Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2005, 19:52
Qimm
Qimm is offline
Even een gek gebeuren. Mijn paardje galoppeerd altijd overkruist (behalve tijdens het rijden) Dus tijdens het longeren en als ze gewoon los loopt. 2-3 passen gaat het goed en dan springt ze met haar achterbenen over. Met rijden doet ze dit dus niet. Als ik haar regelmatig longeer en de fout consequent corrigeer (niet bestraffen, maar corrigeren) dan gaat het aan de longeerlijn ook wel weer een tijdje goed. Maar als ik dan een tijdje niet meer longeer en ik doe het weer eens gaat ze gewoon verder met het verkeerd doen.
Iemand enig idee waarom?
Oud 17-04-2005, 10:04
hodelahitie
hodelahitie is offline
Volgens mij heeft het iets te maken met het evenwicht van je paard. Vooral jonge paarden doen dat namelijk vaak. En zoals je vast wel zult weten heeft een paard meestal een betere hand, dus die zal die (als hij zelf kan kiezen) ook gebruiken. Dat zie ik bij mijn paard ook heel snel, op de linkerhand loopt hij een stuk fijner. Waarschijnlijk vindt jouw paard overkruist gewoon fijner.

Bij het rijden geef je de goede hulpen en stelling etc, waardoor je paard makkelijker in het goede galop springt. Met rijden doet je paard dus eigenlijk wat dan het makkelijkste is. Een paard met stelling zal veel moeilijker in de verkeerde galop springen dan een paard zonder stelling. Je zorgt er dan al voor dat ze het meest voor de handliggende doet. En bij het rijden blijf je ook de juiste hulpen geven en in de bochten de stelling. Ik weet niet of ze het op lange zijdes/lange stukken wel probeert over te springen, maar met de juiste hulpen zal dat denk ik wel meevallen.

Met longeren heb je al minder hulpen en je kunt minder goed stelling vragen, vooral als je alleen een longeerlijn gebruikt. Vandaar dat je paard dan voor zichzelf toch de makkelijkste weg kiest en dat is voor haar dus overkruist. Mijn paard gaat dan ook eerder in de linkergalop ook al loopt hij rechtsom, maar hij weet wel wat de bedoeling is, dus met corrigeren zit het, net zo als bij jouw paard, zo weer goed.

Dus ik denk dat het gewoon een voorkeur is voor jouw paardje, net zoals bij mijn paard de linkerhand. Alleen omdat het ook iets met het evenwicht te maken heeft, twijfel ik er wel een beetje aan. Maar omdat ze het met rijden niet doet, is het denk ik niet echt een probleem.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 13:14
Qimm
Qimm is offline
Nja, aan haar evenwicht zal het nu wel niet meer liggen ze is immers al 20
Met rijden heeft ze het wel ooit eens gedaan, maar dat was mijn eigen schuld, ik wou galop wissels oefenen, maar dat ging niet helemaal volgens plan.
Ze doet dit ook beide kanten op, zowel linker als rechter galop. het an sich ook geen probleem natuurlijk, ik vroeg het me gewoon af, ik was altijd in de veronderstelling dat overkruist galloperen juist lastig was. Maar dat blijkt toch wel mee te vallen dus
Bedankt iig
Oud 26-04-2005, 20:18
kroepoekje
kroepoekje is offline
voor sommige paarden is overkruist gaan makkelijker, omdat ze dan hun heup/bekken niet echt hoeven los te laten/kantelen.
Daardoor zijn het vooral vaak (slappe) jonge en oudere paarden die overkruist gaan. Kan betekenen dat ze vastzitten in hun rug, kan ook soort van gemakzucht zijn
Oud 27-04-2005, 14:02
AngelLena
AngelLena is offline
Is vaak wel een evenwichts/balans probleem, leeftijd heeft daar weinig mee te maken. Ik zou je aanraden om tijdens het longeren een 2e longeerlijn te gebruiken waarmee je wat makkelijker stelling kan vragen en tijdens het rijden je hulpen zo licht mogelijk te houden, kijken of ze dan ook overkruist gaat. Zo ja: ruggetje goed losmaken, flink vaak stelling naar binnen en buiten vragen (liefst in een rustig drafje) en dat koppie goed naar beneden werken. Ook bij het longeren veel draven, goed die achterhand eronder laten komen, stelling links en rechts vragen (met behulp van 2e longeerlijn) en dan nog eens proberen of het gaat. Als je merkt dat ze die achterhand meteen weer laat verzwakken en overkruist gaat lopen, dan zit er waarschijnlijk iets niet goed achterop de rug. Een fysio kan je vertellen waar het schort en wat je daaraan kan doen behalve het gebruikelijke proberen dat ruggetje goed los te maken.
Oud 27-04-2005, 17:28
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 27-04-2005 @ 14:02 :
Is vaak wel een evenwichts/balans probleem, leeftijd heeft daar weinig mee te maken. Ik zou je aanraden om tijdens het longeren een 2e longeerlijn te gebruiken waarmee je wat makkelijker stelling kan vragen en tijdens het rijden je hulpen zo licht mogelijk te houden, kijken of ze dan ook overkruist gaat. Zo ja: ruggetje goed losmaken, flink vaak stelling naar binnen en buiten vragen (liefst in een rustig drafje) en dat koppie goed naar beneden werken. Ook bij het longeren veel draven, goed die achterhand eronder laten komen, stelling links en rechts vragen (met behulp van 2e longeerlijn) en dan nog eens proberen of het gaat. Als je merkt dat ze die achterhand meteen weer laat verzwakken en overkruist gaat lopen, dan zit er waarschijnlijk iets niet goed achterop de rug. Een fysio kan je vertellen waar het schort en wat je daaraan kan doen behalve het gebruikelijke proberen dat ruggetje goed los te maken.
Je bedoelt een 2e longeerlijk achter de kont langs zeg maar? Want dat is geen succes (lees: paniek in de tent) Ze is nergens bang voor maar dat is iets wat ze heel slecht kan hebben.
Maar tijdens het rijden doet ze het nooit, ook niet als ik met een losse teugel galopper. Ik denk gewoon dat ze wel wéét wat de bedoeling is en het dus tijdens het rijden niet doet, en dat het gewoon gemak zucht is. Als ik haar bij longeren corrigeer en ik longeer regelmatig dan houdt ze er vanzelf mee op. Verder is ze ook heel soepel voor zo'n ouwe knol Ik kan helaas niet zo heel vaak rijden naar ze loopt dan zonder problemen aan de teugel, figuren en oefeningen gaan ook prima.
Het is verder ook geen écht probleem, ik vond het gewoon vreemd.
Maar iedereen iig bedankt voor nieuwe visies
Oud 28-04-2005, 10:47
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Qimm schreef op 27-04-2005 @ 18:28 :
Je bedoelt een 2e longeerlijk achter de kont langs zeg maar? Want dat is geen succes (lees: paniek in de tent) Ze is nergens bang voor maar dat is iets wat ze heel slecht kan hebben.
Maar tijdens het rijden doet ze het nooit, ook niet als ik met een losse teugel galopper. Ik denk gewoon dat ze wel wéét wat de bedoeling is en het dus tijdens het rijden niet doet, en dat het gewoon gemak zucht is. Als ik haar bij longeren corrigeer en ik longeer regelmatig dan houdt ze er vanzelf mee op. Verder is ze ook heel soepel voor zo'n ouwe knol Ik kan helaas niet zo heel vaak rijden naar ze loopt dan zonder problemen aan de teugel, figuren en oefeningen gaan ook prima.
Het is verder ook geen écht probleem, ik vond het gewoon vreemd.
Maar iedereen iig bedankt voor nieuwe visies

Hoeft niet achter de kont langs. Heb je een touwhalster? Zo ja kan je die gewoon daaraan knopen en de lijn over de hals/schoft leggen, geen druk op geven tot het nodig is (bij stelling naar buiten dus). Achterlangs is bij veel paarde paniek Daar begin ik ook echt niet aan tenzijn het niet anders kan
Oud 28-04-2005, 17:19
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 28-04-2005 @ 10:47 :
Hoeft niet achter de kont langs. Heb je een touwhalster? Zo ja kan je die gewoon daaraan knopen en de lijn over de hals/schoft leggen, geen druk op geven tot het nodig is (bij stelling naar buiten dus). Achterlangs is bij veel paarde paniek Daar begin ik ook echt niet aan tenzijn het niet anders kan
Ik kan het wel eens proberen. Ik longeer haar meestal met slofteugel en ik heb als es geprobeerd om stelling naar buiten ipv naar binnen te doen, maar dat had geen uitwerling, maar ik zal het ook eens zo proberen
Reageren

Regels voor berichten