Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2005, 13:38
Pikey
Pikey is offline
Gepubliceerd op woensdag 06 april 2005

In de Amsterdam ArenA zijn rond 12.30 uur twee bommen ontploft. De explosies zijn onderdeel van de terreuroefening Bonfire.
De ongeveer 4000 aanwezigen raakten zogenaamd in paniek en begonnen te gillen. Op het podium waar rapper Ali B. eerder een optreden verzorgde, probeerde een man het publiek te kalmeren. Hij verzocht iedereen het stadion te verlaten.

De eerste explosie was in het stadion, de tweede in de parkeergarage waar vervolgens brand uitbrak. Toch maakte het publiek geen aanstalten snel te vertrekken. Vervolgens trad het ontruimingssignaal in werking. Een sirene ging af en er werd in vier talen omgeroepen:"Attentie, attentie u dient het stadion te verlaten.''

Buiten het stadion staan brandweerwagens en motoragenten.

Dreigbrief
De terreuroefening Bonfire begon met een dreigbrief over een mogelijke aanslag. De brief kwam per fax binnen bij de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de NOS. In Rotterdam werd bovendien een raketwerper gevonden.

"Het ochtendgedeelte van de oefening was bedoeld om de informatie-uitwisseling tussen betrokken overheden en diensten te oefenen'', zo liet het ministerie van Binnenlandse Zaken woensdag weten.

De dreigbrieven waren afkomstig van een extreem-islamitische groepering. De NOS heeft (fictief) een extra journaaluitzending hierover ingelast.

Raketwerper
Tegenover de locatie waar de raketwerper is gevonden, bevinden zich diverse gebouwen waar veel publiek bijeenkomt, waaronder een museum. Deze gebouwen liggen aan het water, waar ook rondvaartboten en grote cruiseschepen langskomen en afmeren. Als er tekeningen van een cruiseschip worden aangetroffen, lijkt het doelwit duidelijk.

De grootschalige crisisoefening Bonfire begon woensdagochtend al om 06.00 uur. De activiteiten zijn niet zichtbaar voor burgers.

Terroristische dreiging
Volgens de woordvoerder gaat het om een terroristische dreiging waar de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) bij is betrokken.

De organisatie van de grootscheepse crisisoefening, die 1 miljoen euro kost, is in handen van het ministerie van Binnenlandse Zaken, de gemeente Amsterdam en de ArenA.

De deelnemers spelen tot 19.00 uur een crisissituatie na waarbij fictief doden en gewonden vallen. Ongeveer 2000 studenten spelen een actieve rol, bijvoorbeeld door in paniek te raken of hun familie kwijt te zijn.

Aan Bonfire doen nog eens 2000 hulpverleners, medewerkers van beveiligings-, inlichtingen- en communicatiediensten en bestuurders uit Den Haag, Amsterdam en de provincie Noord-Holland mee. Ook hebben de organisatoren nepjournalisten van de NOS ingeschakeld.

Het idee voor de oefening kwam na de aanslagen op 11 maart vorig jaar in Madrid. Die ramp onderstreepte volgens de overheid het besef dat zogeheten 'soft targets', plaatsen waar veel mensen bijeen zijn, zoals treinstations of winkelcentra, een groot risico voor terreur vormen.

Bronnen: ANP

Hmmz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2005, 13:39
Verwijderd
Laten ze Ali B. tegenwoordig ook oefenen
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:40
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
S. schreef op 06-04-2005 @ 13:39 :
Whaha
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:43
Pikey
Pikey is offline
Ik vind het geldverspilling.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:48
Hydrogen
Hydrogen is offline
Inderdaad geldverspilling.
Het journaal: 1 miljoen euro kost de oefening
Oud 06-04-2005, 13:50
REIE
REIE is offline
Citaat:
Pikey schreef op 06-04-2005 @ 13:43 :

Ik vind zo'n oefening wel goed. Er kunnen wel eindeloos richtlijnen en draaiboeken gemaakt worden voor rampen, maar als deze niet getoetst worden weet je niet wat je eraan hebt. Daarnaast is het een goede training voor de ordediensten.
Oud 06-04-2005, 13:54
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
REIE schreef op 06-04-2005 @ 13:50 :
Ik vind zo'n oefening wel goed. Er kunnen wel eindeloos richtlijnen en draaiboeken gemaakt worden voor rampen, maar als deze niet getoetst worden weet je niet wat je eraan hebt. Daarnaast is het een goede training voor de ordediensten.
In het echt, vallen er slachtoffers, worden de bommen beter neergezet, stort misschien alles voor deel in. Je kan zoiets nooit nabootsen, en je weet niet hoe mensen reageren.

(en wie gaat er nou naar ali b )
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 14:02
kalinho
kalinho is offline
je mist de belangrijkste factor: Angst & paniek
Oud 06-04-2005, 14:03
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
kalinho schreef op 06-04-2005 @ 14:02 :
je mist de belangrijkste factor: Angst & paniek
Ali B?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 14:15
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
Pikey schreef op 06-04-2005 @ 14:03 :
Ali B?
*probeert te lachen
Oud 06-04-2005, 14:23
Verwijderd
Citaat:
kalinho schreef op 06-04-2005 @ 14:15 :
*probeert te lachen
Ali B. is da man!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 14:27
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
S. schreef op 06-04-2005 @ 14:23 :
Ali B. is da man!
Ik vind hem echt een slechte rapper. Maarja hij heeft de x-factor he
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Pikey schreef op 06-04-2005 @ 14:27 :
Ik vind hem echt een slechte rapper. Maarja hij heeft de x-factor he
Hij is inderdaad niet de beste rapper
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 15:01
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Tjek die scannert en lach u deaud!!

To-tale chaos daarzo
Oud 06-04-2005, 15:30
Foresight
Foresight is offline
Citaat:
S. schreef op 06-04-2005 @ 13:39 :
hahahaaha beter van wel ja!

Citaat:
Citaat:
Pikey schreef op 06-04-2005 @ 13:54 :
In het echt, vallen er slachtoffers, worden de bommen beter neergezet, stort misschien alles voor deel in. Je kan zoiets nooit nabootsen, en je weet niet hoe mensen reageren.

(en wie gaat er nou naar ali b )
Dit is niet helemaal waar (maargoed, denk er vooral zelf van wat je denkt) procedures zoals deze worden op een kantoortje samen gesteld en zoals we allemaal wel weten zijn deze vaak verre van waterdicht.
Een oefening zoals deze is een goede test om te kijken op hoeveel (en reken maar dat het om tientallen punten gaat) punten het goed fout gaat.

Allerlei andere grote evenementen worden ook elk jaar keer op keer geevalueerd. Daarnaast doen politie, brandweer en ordehandhaving ook altijd al grote trainingen.
Helaas (of gelukkig ?) hebben we nooit terroristische aanslagen gehad om bij te oefenen en te evalueren.. tsja dan moet dit dus maar he?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 15:58
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 16:22
filia dei
filia dei is offline
nou jah, misschien als het niet al 2 weken lang op het nieuws was en het echt onverwacht was was het een goede oefening. Nu vind ik het ook een beetje zonde van het geld.

Alhoewel we op school ook welleens van te voren aangekondigde brandoefeningen doen die dan nog steeds gigantisch mislukken zodat we weer een vrijdag vrij zijn omdat de leraren op brandoefeningtraining moeten
Oud 06-04-2005, 16:27
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Of het nut heeft gehad zal moeten blijken uit de evaluatie, lijkt me.
Oud 06-04-2005, 16:39
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 06-04-2005 @ 16:27 :
Of het nut heeft gehad zal moeten blijken uit de evaluatie, lijkt me.
Nee denk dat dat pas blijkt als er echt iets gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 17:14
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 06-04-2005 @ 16:39 :
Nee denk dat dat pas blijkt als er echt iets gebeurd.
Dat denk ik ook. Dus is het nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 17:24
RanC
RanC is offline
Was het maar een echte bom en nog een grote ook...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 17:34
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Pikey schreef op 06-04-2005 @ 17:14 :
Dat denk ik ook. Dus is het nutteloos.
Wat als er iets gebeurt en de oefening heeft geholpen bij de bestrijding? Dan was het niet nutteloos. Ik vind dat je wat te snel bent daarmee.
Oud 06-04-2005, 17:36
Verwijderd
Ali B. met een bomgordel om? 'En nu mijn special guest Abou Jahjah' ook met bomgordel
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 18:02
MH
MH is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-04-2005 @ 17:36 :
Ali B. met een bomgordel om? 'En nu mijn special guest Abou Jahjah' ook met bomgordel
Ik had het vooroordeel al willen noemen. Zouden ze daarom iemand met de naam Ali hebben laten optreden?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 18:04
Verwijderd
Ah, ja dit is wel een paar duizend Afrikanen waard.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2005, 18:55
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ali B treedt op? Dan kan er maar beter een bom onploffen ja.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 19:02
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
McCaine schreef op 06-04-2005 @ 17:34 :
Wat als er iets gebeurt en de oefening heeft geholpen bij de bestrijding? Dan was het niet nutteloos. Ik vind dat je wat te snel bent daarmee.
En daar moeten ze 1 miljoen euro voor uittrekken. Lijkt me beetje veel.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 19:04
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 06-04-2005 @ 18:02 :
Ik had het vooroordeel al willen noemen. Zouden ze daarom iemand met de naam Ali hebben laten optreden?
Alle lichten vallen uit, Ali B. via de intercom: 'Deze ArenA is nu in de greep van de Jihad'
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 19:07
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-04-2005 @ 19:04 :
Alle lichten vallen uit, Ali B. via de intercom: 'Deze ArenA is nu in de greep van de Jihad'
:lol:
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 03:01
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Hebben ze ook in het Marokkaans omgeroepen dat men het stadion moest verlaten? Of zit Ali nu nog te wachten totdat het publiek terugkomt?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 13:40
Verwijderd
Dit is dus weer duidelijk geld over de balk smijten van de overheid. Wanneer is er ooit in nederland een aanslag geweest?
Zorg er voor dat er geen terreur plaatsvindt ipv van achteraf dingen te doen. Haal de voedinggsbodem voor terreur weg. Luister naar burgers en werk ze niet tegen en onderdruk ze niet zoals de politici nu doen. Voorkomen is beter dan genezen. Deze overheid concentreerd zich te veel op genezing. Daar hebben ze alleen baat bij. Want dat betekent stemmen. Zo houden ze het cirkeltje rond.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 07-04-2005 @ 03:01 :
Hebben ze ook in het Marokkaans omgeroepen dat men het stadion moest verlaten? Of zit Ali nu nog te wachten totdat het publiek terugkomt?
Ali verstaat geen Nederlands?

Oh, mislukt 'grapje'?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 07-04-2005 @ 13:40 :
Dit is dus weer duidelijk geld over de balk smijten van de overheid. Wanneer is er ooit in nederland een aanslag geweest?
Zorg er voor dat er geen terreur plaatsvindt ipv van achteraf dingen te doen. Haal de voedinggsbodem voor terreur weg. Luister naar burgers en werk ze niet tegen en onderdruk ze niet zoals de politici nu doen. Voorkomen is beter dan genezen. Deze overheid concentreerd zich te veel op genezing. Daar hebben ze alleen baat bij. Want dat betekent stemmen. Zo houden ze het cirkeltje rond.
Als het allemaal zo eenvoudig was...
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 15:01
Verwijderd
Leek me op zich best wel een heel goed idee.
Maar moest het nu werkelijk zoveel kosten...

De case die werd gebruikt deed me sterk denken aan het Belgische Heizeldrama, nu bijna 20 jaar geleden, waar maar liefst 39 mensen (echt) omkwamen.

Tijdens de Europacup 1 finale op 29 mei 1985 tussen Liverpool en Juventus in het Heizelstadion in Brussel ontstonden rellen waarbij 39 supporters om het leven kwamen en 670 gewonden ernstig gewond raakten.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 15:10
Billy_bob
Billy_bob is offline
mja....ik vind dat de oefening geen geldverspilling is geweest. Je kan er toch altijd beter in de praktijk op voorbereid zijn, dan alleen maar in theorie te weten wat je moet doen. Maar goed mijn tegenargument is dan weer....een terreuraanslag zal heus niet specifiek in de arena gebeuren......er zijn talloze andere potentiele gebouwen...moeten die dan ook allemaal getest worden? Dat vind ik dus wel een beetje vreemd..
Oud 07-04-2005, 15:42
one.
one. is offline
Citaat:
RanC schreef op 06-04-2005 @ 17:24 :
Was het maar een echte bom en nog een grote ook...

Niet in Amsterdam, in Drenthe.
Oud 07-04-2005, 15:43
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 07-04-2005 @ 15:42 :

Ja! In het stadion van Emmen!

Disclaimer: deze post kan enige ironie bevatten
Oud 07-04-2005, 15:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 07-04-2005 @ 15:42 :

Broekzak van Geert Wilders.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 15:47
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Ik vind het wel een goede oefening, want als het echt gebeurd dan weet niemand straks wat ie moet doen enzo en nu kunnen ze erop voorbereiden enzo.
Oud 07-04-2005, 15:49
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 07-04-2005 @ 15:47 :
Ik vind het wel een goede oefening, want als het echt gebeurd dan weet niemand straks wat ie moet doen enzo en nu kunnen ze erop voorbereiden enzo.
Op voorbereiden?

Het enige pluspuntje van die weggegooide miljoen is dat er een evaluatie is.

Laatst gewijzigd op 07-04-2005 om 16:00.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 07-04-2005 @ 15:47 :
haha ze wisten nu ook niet wat ze moesten doen hoor, het was een ramp! (letterlijk)

Gewonden hebben uuuuuuren moeten wachten, dat is in een echte situatie bijzonder gevaarlijk.

Maar goed.. toegegeven, door zulke oefeningen begint men er wel over na te denken en zal men oplossingen trachten aan te reiken (zoals het stroomlijnen van de commandoposten, het reorganiseren van de machtscentra e.d.).
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Pikey schreef op 07-04-2005 @ 15:49 :
Op voorbereiden?

Het enige pluspuntje van die weggegooide miljoen is dat er een evuluatie is.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 17:52
aaronmirck
aaronmirck is offline
ik zie me het overleg van de regering al voor me:

of we kunnen nu de wereld verbeteren door te investeren in een idealistische samenleving, waar minder armoede, minder doden door ziekte en minder doden door armoede deel van maken.

Of we kunnen een beetje met de ArenA kutten.

En de rest is historie
Oud 07-04-2005, 18:31
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 07-04-2005 @ 15:01 :
Leek me op zich best wel een heel goed idee.
Maar moest het nu werkelijk zoveel kosten...
Ik begrijp niet helemaal waar iedereen in deze thread het vandaan haalt dat een dergelijke oefening goedkoop zou zijn. We hebben het hier over een oefening met alle takken van de nationale veiligheid, met duizenden mensen, met een afgehuurd stadion, met namaak-journaals, etc. etc.
Dat kost wel iets hoor.
Oud 07-04-2005, 21:38
Verwijderd
Ik las in de Volkskrant één miljoen euro. Dat valt best mee voor een oefening op deze schaal.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 22:03
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Snees schreef op 07-04-2005 @ 21:38 :
Ik las in de Volkskrant één miljoen euro. Dat valt best mee voor een oefening op deze schaal.
Eén miljoen euro over de balk.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 22:05
Gatara
Gatara is offline
Er is een échte bom ontploft in Cairo, Egypte.

Ik vermoed Moslim Brotherhood.

heb t artikel nog niet gelezen op nu.nl, maar ik vind t es leuk om voorbarig dingen te roepen die mij logisch lijken.
Oud 07-04-2005, 22:09
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 07-04-2005 @ 22:05 :
heb t artikel nog niet gelezen op nu.nl, maar ik vind t es leuk om voorbarig dingen te roepen die mij logisch lijken.
Dat onthoud ik.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-04-2005 @ 22:03 :
Ach, je moet staatsuitgaven altijd relativeren. De fiscus heeft anders net 400 miljoen euro gevangen van 'geheime' rekeningen. Verder vanavond in het Journaal: een meevaller van meer dan een miljard die naar 'sociale' doelen gaat: VMBO-scholen, gezondheidszorg, jeugdzorg enzovoort. Als de lantaarnpalen in jouw wijk vervangen worden, kost dat ook al een miljoen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 22:15
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-04-2005 @ 22:03 :
Ach, kom. Zo'n oefening is echt wel ergens goed voor, al was het maar om te zien of je alle hulpdiensten een beetje samen kunt laten werken in geval van nood.

Het argument dat er nog nooit een aanslag is geweest en dat zo'n oefening daarom onnodig is komt waarschijnlijk van dezelfde mensen die achteraf zouden roepen dat de overheid zich er niet op heeft voorbereid, mocht er wel een aanslag komen ooit.
Reageren

Regels voor berichten