Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2005, 14:35
phi12345
In het kader van de getaltheorie de volgende vraag:

Bewijs dat voor alle x uit Z geldt:

x^7 = x mod 42

Hier zijn volgens mij Euler's phi-functie, de kleine stelling van Fermat van belang en het feit dat 42 = 2*3*7. Ik kom er echter niet helemaal uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2005, 15:57
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
phi12345 schreef op 24-04-2005 @ 15:35 :
In het kader van de getaltheorie de volgende vraag:

Bewijs dat voor alle x uit Z geldt:

x^7 = x mod 42

Hier zijn volgens mij Euler's phi-functie, de kleine stelling van Fermat van belang en het feit dat 42 = 2*3*7. Ik kom er echter niet helemaal uit.
De vergelijking is gelijkwaardig met x7-x=0 mod 42, dus x6(x-1)=0 mod 42. Het is duidelijk dat x=0 mod 42 of x=1 mod 42 beide voldoen. Bepaal phi(42)=42*1/2*2/3*6/7=42*1/3*6/7=42*2/7=12, en bepaal nu alle a
met ggd(a,42)=1, zodat [a]42 een priemrestklasse modulo 42 is, dan moet voor x=a aan de vergelijking worden voldaan.
Oud 24-04-2005, 19:04
phi12345
Ik begrijp niet helemaal wat je nu op het laatst aan het doen bent. Ik moet bewijzen dat de functie voor alle gehele getallen geldt. Kun je, vanaf de phi-functie, nog eens aangeven wat je waarom aan het doen bent? Bedankt
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:15
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
phi12345 schreef op 24-04-2005 @ 20:04 :
Ik begrijp niet helemaal wat je nu op het laatst aan het doen bent. Ik moet bewijzen dat de functie voor alle gehele getallen geldt. Kun je, vanaf de phi-functie, nog eens aangeven wat je waarom aan het doen bent? Bedankt
Wat ik doe is gebruik maken van het volgende: als m een gegeven getal is kun je een restklassengroep modulo m bepalen. Door je nu te beperken tot die restklassen die een a bevatten met de eigenschap ggd(a,m)=1 hou je de priemrestklassen [a]m over. Het blijkt dat deze priemrestklassen onder de operatie vermenigvuldiging modulo m een abelse groep vormen die de orde phi(m) heeft. Omdat phi(42) gelijk is aan 12 vind je dus 12 getallen a met de eigenschap ggd(a,m)=1. Voor al deze getallen moet gelden dat ze aan de gegeven vergelijking voldoen. Voor alle overige getallen kun je gebruik maken van het feit dat de Eulerfunctie phi voor ggd(a,b)=1 de eigenschap phi(a*b)=phi(a)*phi(b) heeft. Waar het om gaat is dat Z door een bewerking modulo m automatisch in een restklassenverzameling modulo m opgedeeld wordt. Je hoeft je dus per restklasse maar tot 1 element uit die restklasse te beperken, aangezien alle andere elementen in die restklasse dezelfde eigenschappen bezitten.
Oud 28-04-2005, 23:28
phi12345
Bedankt voor de uitleg, Mathfreak. Voor de geinteresseerde: dit probleem is nauw verbonden aan de zogenaamde Chinese Reststelling.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 11:32
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
phi12345 schreef op 29-04-2005 @ 00:28 :
Bedankt voor de uitleg, Mathfreak.
Graag gedaan. Overigens dien ik hier volledigheidshalve aan toe te voegen dat ik dit wel op heb moeten zoeken, aangezien mijn eigen wiskundige interesse zich hoofdzakelijk beperkt tot de analyse en de aanverwante deelgebieden.

Citaat:
phi12345 schreef op 29-04-2005 @ 00:28 :
Voor de geinteresseerde: dit probleem is nauw verbonden aan de zogenaamde Chinese Reststelling.
Voor digenen die die stelling niet kennen noem ik deze hier even: laat m1, m2,...mn gegeven zijn met ggd(mi,mj)=1 voor i ongelijk j en beschouw het stelsel x=b1 mod m1, x=b2 mod m2,..., x=bn mod mn. Stel m=m1*m2*...*mn, ai=m/mi en ai*xi=bi mod mi voor i=1 t/m n, dan is x'=a1*x1+a2*x2+...+an*xn
een oplossing van het gegeven stelsel.
Via x' kan een andere oplossing x''=x' mod m worden gevonden.
Reageren

Regels voor berichten