Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2005, 13:06
Reynaert
Reynaert is offline
Etterbakken

Sommige scholen organiseren vlak voor de centrale examens van de eindklassen een LSD. Dit is geen benaming voor een louche drugsparty onder scholieren, maar een afkorting van Laatste SchoolDag. Zo ook een school in de noordelijke provincie van het land die zijn naam te danken heeft aan de vrieskou. Het is de school waar mijn broertje zich voor bereidt op een wetenschappelijke studie. Afgelopen vrijdag was het zover, hij zou voor het eerst hét schoolfeest van het jaar meemaken, LSD. Want zelfs als er nog geen nietsontziend examen loert achter de horizon mag je met verschillende spelletjes en activiteiten meedoen.
Mijn broertje vermaakte zich prima op het luchtkasteel. Hij zat op de ronde boog die over de ingang van het speeltoestel gespannen was, zodat hij een goed uitzicht had op de voetbalwedstrijd die even verderop werd gespeeld.
Een moment later vloog hij een meter de lucht in, draaide met zijn hoofd richting aarde en kwam tien centimeter van een stenen bank op de straatstenen terecht. Het schijnt dat hij daarna rondjes is gaan rennen. Totaal verward werd hij naar binnen gebracht en heeft hij zijn moeder gebeld. Volgens de school viel het wel mee, maar hij moest wel even naar de dokter. Inmiddels heeft hij een nacht ziekenhuis achter de rug.
Er werd een atypische hersenschudding geconstateerd. Atypisch, omdat hij in tegenstelling tot wat er normaal gebeurd bij een hersenschudding het bewustzijn niet is verloren. Volgens de doktoren had hij erg geluk gehad, doordat hij zijn gezicht opzij had gedraaid had hij zijn nek niet gebroken.
Wat was er gebeurd? Een paar kinderen van een andere school zijn aan het luchtkussen gaan hangen en sprongen er even later collectief af. Doordat het kasteel onderbelucht was verplaatste de lucht zich en door de plotselinge druk vloog mijn nietsvermoedende broertje de lucht in.
Toen ik dit hoorde moest ik denken aan een artikel wat ik een paar dagen geleden in een tennistijdschrift las. Het ging over het verdwijnen van goede manieren binnen de tennissport. In een klein groen kadertje stond een top 5 van de grootste etterbakken uit de tennisgeschiedenis. Op 5 stond Coria die tijdens een wedstrijd tegen Verkerk uit frustratie zijn racket tegen een ballenkind gooide. Verder stond er nog iemand in die het nodig vond om zowel de toeschouwers als de umpire uit te schelden, een vrouw die haar neus snoot in de handdoek van haar tegenstandster en op 1 een rus die zijn familie als lijnrechters inzette.
Maar de persoon waar ik bij het ongeluk van mijn broertje aan moest denken was Jimmy Connors, nummer 2 op de lijst. Hij sloeg op een spelbeslissend moment een bal uit die echter in werd gegeven. Zijn opponent protesteerde. Connors liep snel de baanhelft van zijn tegenstander op en poetste de afdruk weg met zijn schoen.
Leerlingen van andere scholen mochten niet aanwezig zijn tijdens de LSD. Vanuit dezelfde vanzelfsprekendheid gezien mocht Connors niet aanwezig zijn op de andere baanhelft. En zoals Connors de bewijzen verdoezelde poetst ook het groepje etterbakken de verantwoordelijkheid weg door zich te verschuilen achter het feit dat ze een groepje zijn. Ze zullen niet gestraft worden, maar belangrijker, ze zullen er door hun lafheid evenmin van leren. En in mijn top 5 van etterbakgedrag staat lafheid ná etterbakgedrag met stip op 1.

Laatst gewijzigd op 01-05-2005 om 18:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2005, 14:01
Changshan
Changshan is offline
Wel leuk stukje, herkenbaar: de lafheid wanneer men met een groep is, heeft iedereen wel eens mogen ervaren, zou ik zo denken.

Citaat:
Het is de school waar mijn broertje zich voor bereidt op een wetenschappelijke studie.
'voor' en 'bereidt' aan elkaar.

Citaat:
Atypisch, omdat hij in tegenstelling tot wat er normaal gebeurt bij een hersenschudding het bewustzijn niet heeft verloren.

Chan
Oud 02-05-2005, 17:16
CSN
CSN is offline
Hee dat artikel heb ik ook gelezen, al kan ik me niet meer herinneren in welk tijdschrift. Ik vind het inderdaad ook een leuk stukje (en herkenbaar zoals changshan zei). Af en toe zat er wel een rare zin tussen.
Oud 02-05-2005, 18:27
Verwijderd
Ik vind het meer een soort ingezonden brief voor naar een krant ofzo.. . Desalniettemin de moeite waard om het te lezen.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 18:32
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
CSN schreef op 02-05-2005 @ 18:16 :
Hee dat artikel heb ik ook gelezen, al kan ik me niet meer herinneren in welk tijdschrift. Ik vind het inderdaad ook een leuk stukje (en herkenbaar zoals changshan zei). Af en toe zat er wel een rare zin tussen.
Tennis Magazine

Leuk stukje ja. Hoewel leuk misschien niet zo'n toepasselijk woord is.
Is dat echt gebeurd?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 18:56
Tovenaar
Tovenaar is offline
Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Het is correct geschreven, maar waar is het precies voor bedoeld?
Oud 02-05-2005, 19:10
Reynaert
Reynaert is offline
Bedankt voor de reacties. Het was bedoeld als column maar ik was vergeten dat er in de titel bij te zetten. En in dit geval is alles echt gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 20:20
Verwijderd
Goed geschreven.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 22:03
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Maar waarom ging je broertje dan op die boog zitten? Daar mag je toch helemaal niet zitten???

Sprongen die jongens er trouwens af met het doel hem te lanceren?

Ik weet het niet. Ik ben bij een eenzijdig verhaal van een partijdig persoon altijd bang dat er bepaalde dingen worden vermeden, waardoor er een verkeerd beeld wordt geschept. Dat soort teksten vind ik niet bepaald aangenaam om te lezen.

Daarnaast vind ik die lijst ook een beetje vreemd: Volgens jou is etterbakkengedrag de ergste vorm van etterbakkengedrag.

maargoed, het ging me meer om die eerste twee punten: wat heb je daarover te zeggen?
Oud 04-05-2005, 19:24
Roosje
Roosje is offline
Wij hebben ook een LSD, alleen dan heet het De Stunt. Nemen de eindexamenklassers voor een dag de school over.

Goed, ontopic: Goed geschreven, om Grimm maar eens te citeren. Leest lekker.
Reageren

Regels voor berichten