Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2004, 16:31
danielle84
danielle84 is offline
iemand bij mij in de klas heeft zich laten testen erop
en ze zegt dat ze het niet niet heeft
omdat de antistoffen hun best aan het doen zijn om het weg te halen zeg maar......
ik dacht dat het zo was dat je het of wel of gewoon niet hebt
ik heb het vorig jaar gehad en toen zeiden ze dat ze niet kunnen zien of je het wel of niet gehad hebt.
Oud 08-12-2004, 16:37
underthabridge
underthabridge is offline
aha.....
Oud 08-12-2004, 16:39
danielle84
danielle84 is offline
Citaat:
underthabridge schreef op 08-12-2004 @ 17:37 :
aha.....
dus...... kan je dmv bloed zien of je het hebt gehad?
Oud 08-12-2004, 17:04
underthabridge
underthabridge is offline
Ow, het was een vraag. Srry, snapte niet helemaal de bedoeling van jouw mededeling, formuleer het volgende keer iets beter aub.

'Microsoft® Encarta® Encyclopedia 2002. © 1993-2001 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.'

Herpesvirussen blijven na een eerste infectie (primaire infectie) in de gastheer aanwezig (latente aanwezigheid) en kunnen onder bepaalde omstandigheden opnieuw ziekteverschijnselen veroorzaken (reactivatie, recurrence, recidief). Deze reactivaties treden op ondanks de aanwezigheid van antistoffen en cellulaire immuniteit.

Dat is wat ik zo snel even zag staan in Encarta. Wat ik bovendien al wist, aangezien ik zelf een keer in de zoveel tijd een koortslip heb en er dus het een en ander vanaf weet.
Pfeiffer wordt ook veroorzaakt door een Herpesvirus en die blijven in je lichaam zitten. En ik neem aan dat ze dit dmv. onderzoek kunnen aantonen. Aangezien bij een uitgebreid SOA-onderzoek ook aangetoond kan worden of iemand Herpes heeft.
Dus ik zou zeggen: ja, je kan het dmv. bloed zien.
Oud 08-12-2004, 17:07
danielle84
danielle84 is offline
Citaat:
underthabridge schreef op 08-12-2004 @ 18:04 :
Ow, het was een vraag. Srry, snapte niet helemaal de bedoeling van jouw mededeling, formuleer het volgende keer iets beter aub.

'Microsoft® Encarta® Encyclopedia 2002. © 1993-2001 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.'

Herpesvirussen blijven na een eerste infectie (primaire infectie) in de gastheer aanwezig (latente aanwezigheid) en kunnen onder bepaalde omstandigheden opnieuw ziekteverschijnselen veroorzaken (reactivatie, recurrence, recidief). Deze reactivaties treden op ondanks de aanwezigheid van antistoffen en cellulaire immuniteit.

Dat is wat ik zo snel even zag staan in Encarta. Wat ik bovendien al wist, aangezien ik zelf een keer in de zoveel tijd een koortslip heb en er dus het een en ander vanaf weet.
Pfeiffer wordt ook veroorzaakt door een Herpesvirus en die blijven in je lichaam zitten. En ik neem aan dat ze dit dmv. onderzoek kunnen aantonen. Aangezien bij een uitgebreid SOA-onderzoek ook aangetoond kan worden of iemand Herpes heeft.
Dus ik zou zeggen: ja, je kan het dmv. bloed zien.
ok dus je kan laten testen of je het al gehad hebt? das mooi om te weten, dat wist ik niet. zal morgen zeggen tegen de rest die zich wil laten testen die denken namelijk ook dat het niet kon
Oud 08-12-2004, 18:08
jet
jet is offline
het kan wel.. maar wat is het nut?
Oud 09-12-2004, 09:05
ekki
ekki is offline
Ja, je kunt zien of er antistoffen in je bloed zitten. Je kunt zien of het actief is of niet (de pfeifferinfectie).
Oud 09-12-2004, 19:40
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
danielle84 schreef op 08-12-2004 @ 18:07 :
ok dus je kan laten testen of je het al gehad hebt? das mooi om te weten, dat wist ik niet. zal morgen zeggen tegen de rest die zich wil laten testen die denken namelijk ook dat het niet kon
Ik vrees alleen dat je er niet veel mee op schiet, want vindt maar eens een huisarts die op zo'n manier een test wil laten doen, alleen maar om te kijken of je het gehad hebt, zonder reden ofzo?
Denk niet dat je ook maar één arts vindt die zo gek is om dat te doen.
Als je klachten hebt is het natuurlijk anders, maar dan heb je t waarschijnlijk ook nog (als het idd pfeiffer is dat je klachten veroorzaakt dan).
Oud 09-12-2004, 20:45
Dobomobo
Dobomobo is offline
mijn overbuurmeisje was flauwgevallen daardoor... bes eng.. kwam de ambulance
Oud 09-12-2004, 21:32
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
volgens mij wordt de ziekte van Pfeiffer veroorzaakt door het Epstein-Barr virus, niks herpes.

en ik dacht inderdaad wel dat je kan zien of je pfeiffer gehad hebt, maar zeker weet ik het niet
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 22:07
ekki
ekki is offline
Citaat:
Queen Klazina Wok schreef op 09-12-2004 @ 22:32 :
volgens mij wordt de ziekte van Pfeiffer veroorzaakt door het Epstein-Barr virus, niks herpes.

en ik dacht inderdaad wel dat je kan zien of je pfeiffer gehad hebt, maar zeker weet ik het niet
Het Epstein Barr virus is een herpes virus.
Oud 09-12-2004, 22:21
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
ja ik testte jullie alleen

m'n geheugen, m'n geheugen, een zeef voor m'n geheugen!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 07:30
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
underthabridge schreef op 08-12-2004 @ 18:04 :
Herpesvirussen blijven na een eerste infectie (primaire infectie) in de gastheer aanwezig (latente aanwezigheid) en kunnen onder bepaalde omstandigheden opnieuw ziekteverschijnselen veroorzaken (reactivatie, recurrence, recidief). .
Hmmz, ik vraag me dan af waarom er wordt gezegt dat je over het algemeen maar één keer Pfeiffer kunt krijgen en in hoogst uitzonderlijke gevallen een tweede keer? Volgens mij doelden ze niet op het terug keren verschijnselen omdat het nog in je bloed zat... Just wondering
Oud 10-12-2004, 09:33
llosh
llosh is offline
Ik heb zelf Pfeiffer gehad, maar daar zijn ze pas achtergekomen toen ik 't al niet meer had. En wel door een bloedtest. Dus het kan wel degelijk getest worden.
Ik hoorde altijd dat je Pfeiffer maar 1x kan krijgen omdat je er anti-stoffen tegen zou kunnen maken, maar dat is dus niet zo. Je kan 't wel degelijk 2 of meerdere keren krijgen.
Oud 10-12-2004, 09:54
barkrukkie
barkrukkie is offline
beetje te lui om in m'n boeken te kijken, wellicht dat ik dat vanmiddag nog doe

maar met m'n 'gezond' verstand lijkt me het volgende:
Je lichaam loopt een virus op (Epstein Barr), je immuunsysteem probeert hier in actie tegen te komen.
De snelheid waarmee je immuumsysteem het virus 'te baas' wordt verschild per persoon, vandaar ook de verschillende uitingen bij verschillende mensen.

Als de juiste anti-stoffen zijn gevonden tegen het virus, zal je immuunsysteem deze via geheugencellen onthouden, en zullen deze als 'wakers' lange tijd in je lichaam ronddwalen om te kijken of het virus nog ergens is of dat je opnieuw geinfecteerd bent.

Als je opnieuw geinfecteerd raakt zullen via deze geheugencellen heel snel weer de juiste antistoffen worden aangemaakt, en zul je niet/nauwelijks 'ziek' worden de 2e keer.
Oud 12-12-2004, 17:54
Roos
Roos is offline
Ja, je kunt wel laten testen of je besmet bent geraakt met het Epstein-Barr virus (of je huisarts daar zin in heeft, is een tweede).

Maar let op: heel veel infecties met EBV verlopen asymptomatisch: dus je hebt dan niet eens gemerkt dat je Pfeiffer had.

Als je kijkt naar alle mensen op 30-jarige leeftijd: dan heeft 98% het virus opgelopen: dat is dus eigenlijk iedereen! Alleen maar een klein gedeelte wordt ook echt ziek.

Je kunt je dus niet laten testen, om te zien of je ooit de ziekte van Pfeiffer hebt gehad, je kunt alleen het virus aantonen, snap je?
Oud 29-04-2005, 19:33
Go active!
Go active! is offline
Ik heb sinds kort pfeiffer en ik heb de pech dat ik er wel heel ziek van was. Als je pfeifer heb is een kenmerk ervan dat je opgezetten klieren in je nek heb. Bij mij kwamen ze erachter omdat ik erg ziek was. Mij keel was opgezwollen en mijn amandelen ook zo erg dat ik moeite met ademhalen kreeg en niet meer kon slikken. Toen ben ik naar de docter gegaan en die heeft me naar het ziekenhuis gestuurd om mijn bloed te laten onderzoeken en daaruit bleek dus dat ik pfeiffer heb maar nog niet zo lang.

Een vriendin van mij heeft het ook gehad maar bij haar wiste ze het pas toen het al bijna over was dat is trouwens met de meeste wel. Ik ken best veel mensen die pfeiffer gehad hebben daarom heb ik het waarschijnlijk nu ook.
Pfeiffer is namelijk zeer besmettelijk via speeksel. Je kan het dus ook krijgen door te zoenen met iemand die het heeft of uit dezelfde fles te drinken.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 21:57
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Citaat:
Go active! schreef op 29-04-2005 @ 20:33 :
Bij mij kwamen ze erachter omdat ik erg ziek was. Mij keel was opgezwollen en mijn amandelen ook zo erg dat ik moeite met ademhalen kreeg en niet meer kon slikken.

Ik heb het ook zo erg gehad als jij, kon ook nauwelijks ademen en ik lag te kwijlen op m'n kussen als ik sliep (zeer sexy i know ) Was compleet aan het uitdrogen en heb een paar weken op astronautenvoeding moeten leven
Na een jaar was ik pas genezen
Oud 01-05-2005, 11:41
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Ik ben vorig jaar bloed geprikt voor een scala aan onderzoeken; en zelfs toen konden ze nog zien dat ik in ieder geval met het virus geinfecteerd ben. Heb eerlijk gezegd nooit veel last van pfeiffer gehad (ben wel veel moe, maar niet extreem ofzo; heb ik al zeker 8 jaar last van).

En wat ik voorheen al las, herpesvirussen blijven idd latent aanwezig (meestal in de neuronen van een mens); en wanneer je gezondheid dan achteruit gaat of je komt in een stressvolle situatie (vriend/vriendin maakt uit, ouders gaan scheiden e.d.) wordt het virus weer actief.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten