Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2005, 11:55
MH
MH is offline
Volgens D66 is de huidige naamgeving niet meer van deze tijd. Kinderen zouden de achternaam moeten krijgen van beide ouders. In Spanje is het al gebruikelijk dat kinderen tot hun huwelijk de naam van zowel vader als moeder krijgen, daarna geldt de naam van de vader.
Moet het stelsel gewijzigd worden? Of is het wel goed zo? En hoe acceptabel/verwerpelijk is het dat de achternaam gewijzigd wordt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2005, 11:58
hi
hi is offline
vanwaar is dit nodig?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 11:59
MH
MH is offline
Dan eerst mijn mening eens: ik vind de naam van de vader, tenzij die het kind niet erkent (partnerschap of zelfs geen sprake van liefde), ruim voldoende. Ook bij scheidingen vind ik persoonlijk, dat een naamswijziging niet altijd op zijn plaats is (voor de kinderen uit een eerder huwelijk iig).
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 12:05
Freestyler*
Freestyler* is offline
het is raar dat bij onenigheid en zonder aanpassing het kind automatisch de naam van de vader krijgt.
Ik vind dat de ouders mogen kiezen voor een van beide namen en als ze dat niet doen krijgt het kind alletwee de namen.

ik vraag me alleen wel af hoe dat gaat als die kinderen weer kinderen krijgen. Het worden dan wel een beetje lange achternamen.

Laatst gewijzigd op 23-04-2005 om 12:09.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 12:09
ZSA
ZSA is offline
d66 moet zich over belangrijke dingen druk maken
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 12:29
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
2 achternamen vind ik maar dom, laat de ouders gewoon 1 van de 2 kiezen en als het kind volwassen is kan het dan altijd nog wisselen
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 12:30
Verwijderd
Ik ga ff mierenneukerig doen:
"Dit bevorderd de integratie niet. Het is iets wat men in Spaanstalige landen gebruikt. Niet in nederland. Ze moeten zich maar aanpassen."
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 12:47
Verwijderd
D66 is weer teruggevallen tot zijn rol als zeikerd.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 23-04-2005 @ 13:05 :
het is raar dat bij onenigheid en zonder aanpassing het kind automatisch de naam van de vader krijgt.
Ik vind dat de ouders mogen kiezen voor een van beide namen en als ze dat niet doen krijgt het kind alletwee de namen.

ik vraag me alleen wel af hoe dat gaat als die kinderen weer kinderen krijgen. Het worden dan wel een beetje lange achternamen.
Citaat:
...In Spanje is het al gebruikelijk dat kinderen tot hun huwelijk de naam van zowel vader als moeder krijgen, daarna geldt de naam van de vader...
Daarnaast vind ik het onzin. Mensen mogen nu al zelf bepalen hoe het kind gaat heten, daar hoeft de politiek niets mee te doen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 12:56
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
godver ze hebben echt geen flikker te doen, zie je maar aan dit soort domme ideeen
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 13:01
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
pfff het is maar waar je aan denkt het maakt mij echt geen flikker uit hoe ik met mijn achternaam heet.
Oud 23-04-2005, 13:02
Wawl
Wawl is offline
De familienaam moet gewoon blijven bestaan zoals dat nu het geval is.
Oud 23-04-2005, 13:03
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ZSA schreef op 23-04-2005 @ 13:09 :
ja, echt ze maken zichzelf steeds belachelijker.

gaat strax de minister van achternaam-zaken (want dat zal ook wel onder die allegaartjes-post vallen) opstappen en gaat Ditrich dan harde eisen stellen aan cda en vvd?

stel je voor hoe moeilijk het roddelen wordt in plattelandsgemeenten als kinderen niet meer op 1 manier via hun achternaam te traceren vallen
Oud 23-04-2005, 13:13
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 23-04-2005 @ 13:56 :
godver ze hebben echt geen flikker te doen, zie je maar aan dit soort domme ideeen
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 13:13
Wawl
Wawl is offline
De gekozen achternaam!
Oud 23-04-2005, 13:18
Verwijderd
Wat een verspilling van moeite dit.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 13:20
Gatara
Gatara is offline
a la Spaans model

why not? kind kan dan zelf kiezen uiteindelijk welke naam hij/zij wilt overnemen.
Oud 23-04-2005, 13:21
Verwijderd
Is daar behoefte aan gebleken dan?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 13:38
Verwijderd
Het maakt mij helemaal niets uit.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 14:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-04-2005 @ 14:21 :
Is daar behoefte aan gebleken dan?
nou

nu moet je apart aangeven als je je moeders naam wilt overnemen ipv je vaders naam of zoiets

en sommigen vergeten dat ofzo en het kind zelf kan dat nog niet beslissen. Wellicht dat hij/zij later liever de moeders naam had.

Door t kind alletwee de achternamen te geven, is die keuze gewoon wat makkelijker, lijkt me.
Oud 23-04-2005, 14:41
vidaaa
vidaaa is offline
Jan Vennegoor of Hesselink Spring in ´t Veld past niet op een shirt
Oud 23-04-2005, 15:00
ZSA
ZSA is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 23-04-2005 @ 15:41 :
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 15:22
T_ID
T_ID is offline
Hoe gaat dat werken over meerdere generaties? mensen krijgen dan eerst twee, dan vier, daarna acht achternamen?

Het zal niet alleen op shirts zijn waarop dit systeem niet zal werken.
Oud 23-04-2005, 15:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-04-2005 @ 16:22 :
Hoe gaat dat werken over meerdere generaties? mensen krijgen dan eerst twee, dan vier, daarna acht achternamen?
in spanje neem je de achternaam van je vader mee en je kind krijgt die naam plus die van je partner

ik weet niet of je namen kunt kiezen, maar dat zou ik dan wel willen
Oud 23-04-2005, 15:32
juno
juno is offline
Waar een mens zich al niet druk over kan maken...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2005, 15:35
Verwijderd
Citaat:
dat, en wordt dit weer een hot d66 item???
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 15:42
one.
one. is offline
Citaat:

Ontopic:
Citaat:
juno schreef op 23-04-2005 @ 16:32 :
Waar een mens zich al niet druk over kan maken...
Oud 23-04-2005, 15:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
en dan krijgt jan vennegoor of hesselink spring in 't veld een kind met Truus van de Sande Bakhuyzen. en dat wordt dan

Peter-Jan Van vennegoor of hesselink spring in 't veld van de sande bakhuyzen
Oud 23-04-2005, 15:54
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Oud 23-04-2005, 15:58
Verwijderd
als dat er nu ook niet doorkomt, hoop ik dat ze eindelijk snappen dat ze allang opgerot hadden moeten zijn.....
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 23-04-2005 @ 16:58 :
als dat er nu ook niet doorkomt, hoop ik dat ze eindelijk snappen dat ze allang opgerot hadden moeten zijn.....
Er zijn nog steeds enkele honderdduizenden mensen die dat niet zien zitten.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 16:00
Go
Go is offline
Alleen als ouders er over de achternaam niet uitkomen of als ze het nadrukkelijk willen kan het kind zowel de achternaam van de vader als de moeder krijgen, en wel in alfabetische volgorde. Aldus het voorstel van D66. Het lijkt mij wel beter dat als het kind volwassen wordt het een van de achternamen moet kiezen, anders krijg je straks in bepaalde situaties kinderen met vier achternamen door generaties die er niet over de keuze van de achternaam van hun kind uitkomen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 23-04-2005 @ 15:35 :
nou

nu moet je apart aangeven als je je moeders naam wilt overnemen ipv je vaders naam of zoiets

en sommigen vergeten dat ofzo en het kind zelf kan dat nog niet beslissen. Wellicht dat hij/zij later liever de moeders naam had.

Door t kind alletwee de achternamen te geven, is die keuze gewoon wat makkelijker, lijkt me.
Dat is niet een antwoord op de vraag of gebleken is dat er behoefte aan is.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 16:29
Go
Go is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 23-04-2005 @ 16:58 :
D66 heeft veel tegenslagen gehad, maar komt er altijd weer bovenop
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 16:34
ganralph
ganralph is offline
het Ijslandse systeem vind ik nog altijd het leukste. heet je daar Jan, dan krijgt je zoon de achternaam Janzoon en je dochter Jandochter. zo zijn er binnen 1 gezin soms 4 verschillende achternamen (telefoonboeken staan op voornaam). vrouwen houden hun naam ook na het huwelijk.

persoonlijk zou ik meisjes dan de voornaam van hun moeder als achternaam geven. zo krijgen Jan en Truus een Janzoon en een Truusdochter.

ok, het voegt nix toe en het is niet echt makkelijk, maar wel leuk
Oud 23-04-2005, 16:35
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik vind het sowieso fout dat in een land als Nederland, het kind automatisch de naam van de vader krijgt. Men zegt dat de man en vrouw gelijke rechten heeft, maar hier zie ik dat niet in terug.
Maar het idee van D66, om ze beide ouders hun achternamen te geven vind ik ook niet goed, omdat het practisch onuitvoerbaar zou zijn, om bijvoorbeeld de rede die vidaaa noemde.

Misschien is het een idee om de ouders verplicht te laten kiezen, voor een van de achternamen, ipv dat het kind automatisch de achternaam van de vader meekrijgt.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-04-2005 @ 17:35 :
Ik vind het sowieso fout dat in een land als Nederland, het kind automatisch de naam van de vader krijgt. Men zegt dat de man en vrouw gelijke rechten heeft, maar hier zie ik dat niet in terug.
Gelijke rechten wil niet zeggen dat alles altijd op alle plekken gelijk is. Jij houdt ook nog steeds vol dat in de islam mannen en vrouwen gelijk zijn, terwijl daar ook op verschillende plekken verschillende uitwerkingen voor man en vrouw zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 16:38
ganralph
ganralph is offline
"what's in a name?"

zegt het nou echt zo veel over gelijke rechten voor mannen en vrouwen als je de naam niet meer op voorhand vastlegt?
Oud 23-04-2005, 16:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ganralph schreef op 23-04-2005 @ 17:38 :
"what's in a name?"

zegt het nou echt zo veel over gelijke rechten voor mannen en vrouwen als je de naam niet meer op voorhand vastlegt?
Is het al niet zo dat ouders kunnen kiezen wiens achternaam hun kind krijgt?
Oud 23-04-2005, 16:46
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-04-2005 @ 17:38 :
Gelijke rechten wil niet zeggen dat alles altijd op alle plekken gelijk is. Jij houdt ook nog steeds vol dat in de islam mannen en vrouwen gelijk zijn, terwijl daar ook op verschillende plekken verschillende uitwerkingen voor man en vrouw zijn.
De Islam heeft hier niets mee te maken, we hebben het nu over Nederland, bekeken vanuit een Westerse blik.

ik ben het met je eens dat gelijke rechten niet betekend dat alles altijd op alle plekken gelijk is, want dat kan simpelweg niet altijd. Maar in dit geval kan dat makkelijk. En ik begrijp niet hoe je er tegen zou kunnen zijn.

Citaat:
"what's in a name?"

Ja. Waarom zou het nageslacht niet de naam van de moeder moeten hebben? is zij te min ofzo? leven we nog in de tijd waarin vrouwen een last zijn, en mannen voor het eten/voor bescherming zorgen?

De vrouw heeft evenveel recht op het laten voortbestaan van haar achternaam.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 16:46
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-04-2005 @ 17:45 :
Is het al niet zo dat ouders kunnen kiezen wiens achternaam hun kind krijgt?
ja maar als ze niet kiezen, gaat hij automatisch naar de vader.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 16:47
ganralph
ganralph is offline
dacht het wel, maar "normaal" gesproken wordt het de naam van de vader
Oud 23-04-2005, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-04-2005 @ 17:46 :
Ik ben het met je eens dat gelijke rechten niet betekend dat alles altijd op alle plekken gelijk is, want dat kan simpelweg niet altijd. Maar in dit geval kan dat makkelijk. En ik begrijp niet hoe je er tegen zou kunnen zijn.
Alleen maar voor iets zijn omdat je niet begrijpt waarom je er tegen zou kunnen zijn, vind ik een nogal zwakke argumentatie. En zoals ik aan Gatara al vroeg: is gebleken dat er behoefte aan is?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 17:00
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-04-2005 @ 17:48 :
Alleen maar voor iets zijn omdat je niet begrijpt waarom je er tegen zou kunnen zijn, vind ik een nogal zwakke argumentatie. En zoals ik aan Gatara al vroeg: is gebleken dat er behoefte aan is?
ik zei: "en ik begrijp niet hoe je er tegen zou kunnen zijn."
dat was geen rede, maar een vraag, waarom jullie allemaal er zo onverschillig tegenaan kijken, en sommigen er zelfs tegen zijn.

[irri-mode]ik denk dat jullie dat doen, omdat jullie bijna allemaal mannen zijn, en jullie eigen achternaam verder willen laten bestaan. de 2 of 3 vrouwen die ertegen zijn, zijn gewoon onderdrukt, en weten niet beter.[/irri-mode]

De rede waarom ik ertegen ben, lijkt me duidelijk. De vrouw wordt gediscrimineerd.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 17:04
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Boo fucking hoo.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 17:17
ZSA
ZSA is offline
Citaat:
ganralph schreef op 23-04-2005 @ 16:52 :
en dan krijgt jan vennegoor of hesselink spring in 't veld een kind met Truus van de Sande Bakhuyzen. en dat wordt dan

Peter-Jan Van vennegoor of hesselink spring in 't veld van de sande bakhuyzen
zou we vet zijn
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 17:18
Gatara
Gatara is offline
Ik ben het met Love&Peace eens

"what's in a name" baggatelisseert het probleem. Het lijkt hierdoor geen probleem, maar juist die kleine details (zoals het gebruik van begrippen; taal dus) zorgt voor een kloof tussen de gelijkwaardigheid man-vrouw. Psychologisch kan dat doorwerken.

Tip:
Merril Hintikka en Jaakko Hintikka - How can language be sexist?
Monique Wittg- the Mark of Gender
Oud 23-04-2005, 17:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-04-2005 @ 17:46 :
ja maar als ze niet kiezen, gaat hij automatisch naar de vader.
kwestie van kiezen dus. Iedereen die er behoefte aan heeft kan het zelf regelen, en het alternatief is dat de visitekaartjeas over een paar jaar allleen nog maar op A3 papier geprint kunnen worden.

Dan lijkt het huidige systeem me een goede deal.
Oud 23-04-2005, 17:46
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-04-2005 @ 18:43 :
kwestie van kiezen dus. Iedereen die er behoefte aan heeft kan het zelf regelen,
maar het gaat nu automatisch naar de man, tenzij de man 10 maanden na de conceptie van de vrouw overlijdt,.. dan gaat t naar de vrouw.
waarom t 10 maanden is, weet ik ook niet.
Oud 23-04-2005, 18:28
JH
JH is offline
Volgens mij zijn er belangrijkere dingen te doen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten