Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2005, 17:34
suzly
suzly is offline
Illusie
ben jij, of was jij geweest
ik zie je wel maar toch
ben je jezelf niet meer

ben ik of is ego schijn
en zijn we met z’n tweeen
om bestaan een illusie te laten zijn

want wie weet, misschien
ben jij net als ik
en moet ik nog leren zien

gráág commentaar!

Laatst gewijzigd op 27-04-2005 om 17:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2005, 19:10
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Onverwachte wendingen en originele tekst . Je begin is gelijk erg goed, en dat zorgt dat de rest ook lekkerder leest. Ik vind 'em gewoon goed .
Maaar, ik heb natuurlijk wel wat te klagen. Als eerste de vormgeving en interpunctie, je moet hoofdletters en punten gebruiken, dat staat al stukken beter. Een regel overslaan na de titel kan ook geen kwaad. Het is jammer dat je in de eerste strofe geen rijm heb gebruikt, maar ik merkte het niet toen ik het las.

Maar ik moet het weer zeggen: origineel en leuke wendingen. Ik heb nog wel een vraagje, op welke manier moet ik de 1e zin van de 2e strofe lezen, als 'is ik of ego schijn' of als 'besta ik, of is ego schijn' en dan denk ik met ego aan 'je zijn' zegmaar.

De allerlaatste zin mist een lettergreep, jammer want dat geeft je een gevoel dat het nog niet af is. Maar nu ik er nog is naar kijk, als je op het metrum let klopt het nu nog best, maar toch heb ik het gevoel dat er een lettergreep te weinig staat.

Laatst gewijzigd op 27-04-2005 om 19:21.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 17:12
Verwijderd
Origineel? Misschien op je 15e (of ben je intussen wel 16 ).

Ik vind dit serieus echt zo'n puberbedenking die ik bij de vleet heb gehad toen ik jong en onbesuisd was (niet dat ik niet meer onbesuisd ben, maar het jonge begint eraf te bladderen).

Jij, ik, wij, schijn, geweest, komop, dat valt toch wel originelere en dramatischer, speelser voor mijn part te beschrijven, speel met die taal!

Het leren zien vind ik dan wel een interessant en belerend gegeven, maar stiekem is het ook niets nieuws onder de zon. Minder wat ik bens, let op je interpunctie en speel vooral spelletjes met woorden.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 17:24
Reem
Reem is offline
Ja, ik sluit me aan bij Riven. 'Origineel' is inderdaad niet het eerste wat in me opkomt als ik je gedicht lees... Ik vind je uitwerking ook ietwat saai, zoals Riven zei: speel spelletjes met de woorden!
Oud 29-04-2005, 16:10
Paris
Paris is offline
Niet slecht, maar ook niet echt speciaal.

ben ik of is ego schijn
en zijn we met z’n tweeen
om bestaan een illusie te laten zijn

Hoewel ik de eerste zin van deze strofe niet echt begrijp, vind ik dit stukje wel goed lopen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 20:27
geen dichter
geen dichter is offline
ik vind hem ook niet super orgineel, maar dat neemt niet weg dat ik hem mooi vind.
de wending vind ik wel grappig, maar niet zo zeer onverwacht, suc6.

ik ga hem snel nog een keer lezen
Oud 30-04-2005, 19:45
voorbijganger
voorbijganger is offline
Ik vind hem goed.
En als originaliteit het criterium wordt, zijn er een pak van de bekendste gedichten ter wereld die naar de vuilbak verwezen mogen worden.
Oud 01-05-2005, 17:20
suzly
suzly is offline
eeh bedankt!
twas mn eerste gedichtje op de site dus ik vind het wel tof dat jullie zo gereageerd hebben.
kzal voortaan aan de hoofdletters enzo denken...

ego = ik ben (hier dan...)

tis inderdaad niet origineel, maar ik vond het wel lekker lopen in t gehoor en ik moet toch ergens mee beginnen
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 14:44
Verwijderd
Citaat:
voorbijganger schreef op 30-04-2005 @ 20:45 :
Ik vind hem goed.
En als originaliteit het criterium wordt, zijn er een pak van de bekendste gedichten ter wereld die naar de vuilbak verwezen mogen worden.
Originaliteit op zich is geen criterium, maar blijkbaar vond DoD het origineel terwijl de rest het blijkbaar minder origineel leek te vinden. Het probleem van clichés is dat je steeds hetzelfde leest en als je het niet op een nieuwe manier weet te brengen, zul je al snel mensen vervelen.

En wie zegt dat die bekendste gedichten ook meteen goed zijn? Dat is afhankelijk van wie de kwaliteit eraan geeft en afhankelijk van de tijd waarin je leeft enz.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten