Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2005, 17:08
Mujahideen
Mujahideen is offline
De handleiding van Guantánamo Bay

Wat speelt zich af op de militaire basis Guantánamo Bay, waar de VS vermeende terroristen vasthoudt? In Netwerk een reconstructie van de verhoormethoden die er worden toegepast. Zeven vrijwilligers lieten zich achtenveertig uur ondervragen door oud-militairen van het Amerikaanse leger. De resultaten zijn schokkend.

Al Qaeda
Als de oorlog in Afghanistan in 2002 is afgelopen, houden de Amerikanen na de overwinning op de Taliban meer dan 500 mannen gevangen op de militaire basis Guantánamo Bay op Cuba. Volgens het Pentagon zijn alle gevangenen leden van terreurnetwerk Al Qaeda en behoren ze tot de gevaarlijkste en best getrainde terroristen ter wereld.

Verhoormethoden
De Amerikaanse overheid staat op de militaire basis een hele reeks verhoormethoden toe, waarbij gevangenen worden uitgeput en vernederd. Volgens mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch worden gevangenen naakt ondervraagd, blootgesteld aan extreem geluid, licht, hitte en/of kou. Ook worden zij vaak uit hun slaap gehouden, vastgebonden of krijgen ze een kap over het hoofd.

Gerechtvaardigd
Het zijn technieken die aan het zicht van de buitenwereld worden onttrokken. Zelfs de advocaten die de gedetineerden bijstaan, wordt toegang tot hun cliënten geweigerd. De regering Bush meent dat alle verhoormethoden gerechtvaardigd zijn: ze zijn nodig om vitale informatie te krijgen in de ‘war on terror’. Volgens mensenrechtenorganisaties gaat het echter om marteling.

Reconstructie
Om inzicht te krijgen in hoe het er op Guantánamo Bay aan toegaat, maakten collega’s van Channel 4 een reconstructie van de omstandigheden en verhoormethoden op Cuba. Op basis van militaire handleidingen en vrijgegeven documenten werden kooien en verhoorkamers nagemaakt en werd observatieapparatuur geïnstalleerd.

Team Delta
Zeven Britse mannen, onder wie drie moslims, deden vrijwillig aan de proef mee. Ze werden twee dagen lang verhoord door leden van Team Delta, oud-bewakers en getrainde ondervragers uit het Amerikaanse leger.

Klik hier voor de uitzending

Nu weet ik al dat het het best hard aan toe ging op de militaire basis Guantánamo Bay. Maar van de krijgsgevangenen staat helemaal niet vast dat ze verkeerde plannen hebben. Ëén ding staat vast, als ze al niet gek waren zullen ze na vrijkomst volkomen gek zijn en het is zeker niet uit te sluiten dat er nog een paar wolkenkrabbers met de grond gelijk gemaakt zullen worden

Is dit nou allemaal nodig om 'de Westerse waarden' te verdedigen? Is de wereld nou echt beter af zonder Saddam en de Taliban?
Advertentie
Oud 16-05-2005, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef op 16-05-2005 @ 18:08 :
Is dit nou allemaal nodig om 'de Westerse waarden' te verdedigen?
Dat doen de Amerikanen ook echt, hè.
Oud 16-05-2005, 17:26
Verwijderd
Maar we spoelen *geen* Korans door de wc!
Oud 16-05-2005, 17:32
one.
one. is offline
Citaat:
Is dit nou allemaal nodig om 'de Westerse waarden' te verdedigen?
Gelukkig spreekt de V.S. niet voor Europa.
Citaat:
Is de wereld nou echt beter af zonder Saddam en de Taliban?
Ja.
Oud 16-05-2005, 17:34
ZSA
ZSA is offline
toch grappig dat de grote heisa word gemaakt over iets onzinnigs als een koran door de plee spoelen
Oud 16-05-2005, 17:36
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
ZSA schreef op 16-05-2005 @ 18:34 :
toch grappig dat de grote heisa word gemaakt over iets onzinnigs als een koran door de plee spoelen
Toch grappig dat weer JIJ met zo'n onzinnig antwoord komt, zelfs Rice heeft aangegeven de heisa omtrent dit te snappen.
Oud 16-05-2005, 17:40
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
ZSA schreef op 16-05-2005 @ 18:34 :
tgaat om het principe lieve schat. ze mogen mij eerder martelen dan dat ze een koran in de plee gooien, en kdenk dat dat voor meer moslims geldt
Oud 16-05-2005, 17:43
juno
juno is offline
Ze mogen voor mijn part echt letterlijk alles door de plee spoelen, maar van mij blijven ze af.
Oud 16-05-2005, 17:43
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:40 :
tgaat om het principe lieve schat. ze mogen mij eerder martelen dan dat ze een koran in de plee gooien, en kdenk dat dat voor meer moslims geldt
Nou, van mij mogen ze de Bijbel in de hens steken, als ze maar met hun fikken van mij afblijven! Kunnen Christenen beter relativeren?
Oud 16-05-2005, 17:45
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:40 :
Je praat tegen iemand zonder enig normen en waarden besef. Die snapt dat soort dingen niet.

Neem ook is een kijkje op seksualiteit.
Oud 16-05-2005, 17:46
Donny must die
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-05-2005 @ 18:43 :
Nou, van mij mogen ze de Bijbel in de hens steken, als ze maar met hun fikken van mij afblijven! Kunnen Christenen beter relativeren?
Mijn liefde voor God is hopelijk zo groot dat ik Zijn edele woord, met mijn lichaam beschermen wil.
Oud 16-05-2005, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-05-2005 @ 18:43 :
Als in Iran een bijbel verbrandt wordt, vallen er in Alkmaar niet acht doden door plunderingen
Oud 16-05-2005, 17:47
Donny must die
Citaat:
Love & Peace schreef op 16-05-2005 @ 18:45 :
Je praat tegen iemand zonder enig normen en waarden besef. Die snapt dat soort dingen niet.

ehm dit is off topic

Offtopic: wrom daar?
Oud 16-05-2005, 17:48
juno
juno is offline
Citaat:

Iedereen die zijn lichamelijke integriteit niet bovenaan zijn prioriteitenlijstje heeft staan, is een gevaarlijke fanaticus.
Oud 16-05-2005, 17:49
Verwijderd
heel guantanamo bay is een concentratiekamp en omdat die kutamerikanen niet meewerken aan het oorlogstribunaal kan men ze daarvoor niet vervolgen wat behoorlijk gh3y is
Love & Peace
Love & Peace is offline
Btw, als de mensen die in Guantanomo Bay zitten voor ze opgenomen werden nog geen terroristen waren, zullen ze dat tijdens hun detentie wel zijn geworden.

Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 17:52.
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:46 :
Mijn liefde voor God is hopelijk zo groot dat ik Zijn edele woord, met mijn lichaam beschermen wil.
Of je koopt ergens anders een nieuwe Koran. Moeilijk.
Oud 16-05-2005, 17:50
juno
juno is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:46 :
God kan prima voor zichzelf opkomen, die heeft jouw minachting voor je eigen lichaam, zijn schepping, echt niet nodig.
Oud 16-05-2005, 17:50
Donny must die
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-05-2005 @ 18:49 :
Of je koopt ergens anders een nieuwe Koran. Moeilijk.
En je laat andere mensen met de eer van je religie sollen

snap je de principe niet?
Oud 16-05-2005, 17:51
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 16-05-2005 @ 18:50 :
God kan prima voor zichzelf opkomen, die heeft jouw minachting voor je eigen lichaam, zijn schepping, echt niet nodig.
Mijn lichaan is slechts geleend van God, om voor hem te dienen.
Oud 16-05-2005, 17:52
juno
juno is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:50 :

Nee, wij geven geen flikker om eer.
Oud 16-05-2005, 17:52
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:50 :

Het is een boek. Die eer zit toch ergens anders? Die zit toch in je hoofd? In je eigen gevoel? Nou dan.
Oud 16-05-2005, 17:53
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 16-05-2005 @ 18:52 :
Nee, wij geven geen flikker om eer.
Oke, ik wel, dus houdt je commentaar voor je
Advertentie
Oud 16-05-2005, 17:54
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:53 :
Lekker, op een discussieforum.
Oud 16-05-2005, 17:54
Donny must die
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-05-2005 @ 18:52 :
Het is een boek. Die eer zit toch ergens anders? Die zit toch in je hoofd? In je eigen gevoel? Nou dan.
*zucht*

laat maar, je snapt me niet.

Waarom zou het verkeerd zijn je eigen lichaam op te offeren voor Godlastering.
Oud 16-05-2005, 17:55
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Is de wereld nou echt beter af zonder Saddam en de Taliban? [/B]
Jazeker.

Het enige probleem is dat Sjors een prutser is die half werk aflevert.
Donny must die
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-05-2005 @ 18:54 :
Lekker, op een discussieforum.
ehm zonder inlevingsvermogen, voer je geen redelijke discussie.
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:54 :
*zucht*

laat maar, je snapt me niet.

Omdat het nutteloos is. Als God/Allah de man die de Koran door de plee spoelt wil straffen, doet Hij dat zelf toch wel?
Verwijderd
sommige hechten meer waarde aan religie als anderen

ga nou maar over guantanamo bay bitchen en niet over het moslim/christen gedoe
Oud 16-05-2005, 17:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:55 :
ehm zonder inlevingsvermogen, voer je geen redelijke discussie.
Jij sleept er anders ook dingen bij die niks met de discussie te maken hebben. Zo kun je ook geen redelijke discussie voeren.
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-05-2005 @ 18:53 :
ZSA is toch Yab-Yum niet?
Dat zeg ik ook niet. Ik probeer alleen aan te geven dat wat men in NL als normaal beschouwd heel erg verschilt als wat nanahara (en ik) als normaal beschouwd.
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
koekjes schreef op 16-05-2005 @ 18:55 :

Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:54 :
Zoiets is voor de ontwikkelde Westerling nou eenmaal niet te begrijpen.
Donny must die
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-05-2005 @ 18:55 :
Omdat het nutteloos is. Als God/Allah de man die de Koran door de plee spoelt wil straffen, doet Hij dat zelf toch wel?
En dan wordt je religie, en alles waar jij zielsveel van houdt belachelijk gemaakt.
Oud 16-05-2005, 17:57
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 16-05-2005 @ 18:56 :
Dat zeg ik ook niet. Ik probeer alleen aan te geven dat wat men in NL als normaal beschouwd heel erg verschilt als wat nanahara (en ik) als normaal beschouwd.
Maar jij zegt dat ZSA iemand is zonder norm-besef. En dan quote je Yap-Yum. Dat sláát toch nergens op??
Oud 16-05-2005, 17:57
Donny must die
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-05-2005 @ 18:56 :
Jij sleept er anders ook dingen bij die niks met de discussie te maken hebben. Zo kun je ook geen redelijke discussie voeren.
nee ik probeer zsa duidelijk te maken, hoe erg zoiets is voor de moslimgemeenschap.
Oud 16-05-2005, 17:58
juno
juno is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:53 :
Wat jij wil doen met jouw lichaam is jouw zaak, maar kom niet aan met de notie dat iemand die zoiets ongrijpbaars als koppige trots en eer zo belangrijk belangrijk vindt dat hij ter bescherming ervan om zijn lichaam aan te tasten minder normen en waarden heeft dan jijzelf. Jouw lichaam is immers van jou, mijn lichaam is van mij.

Wie zijn eigen eer boven de lichamelijke integriteit van een ander stelt, dat is wat mij betreft een misdadiger. Ik denk nu aan eerwraak. Het doodschieten van je eigen zus of dochter omdat ze je te schande heeft gemaakt.
one.
one. is offline
Citaat:
Je praat tegen iemand zonder enig normen en waarden besef.
Ja, want hij is ongelovig.

Hij snapt jouw normen en waarden niet, dat is net wat anders.
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:56 :
En dan wordt je religie, en alles waar jij zielsveel van houdt belachelijk gemaakt.
Ja nou, dan lach je die man die de Koran door de plee spoelt flink uit en maak je hem ook belachelijk. Kraak hem lekker verbaal af. Heb je ook meer eer van.
Oud 16-05-2005, 17:59
Donny must die
Citaat:
Nietzman schreef op 16-05-2005 @ 18:56 :
Zoiets is voor de ontwikkelde Westerling nou eenmaal niet te begrijpen.
naja dan ben ik maar een onderontwikkelde oosterling, i dont care

oke on topic weer!
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-05-2005 @ 18:57 :
Maar jij zegt dat ZSA iemand is zonder norm-besef. En dan quote je Yap-Yum. Dat sláát toch nergens op??
Ik zeg eerst dat ZSA geen normbesef heeft.
Vervolgens zeg ik, kijk eens op seksualiteit. Nanahara vraagt waarom, en ik zeg dat je dan de hier geldende norm een beetje doorkrijgt.

Snappie?
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 16-05-2005 @ 18:55 :

Oud 16-05-2005, 18:00
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 16-05-2005 @ 18:59 :
Ik zeg eerst dat ZSA geen normbesef heeft.
Vervolgens zeg ik, kijk eens op seksualiteit. Nanahara vraagt waarom, en ik zeg dat je dan de hier geldende norm een beetje doorkrijgt.

Snappie?
Geef dan op z'n minst een quote van ZSA van Seks. Want nu onderbouw je de stelling 'ZSA heeft geen normbsef' met een uitspraak van iemand anders.

En dus

SLAAT DAT NERGENS OP!!

Snappie?
Oud 16-05-2005, 18:01
juno
juno is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:56 :
So fucking what?

Re-la-ti-ve-ren.
Oud 16-05-2005, 18:01
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-05-2005 @ 18:57 :
nee ik probeer zsa duidelijk te maken, hoe erg zoiets is voor de moslimgemeenschap.
Misschien moet diezelfde Moslimgemeenschap eens begrijpen dat de Christelijke orde hier in het Westen honderden jaren bezig is geweest met het verbranden van filosofen en wetenschappers die aan de absolute waarheid die de Bijbel in hun ogen in pacht had tornden.

Misschien moet de Moslimgemeenschap eens begrijpen dat dát de Westerse martelaren zijn, en dat we blij zijn dat we in een tijd leven waarin die martelaren niet meer nodig zijn. Misschien vind de Moslimgemeenschap ze dan zelf ook niet zo nodig meer, steekt men de hand in eigen boezem en houdt men op te bitchen over een hoopje papier.

Ik heb in een Bijbeldrukkerij gewerkt, je moest eens weten hoeveel ik weggedonderd heb. Vooral Arabische bijbels.
Oud 16-05-2005, 18:02
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 16-05-2005 @ 18:58 :
Ja, want hij is ongelovig.

Hij snapt jouw normen en waarden niet, dat is net wat anders.
Een van mijn normen en waarden is ook het respecteren van een ander zijn normen en waarden. Daar zie ik bij heeeeeel veeeeel Nederlanders een groot gebrek aan.

Hij hoeft van mij helemaal niet mijn normen en waarden te hebben, maar om nou te zeggen dat die weet ik veel wat ben omdat ik andere normen en waarden heb vind ik ook een vorm van gebrek aan normen en waarden.

Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 18:07.
Oud 16-05-2005, 18:02
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 16-05-2005 @ 18:58 :
Wat jij wil doen met jouw lichaam is jouw zaak, maar kom niet aan met de notie dat iemand die zoiets ongrijpbaars als koppige trots en eer zo belangrijk belangrijk vindt dat hij ter bescherming ervan om zijn lichaam aan te tasten minder normen en waarden heeft dan jijzelf. Jouw lichaam is immers van jou, mijn lichaam is van mij.
Jemig, dat heb ik toch neit beweert

Citaat:
juno schreef op 16-05-2005 @ 18:58 :
Wie zijn eigen eer boven de lichamelijke integriteit van een ander stelt, dat is wat mij betreft een misdadiger. Ik denk nu aan eerwraak. Het doodschieten van je eigen zus of dochter omdat ze je te schande heeft gemaakt.
kom je weer met iets dat totaal irrelevant is. Je weet dondersgoed dat ik zaken als eerwraak etc bull shit (en totaal on islamitisch) vind.

Ik ben bereid mijn lichaam op te geven voor de eer van mijn religie. Dat is mijn zaak, dat is mijn visie en nu houd je erover op als je toch niets zinnigs meer tegen mij te zeggen hebt.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten