Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2005, 12:33
snoopy
snoopy is offline
Hmm... ik weet niet of dit legaal is, of zelfs maar mogelijk. Ik bedacht gisteren ineens dat ik aan de IB-groep zou kunnen laten weten dat ik bij m'n vriend intrek. In principe zou er dan voor mij niks veranderen. Ik slaap daar een aantal nachten per week, heb m'n eigen tandenborstel daar () en ook een plank in z'n kast waar kleren liggen. Is er een eis dat je een bepaald aantal nachten daar moet slapen? Of je post daarheen laten sturen (dat zal wel, denk ik)?

Weet iemand of dit slim is? Is dit een soort van fraude? Nou ja, ik hoor het graag!

Ik weet eigenlijk niet eens of dit t goede forum is...
Oud 14-04-2005, 12:44
ganralph
ganralph is offline
ja, het is fraude (twijfel je hier serieus aan?). als er iemand achter komt, heb je een probleem.

als je het toch wil doen, zul je je bij de gemeente moeten in laten schrijven op het adres van je vriend (ff checken of hij geen problemen krijgt met een huisbaas oid als er ineens meerdere mensen wonen op 1 kamer).
overheidspost (stembiljetten ed) krijg je dan op het adres van je vriend. post van de ibgroep kun je altijd naar een ander adres laten sturen (naar je ouders bijvoorbeeld).
geef vervolgens bij de ib-groep je nieuwe woonsituatie door en je krijgt in principe uitwonende beurs.

de ib-groep controleert namelijk de gegevens bij de gemeente.
en nee, je hoeft echt geen tandenborstel of plankje met kleren te hebben bij je vriend en er zal geen ambtenaar langskomen om te tellen hoe vaak jij er slaapt.
Oud 14-04-2005, 12:54
Verwijderd
Er hebben zich wel eens 150 allochtonen ingeschreven op een huurhuis

Simpelweg briljant
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 12:56
snoopy
snoopy is offline
ja, het is fraude (twijfel je hier serieus aan?). als er iemand achter komt, heb je een probleem.
Hoezo? Ik 'woon' daar nu ook zo'n beetje. Wat is precies het verschil tussen daar wonen en hier bij m'n moeder logeren of andersom?

als je het toch wil doen, zul je je bij de gemeente moeten in laten schrijven op het adres van je vriend (ff checken of hij geen problemen krijgt met een huisbaas oid als er ineens meerdere mensen wonen op 1 kamer).
Hij heeft een eigen huis. Daarom lijkt het me ook niet echt onmogelijk.

overheidspost (stembiljetten ed) krijg je dan op het adres van je vriend. post van de ibgroep kun je altijd naar een ander adres laten sturen (naar je ouders bijvoorbeeld).
geef vervolgens bij de ib-groep je nieuwe woonsituatie door en je krijgt in principe uitwonende beurs.

Dit is wat mij betreft geen probleem

de ib-groep controleert namelijk de gegevens bij de gemeente.
en nee, je hoeft echt geen tandenborstel of plankje met kleren te hebben bij je vriend en er zal geen ambtenaar langskomen om te tellen hoe vaak jij er slaapt.

Daarom... ik vroeg me dus af hoe ze dat wél controleren...
Nou ja, bedankt voor je antwoord, iig!
Oud 14-04-2005, 13:44
ganralph
ganralph is offline
als jij er voor kiest om er officieel te gaan wonen (ingeschreven bij de gemeente) en hij heeft een eigen huis, dan is er idd geen probleem.

het fraude-aspect zit hem er in dat veel studenten "vroeger" andere adressen opgaven alleen maar om meer geld te krijgen. dit is grotendeels verholpen door de controles. idd is het in jouw geval geen fraude. (ik dacht dat je alleen bij de ib-groep een ander adres wilde opgeven voor meer geld - en je benadering in de 1e post was een beetje sneaky, alsof je de ib-groep voor ging liegen)
wanneer je bij hem woont (al dan niet de hele week) dan heb je ook de onkosten van het "uitwonend-zijn" en dus recht op een extra beurs.
Oud 14-04-2005, 14:24
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
ganralph schreef op 14-04-2005 @ 14:44 :
als jij er voor kiest om er officieel te gaan wonen (ingeschreven bij de gemeente) en hij heeft een eigen huis, dan is er idd geen probleem.

het fraude-aspect zit hem er in dat veel studenten "vroeger" andere adressen opgaven alleen maar om meer geld te krijgen. dit is grotendeels verholpen door de controles. idd is het in jouw geval geen fraude. (ik dacht dat je alleen bij de ib-groep een ander adres wilde opgeven voor meer geld - en je benadering in de 1e post was een beetje sneaky, alsof je de ib-groep voor ging liegen)
wanneer je bij hem woont (al dan niet de hele week) dan heb je ook de onkosten van het "uitwonend-zijn" en dus recht op een extra beurs.
Ik weet dat ik me dan daar officieel moet laten inschrijven. Ik vroeg me alleen af of ze het nog op een andere manier controleren (k zou niet weten hoe), dan alleen bij de gemeente. Want ik vind het zelf heel moeilijk om een grens te bepalen wanneer je écht ergens woont, en wanneer niet.
Nogmaals: bedankt

Oh ja... waarom t een beetje sneaky voelt voor mezelf is omdat ik helemaal niet het idee heb dat ik daar woon. Maar aan de andere kant ben ik daar dus wel 3/4 nachten per week.
Oud 14-04-2005, 15:18
Verwijderd
Geen probleem. Schrijf je daar gewoon in, krijg je uitwonende beurs. En als jullie dan samen belasting aangifte doen dan krijg je nog een algemene heffingskorting ook. (Zo'n €150,- per maand, per jaar.)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 15:22
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 14-04-2005 @ 16:18 :
Geen probleem. Schrijf je daar gewoon in, krijg je uitwonende beurs. En als jullie dan samen belasting aangifte doen dan krijg je nog een algemene heffingskorting ook. (Zo'n €150,- per maand, per jaar.)
Hij woont wel al samen met z'n beste vriend in dat huis. Ik weet niet of dat nog veel uitmaakt? Ach, misschien moet ik maar ns bij de IB-groep zelf informeren, maar ik was bang dat het misschien op de een of andere manier toch illegaal zou zijn...
Oud 14-04-2005, 15:25
Verwijderd
Citaat:
snoopy schreef op 14-04-2005 @ 16:22 :
Hij woont wel al samen met z'n beste vriend in dat huis. Ik weet niet of dat nog veel uitmaakt? Ach, misschien moet ik maar ns bij de IB-groep zelf informeren, maar ik was bang dat het misschien op de een of andere manier toch illegaal zou zijn...
Ik woon in een complex met 6 kamers, maar officieel hebben de kamers geen eigen huisnummers - alleen voor het gemak hebben we toevoegingen aangebracht - er wonen 7 mensen (aangezien ik samenwoon) op één adres, en dat is helemaal geen probleem Drie mensen zal zeker geen probleem zijn
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 15:26
Verwijderd
Citaat:
snoopy schreef op 14-04-2005 @ 13:56 :
Hoezo? Ik 'woon' daar nu ook zo'n beetje. Wat is precies het verschil tussen daar wonen en hier bij m'n moeder logeren of andersom?
Je moeder is je moeder, hij niet. Betaal je ook een deel van de huur? Dat zou het alweer anders maken (vind ik dan iig).
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 15:31
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-04-2005 @ 16:26 :
Je moeder is je moeder, hij niet. Betaal je ook een deel van de huur? Dat zou het alweer anders maken (vind ik dan iig).
Ik betaal nu geen deel van de huur, maar dat zou ik wel gaan doen als ik daar 'officieel' intrek (wat dus wat mij betreft bij het oude blijft )
Oud 14-04-2005, 15:33
Verwijderd
De studiebeurs voor uitwonenden is hoger omdat een uitwonende student huur moet betalen. Dat bedrag dient ervoor de extra uitgaven voor huur te compenseren. Het zou nogal vreemd zijn als je ergens in zou kunnen wonen voor nop, gewoon omdat die vriend toch al een tweepersoonsbed had en jij verder geen huur betaalt, maar je toch recht zou kunnen doen gelden op aanvullende stufi.

Maar om eerlijk te zijn weet ik het niet.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 15:41
zus en zo
zus en zo is offline
hou er wel rekening mee dat je als uitwonende niet meer meeverzekerd kan blijven bij je ouders (bij bepaalde verzekeringen dan).

en als jullie daar met z'n 3en 'wonen' moet je vriend waarschijnlijk ook meer gemeenteheffingen oid betalen (weet ik niet zeker).
Oud 14-04-2005, 15:45
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 14-04-2005 @ 16:41 :
hou er wel rekening mee dat je als uitwonende niet meer meeverzekerd kan blijven bij je ouders (bij bepaalde verzekeringen dan).

en als jullie daar met z'n 3en 'wonen' moet je vriend waarschijnlijk ook meer gemeenteheffingen oid betalen (weet ik niet zeker).
mja... dit soort dingen vroeg ik me dus af. Ik hoorde van iemand uit m'n klas dat het geen concequenties had, maar dat kon ik me niet voorstellen (en dat is dus ook niet zo).
Kan iemand me precies (of nou ja... ongeveer) vertellen wat er allemaal zou moeten gebeuren/veranderen?

edit: of waar ik het zou kunnen vinden? Ik ben niet te beroerd om zelf wat dingen op te zoeken, maar ik weet niet waar ik dan moet beginnen...

Laatst gewijzigd op 14-04-2005 om 16:14.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
zus en zo schreef op 14-04-2005 @ 16:41 :

Gemeenteheffingen gaan per (soort) wooneenheid, niet per aantal inwoners. Tenminste, dat is hier zo.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 16:21
zus en zo
zus en zo is offline
@snoopy: voor verzekeringen e.d. moeten je ouders even in de polis kijken. Ik ga in juli het huis uit, maar kan wel mn ziektekosten verzekering bij m'n ouders houden b.v. De andere verzekeringen moeten we nog uitzoeken...

@Andijvie: ok ik weet niet precies hoe het in Amsterdam zit... moeten we ook nog uitzoeken...

En met de belasting vind ik ook maar ingewikkeld... Ik trek in bij mijn vriend, maar hij heeft een eigen bedrijf om het nog even ingewikkelder te maken
Oud 14-04-2005, 16:25
snoopy
snoopy is offline
oh... even voor de duidelijkheid: het gaat om Utrecht.
Ik ga het straks allemaal even met m'n moeder overleggen, die heeft er toch veel meer verstand van dan ik
Oud 15-04-2005, 13:59
Verwijderd
Als je vriend huursubisdie krijgt bestaat de kans dat hij dat misloopt als jij je ook op dat adres inschrijft.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 14:53
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-04-2005 @ 16:33 :
De studiebeurs voor uitwonenden is hoger omdat een uitwonende student huur moet betalen. Dat bedrag dient ervoor de extra uitgaven voor huur te compenseren. Het zou nogal vreemd zijn als je ergens in zou kunnen wonen voor nop, gewoon omdat die vriend toch al een tweepersoonsbed had en jij verder geen huur betaalt, maar je toch recht zou kunnen doen gelden op aanvullende stufi.

Maar om eerlijk te zijn weet ik het niet.
dat is waar, maar de controle en de interesse van de ib-groep houden op bij het wel of niet bij je ouders wonen. anders zou iemand die 150 per maand betaalt ook minder aanvullende beurs moeten krijgen dan iemand die 350 betaalt...
Oud 15-04-2005, 14:54
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 15-04-2005 @ 14:59 :
Als je vriend huursubisdie krijgt bestaat de kans dat hij dat misloopt als jij je ook op dat adres inschrijft.
volgens mij alleen als degene die in komt wonen voor een extra inkomen zorgt (dus als ze OF huur betaald, of een betaalde baan heeft en officieel mee betaald aan de huur van haar vriend)
Oud 15-04-2005, 18:10
nivava
nivava is offline
Citaat:
ganralph schreef op 15-04-2005 @ 15:54 :
volgens mij alleen als degene die in komt wonen voor een extra inkomen zorgt (dus als ze OF huur betaald, of een betaalde baan heeft en officieel mee betaald aan de huur van haar vriend)
een vriendin van mij woont nu samen met haar vriend..en zij gaat nog wel naar school.
Zij krijgt ook uitwonende beurs, maar haar vriend krijgt geen huursubsidie meer..omdat zij dus uitwonende beurs krijgt en dan hebben ze zo iets van...dat extra geld kun je je huur voor betalen...
Oud 15-04-2005, 18:22
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat ik me ook wel eens afvraag... Mijn vriend woont nog bij zijn ouders maar omdat ik bij mn vader woon en die nooit thuis is, zit ik meestal bij hem en slaap ik ook de helft van de week bij hem... Is inschrijven bij hem dan nog steeds illegaal?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 15:06
Verwijderd
Ik woon dus ook in bij mijn vriend en ik heb dus bij de ibg me adres gewijzigd en bij de gemeent me in laten schrijven op zijn adres. Ik heb aan de bali gevraagt hoe dat nou zat met het ibg hoe ik dan kan aantonen dat het niet illegaal is en dat kan door middel van je gemeentenuitreksel.
En huur hoef je niet persee te betalen om het legaal te laten lijken, je zou ook bijvoorbeeld een regeling kunnen treffen dat de één huur betaald en de ander het eten o.i.d. daarom kun je het alleen aantonen via een gemeentenuitreksel.
Het enige wat de ibg controleert is dat je niet op hetzelfde adres staat ingeschreven van je vader of je moeder.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten