Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2005, 23:22
30roepia
hoi,
ik heb vragen over hoe je een jaarrekening moet opstellen.

-acountancyprincipes, wat heeft dat met de jaarrekening te maken? (ik snap de samenhang niet)

-kan iemand mij op een simpele manier uitleggen wat het continuiteitsprincipe en bestendigheidsprincipe inhoud?

balans:

-wat bedoelen ze met off-balance (ja het klinkt heel logisch eigenlijk) maar waar komt het dan? (als het dus off-balance is)

-voorzieningen, kan iemand mij het volgende zinnetje uitleggen: "toevoegingen aan voorzieningen komen ten laste van de winst, onttrekkingen gaan buiten de winst om."

dank

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2005, 21:08
Quickbeam
Quickbeam is offline
Citaat:
30roepia schreef op 13-04-2005 @ 00:22 :
hoi,

-acountancyprincipes, wat heeft dat met de jaarrekening te maken? (ik snap de samenhang niet)

- Accountancy principes bepalen een jaarrekening. Als men bijvoorbeeld een x aantal goederen verkoopt maar waarvan zij nog geld te goed krijgen dan kunnen ze dit wel rekenen bij de omzet. Er zijn dus bepaalde regels voor wanneer je je kosten en je baten op de rekening mag zetten. Het GAAP is een de meest belangrijke regelgeving van de accountancy.

-kan iemand mij op een simpele manier uitleggen wat het continuiteitsprincipe en bestendigheidsprincipe inhoud?

Continuteitprincipe - het wordt verwacht dat bedrijf nog blijft bestaan en niet wordt ontbonden

bestendigheids - soortgelijke posten moeten op dezelfde plaats terugkomen op een balans (dus niet een schuldenpost bij je liquide middelen zetten)

balans:

-wat bedoelen ze met off-balance (ja het klinkt heel logisch eigenlijk) maar waar komt het dan? (als het dus off-balance is)

- Balansen MOETEN! kloppen als dit niet zo is dan is het geen Balans
(Balans = evenwicht).

-voorzieningen, kan iemand mij het volgende zinnetje uitleggen: "toevoegingen aan voorzieningen komen ten laste van de winst, onttrekkingen gaan buiten de winst om."

weet ik helaas niet omdat ik de termen nooit zo in het nederlands heb gehad (blame
de uni in maastricht).

Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 21:25
Ibeben
Voorzieningen:

Toevoegingen aan de voorzieningen komen ten laste van de winst omdat een voorziening een "schuld" is waarvan je niet weet wanneer, of en hoeveel hij bedraagt.
Als je dus verwacht dat het dak gaat lekken (om maar es iets geks te noemen) reserveer je daar geld voor. Dat geld gaat af van de (belastbare) winst.

Als het dak uiteindelijk niet gaat lekken kan je dus de desbetreffende voorziening schrappen. Dit geld komt dan vrij en is dan weer winst.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 20:21
rafael_vd_vaart
rafael_vd_vaart is offline
Citaat:
30roepia schreef op 13-04-2005 @ 00:22 :
hoi,

balans:

dank

Over accountancyprincipes en continuiteitsprincipe heeft Quickbeam gelijk.
Bestendigheid valt te verdelen in volgtijdige bestendigheid en gelijktijdige bestendigheid. Volgtijdige bestendigheid wordt mee bedoelt dat de grondslagen voor waardebepaling en winstbepaling elk jaar hetzelfde moeten zijn tenzij er gegronde redenen zijn om daarvan af te wijken. Dus niet het ene jaar op de ene manier het berekenen en het volgende jaar weer op een andere manier.
Gelijktijdige bestendigheid heeft te maken met dat verschillende posten in de jaarrekening in hetzelfde jaar op dezelfde manier moeten worden berekend. Dus bijvoorbeeld niet de gebouwen tegen vervangingswaarde en de inventaris tegen historische kostprijs, om maar iets te noemen.

Zoals Quickbeam ook al zei over de voorzieningen. Wanneer je toevoeg aan een voorziening, dus een verlies verwacht gaat dat ten laste van de winst.
Kosten
aan Voorziening

Op het moment dat dit verlies dus echt betaalt moet worden boek je dus:
Voorziening
aan Bank

De afneming van de voorziening zijn dus geen kosten want die zijn al een keer opgenomen als kosten.

Off-balance is vrij simpel: iets wat niet op de balans staat.

Neem bijvoorbeeld een auto.
Als je hem koop --> On-balance, Activeren en afschrijven.
Als je hem huur --> Off-balance, huurkosten lopen alleen via de resultatenrekening.

Hiertussen zit nog lease. Dan hangt het van de omstandigheden af of je hem on-balance opneem of off-balance
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten