![]() |
|
![]() |
De handleiding van Guantánamo Bay
Wat speelt zich af op de militaire basis Guantánamo Bay, waar de VS vermeende terroristen vasthoudt? In Netwerk een reconstructie van de verhoormethoden die er worden toegepast. Zeven vrijwilligers lieten zich achtenveertig uur ondervragen door oud-militairen van het Amerikaanse leger. De resultaten zijn schokkend. Al Qaeda Als de oorlog in Afghanistan in 2002 is afgelopen, houden de Amerikanen na de overwinning op de Taliban meer dan 500 mannen gevangen op de militaire basis Guantánamo Bay op Cuba. Volgens het Pentagon zijn alle gevangenen leden van terreurnetwerk Al Qaeda en behoren ze tot de gevaarlijkste en best getrainde terroristen ter wereld. Verhoormethoden De Amerikaanse overheid staat op de militaire basis een hele reeks verhoormethoden toe, waarbij gevangenen worden uitgeput en vernederd. Volgens mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch worden gevangenen naakt ondervraagd, blootgesteld aan extreem geluid, licht, hitte en/of kou. Ook worden zij vaak uit hun slaap gehouden, vastgebonden of krijgen ze een kap over het hoofd. Gerechtvaardigd Het zijn technieken die aan het zicht van de buitenwereld worden onttrokken. Zelfs de advocaten die de gedetineerden bijstaan, wordt toegang tot hun cliënten geweigerd. De regering Bush meent dat alle verhoormethoden gerechtvaardigd zijn: ze zijn nodig om vitale informatie te krijgen in de ‘war on terror’. Volgens mensenrechtenorganisaties gaat het echter om marteling. Reconstructie Om inzicht te krijgen in hoe het er op Guantánamo Bay aan toegaat, maakten collega’s van Channel 4 een reconstructie van de omstandigheden en verhoormethoden op Cuba. Op basis van militaire handleidingen en vrijgegeven documenten werden kooien en verhoorkamers nagemaakt en werd observatieapparatuur geïnstalleerd. Team Delta Zeven Britse mannen, onder wie drie moslims, deden vrijwillig aan de proef mee. Ze werden twee dagen lang verhoord door leden van Team Delta, oud-bewakers en getrainde ondervragers uit het Amerikaanse leger. Klik hier voor de uitzending Nu weet ik al dat het het best hard aan toe ging op de militaire basis Guantánamo Bay. Maar van de krijgsgevangenen staat helemaal niet vast dat ze verkeerde plannen hebben. Ëén ding staat vast, als ze al niet gek waren zullen ze na vrijkomst volkomen gek zijn en het is zeker niet uit te sluiten dat er nog een paar wolkenkrabbers met de grond gelijk gemaakt zullen worden Is dit nou allemaal nodig om 'de Westerse waarden' te verdedigen? Is de wereld nou echt beter af zonder Saddam en de Taliban? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Neem ook is een kijkje op seksualiteit. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Offtopic: wrom daar? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() snap je de principe niet? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Op mijn 2e/3e pakte ik schaamteloos de voet van vader of moederlief en begon ermee tegen mijn kruis te wrijven, dat vond ik blijkbaar lekker. Dan zeiden mijn ouders wel dat dat geen goed idee was maar ik begon er altijd weer mee. Mijn broertje vroeg ik op mijn 4e of ie zijn grote teen in mijn kut wilde stoppen (daar had ie geen trek in helaas ). |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
laat maar, je snapt me niet. Waarom zou het verkeerd zijn je eigen lichaam op te offeren voor Godlastering. |
![]() |
||
Citaat:
Het enige probleem is dat Sjors een prutser is die half werk aflevert. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wie zijn eigen eer boven de lichamelijke integriteit van een ander stelt, dat is wat mij betreft een misdadiger. Ik denk nu aan eerwraak. Het doodschieten van je eigen zus of dochter omdat ze je te schande heeft gemaakt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hij snapt jouw normen en waarden niet, dat is net wat anders.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
oke on topic weer! |
![]() |
||
Citaat:
Vervolgens zeg ik, kijk eens op seksualiteit. Nanahara vraagt waarom, en ik zeg dat je dan de hier geldende norm een beetje doorkrijgt. Snappie? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En dus SLAAT DAT NERGENS OP!! Snappie? |
![]() |
||
Citaat:
Re-la-ti-ve-ren. |
![]() |
||
Citaat:
Misschien moet de Moslimgemeenschap eens begrijpen dat dát de Westerse martelaren zijn, en dat we blij zijn dat we in een tijd leven waarin die martelaren niet meer nodig zijn. Misschien vind de Moslimgemeenschap ze dan zelf ook niet zo nodig meer, steekt men de hand in eigen boezem en houdt men op te bitchen over een hoopje papier. Ik heb in een Bijbeldrukkerij gewerkt, je moest eens weten hoeveel ik weggedonderd heb. Vooral Arabische bijbels. |
![]() |
||
Citaat:
Hij hoeft van mij helemaal niet mijn normen en waarden te hebben, maar om nou te zeggen dat die weet ik veel wat ben omdat ik andere normen en waarden heb vind ik ook een vorm van gebrek aan normen en waarden. Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 18:07. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Ik ben bereid mijn lichaam op te geven voor de eer van mijn religie. Dat is mijn zaak, dat is mijn visie en nu houd je erover op als je toch niets zinnigs meer tegen mij te zeggen hebt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|