Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2005, 21:09
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
Ik ben galgje aan het maken...

en nou heb ik een loop gemaakt die nagaat of de ingevoerde letter in het woord voorkomt, dat werkt als het goed is.

Alleen nu weet ik niet hoe je die ingevoerde letter op de juiste plaats zet in een andere string...

Je moet de methode replace() gebruiken of de methode substring() naar ik aanneem... Nou is de vraag... welke van de 2 en hoe dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2005, 21:39
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Kan je een stukje code laten zien?
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 22:07
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 26-04-2005 @ 22:39 :
Kan je een stukje code laten zien?
een heel langstukje

Het gaat vooral om de methode gokLetter()

Code:
public class Hoofdstuk7 extends Applet {
    String[] woordjes = { "aap", "stoel", "tafel", "computer", "voetbal"};
    String invoerLetter, gekozenWoord, gekozenWoordTemp;
    int kies, lengte;
    int count = 0;

    Label lblTijdelijk, lblJuisteLetters;

    Button knopStartGok, knopRestart;
    TextField invoervak;

    public void init() {

        knopStartGok = new Button ( "   Start   " );
        knopStartGok.addActionListener ( new KnopStartGokHandler() );

        knopRestart = new Button ( "restart" );

        invoervak = new TextField ( " " );
        invoervak.setEnabled( false );

        lblJuisteLetters = new Label ( " " );
        lblTijdelijk = new Label ( "                        " );

        add ( knopStartGok );

        add ( invoervak );

        add ( lblTijdelijk );
        add ( lblJuisteLetters );
    }

    public void startGalgje(){
        knopStartGok.setLabel( "Gok nu!" );

        kies = (int) ( 5 * Math.random());
        gekozenWoord = woordjes[kies];
        lengte = woordjes[kies].length();

        invoervak.setEnabled( true );

        lblTijdelijk.setText( "   " + woordjes[kies] + " " + lengte  );
    }

    public void gokLetter(){
        int i;
        char invoerch = invoerLetter.charAt( 0 );

        invoerLetter = invoervak.getText();


        for (i = 0 ; i < lengte;  i++ ){
            char ch = woordjes[kies].charAt( i );
            if( ch == invoerch ){

                System.out.println( true ); //test
            }
        }

        invoervak.setText("");
    }


    class KnopStartGokHandler implements ActionListener
    {
        public void actionPerformed( ActionEvent e )
        {
            if (count == 0){
                startGalgje();
                count = 1;
            }
            else if(count == 1){
                invoerLetter = invoervak.getText();
                lblTijdelijk.setText( " " + invoerLetter);
                gokLetter();
            }

        }
    }
}
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 01:01
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
Het is gelukt... 1 bugje...
de eerste keer datje op Gok! drukt werkt hij niet
Pas vanaf poging 2 zie je resultaat

Code:
public class Hoofdstuk7 extends Applet {
    String[] woordjes = { "aap", "stoel", "tafel", "computer", "voetbal"};
    String invoerLetter, gekozenWoord, gekozenWoordTemp;
    int kies, lengte;
    int count = 0;

    Label lblTijdelijk, lblJuisteLetters;

    Button knopStartGok, knopRestart;
    TextField invoervak;

    public void init() {

        knopStartGok = new Button ( "   Start   " );
        knopStartGok.addActionListener ( new KnopStartGokHandler() );

        knopRestart = new Button ( "restart" );

        invoervak = new TextField ( " " );
        invoervak.setEnabled( false );

        lblJuisteLetters = new Label ( "                  " );
        lblTijdelijk = new Label ( "                                " );

        add ( knopStartGok );

        add ( invoervak );

        add ( lblTijdelijk );
        add ( lblJuisteLetters );
    }

    public void startGalgje(){
        knopStartGok.setLabel( "Gok nu!" );

        kies = (int) ( 5 * Math.random());
        gekozenWoord = woordjes[kies];
        lengte = woordjes[kies].length();

        if( lengte == 3 ){ gekozenWoord = "___"; }
        if( lengte == 5 ){ gekozenWoord = "_____"; }
        if( lengte == 7 ){ gekozenWoord = "_______"; }
        if( lengte == 8 ){ gekozenWoord = "________"; }
        gekozenWoordTemp = gekozenWoord;

        invoervak.setEnabled( true );

        lblTijdelijk.setText( "   " + woordjes[kies] + " " + lengte  );
        lblJuisteLetters.setText( "" + gekozenWoord );

    }

    public void gokLetter(){
        int i;
        char invoerch = invoerLetter.charAt( 0 );

        invoerLetter = invoervak.getText();


        for (i = 0 ; i < lengte;  i++ ){
            char ch = woordjes[kies].charAt( i );
            if( ch == invoerch ){

                gekozenWoord = gekozenWoordTemp.substring(0, i) + ch + gekozenWoordTemp.substring(i + 1, lengte);
                gekozenWoordTemp = gekozenWoord;

                lblJuisteLetters.setText( "" + gekozenWoord );
                repaint();
            }
        }
        invoervak.setText("");
    }


    class KnopStartGokHandler implements ActionListener
    {
        public void actionPerformed( ActionEvent e )
        {
            if (count == 0){
                startGalgje();
                count = 1;
            }
            else if(count == 1){
                invoerLetter = invoervak.getText();
                lblTijdelijk.setText( " " + invoerLetter + "   " );
                gokLetter();
            }

        }
    }
}
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.