Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2005, 16:38
Grimmetje
Grimmetje is offline
hey allen,

Om maar gelijk to-the-point te komen:

De computer die bij mn ouders staat heeft hoogstwaarschijnlijk een virusje. Het probleem is alleen dat ik geen idee heb welk virus het is, en als ik naar de online viruscheckers van housecall o.i.d. wil gaan sluit internet explorer vanzelf, zodat ik daar niet kom. Toen dacht ik slim te zijn daar firefox te installeren en explorer weg te halen, maar ook dat mocht niet baten. Als mn zusje op msn zit, wordt er ook automatisch geprobeerd om bestand te versturen..waarschijnlijk kan die niet meer gevonden worden want het schermpje om te zoeken wordt geopend, en er wordt niet automatisch een verzend / ontvangst verzoek verstuurd.

Specs:
Windows XP.
Nog meer?

Iemand enig idee wat te doen?

Alvast bedankt!
Oud 14-04-2005, 16:40
freyk
freyk is offline
Ik durf te wedden dat je last hebt van een virus dat via msn is binnengehaald.
Zou je ff een hijackthis-log hier willen posten?
(voor meer info over hijackthis zie starterspost van [centraal] spyware & adware (3))
Oud 14-04-2005, 16:48
Grimmetje
Grimmetje is offline
Zit momenteel niet bij mn ouders, ik ben daar morgen weer..

Goed dat je het zegt, hij wilt hijack-this ook niet openen..ook dat venster wordt automatisch weer gesloten..
Oud 14-04-2005, 17:02
freyk
freyk is offline
Wat bedoel je met "venster sluiten", Grimmetje?
  • Word je internet exlplorer venster automatisch gesloten als je hijackthis probeert te downloaden,
  • of hijackthis word meteen gesloten als je hijackthis opstart.
Oud 14-04-2005, 17:50
Grimmetje
Grimmetje is offline
Hijackthis staat geinstalleerd, maar het kan niet opstarten, aangezien dat venster dus automatisch sluit.

Ik ben weer lekker duidelijk
Oud 14-04-2005, 18:29
freyk
freyk is offline
Nou, dan gaan we maar ff handmatig scannen:

We gaan eerst je autorun in je register "scannen".
  1. ga naar start -> uitvoeren en typ in het invulvakje: regedit
  2. Klik aan de linkerkant op de plusjes van de volgende mappen: HKEY_LOCAL_MACHINE, SOFTWARE, Microsoft, Windows, CurrentVersion,Run.
  3. En vertel ons de namen van de bestanden die daarin staan

Processen "scannen":
  1. druk op de knoppen ctrl-alt-del om in je taakbeheer te komen
  2. selecteer daar tabblad processen, en vertel ons welke processen er draaien.

Ook wil ik graag weten welk bestand msn automatisch probeert te versturen.

Om van het hele gedoe af te zijn, kan je ook gaan formateren (dus alle gegevens verwijderen van je harde schijf (partitie).
Maar dat is wel iéts te makkelijk.

Laatst gewijzigd op 14-04-2005 om 18:31.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 19:11
Grimmetje
Grimmetje is offline
Ik wilde dus ook gaan formatteren..wel zo makkelijk inderdaad.

Volgend probleempje:

Hoe formatteer ik, nu de comp op XP draait? Ik weet het alleen maar met win 98 Ik heb alleen een non-bootable win xp cd.

Nu de comp op xp draait, pakt hij ook mijn bootable win 98 cd niet. Dus hoe kom ik in dos? OF moet dat anders?
Oud 14-04-2005, 19:28
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Grimmetje schreef op 14-04-2005 @ 20:11 :
Ik wilde dus ook gaan formatteren..wel zo makkelijk inderdaad.

Volgend probleempje:

Hoe formatteer ik, nu de comp op XP draait? Ik weet het alleen maar met win 98 Ik heb alleen een non-bootable win xp cd.

Nu de comp op xp draait, pakt hij ook mijn bootable win 98 cd niet. Dus hoe kom ik in dos? OF moet dat anders?
Als je de XP CD tijdens het opstarten in je PC hebt zitten en setup draait dan kan je vóórdat ie begint met installen aangeven dat je de schijf wil formatten..
Oud 14-04-2005, 19:32
Grimmetje
Grimmetje is offline
mjah, mijn xp cd is alleen niet bootable
Oud 14-04-2005, 21:15
vbmot
vbmot is offline
Citaat:
Grimmetje schreef op 14-04-2005 @ 20:32 :
Op de xp cd staat een progje makeboot.exe. Met dit programma kun je de XP installer op 6 diskette's zetten. Hiermee kun je booten (duurt een tijdje ), en vervolgens (wel m.b.v. de cd) XP installeren.
Oud 14-04-2005, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Grimmetje schreef op 14-04-2005 @ 20:32 :
Dan moet je 'm ruilen bij de winkel
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 21:52
ILUsion
ILUsion is offline
Voor MSN zijn lang Bropia en Serflog in omloop geweest. Die serflog blokkeerde ook veel beveiligingssites, dus misschien is het dat.

Ik zou zeggen: brand elders een cd met je favoriete virusscanner (ik ben zeer tevreden van Avast Pro; Norton en McAfee vind ik wat te sloom) en daarbij de nieuwste updates (niet vergeten!!!!).

Die installeer je gewoon. Voor bropia en serflog heb je ook nog wel removal tools, maar die zijn enkel handig als je geen AV wilt installeren en je zeker bent dat het dat virus is (want ze scannen gewoon heel de harde schijf).

Van McAfee kun je eventueel gewoon een SuperDAT afhalen, dat zijn virusdefinities met een afgeslankte scanner erbij. Als je wat technisch aangelegd bent, lukt dat zeker om hiermee alles weg te krijgen. Meer info over die superDAT's staat op de site van BartPE: http://www.nu2.nu/pebuilder/#plugins (bij MCAfee Commandline)

Daarmee zou je eventueel ook gewoon een bootcd kunnen bouwen die alle virusjes weghaalt, maar er kruipt toch redelijk wat tijd in (en de cd is natuurlijk zo verouderd).

Niet zo simpel, in het vervolg is dat misschien een reden om steeds een AV te gebruiken en de updates bij te houden. Zeker bij gewone gebruikers moet je veel beveiliging inzetten (nu je eigenlijk toch bezig zou zijn, eventueel HitMan Pro www.hitmanpro.nl installeren daar); technisch aangelegde gebruikers kunnen sneller zonder wat beveiliging, maar zelfs voor die mensen is het onontbeerlijk om een AV te hebben.
Reageren

Regels voor berichten