Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Het gaat niet alleen om de slachtoffers uit de 2e WO, het gaat ook om de slachtoffers die daarna zijn gevallen. In welke oorlogen dan ook. En ik vind dat je daar toch wel even bij stil mag staan. Nouja, ik was dus 2 minuten stil ja
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Natuurlijk vind ik dat iedereen mee moet doen. Ikzelf vind gewoon 2 minuten stilte per jaar moet kunnen, niet allleen om de oorlog te herdenken maar vooral om die hectische maatschappij even te overwegen, je te realiseren dat je vrij bent en even te denken aan de mensen die niet vrij zijn. Een goede traditie die in ere gehouden moet worden!
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() dit vind ik heel goed gezegd ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Als er mensen in de buurt zijn die graag twee minuten stilte in acht willen nemen, dan doen ze dat maar. Dan ben ik ook wel stil voor hen. Maar als ik net achter de computer zit te typen of te gamen of met m'n broertje zit te praten ofzo, dan ben ik echt niet stil.
Voor mij heeft het namelijk geen toegevoegde waarde. Ik denk ook zonder die twee minuten wel terug aan de tweede wereldoorlog. |
![]() |
|
Mensen die gestreden hebben voor onze vrijheid en daarvoor zelfs hun leven hebben gegeven... Ja, daar moet je dank aan betuigen en dat slechts één keer per jaar, terwijl wij elke dag weer genieten van onze vrijheid. Het lijkt mij zeer gepast om dit te blijven doen en mensen die dit niet doen vind ik nogal ondankbaar.
||
Citaat:
|
![]() |
Ik was wel twee minuten stil, en ik vind ik ook wel zo respectvol. Het is een kleine moeite, en wel de moeite waard. Denken kan zelden kwaad.
![]() Maar iedereen mag het natuurlijk voor zich bepalen. Zolang ze maar niet extra veel lawaai gaan maken, zelf ook respect hebben, tenminste...
||
Citaat:
vier vijf mei, vier vrijheid!
|||
Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
ik ben elk jaar 2 minuten stil, was dit jaar voor het eerst naar de herdenking bij het monument. toch wel heel indrukwekkend. wat me opviel was dat er heel veel jonge mensen waren en dat vind ik ook heel goed. er zijn mensen die zeggen dat je wo2 niet eeuwig kunt herdenken, maar zoals anderen ook al zeiden, daar gaat het allang niet (alleen) meer om. Ik vind het goed dat op deze manier een groot deel van nederland stil staat bij het feit dat er mensen sterven voor vrijheid en dat er ook nu nog mensen zijn die niet zoveel vrijheid kennen als wij hier in nederland. ik ben absoluut een voorstander van 4 en 5 mei, ik vind het echt goed dat men stil staat bij (onze) vrijheid en het feit dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en wat mij betreft wordt die traditie in ere gehouden. ook als er geen oorlogsveteranen meer zijn, als er geen mensen meer zijn die WO2 meegemaakt hebben. wat me trouwens opviel, hier in zwolle zong bijna niemand mee met het wilhelmus. > vind ik wel weer een beetje raar. en de politie hield mensen tegen die langs kwamen fietsen, was er zo'n imbeciel die, ookal was het doodstil om hem heen, heel hard zei, "Heej mag ik daar wel gewoon fietsen?" dan heb ik dus echt zo iets van, krijg een iq ajb... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar dat mensen niet mee zingen met het wilhelmus vind ik niet raar... waarom zou iedereen dat liedje moeten kennen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
2 minuten je kop houden op 4 mei krijgt bij mij al heel snel hetzelfde bijsmaakje als al die Nederlanders die met kerstmis ineens in de kerk te vinden zijn.
In concreto: 2 minuten stil zijn is niet het equivalent van een goede opvoeding en respect voor de gesneuvelden. Als mensen er oprecht mee bezig zijn om 20:00 heb ik daar respect voor, dat dan weer wel. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik doe het wel, ja. Uit respect voor diegene die ten gevolge van de oorlog zijn omgekomen, en om even stil te staan bij het geweld in de wereld.
Het is echter wel enigszins hypocriet dat er dan momenteel elders op de wereld nog wel gevochten wordt...Eigenlijk zou ik willen zien dat mensen niet alleen deze 2 minuten er even bij stilstaan, maar het ideaal van een 'vreedzame samenleving' ook echt na zouden streven. Want morgen zijn er weer tientallen geweldplegingen en geen hond die er naar omkijkt...Dan heb ik echt een beetje een gedachte van 'waar doe je het voor'. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Het is goed dat er bij stilgestaan wordt. Ik ben dan ook altijd stil, ook al is het meer uit gewoonte. Maar het is niet zo dat ik er dan verder nooit bij stil sta, juist niet! Ik denk er elke dag wel weer aan, als ik bijvoorbeeld beelden zie op tv, of een foto in de krant. of opeens geniet van het mooie weer en mijn vrijheid...
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Wat overigens niet zegt dat ik niet stil ben (gisteren helemaal vergeten omdat we net aan het eten waren maar goed
![]()
|
Ik was niet stil, ik geef er dan ook weinig om. Die hele 2e wereldoorlog heeft niets met mij of mijn voorvaderen van doen gehad, maar zelfs al was dat wel zo, de link stilte - respect ontgaat mij.
||
Citaat:
Nog steeds leven er miljoenen mensen in onderdrukking en angst die graag zo vrij als jíj zouden willen zijn en het door omstandigheden helaas niet kunnen. Elke dode ervoor is er één te veel want ik vind dat elk mens recht heeft om vrij te zijn(, zolang dit niet ten koste van andere gaat natuurlijk).
|
![]() |
Ik vind twee minuten stil zijn goed.
Wel lijkt het mij een idee om hier een soort van algemene herdenkingsdag van te maken en niet alleen maar voor de WOII. Zelf heb ik niks met de WOII en kan mij daar geen voorstelling van maken omdat het zo lang geleden is, de hoeveelheid mensen die het zelf bewust heeft meegemaakt wordt ook steeds kleiner. Daarnaast zouden we stil kunnen staan bij het overige recentere geweld in de wereld als bijvoorbeelde de oorlog in Irak. |
![]() |
|
![]() |
Ik vind het niet meer dan normaal om op 4 mei om 20.00 twee minuten stil te zijn.
Ik zou om 19.30 aankomen op het station en in een kwartiertje naar huis lopen, maar dankzij de fijne NS kwam ik pas om 19.53 aan. Toen maar een taxi genomen om op tijd thuis te zijn. Op straat lopen en stil zijn is voor mij niet genoeg.
|
Zoals hierboven beschreven, vind ook ik het gewoon de normaalste zaak van de wereld dat je om 8 uur even 2 minuten stil bent. Wat is nou 2 minuten van een heel mensenleven
![]() Iets heel anders, toen dat WTC anderhalf jaar geleden instortte, zat ik in de bus op weg naar huis. En toen zat een klasgenootje van me ook in de bus. Er werd om 2 minuten stilte gevraagd om de mensen die erbij zijn omgekomen te herdenken. De bus werd netjes aan de kant van de weg gezet. En wat doet zij? Ze gaat keihard lopen lachen. Nou zulke mensen verdienen op dat moment een klap voor hun harsens vind ik zelf ![]()
|
Ik vind het niet nodig.
Het is bijna 60 jaar geleden, kbedoel die mensen zijn dood, ze merken er niets meer van als je ze herdenkt. De dagen zoals Dodenherdenking en Bevrijdingsdag moeten gewoon worden afgeschaft, net wat ik ook las over die kinderen op zo'n pleintje, er zijn toch steeds minder mensen die zich er wat van aantrekken. In plaats van 4 en 5 mei, zouden we 6 mei voor een aantal jaar (50 ofzo) moeten gaan herdenken. Dat is de dag dat de 1e politieke moord in Nederland plaatsvond. Ik bedoel, toen de 1e WO over was, hebben ze ook geen speciale herdenking ingevoerd, maar wel bij WOII. Maja, das mijn mening ![]() Laatst gewijzigd op 06-05-2003 om 08:26. |
![]() |
|
Die zijn helemaal aan mij voorbij gegaan.
Ik wordt niet gedwongen tot iets. Ik houd mezelf vaak genoeg stil in mijn uppie. Dus ik heb het echt niet nodig om onder pure dwang mezelf stil te houden. (niet dat het mij boeide, ik had bezoek en we zaten achter de andere PC dus die stilte periode is aan mij voorbij gegaan) Maar herdenkingen oke. Maar ik wordt nergens toe gedwongen want daar houd ik niet zo van. Want dan zouden we dadelijk ineens op al die zogenaamde rouwdagen stil staan OMDAT HET MOET! Laat mensen toch lekker voor zichzelf bepalen waar ze bij stil staan en wanneer ze er bj stil staan ipv iedereen te dwingen overal aan mee te doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
ik zat in een restaurant en had er niet aangedacht, maar om 5 voor acht zei mijn zusje er iets van... toen zijn we met zijn allen (mijn familie) naar buiten gegaan... wij waren stil, maar in het restaurant praatte iedereen gewoon door...
ik vind die stilte prachtig... geen mensen die praten is een geweldig geluid... je kunt in de stilte je gedachten op een rijtje zetten en aan de mensen die gesneuveld zijn of die een ellendig leven hebben... twee minuten stilte is goed, maar als je wilt praten, mij best, daa geef ik weinig om
||
Citaat:
Ik wist niet eens dat de stilte geweest was. Ik bedoel, voor de mensen waar het niks voor betekend die moeten ook in hun eigen huis in hun eigen tijd moeten kunnen kiezen of ze het wel of niet doen. Niemand die er last van heeft gehad dat ik samen met Jurgen de grootste lol had terwijl mensen die het nodig vonden stil waren.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik denk elke dag wel aan de oorlog. Aan wat ze m'n opa hebben aangedaan... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-05-2003 om 22:11. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
4 mei, dodenherdenking Fantôme | 60 | 10-05-2003 14:05 | |
Lifestyle |
4 mei -- 20.00u Ieme | 135 | 06-05-2003 21:54 | |
De Kantine |
waar dacht jij aan tijdens die twee minuten stilte? kastdeur | 60 | 09-05-2002 01:18 | |
De Kantine |
dodenherdenking, wel of niet? heavinly | 36 | 02-05-2002 23:25 |