Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2005, 11:22
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Hoe weet je nou eigenlijk dat je depressief bent?
En wanneer moet je daarvoor dan naar de psycholoog???
grtjes
Oud 16-04-2005, 11:50
coopergirl
coopergirl is offline
De diagnose 'depressie' wordt door een arts (psychiater/ huisarts) of psycholoog vastgesteld. Je hebt psychologische en psychiatrische onderzoeken als hulpmiddel een diagnose te stellen.

Volgens de DSM-IIII zijn dit de criteria waaraan voldoen moet worden om van depressie te mogen spreken: http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/depressie.htm
Oud 16-04-2005, 11:59
MrOizo
MrOizo is offline
Grof gezegt als je meer dan 2 maanden ofzo je diep ongelukkig voelt zonder een hele goeie reden, en geen plezier meer beleeft en alles zomber in ziet.
Oud 16-04-2005, 11:59
Nona
Nona is offline
Klopt. Ga jezelf alleen niet diagnosticeren, want dat kan alleen maar nadelig zijn!

Als je je gedurende het grootste gedeelte van de dag al een tijdje niet lekker voelt (een depressieve stemming, soms moe en waardeloos) kun je eens een bezoekje brengen aan je huisarts. Die zal je een paar vragen stellen en als hij inderdaad denkt dat jij een depressie (of iets anders) hebt zal hij he doorverwijzen naar een psycholoog.
Oud 16-04-2005, 12:19
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 16-04-2005 @ 12:59 :
Klopt. Ga jezelf alleen niet diagnosticeren, want dat kan alleen maar nadelig zijn!

Als je je gedurende het grootste gedeelte van de dag al een tijdje niet lekker voelt (een depressieve stemming, soms moe en waardeloos) kun je eens een bezoekje brengen aan je huisarts. Die zal je een paar vragen stellen en als hij inderdaad denkt dat jij een depressie (of iets anders) hebt zal hij he doorverwijzen naar een psycholoog.

ja en dan zegt de arts ernstige depressie en ggz een traumatische ervarng in het verleden maar je bent NIET depressief...

goh

maar de diagnose is niet aan ons..dat doet idem de arts eerst globaal en dan de psycholoog
Oud 16-04-2005, 13:53
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
MrOizo schreef op 16-04-2005 @ 12:59 :
Grof gezegt als je meer dan 2 maanden ofzo je diep ongelukkig voelt zonder een hele goeie reden, en geen plezier meer beleeft en alles zomber in ziet.
Twee weken..
Oud 16-04-2005, 13:54
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-04-2005 @ 14:53 :
Twee weken..
twee weken is meer een dipje
Oud 16-04-2005, 13:59
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 16-04-2005 @ 14:54 :
twee weken is meer een dipje
http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/depressie.htm Nogmaals, lees de volgens DSM-IIII officiele criteria eens door. Ik citeer: ...Vijf (of meer) van de volgende symptomen zijn binnen dezelfde periode van twee weken aanwezig geweest (...)
Oud 16-04-2005, 14:01
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-04-2005 @ 14:59 :
http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/depressie.htm Nogmaals, lees de volgens DSM-IIII officiele criteria eens door. Ik citeer: ...Vijf (of meer) van de volgende symptomen zijn binnen dezelfde periode van twee weken aanwezig geweest (...)

nou dan zou ik zlef zeggen dat ik deprie was...dat zegt een vriendin ook (wij hebheb ze zelf ook in ons boek)
en ggz zegt van niet
maar 2 weken lijkt mij vrij kort
Oud 16-04-2005, 14:05
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 16-04-2005 @ 15:01 :
nou dan zou ik zlef zeggen dat ik deprie was...dat zegt een vriendin ook (wij hebheb ze zelf ook in ons boek)
en ggz zegt van niet
maar 2 weken lijkt mij vrij kort
Ja, nou ik heb de criteria zelf niet verzonnen, ofwel; een discussie daarover lijkt me vrij zinloos. Binnen de GGZ ligt men overigens niet altijd op een spreekwoordelijke lijn. Je kunt iets (depressie) als een ziektebeeld op zich zien, of als onderdeel van bijvoorbeeld groter geheel (ik noem maar wat; posttraumatische stress stoornis, DIS, schizofrenie etc).
Oud 16-04-2005, 14:07
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-04-2005 @ 15:05 :
Ja, nou ik de criteria zelf niet verzonnen, ofwel; een discussie daarover lijkt me vrij zinloos. Binnen de GGZ ligt men overigens niet altijd op een spreekwoordelijke lijn. Je kunt iets (depressie) als een ziektebeeld op zich zien, of als onderdeel van bijvoorbeeld groter geheel (ik noem maar wat; posttraumatische stress stoornis, DIS, schizofrenie etc).
ik wil ook zeker geen discussie aangaan zo moet je het niet zien..

en ik snap dat een depressie iets achterliggends kan hebben...
Oud 16-04-2005, 14:11
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 16-04-2005 @ 15:07 :
ik wil ook zeker geen discussie aangaan zo moet je het niet zien..

en ik snap dat een depressie iets achterliggends kan hebben...
Okay Ikzelf vind 2 weken ook kort lijken. Indien je volgens de voorwaarden aan depressie lijdt, lijkt het me sterk dat je deze ziekte zo maar te boven bent. (Dat het dus om reden ook langer duurt). Maar goed, nu speculeer ik over iets waar ik feitelijk geen bronnen van heb
Oud 17-04-2005, 21:24
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Ik heb ff op die site gekeken.....
en ja 5 of meer van die symptonen zijn aanwezig......
En ook nog eens langer dan 2 weken (hoewel er af en toe een goede dag tussen zit)...............

Maar is het dan nu verstandig om naar de huisarts te gaan ofzo......?
(angst ervoor..... gevoel van niet begrepen/ niet geluisterd worden)
Oud 18-04-2005, 02:07
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Leeghoofd schreef op 16-04-2005 @ 12:22 :
grtjes
Als een shrink je dat verteld.
Als je alle symptonen vertoont van depressie ( lees: internet/google) en daarvan af wilt komen
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 09:17
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-04-2005 @ 15:11 :
Okay Ikzelf vind 2 weken ook kort lijken. Indien je volgens de voorwaarden aan depressie lijdt, lijkt het me sterk dat je deze ziekte zo maar te boven bent. (Dat het dus om reden ook langer duurt). Maar goed, nu speculeer ik over iets waar ik feitelijk geen bronnen van heb
Ben je dan niet tijdelijk depressief ?
en daarna ebt het weg en gaat het weer beter. (flinke dip !)

Depressie als ziekteverhaal is zeker heel wat anders.
Oud 18-04-2005, 11:35
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 18-04-2005 @ 10:17 :
Ben je dan niet tijdelijk depressief ?
en daarna ebt het weg en gaat het weer beter. (flinke dip !)

Depressie als ziekteverhaal is zeker heel wat anders.
Indien je het chronisch hebt, spreek je van dysthyme stoornis (langer dan twee jaar last van enkele symptomen van 'depressie'...) Je kunt ook een depressie bovenop een dysthyme stoornis krijgen.. Je kunt eenmalig een depressie krijgen, maar veelal heb je last van meerdere depressieve episoden..

Ofwel, er zijn vele variaties mogelijk (Dan heb ik het nog niet eens over de psychotische depressie, situationele depressie, endogene depressie, depressie met vitale kenmerken, geagiteerde depressie)

Citaat:
"Verloop
Een depressie kan geleidelijk ontstaan, maar ook acuut, d.w.z. van het ene op het andere moment. Zonder behandeling kan een depressie na enkele weken weer overgaan , soms kan het maanden of jaren duren. Gemiddeld duurt een niet behandelde depressie vier tot zes maanden. "
Enkele weken kan blijkbaar wel..
Oud 18-04-2005, 12:00
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 18-04-2005 @ 12:35 :
Indien je het chronisch hebt, spreek je van dysthyme stoornis (langer dan twee jaar last van enkele symptomen van 'depressie'...)

dysthyme depressie is een sluimer depressie,
iemand kan 2 jaar lang echt wel zwaar depressief zijn.

Chronisch wijst echt in de richting van een biologisch tekort aan serotonine.

Verder kom je met een verhaal wat er even niet toe doet, we hadden het over een 2 weekse depressie, of men dat wel of niet een depressie kan noemen.
Oud 18-04-2005, 12:15
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 18-04-2005 @ 13:00 :
dysthyme depressie is een sluimer depressie,
iemand kan 2 jaar lang echt wel zwaar depressief zijn.

Chronisch wijst echt in de richting van een biologisch tekort aan serotonine.
Nein, in de volksmond wordt de dysthyme stoornis 'chronische depressie' genoemd.
Citaat:
Een relatief lichte, maar langdurige vorm van depressie die de DSM-IV onderscheidt, is de dysthyme stoornis. Oudere benamingen voor de dysthyme stoornis zijn: lichte chronische depressie of neurotische depressie. De depressieve klachten bestaan langer dan twee jaar, de ernst van de klachten wisselt vaak sterk. Sombere perioden worden afgewisseld met perioden waarin men zich wat beter voelt. Perioden waarin men geen klachten heeft, duren nooit langer dan twee maanden.
http://www.hulpgids.nl/discus/messag...tml?1045468467

Citaat:
Verder kom je met een verhaal wat er even niet toe doet, we hadden het over een 2 weekse depressie, of men dat wel of niet een depressie kan noemen.
Citaat:
DSM-IV-TR criteria depressieve episode
Klik hier voor uitleg DSM A. Vijf (of meer) van de volgende symptomen zijn binnen dezelfde periode van twee weken aanwezig geweest en wijzen op een verandering ten opzichte van het eerdere functioneren; ten minste een van de symptomen is ofwel depressieve stemming, ofwel verlies van interesse of plezier.
http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/depressie.htm

Ik verzin het niet zelf, dat twee weken termijn.
Oud 18-04-2005, 12:25
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 18-04-2005 @ 13:15 :
Nein, in de volksmond wordt de dysthyme stoornis 'chronische depressie' genoemd.

http://www.hulpgids.nl/discus/messag...tml?1045468467

http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/depressie.htm

Ik verzin het niet zelf, dat twee weken termijn.
er staat toch echt lichte chronische depressie (wat een oude benaming is !!!)
en tevens, perioden waarin men geen klachten heeft duurt nooit langer dan 2 maanden.
dat is een dysthymie depressie !!!

dus het chronische waar men nu over spreekt, is in mijn ogen niet hetzelfde hoor.

en dit:
dat 2 weken termijn, ze hebben het dan echt niet over de ziekte depressie, dat is echt heel wat anders dan 2 week depressief zijn !

ook dat is een verschil,
ik denk ook niet dat als iemand zich 2 week niet zo lekker voelt, ff gaat denken aan zelfmoord, die periode van 2 week is gewoon een llachtertje.
Oud 18-04-2005, 12:38
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 18-04-2005 @ 13:25 :
er staat toch echt lichte chronische depressie (wat een oude benaming is !!!)
en tevens, perioden waarin men geen klachten heeft duurt nooit langer dan 2 maanden.
dat is een dysthymie depressie !!!

dus het chronische waar men nu over spreekt, is in mijn ogen niet hetzelfde hoor.

en dit:
dat 2 weken termijn, ze hebben het dan echt niet over de ziekte depressie, dat is echt heel wat anders dan 2 week depressief zijn !

ook dat is een verschil,
ik denk ook niet dat als iemand zich 2 week niet zo lekker voelt, ff gaat denken aan zelfmoord, die periode van 2 week is gewoon een llachtertje.
Beiden blijven achter ons standpunt staan. So, let's agree to disagree.
Oud 18-04-2005, 12:46
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 18-04-2005 @ 13:38 :
Beiden blijven achter ons standpunt staan. So, let's agree to disagree.
mjah, als je info geeft doe het dan wel goed en zeker juist en niet interpreteren, want aan oudere benamingen en opvattingen hebben we NU niets

Laatst gewijzigd op 18-04-2005 om 14:56.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 19:59
madyliefje
madyliefje is offline
kan het ook zijn dat een depressie komt opzetten en naar een paar maanden weer verdwijnt en later weer terug komt?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 21:17
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
madyliefje schreef op 21-04-2005 @ 20:59 :
kan het ook zijn dat een depressie komt opzetten en naar een paar maanden weer verdwijnt en later weer terug komt?
ja
Oud 22-04-2005, 06:30
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 18-04-2005 @ 13:46 :
mjah, als je info geeft doe het dan wel goed en zeker juist en niet interpreteren, want aan oudere benamingen en opvattingen hebben we NU niets
Ik zie nu pas dat je je post hebt veranderd van 'wat bedoel je daarmee' naar de huidige, bovenstaande respons... Het enige wat jij doet is afzeiken, zonder zelf met bronnen te komen. De bronnen zijn betrouwbaar, maar jij valt over het detail dat ik eenmalig de dysthyme stoornis aansprak met 'chronische depressie'. Heden ten dagen is het nog steeds een veel gebruikt synoniem ervoor.

Bovendien is dit niet het punt waar het in dit topic over gaat.
Oud 22-04-2005, 08:25
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 22-04-2005 @ 07:30 :
Ik zie nu pas dat je je post hebt veranderd van 'wat bedoel je daarmee' naar de huidige, bovenstaande respons... Het enige wat jij doet is afzeiken, zonder zelf met bronnen te komen. De bronnen zijn betrouwbaar, maar jij valt over het detail dat ik eenmalig de dysthyme stoornis aansprak met 'chronische depressie'. Heden ten dagen is het nog steeds een veel gebruikt synoniem ervoor.

Bovendien is dit niet het punt waar het in dit topic over gaat.
sorry, maar het is zeker niet mijn bedoeling om iemand af te zeiken, het kan misschien zo overkomen, maar is zeker niet mijn intentie.

mijn reactie was wat overdreven, te overdone.

mijn excuses.
Oud 22-04-2005, 08:31
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 22-04-2005 @ 09:25 :
sorry, maar het is zeker niet mijn bedoeling om iemand af te zeiken, het kan misschien zo overkomen, maar is zeker niet mijn intentie.

mijn reactie was wat overdreven, te overdone.

mijn excuses.
Ikzelf kan ook wel (eens wat) geërgerd reageren... Dus ook mijn excuses.

The 'enemies' shook hands.
Oud 22-04-2005, 08:56
metallica
metallica is offline
Hum, als ik nu zo terugkijk weet je wl wanneer je depressief bent...Bij de riagg dachten ze dat ze me iets nieuws vertelden toen ze me na twee weken gesprekken vertelden dat ik depressief was. Dan heb je echt zoiets van heej, goh, dat komt nou als een verrassing
Maarja, het is idd ook niet goed zelf diagnoses te gaan stellen, dus miss is het toch het handigst om naar de hiusarts te gaan, je schiet er niets mee op door het te blijven uitstellen. En miss zegt ie wel dat je niet depressief bent
Bij mij werd heel mooi gezegd dat je belevingswereld met een dysthyme stoornis in het grauw gehult is Jah mensen, dat noem je mooi brenegen wat niet mooi is...
Oud 27-04-2005, 19:29
blacky
blacky is offline
Verschijnselen van depressie

Mensen hebben een depressie wanneer ze zich minstens twee weken achtereen erg somber voelen en daarnaast last hebben van meerdere onderstaande verschijnselen:

lusteloosheid en prikkelbaarheid

gebrek aan interesse en plezier

concentratieproblemen, vergeetachtigheid en besluiteloosheid

schuldgevoelens, zelfverwijten en het gevoel niets waard te zijn

het gevoel van binnen dood of leeg te zijn

gevoelens van machteloosheid, wanhoop en angst

grote vermoeidheid

sterke neiging tot piekeren

huilen zonder dat dit oplucht of graag willen huilen maar dit niet kunnen

traagheid in praten, denken en bewegen of lichamelijke onrust

gebrek aan eetlust en gewichtsverlies of juist overdreven eetlust en gewichtstoename

moeite met inslapen of doorslapen of juist niet uit bed kunnen komen

weinig of geen zin in vrijen

lichamelijke klachten zoals: verstopping, een droge mond, onverklaarbare pijn, duizeligheid, hartkloppingen, trillende handen, druk op de borst en hoofd- en rugpijn.

Veel depressieve mensen voelen zich ’s ochtends het ellendigst en gaan zich in de loop van de dag beter voelen, bij anderen zijn de verschijnselen ’s avonds juist het sterkst.
Oud 27-04-2005, 19:39
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
blacky schreef op 27-04-2005 @ 20:29 :

*knip*
damn....herken er wel heel veel en al langer dan/als 2 weken

ook bij een vriendin bij de weg
Oud 28-04-2005, 08:25
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
blacky schreef op 27-04-2005 @ 20:29 :

Mensen hebben een depressie wanneer ze zich minstens twee weken achtereen erg somber voelen en daarnaast last hebben van meerdere onderstaande verschijnselen:

lusteloosheid en prikkelbaarheid

gebrek aan interesse en plezier

concentratieproblemen, vergeetachtigheid en besluiteloosheid

schuldgevoelens, zelfverwijten en het gevoel niets waard te zijn

het gevoel van binnen dood of leeg te zijn

gevoelens van machteloosheid, wanhoop en angst

grote vermoeidheid

sterke neiging tot piekeren

huilen zonder dat dit oplucht of graag willen huilen maar dit niet kunnen

traagheid in praten, denken en bewegen of lichamelijke onrust

gebrek aan eetlust en gewichtsverlies of juist overdreven eetlust en gewichtstoename

moeite met inslapen of doorslapen of juist niet uit bed kunnen komen

weinig of geen zin in vrijen

lichamelijke klachten zoals: verstopping, een droge mond, onverklaarbare pijn, duizeligheid, hartkloppingen, trillende handen, druk op de borst en hoofd- en rugpijn.

Veel depressieve mensen voelen zich ’s ochtends het ellendigst en gaan zich in de loop van de dag beter voelen, bij anderen zijn de verschijnselen ’s avonds juist het sterkst.
als aanvulling op lichaamelijke klachten:

Lamme bovenarmen !
Oud 28-04-2005, 10:45
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leeghoofd schreef op 16-04-2005 @ 12:22 :
grtjes
je hoeft natuurlijk niet per se depressief te zijn om toch een psycholoog te bezoeken. Vaak ga je daar juist heen als je bijv. onzeker bent over dingen (en/of over jezelf) of wanneer je je down voelt, maar stelt de psych vast dat je een depressie hebt. Er zijn wel testjes waar je kunt nagaan of je misschien een depressie hebt, maar hiermee kun je nooit je eigen diagnose stellen. Het is misschien wel een indicatie en kan jou het seintje geven van 'misschien moet ik eens naar de dokter'.
x
Oud 28-04-2005, 11:07
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 28-04-2005 @ 11:45 :
je hoeft natuurlijk niet per se depressief te zijn om toch een psycholoog te bezoeken. Vaak ga je daar juist heen als je bijv. onzeker bent over dingen (en/of over jezelf) of wanneer je je down voelt, maar stelt de psych vast dat je een depressie hebt. Er zijn wel testjes waar je kunt nagaan of je misschien een depressie hebt, maar hiermee kun je nooit je eigen diagnose stellen. Het is misschien wel een indicatie en kan jou het seintje geven van 'misschien moet ik eens naar de dokter'.
x
Als je echt depressief bent ben je niet eens in staat om zo een test te doen.
Een diagnose kan alleen gedaan worden met inachtneming van een langere tijdsbeeld waarin de klachten zich bevinden.
Oud 28-04-2005, 11:13
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ratsja schreef op 28-04-2005 @ 12:07 :
Als je echt depressief bent ben je niet eens in staat om zo een test te doen.
Een diagnose kan alleen gedaan worden met inachtneming van een langere tijdsbeeld waarin de klachten zich bevinden.
ik wil niet zeggen dat die test uitwijst of het wel of niet waar is, ik dacht dat ik dat wel duidelijk maakte
en of je niet in staat bent om het te doen... zou dat niet mer individu kunnen verschillen?
Oud 28-04-2005, 11:48
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 28-04-2005 @ 12:13 :
ik wil niet zeggen dat die test uitwijst of het wel of niet waar is, ik dacht dat ik dat wel duidelijk maakte
en of je niet in staat bent om het te doen... zou dat niet mer individu kunnen verschillen?
per individu ?, als je ECHT depressief bent, ongeacht het individu, zal je het niet kunnen maken, ik praat dan over depressief zijn en dat is nogmaals heel wat anders dan "ik voel me kut"

ik kom mensen tegen die zeggen "ik ben zo depressief", maar zitten elk weekend wel in de disco, nou dan maak je mij niet wijz dat die mensen zich zo depressief voelen.
Oud 28-04-2005, 11:50
magnefique
magnefique is offline
sorry dat ik het zeg, maar dat is echt niet waar.
je kunt ook echt depressief zijn en wil nog testen maken. Ik ken genoeg mensen die nog ontzettend veel dingen doen en toch echt depressief zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 12:26
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
magnefique schreef op 28-04-2005 @ 12:50 :
sorry dat ik het zeg, maar dat is echt niet waar.
je kunt ook echt depressief zijn en wil nog testen maken. Ik ken genoeg mensen die nog ontzettend veel dingen doen en toch echt depressief zijn.
zeker kan dat, maar dan hebben ze zeker geen last van een matige tot zware depressie, of zijn geen medicijngebruikers.

Als ze echt van alles en nog wat doen en kunnen doen, in hoeverre spreek je dan nog van een depressie.

Dus als jij zegt dat het niet waar is, vraag ik me af waarover jij het dan wel niet hebt.
Oud 28-04-2005, 12:31
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 28-04-2005 @ 13:26 :
zeker kan dat, maar dan hebben ze zeker geen last van een matige tot zware depressie, of zijn geen medicijngebruikers.

Als ze echt van alles en nog wat doen en kunnen doen, in hoeverre spreek je dan nog van een depressie.

Dus als jij zegt dat het niet waar is, vraag ik me af waarover jij het dan wel niet hebt.
...Bij 'n psychiatrisch onderzoek wat ik eens heb ondergaan stond bij de conclusie o.a. de diagnose 'ernstige depressie'..

Ook al komt er geen zinnig woord uit je tijdens dergelijk onderzoek, dan nog kunnen ze toch uitgaan van observaties en dergelijke? Of, zie je dat anders.
Oud 28-04-2005, 12:34
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 28-04-2005 @ 13:31 :
...Bij 'n psychiatrisch onderzoek wat ik eens heb ondergaan stond bij de conclusie o.a. de diagnose 'ernstige depressie'..

Ook al komt er geen zinnig woord uit je tijdens dergelijk onderzoek, dan nog kunnen ze toch uitgaan van observaties en dergelijke? Of, zie je dat anders.

Zeker niet, maar dacht dat ze van die internettestjes bedoelen.
Als ik mij goed kan herinneren, kon ik mijn bed niet eens uit komen, laat staan achter een pc zitten.
Oud 28-04-2005, 12:42
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 28-04-2005 @ 13:34 :
Als ik mij goed kan herinneren, kon ik mijn bed niet eens uit komen, laat staan achter een pc zitten.
ik kon mijn bed eveneens niet uitkomen (half jaar lang niet), ouders hebben me de auto in 'gesleurd' voor dat onderzoek. Internettestjes ben ik geen fan van, het schijnt wel een indicatie te kunnen geven(?)
Oud 28-04-2005, 13:18
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 28-04-2005 @ 13:42 :
ik kon mijn bed eveneens niet uitkomen (half jaar lang niet), ouders hebben me de auto in 'gesleurd' voor dat onderzoek. Internettestjes ben ik geen fan van, het schijnt wel een indicatie te kunnen geven(?)
mjah een indicatie, maar absoluut geen oordeel, die testen zijn zo gekleurd.
Oud 28-04-2005, 16:31
magnefique
magnefique is offline
Citaat:
als je bijv. een dystheme stoornis hebt, heb ej avsoluut een depressie, maar heb je ook je betere momenten.
En ook medicijngebruikers kunnen nog wel dingen doen.
en ikw eet waar ik het over heb.
een depressie is niet bij iedereen hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat als je nog dingen kan doen, je geen ernstige hebt.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 16:56
brynn
brynn is offline
Citaat:
ratsja schreef op 28-04-2005 @ 13:26 :

Een van de criteria om van een officiele depressie te spreken is dat je hierdoor significant lijdt of beperkingen in het sociaal of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen hebt. Als je dus alles nog kunt doen, en geen beperkingen van je depressie ervaart, spreek je dus niet van een depressie. Maar goed, berperkingen is een heel breed begrip, wanneer je je bed niet meer uit komt, en niets meer kunt doen door je depressie kun je idd een heel ernstige depressie hebben. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat wanneer je je bed nog wel uit komt, en nog wel een internettest kan invullen niet een ernstige depressie hebt.
Depressies zijn er in heel verschillende maten en je kan geen gradaties maken qua ernst of op echtheid op grond van het vermogen tot een test invullen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 08:35
ratsja
ratsja is offline
Zeker, maar misschien dat ik conclusies van mensen in twijfel trek, maar ik hoor ze dan wel zeggen, ow ik ben zo depressief
Vervolgens hangen ze elke week in een disco, als je lichtelijk depressief ben, ken je zeker je beter momenten, maar dan hang je nog niet elke week in een disco, dan doseer je dat lijkt me.

Er is altijd nog verschil tussen een dip en een depressie als ziekte.
Oud 29-04-2005, 08:49
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ratsja schreef op 28-04-2005 @ 12:48 :
per individu ?, als je ECHT depressief bent, ongeacht het individu, zal je het niet kunnen maken, ik praat dan over depressief zijn en dat is nogmaals heel wat anders dan "ik voel me kut"

ik kom mensen tegen die zeggen "ik ben zo depressief", maar zitten elk weekend wel in de disco, nou dan maak je mij niet wijz dat die mensen zich zo depressief voelen.
waarschijnlijk heb je het zelf meegemaakt, of iemand uit je omgeving?
Toch denk ik niet dat je bijv. nóóit meer je bed uit komt, niet in staat bent de computer aan te zetten enz. kijk, dat je geen zin hebt in zo'n testje, oké, maar niet kunnen....?
Oud 29-04-2005, 08:51
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ratsja schreef op 28-04-2005 @ 13:34 :
ik bedoelde inderdaad een internettest, maar ZEKER NIET om uit te wijzen of je depressief bent. daarvoor moet je toch naar de dokter oid.
Oud 29-04-2005, 08:59
brynn
brynn is offline
Tuurlijk, en het is maar de vraag of die mensen een depressie als ziekte hebben. In het taalgebruik is depressie vaak iets anders dan een medische depressie. Er zijn misschien mensen met een echte depressie die wel elke week naar de disco kunnen, maar er is waarschijnlijk nog een veel grotere groep mensen die misschien in een dip zitten, of geen officiele depressie hebben, maar daar wel van spreken.

Maar goed, wie zijn wij om de mensen die zeggen dat ze een depressie hebben in twijfel te trekken. Ik snap dat het frustrerend en moeilijk is, als je zelf een hele nare depressie hebt meegemaakt, en andere mensen met misschien veel lichtere symptomen zeggen dat ze zo onder hun depressie lijden, maar ik zou die mensen zoveel mogelijk proberen te negeren. Het is voor hen waarschijnlijk net zo vervelend dat er over hen geoordeeld wordt, zonder dat die mensen weten wat er is en wat er speelt.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 09:39
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 29-04-2005 @ 09:49 :
waarschijnlijk heb je het zelf meegemaakt, of iemand uit je omgeving?
Toch denk ik niet dat je bijv. nóóit meer je bed uit komt, niet in staat bent de computer aan te zetten enz. kijk, dat je geen zin hebt in zo'n testje, oké, maar niet kunnen....?

Ik heb het zelf meegemaakt, ik kon niks meer, maar dan ook helemaal niks, 2,5 uur doen over een plakje brood, om maar een voorbeeld te noemen.

Jezelf dwingen om even een eindje te lopen, dit gebeurde pas rond 16:00 uur, terwijl ik om 9.30 uur wakker was en aanstalten probeerde te maken.

maanden in een stoel zitten vooruit te staren als een zombie, gadver, krijg er spontaan de kriebels van

als dit je overkomt, wil je maar een ding, d o o d
Oud 29-04-2005, 13:47
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ratsja schreef op 29-04-2005 @ 10:39 :
Ik heb het zelf meegemaakt, ik kon niks meer, maar dan ook helemaal niks, 2,5 uur doen over een plakje brood, om maar een voorbeeld te noemen.

Jezelf dwingen om even een eindje te lopen, dit gebeurde pas rond 16:00 uur, terwijl ik om 9.30 uur wakker was en aanstalten probeerde te maken.

maanden in een stoel zitten vooruit te staren als een zombie, gadver, krijg er spontaan de kriebels van

als dit je overkomt, wil je maar een ding, d o o d
dat is natuurlijk wel heel erg...
Denk je echt niet dat het kan dat iemand die ook depressief is het niet op een andere manier kan beleven dan jij?
Oud 29-04-2005, 13:55
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 29-04-2005 @ 14:47 :
dat is natuurlijk wel heel erg...
Denk je echt niet dat het kan dat iemand die ook depressief is het niet op een andere manier kan beleven dan jij?
ow zeker wel, die zijn er ook, maar dan moeten ze niet komen met kreten van "ik ben zo depressief", dan twijfel ik wel heel erg aan de diagnose.

En het is niet alleen een kwestie van beleven, wat denk je van lichaamlijke klachten.
Oud 29-04-2005, 14:01
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ratsja schreef op 29-04-2005 @ 14:55 :
ow zeker wel, die zijn er ook, maar dan moeten ze niet komen met kreten van "ik ben zo depressief", dan twijfel ik wel heel erg aan de diagnose.

En het is niet alleen een kwestie van beleven, wat denk je van lichaamlijke klachten.
hmm... ik ben het niet met je eens eigenlijk.
Jij hebt jouw depressie op jouw manier meegemaakt en als ik het zo lees was dat erg heftig!! Toch denk ik dat mensen depressief kunnen zijn en evengoed achter de computer kunnen komen, kunnen praten enz. er wordt niet voor niets onderscheid gemaakt in de mate van depressie.
Reageren

Regels voor berichten