Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2005, 14:07
KMBA
KMBA is offline
Hallo allemaal,

dit is mijn eerste pots, dus sorry als ik wat onduidelijk ben.

Het universele geloof

Alle religies zoeken antwoorden (of geven) op levensvragen en moeilijke onderwerpen als ethiek en dergelijke. Zo zijn op het eerste gezicht, Islaam, Christendom, Boeddhisme, Hindoeisme, Jodendom allemaal heel verschillent. Maar bij nader inzicht is dit helemaal niet zo. Want zowel in het Boeddhisme als in Christendom (bijvoorbeeld) komen dingen voor zoals vergeving, anderen beschermen enzovoorts.

Zou het niet kunnen dat gewoon God, Allah, Verlichting allemaal het zelfde bedoelen? Een dezelfde iets/hem/haar/het dat we gewoon niet kunnen bevatten en dat mensen zoals Jezus, Boeddha, Confius enzovoorts de "verlichting" bereikte en even een glimp kon zien van deze hogere iets en het niet precies zo konden vertalen in "menselijke" taal, dus met woorden, beeld of gevoel maar wel wisten dat er was (wat me trouwens heel iritant lijkt; wel weten dat er iets is maar niet kunnen beschrijven)

Ik sluit deze reply met een Okiwanase gezegde (daar is het oorspronkelijke Karate bedacht)

"We nemen allemaal verschillende wegen op een berg, maar op de bergtop zien we allemaal dezelfde maan (hogere iets/verlichting)"

KMBA
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2005, 14:15
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Het Baha'i geloof gaat uit van de gedachte dat alle religies uit dezelfde bron komen. De verschillende geloven zijn als blaadjes aan een bloem. Dus wat dat betreft: zo'n soort universeel geloof bestaat dus al wel.
Oud 28-04-2005, 14:22
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik denk dat geloof gewoon een goede manier van groepsbinding is. Waar er precies in geloofd wordt doet er eigenlijk niet toe, het gaat erom dat er een gevoel van eenheid ontstaat. De kenmerken die in elk geloof terugkomen zijn niets anders dan regels om het samenleven te bevorderen, niet moorden, niet stelen, e.d. zijn handig voor een stabiele maatschappij. Vergeving is noodzakelijk omdat niemand voorbeeldig leeft, als je met een misstap meteen al je kansen vergooit hebt kan je net zo goed de groep verlaten. Omdat de groep dat niet wil is het begrip vergeving ingevoerd.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 14:42
Verwijderd
Eigenlijk zie ik géén geloof als de ware verlichting.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:16
KMBA
KMBA is offline
Of is volgens jullie religie slechts een neurologische gebeurtenis?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:20
Verwijderd
Citaat:
KMBA schreef op 28-04-2005 @ 16:16 :
Of is volgens jullie religie slechts een neurologische gebeurtenis?
De oorzaak van religie ligt daar wel in, ja. Ik ben blij gezegend te zijn met genen, zodanig dat mijn hersenen er niet vatbaar voor zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:27
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2005 @ 16:20 :
De oorzaak van religie ligt daar wel in, ja. Ik ben blij gezegend te zijn met genen, zodanig dat mijn hersenen er niet vatbaar voor zijn.
Dat was wel een vrij bedenkelijk en kleinschalig opgezet onderzoek hoor.
Hoe verklaar je dan overigens dat in zuid-amerika waar vroeger nooit christenen zaten nu een groeiende christelijke gemeenschap zit?
Geloof is meer een besmettelijke ziekte dan een erfelijke aandoening. (als je het dan toch als iets malifide wilt vergelijken)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:28
Wiltine
Wiltine is offline
Maar wat is eigenlijk je discussiepunt? Of ben ik nut te dom om dat te begrijpen?
Oud 28-04-2005, 15:30
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 28-04-2005 @ 16:27 :
Hoe verklaar je dan overigens dat in zuid-amerika waar vroeger nooit christenen zaten nu een groeiende christelijke gemeenschap zit?
Geloof is meer een besmettelijke ziekte dan een erfelijke aandoening. (als je het dan toch als iets malifide wilt vergelijken)
Spanjaarden --> Latijns Amerika.

"Hé jongens, word christen of sterf."
-"Nou, vooruit dan maar."
"Oh ja, geef dat goud ook maar."
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:36
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2005 @ 16:30 :

en daarmee beïnvloed je genen? Ik wist dat evolutionisten genen beschouwden als blije knipperlichten maar dat het zo ver ging had ik niet begrepen
Zoals jij het stelt voldoet het eerder aan de besmettelijke ziekte dan aan de erfelijke aandoening. (nogsteeds)

discussievraag is: Zou het niet kunnen dat gewoon God, Allah, Verlichting allemaal het zelfde bedoelen?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:38
T_ID
T_ID is offline
het komt allemaal op hetzelfde neer, maar veel gelovigen zullen elkaar de hersens in slaan alvorens dat ooit toe te geven.
Oud 28-04-2005, 15:43
Wiltine
Wiltine is offline
Nee, dat komt niet op hetzelfde neer. De verschillen zijn te groot. Ik denk dat de subgroepjes (om het zo maar even te noemen) binnen een bepaald geloof vaak wel ongeveer hetzelfde bedoelen. de verschillen zitten dan in de interpretatie.

Maar ja: Wat is waarheid?
Oud 28-04-2005, 15:51
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 28-04-2005 @ 16:36 :
en daarmee beïnvloed je genen? Ik wist dat evolutionisten genen beschouwden als blije knipperlichten maar dat het zo ver ging had ik niet begrepen
Zoals jij het stelt voldoet het eerder aan de besmettelijke ziekte dan aan de erfelijke aandoening. (nogsteeds)

discussievraag is: Zou het niet kunnen dat gewoon God, Allah, Verlichting allemaal het zelfde bedoelen?
Nee, jij vroeg naar een verklaring waarom mensen in Latijns-Amerika veelal christen zijn, niet waarom mensen in het algemeen gelovig zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 16:26
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 28-04-2005 @ 16:27 :
De conclusie van dat onderzoek was ook niet dat geloof in het algemeen of het christendom in het bijzonder genetisch bepaald of beïnvloed (het laatste is zuiverder) zouden zijn. Men kwam slechts tot de conclusie dat bij gelovigen vaker een bepaalde genetische constellatie aangetroffen werd waardoor die personen meer openstonden voor spirituele ervaringen in het algemeen. In het gewone spraakgebruik zou je zoiets gewoon een karaktereigenschap noemen, waarschijnlijk 'goedgelovig' of 'makkelijk te overtuigen'.

Het is natuurlijk ook onjuist om te spreken van genen als oorzaak van geloof. Je kunt hooguit zeggen dat die genen iemand vatbaarder maken voor geloof als invloed van buitenaf, maar zeggen dat iemand 'voor x procent genetisch en voor x procent sociaal' is gevormd, is foutief. Maar het is dus best logisch dat de mensen in Zuid-Amerika vaker dat gen bezaten - waarvan we de oorzaak even in het midden laten - en dat ze daardoor eenvoudiger overtuigd konden worden om het christendom te gaan aanhangen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 18:28
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-04-2005 @ 17:26 :
De conclusie van dat onderzoek was ook niet dat geloof in het algemeen of het christendom in het bijzonder genetisch bepaald of beïnvloed (het laatste is zuiverder) zouden zijn. Men kwam slechts tot de conclusie dat bij gelovigen vaker een bepaalde genetische constellatie aangetroffen werd waardoor die personen meer openstonden voor spirituele ervaringen in het algemeen. In het gewone spraakgebruik zou je zoiets gewoon een karaktereigenschap noemen, waarschijnlijk 'goedgelovig' of 'makkelijk te overtuigen'.

Het is natuurlijk ook onjuist om te spreken van genen als oorzaak van geloof. Je kunt hooguit zeggen dat die genen iemand vatbaarder maken voor geloof als invloed van buitenaf, maar zeggen dat iemand 'voor x procent genetisch en voor x procent sociaal' is gevormd, is foutief. Maar het is dus best logisch dat de mensen in Zuid-Amerika vaker dat gen bezaten - waarvan we de oorzaak even in het midden laten - en dat ze daardoor eenvoudiger overtuigd konden worden om het christendom te gaan aanhangen.
Ja, dat zou goed mogelijk kunnen zijn inderdaad.
@meph: ja, miscommunicatie. Ik gaf het voorbeeld niet vanwege de geweldige methoden van evangelisatie. Die ken ik natuurlijk wel.

Overigens zie ik bij de verschillende geloven natuurlijk overeenkomsten, maar de verschillen zijn zo groot dat ik betwijfel of we het allemaal over hetzelfde hebben. Het zou kunnen, God is vrij groot, het kan zijn dat we allemaal een ander deel van Hem zien, maar volgens mij zie ik het goed, en de rest fout.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 19:06
KMBA
KMBA is offline
Maar ik bedoel met de Waarheid, datgene dat iedere religie op doelt. Waarom zou het niet kunnen dat alle religies hetzelfe bedoelen, als je aan een Zen-beoefenaar vraagt (soort meditatie) naderhand wat ze beleeft hebben, dan kan hij dat niet goed beschrijven, net als een droom waar je soms naderhand wel weet dat je iets heel mooi hebt gedroomd maar niet weet wat het is [precies]

Zo ongeveer, zou dat niet kunnen bij religies?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 19:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-04-2005 @ 16:38 :
het komt allemaal op hetzelfde neer, maar veel gelovigen zullen elkaar de hersens in slaan alvorens dat ooit toe te geven.
waarvan nu akte:
Citaat:
Wiltine schreef op 28-04-2005 @ 16:43 :
Nee, dat komt niet op hetzelfde neer. De verschillen zijn te groot.
Oud 28-04-2005, 22:11
Verwijderd
Citaat:
KMBA schreef op 28-04-2005 @ 20:06 :
Maar ik bedoel met de Waarheid, datgene dat iedere religie op doelt. Waarom zou het niet kunnen dat alle religies hetzelfe bedoelen (...)
Simpel - 'waarheid' is afhankelijk van plaats en tijd waar de betreffende religie is ontstaan. Het is een produkt van standplaatsgebonden denkers. Het is niet waarschijnlijk dat ze hetzelfde bedoelen, aangezien religie een produkt is van de mens en haar regels bedacht zijn door de mens, zodat het logisch is dat de religies inhoudelijk alleen die normen, waarden en regels als 'waarheid' beschouwen die op dat moment, op die plek op aarde voor die groep mensen golden.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 10:49
KMBA
KMBA is offline
Tuurlijk, de normen + waarden veranderen met de tijd. Maar veranderd alles? Mensen gaan nog steeds dood, mensen plegen nog steeds zonden, er is nog veel verdriet en armoede is er ook nog genoeg...

Maar wat wel een heel opmerkelijk is dat de islamitische filosofen en soefische filosofen heel veel leken op Boeddha. Ook naar de recente vonds van het Thomas-evangelie lijkt het net of Jezus een Zen-meester was. (wie meer info wel, kan beter het boek lenen: Oosterse filosofie, door: Kevin Burns).

Maar hoe het ook zij, iedereen zoekt naar de waarheid des levens, maar wat is deze Waarheid? Ik kan het niet met een woord, gevoel, beeld beschrijven, maar ik voel wel de aanwezigheid van deze Waarheid/Antwoord, en deze Waarheid geeft antwoorden op alle levensvragen, die mijn verstand niet kan oplossen..

KMBA
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 19:08
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2005 @ 16:30 :

fuck, vroeger spanjaarden, nu moslimterroristen