zou zijn en dat het wat dat betreft dus niet uit zou maken of ik iets anders zou gaan doen omdat je dan weer precies hetzelfde krijgt. Ik hoop alleen maar dat het dan volgend jaar wel beter wordt (tis dit semester al wat beter) want anders houd ik dit echt geen 4/5 jaar vol.

Misschien heeft het niet leuk vinden van onthouden en toepassen wel een andere reden maar ik zou zo gauw eigenlijk niets anders weten. Misschien gewoon dat je altijd liever iets anders doet dan leren (ik tenminste). Welke redenen had jij in je hoofd dan?

Citaat:
nare man schreef op 13-04-2005 @ 10:33 :
Dat ben ik zeker met je eens en het is daarom dat ik dit ook niet gelijk opgeef. Ik wil zeker mijn jaar afmaken, ook in verband met eventuele vrijstellingen die ik misschien nog gaan krijgen mocht ik iets anders gaan doen. Ik weet dat er altijd dingen zijn die je niet leuk vinden of je minder liggen en ik vraag me op dit moment dus af of er nog wel genoeg is wat ik wel leuk vind.
Oud 13-04-2005, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-04-2005 @ 11:30 :

Misschien heeft het niet leuk vinden van onthouden en toepassen wel een andere reden maar ik zou zo gauw eigenlijk niets anders weten. Misschien gewoon dat je altijd liever iets anders doet dan leren (ik tenminste). Welke redenen had jij in je hoofd dan?
Het verhaal over tentamenangst ed.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Dat ben ik zeker met je eens en het is daarom dat ik dit ook niet gelijk opgeef. Ik wil zeker mijn jaar afmaken, ook in verband met eventuele vrijstellingen die ik misschien nog gaan krijgen mocht ik iets anders gaan doen. Ik weet dat er altijd dingen zijn die je niet leuk vinden of je minder liggen en ik vraag me op dit moment dus af of er nog wel genoeg is wat ik wel leuk vind.
Dat heb ik mijzelf ook dikwijls afgevraagd. Ik denk dat veel mensen die niet kunnen kiezen niet zozeer kunnen kiezen omdat ze teveel dingen leuk vinden, maar dat ze bij niks echt iets hebben van 'ja, dit is dé studie voor mij'.
Je schreef dat je altijd vastbesloten was dit te gaan doen. Is het misschien omdat het tegenvalt, dat je daarom het idee hebt dat je daar niet op je plek zit?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-04-2005 @ 13:12 :
Dat heb ik mijzelf ook dikwijls afgevraagd. Ik denk dat veel mensen die niet kunnen kiezen niet zozeer kunnen kiezen omdat ze teveel dingen leuk vinden, maar dat ze bij niks echt iets hebben van 'ja, dit is dé studie voor mij'.
Het Nederlandse systeem van keuze voor het hoger onderwijs moet wat mij betreft sowieso enorm op de schop. Het is gruwelijk slecht geregeld op dit moment. Middelbare scholen maken zich er met een jantje van leiden vanaf door hooguit één of twee keer per jaar kinderen op een klassikale open dag naar een HBO of uni te sturen. Voor de rest mogen ze het zelf uitzoeken.

Het probleem is dat je vantevoren vaak niet kúnt kiezen, omdat je gewoon nog niet genoeg weet. Je weet niet of bijv. rechten leuk is als je nog niet de materie enigszins kent. Dat kan pas als je er een tijdje mee gewerkt hebt. Dat geldt voor vrijwel alle studies. Daarom zou er eigenlijk een systeem moeten zijn waarin kinderen gewoon vaker 'proefstuderen', veel vaker en veel intensiever en - vooral - op individuele basis meelopen met studenten, om te zien hoe het er écht op een gewone dag uitziet bij zo'n studie. Dan kies je veel gerichter.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 12:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-04-2005 @ 12:59 :
Het verhaal over tentamenangst ed.
Ik weet niet of dat er veel mee te maken heeft. Dat gaat eigenlijk pas spelen op het moment dat ik het echt moet kennen voor mijn examen terwijl ik al geen zin heb om te gaan leren tijdens het semester en nog niet eens voor mijn examen.

Citaat:
Krummeltje schreef op 13-04-2005 @ 13:12 :
Je schreef dat je altijd vastbesloten was dit te gaan doen. Is het misschien omdat het tegenvalt, dat je daarom het idee hebt dat je daar niet op je plek zit?
Ik denk dat dat ook wel voor mij geldt. Ik vind heel veel dingen leuk maar bij mijn keuze voor deze studie vielen eigenlijk alle alternatieven al om een of andere reden af omdat het het toch niet helemaal was. Nu heb ik het idee dat dit het ook niet helemaal is maar dat er misschien niets is wat het wel helemaal is en dat ik dus misschien beter kan leren leven hiermee.

Het klopt dat ik het idee heb dat dit het niet helemaal is en dat het daarom ook tegenvalt. Ik twijfel gewoon nog steeds zo erg.
Oud 13-04-2005, 12:35
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Roos schreef op 12-04-2005 @ 23:09 :
Maar soms zijn ze wel nuttig dus ik zat altijd met het dilemma (wel gaan en dan misschien twee uur daar voor lul zitten of niet gaan maar dan misschien wel belangrijke dingen missen). Maar idd, genoeg vo's heb ik dit jaar al overgeslagen en ik heb niet het idee dat dit mijn studieresultaten negatief beinvloedt.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 12:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-04-2005 @ 13:16 :
Het probleem is dat je vantevoren vaak niet kúnt kiezen, omdat je gewoon nog niet genoeg weet. Je weet niet of bijv. rechten leuk is als je nog niet de materie enigszins kent. Dat kan pas als je er een tijdje mee gewerkt hebt. Dat geldt voor vrijwel alle studies. Daarom zou er eigenlijk een systeem moeten zijn waarin kinderen gewoon vaker 'proefstuderen', veel vaker en veel intensiever en - vooral - op individuele basis meelopen met studenten, om te zien hoe het er écht op een gewone dag uitziet bij zo'n studie. Dan kies je veel gerichter.
Ik denk dus ook niet dat ik dit van te voren had kunnen voorspellen. Ik ben wel wezen kijken op een open dag, meeloopdagen kennen zie hier in Belgie helemaal niet maar op zo'n open dag krijg je toch niet alles echt mee. Ik had toen bijvoorbeeld nooit gedacht dat het zo theoretisch en algemeen zou zijn.
Oud 13-04-2005, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-04-2005 @ 13:37 :
Ik denk dus ook niet dat ik dit van te voren had kunnen voorspellen. Ik ben wel wezen kijken op een open dag, meeloopdagen kennen zie hier in Belgie helemaal niet maar op zo'n open dag krijg je toch niet alles echt mee. Ik had toen bijvoorbeeld nooit gedacht dat het zo theoretisch en algemeen zou zijn.
Precies. Dat kun je dus ondervangen door gewoon middelbare scholieren veel meer in aanraking te brengen met de stof zelf. Want op open dagen krijg je op zijn best een animerend praatje voorgeschoteld dat bedoeld is om jou te lokken. Maar de werkelijke gang van zaken zie je pas als je ermee aan de slag gaat. Daarom is het ook heel begrijpelijk dat mensen na een jaar stoppen, maar daarna moeten ze toch echt een keer iets afmaken, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 12:44
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-04-2005 @ 13:16 :
Ja, dat zou eigenlijk ook wel moeten. Maar zeg nou zelf: in zo'n examenjaar ben je toch veel meer bezig met het halen van je tentamens en examens, dan met het kiezen van een studie? De helft weet niet eens zeker of ze het wel halen... Eigenlijk zouden alle open dagen eind juni of zo moeten, maar dat is natuurlijk ook niet echt realiseerbaar.
Blijft natuurlijk het feit dat niemand écht weet waar hij of zij aan begint, zo aan het begin van een nieuwe studie.

Citaat:
nare man schreef op 13-04-2005 @ 13:44 :
Daarom is het ook heel begrijpelijk dat mensen na een jaar stoppen, maar daarna moeten ze toch echt een keer iets afmaken, vind ik.
Daar ben ik het wel mee eens. Al is het gewoon heel erg moeilijk om iets leuks te kiezen. Net zoals mijn studie, we kregen het eerste blok een psychologievak, het tweede blok een pedagogiekvak en verder hadden we nog een statistiekvak. Ik was vier vakken verder en had nog maar één onderwijskundig vak gehad. Dat zouden ze in het eerste jaar toch anders moeten doen eigenlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2005, 13:10
Onlyme
Onlyme is offline
Vind mijn studie al sinds halverwege het eerste jaar niets meer aan, maar ben toch door gegaan. Gelukkig studeer ik in juni af (als het goed is), en ga ik volgend jaar een studie doen waarvan ik zeker weet dat ik het leuk vind
Oud 13-04-2005, 14:37
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
OnLyMe schreef op 13-04-2005 @ 14:10 :
Vind mijn studie al sinds halverwege het eerste jaar niets meer aan, maar ben toch door gegaan. Gelukkig studeer ik in juni af (als het goed is), en ga ik volgend jaar een studie doen waarvan ik zeker weet dat ik het leuk vind
wat doe je en wat ga je doen?
Oud 13-04-2005, 14:49
Verwijderd
VWO is doodsaai, vervelend, en daarom gewoon kut. Tweede Fase is echt . Helaas heb ik het nodig, er is geen andere, reëele weg naar de universiteit.

Ik ben het wel eens met nare man eens dat middelbare scholen te weinig aan studie/loopbaanoriëntatie doen. We krijgen een foldertje in onze handen gedrukt en verder moet je het zelf uitzoeken. Ik bedoel, iemand uit m'n klas heeft nu nog 0 LOB-uren. Ik heb er zelf iets van 45. Voorlichtingsdagen van universiteiten zijn vaak ook slecht georganiseerd. Het is vaak niets meer dan een saai reclamepraatje waarom deze studie wel zo geweldig zou moeten zijn. En ook als je iets gericht vraagt is het 'o ja ik doe het me zo veel plezier het is echt mijn passie'. Ja, daar kan ik iets mee. En zelfs op meeloopdagen en proefstudeerdagen krijg je geen goed beeld van een studie. Als je die voorlichters moet geloven is elke studie het einde. Mogelijkheden tot meelopen "buiten het officiele" zijn er weinig en zelfs dan krijg je geen goed beeld. Ik bedoel maar, ik ben een echte twijfelaar. Sociologie, rechten, kunstgeschiedenis, psychologie, muziekwetenschap, geschiedenis. Tja, ze lijken allemaal leuk, maar ik heb geen idee wat wel leuk is of niet. En die decanen helpen je niet hoor. Het is van 'ja je moet doen wat je zelf het leukst vind'. Ja, dat weet ik nou juist niet. Op het moment vind ik muziekwetenschap het leukst, maar dat kan morgen net zo goed rechten of sociologie zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 14:51
Verwijderd
@ Sylph: het komt vanzelf wel goed
Trouwens, kun je niet beter een jaartje taal- en cultuurstudies doen? Dan kun je alles kiezen uit de faculteit Letteren van de UU. Of algemene cultuurwetenschappen? Of meerdere studies, aangezien je vwo zo makkelijk vindt?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 14:53
El Kim
El Kim is offline
Nee, momenteel niet. Ivm ziekte mis ik veel en ik vraag me af wat het daadwerkelijke nut zal zijn van mijn diploma. De stof vind ik trouwens wel leuk, maar niet echt diepgaand. Bovendien merk ik dat ik de economische kant ook wel erg leuk vind. Wat ik ga doen weet ik nog niet, eerst eens praten met de studieadviseur.
Oud 13-04-2005, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-04-2005 @ 15:51 :
@ Sylph: het komt vanzelf wel goed
Trouwens, kun je niet beter een jaartje taal- en cultuurstudies doen? Dan kun je alles kiezen uit de faculteit Letteren van de UU. Of algemene cultuurwetenschappen? Of meerdere studies, aangezien je vwo zo makkelijk vindt?
Ja, aan Taal & Cultuurstudies heb ik ook al gedacht, maar ik ben bang dat dat zo onsamenhangend wordt.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:04
Onlyme
Onlyme is offline
Citaat:
Eerised schreef op 13-04-2005 @ 15:37 :
wat doe je en wat ga je doen?
Ik doe: Engineering, Design & Innovation (werktuigbouwkunde)op de Hogeschool van Amsterdam.

Ik ga doen: fotografie op de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.
Oud 13-04-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 13-04-2005 @ 15:56 :
Ja, aan Taal & Cultuurstudies heb ik ook al gedacht, maar ik ben bang dat dat zo onsamenhangend wordt.
Ik ben bang dat jouw keuzemogelijkheden ook enigszins onsamenhangend zijn maar volgens mij valt dat allemaal nog wel mee bij TCS hoor.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 17:07
Verwijderd
Ik had zelf in het eerste en tweede jaar ook veel practica, en die waren ook niet altijd even leuk (om het maar even eufemistisch uit te drukken). Maar gaandeweg ben ik de stof wel steeds interessanter en leuker gaan vinden. Het voordeel aan een wat zwaardere studie is dat je ook echt het idee hebt dat je iets nuttigs leert i.p.v. alleen maar bier te zuipen.

Alle studies hebben leuke en minder leuke kanten.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 17:20
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
El Kim schreef op 13-04-2005 @ 15:53 :
Nee, momenteel niet. Ivm ziekte mis ik veel en ik vraag me af wat het daadwerkelijke nut zal zijn van mijn diploma. De stof vind ik trouwens wel leuk, maar niet echt diepgaand. Bovendien merk ik dat ik de economische kant ook wel erg leuk vind. Wat ik ga doen weet ik nog niet, eerst eens praten met de studieadviseur.
Je gaat weer stoppen en switchen??
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 17:48
kaarinetjuh
kaarinetjuh is offline
Hmmmz ik vind de stof bij mn opleiding ook niet zo boeiend.
Maarja, heb leuke mensen in de klas en dat maakt het leuk.
En ik blijf mezelf maar toespreken met, dit is het eerste jaar, dit is allemaal harstikke breed en vanaf volgend jaar ga je pas echt je opleiding volgen.
Toen ik pas een project moest doen voor mn opleiding, over commercieel vastgoed, dacht ik ja! dit is toch wat ik wil.
Dus ik denk dat ik het nog wel 3 jaartjes kan uithouden
Oud 14-04-2005, 22:31
Verwijderd
Ontopic trouwens, ik ga ook een andere opleiding erbij doen, als ik volgend weekend word toegelaten tenminste. Schrijversopleiding, lekker mijn hart volgen. Daar ben ik meer op mijn plek dan bij mijn huidige opleiding, die wel leuk is, maar waar mijn hart niet ligt.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 12:07
Roos
Roos is offline
Citaat:
Mijn practica zijn helaas allemaal verplicht dus ik moet ze wel doen, ook al vind ik ze zinloos.
Ik had het ook niet tegen jou, Daantje
Ik had het tegen sunrise omdat zij dezelfde opleiding doet als ik.
Oud 16-04-2005, 00:43
KusjeJusje
KusjeJusje is offline
Citaat:
kaarinetjuh schreef op 13-04-2005 @ 18:48 :
Hmmmz ik vind de stof bij mn opleiding ook niet zo boeiend.
Maarja, heb leuke mensen in de klas en dat maakt het leuk.
En ik blijf mezelf maar toespreken met, dit is het eerste jaar, dit is allemaal harstikke breed en vanaf volgend jaar ga je pas echt je opleiding volgen.
Toen ik pas een project moest doen voor mn opleiding, over commercieel vastgoed, dacht ik ja! dit is toch wat ik wil.
Dus ik denk dat ik het nog wel 3 jaartjes kan uithouden
Heb dat ook wel een beetje..Stof is vrijwel altijd onboeiend, hoorcolleges interesseren me eigenlijk nooit en ik heb een 100% aanwezigheidsplicht.. En nu moet ik ook nog zo'n stomme minor gaan kiezen
Reageren

Regels voor berichten