Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2005, 14:18
Biertank 52
Biertank 52 is offline
afgelopen week ben ik twee dagen ingevallen voor iemand anders als afwasser bij een nieuw startend restaurant.

ik heb over 2 dagen 12 uur gewerkt (5.5 en 6.5 uur)

ik stond nergens op papier, dus in principe werkte ik gewoon zwart.

ik kreeg voor 12 uur maar 50 euro ( per uur is dat dan 4.17)

ik hoorde van een kameraad dat hij bij een soortgelijk bedrijf (ook zwart) 10 euro p.u. verdiende.

ik voel me behoorlijk genaaid hierdoor.

in principe niets heb ik niets te zeggen, omdat het zwart is, maar wat zouden jullie doen?
Oud 28-04-2005, 14:27
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik zou niet zomaar twee dagen gaan werken zonder vantevoren een loon af te spreken.

Maar iig, je viel in dus je hoort hetzelfde loon te krijgen als wat die gast krijgt waar je voor in bent gevallen. Als je minder hebt gekregen kan je gaan klagen en als dit zijn loon is moet je het hiermee doen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:36
Verwijderd
ga toch lekker in loondienst
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 16:17
Balance
Balance is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 28-04-2005 @ 15:27 :
Ik zou niet zomaar twee dagen gaan werken zonder vantevoren een loon af te spreken.
+ "bij een soortgelijk bedrijf" doet er natuurlijk niets toe. Je gaat ook niet naar de Aldi om het loon van de AH te eisen, omdat "een soortgelijk bedrijf" meer geld biedt. Blijkbaar is dit wat ze betalen en als je daar van te voren geen afspraken over had gemaakt is dat jammer, maar kun je d'r weinig aan doen.
Oud 28-04-2005, 17:25
Biertank 52
Biertank 52 is offline
dat was ook een restaurant ja
Oud 28-04-2005, 18:13
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Wie zegt dat die ene jongen gelijk heeft he? Ze lullen zoveel he...
Oud 28-04-2005, 18:22
RoB!N
RoB!N is offline
4.17 is toch redelijk loon voor 17 jarige? Hoewel ik wel meer verdien
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 18:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Biertank 52 schreef op 28-04-2005 @ 18:25 :
dat was ook een restaurant ja
Dus? Snap je haar point niet ofzo?

Je kan er nu niet veel meer aan veranderen. Daarbij heeft hij je absoluut niet onderbetaald. Ietsje meer dan het minimum zal het zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 22:33
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 28-04-2005 @ 19:27 :
Dus? Snap je haar point niet ofzo?

Je kan er nu niet veel meer aan veranderen. Daarbij heeft hij je absoluut niet onderbetaald. Ietsje meer dan het minimum zal het zijn.
bijna anderhalve euro meer dan minimum
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2005 voor 17-jarigen bedraagt €2,89 bruto per uur.
Oud 28-04-2005, 22:44
Balance
Balance is offline
^ja. het is nog best redelijk.
ik verdiende iig minder op m'n 17e.
Oud 28-04-2005, 22:51
Verwijderd
Tja, je had het natuurlijk van tevoren moeten bespreken en je had meer moeten eisen omdat je onverzekerd werkte, maar dat weet je dan voor de volgende keer.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 15:37
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 28-04-2005 @ 23:33 :
bijna anderhalve euro meer dan minimum
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2005 voor 17-jarigen bedraagt €2,89 bruto per uur.
Volgens mij ligt het horecaminimum een stuk hoger Mijn minimum op mn 18e was nml euro 4,04.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 16:12
Roos
Roos is offline
Citaat:
perseus schreef op 28-04-2005 @ 23:51 :
Tja, je had het natuurlijk van tevoren moeten bespreken en je had meer moeten eisen omdat je onverzekerd werkte, maar dat weet je dan voor de volgende keer.
Precies.
Oud 29-04-2005, 16:20
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 29-04-2005 @ 16:37 :
Volgens mij ligt het horecaminimum een stuk hoger Mijn minimum op mn 18e was nml euro 4,04.
Een bedrijf kan een ander minimum hanteren, maar het landelijk minimum is officieel vastgesteld. Voor alles daaronder kun je verhoging eisen.

Aan de TS: Je werkt zwart, je hebt nu echt geen rechten. Als jij vantevoren niets afspreekt over loon en zwart werkt, heb je niets te eisen en ben je dus dom geweest. Ook al had hij je 20 cent per uur gegeven.
Oud 29-04-2005, 16:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-04-2005 @ 17:20 :
Een bedrijf kan een ander minimum hanteren, maar het landelijk minimum is officieel vastgesteld. Voor alles daaronder kun je verhoging eisen.
Dat minimum was via een uitzendbureau. Je hebt een horeca CAO waar dit hoger minimum is opgesteld volgens mij. En in principe houden de meeste werkgevers zich daaraan. Ze liggen er vaak zelfs boven.

Maar goed, het blijft z'n eigen schuld. Ik denk ook dat het verstandiger is om te vragen wat de gene verdient die hij moest vervangen dan wat iemand verdient die heel ergens anders werkt.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 17:17
Balance
Balance is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-04-2005 @ 17:20 :
Aan de TS: Je werkt zwart, je hebt nu echt geen rechten. Als jij vantevoren niets afspreekt over loon en zwart werkt, heb je niets te eisen en ben je dus dom geweest. Ook al had hij je 20 cent per uur gegeven.
precies. het maakt eigenlijk ook weinig uit of het horecao CAO nou een hoger minimumloon aangeeft dan het gewone minimumloon, want hij er is hier helemaal geen sprake van het volgen van het minimumloon. Hij werkte zwart, dus die werkgever kon elk bedrag geven.
Oud 29-04-2005, 19:35
Gimme more beer
Citaat:
Chloe Siere schreef op 29-04-2005 @ 17:27 :
Dat minimum was via een uitzendbureau. Je hebt een horeca CAO waar dit hoger minimum is opgesteld volgens mij. En in principe houden de meeste werkgevers zich daaraan. Ze liggen er vaak zelfs boven.
Dat kan goed zo zijn, ik heb nog nooit iets met horeca te maken gehad, dus ik weet dat niet precies.
Oud 29-04-2005, 19:37
Gimme more beer
Citaat:
Balance schreef op 29-04-2005 @ 18:17 :
precies. het maakt eigenlijk ook weinig uit of het horecao CAO nou een hoger minimumloon aangeeft dan het gewone minimumloon, want hij er is hier helemaal geen sprake van het volgen van het minimumloon. Hij werkte zwart, dus die werkgever kon elk bedrag geven.
Jah, met de kanttekening dat een werkgever wel dom bezig is als hij z'n zwarte jongens gaat onderbetalen. Als die er een keer problemen van gaan maken, heeft hij een groter probleem dan die werknemers. Maar ik ben niet van mening dat je hier onderbetaald bent.
Oud 29-04-2005, 23:03
ikbenschipper1
Citaat:
Chloe Siere schreef op 29-04-2005 @ 16:37 :
het gaat hier om het landelijk minimum loon he niet om een CAO loon
Oud 30-04-2005, 09:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 30-04-2005 @ 00:03 :
het gaat hier om het landelijk minimum loon he niet om een CAO loon
Ja dan nog. Hij heeft toch in de horeca gewerkt? Maar het maakt niet uit, want dan is hij nog steeds niet onderbetaald.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2005, 18:25
ikbenschipper1
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-04-2005 @ 10:02 :
Ja dan nog. Hij heeft toch in de horeca gewerkt? Maar het maakt niet uit, want dan is hij nog steeds niet onderbetaald.
maar maakt verder ook niet uit het is zwart dus hij heeft geen poot om op te staan
Reageren

Regels voor berichten