Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2005, 16:40
Verwijderd
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om mij in de ochtend door de pc te laten wekken met een lekker muziekje. Natuurlijk ben ik niet van plan om mijn pc de hele nacht aan te laten staan, dus het programma moet mijn pc opstarten (of vanuit stand-by modus halen) en een muziekje starten.
Op download.com heb ik al gekeken, ik kan echter enkel programma's vinden waar je pc voor aan moet staan...

Wij kan mij helpen om in de toekomst op een zalige manier wakker te worden? Nu heb ik nog mijn telefoon die heerlijk gaat trillen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2005, 16:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je kunt in het BIOS een power-on datum/tijd instellen. Bijvoorbeeld elke ochtend om 8 uur. Dan start je PC windows XP op en dan zet je in windows sounds een leuk opstartgeluidje.
Oud 09-05-2005, 17:05
ILUsion
ILUsion is offline
Ik laat mijn pc hele nachten aanstaan; weliswaar in standby. Om me te wekken heb ik gewoon bij geplande taken een playlist gezet en dan het moment waarop ik gewekt wil worden (7 uur in de week, 8 uur in het weekend). Wel elke avond zorgen dat mijn luidsprekers niet te luid staan en aan staan; en 's morgens opent hij de standaard geluidsplayer met die playlist. Makkelijk zat. Je kan hem zelfs instellen dat hij automatisch stopt na 2 uur ofzo (kun je helemaal zelf instellen).

Die geplande taken zit er al in vanaf Windows 98 ofzo, en kun je vinden in het configuratiescherm (in XP Pro zit het in ieder geval in).
Oud 09-05-2005, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-05-2005 @ 17:42 :
Je kunt in het BIOS een power-on datum/tijd instellen. Bijvoorbeeld elke ochtend om 8 uur. Dan start je PC windows XP op en dan zet je in windows sounds een leuk opstartgeluidje.
Tnx!
Hier zitten enkel wel 2 nadelen aan, waarvan de eerste bezwaarlijk.
  • windows moet geheel opgestart zijn alvorens de pc af te sluiten, anders zal de functie niet werken
  • bij stroomuitval werkt de functie niet

Dit is i.i.g. op mijn pc het geval.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 18:58
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 09-05-2005 @ 18:05 :
Ik laat mijn pc hele nachten aanstaan; weliswaar in standby. Om me te wekken heb ik gewoon bij geplande taken een playlist gezet en dan het moment waarop ik gewekt wil worden (7 uur in de week, 8 uur in het weekend). Wel elke avond zorgen dat mijn luidsprekers niet te luid staan en aan staan; en 's morgens opent hij de standaard geluidsplayer met die playlist. Makkelijk zat. Je kan hem zelfs instellen dat hij automatisch stopt na 2 uur ofzo (kun je helemaal zelf instellen).

Die geplande taken zit er al in vanaf Windows 98 ofzo, en kun je vinden in het configuratiescherm (in XP Pro zit het in ieder geval in).
standby is geen probleem...althans, als dat de staat is waarin je dat ding niet hoort.
Ik ga het eens proberen. tnx!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 19:01
Engadin
Engadin is offline
Ik heb hier laatst ook mee geklooit, maar is er een manier om winamp een playlist af te laten spelen?
Oud 09-05-2005, 19:06
Verwijderd
Waarom is de topictitel veranderd? Het gaat immers om een alarmfunctie. Dus mag dat weer terug in de topictitel ajb!
Tnx!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 20:54
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Engadin schreef op 09-05-2005 @ 20:01 :
Ik heb hier laatst ook mee geklooit, maar is er een manier om winamp een playlist af te laten spelen?
Als je per sé winamp wilt gebruiken en je hebt een andere speler ingesteld als standaard, dan moet je opgeven winamp te starten en als argument bij de taak de playlist opgeven.

Ik zie er echter amper het nut van in om een andere speler dan normaal te kiezen; als je gewoon de playlist opgeeeft, zal Windows het standaardprogramma openen. Op dezelfde manier zou je bijvoorbeeld een Word-document kunnen opgeven waardoor Word dat bestand zal opendoen (tenzij je natuurlijk OpenOffice o.i.d. gebruikt), maar dat maakt je natuurlijk niet wakker en dat is wat onnozel dus). Zelf gebruik ik WinAmp voor video's, maar vroeger wilde hij ook wel eens de MP3 en M3U-bestanden (playlists) naar zich toetrekken zodat WinAmp opstarte in plaats van Foobar (die volgens mij toch net iets beter geluid aflevert).

Je kan bij die taken ongeveer alle mogelijk dingen laten uitveoren, zolang je het vanaf de command prompt kunt uitvoeren (behalve dan de taken waarvoor je de taakplanner geen rechten heeft, dus shutdown zal niet werken, dacht ik).

Bij standby hangt het ervan af of je je pc hoort, meestal wel. Hibernation (slaapstand) is wanneer je echt niets hoort; maar dat is fysiek gezien net hetzelfde als uitstaan, behalve dat Windows dan net voor het afsluiten je RAM-geheugen op je HD heeft geschreven en dan bij het opnieuw opstarten laadt hij dat weer naar het RAM-geheugen. Ik heb het iet voor die functie (behalve op notebooks, daar kan hij wel handig zijn om stroom te sparen; maar veel mensen gebruiken slaapstand om te doen alsof ze de pc afzetten en dan hopen ze dat hun prestaties gaan toenemen omdat ze hun pc toch uitgezet hebben? Voor een desktop moet je eigenlijk verwachten dat hij vrij stabiel kan draaien, afhankelijk van de gebruikers natuurlijk; maar sinds enige weken draait Windows hier toch 24-7 (nu de laatste tijd niet meer omdat ik ook intensiever met Linux bezig ben)).

Standby zorgt er wel voor dat je pc heel wat stiller is, dat je beeldscherm uitstaat, eventueel ook je harde schijven, maar normaalgezien blijft de ventilator op verminderde snelheid draaien. Standby is ook beter voor je energierekening dan 24-7 gewoon voluit draaien met die lichtbak (CRT-scherm) aan en je schijven aan het ratelen. Bij mij is dat gelukkig amper een probleem: in de gewone stand hoor ik hem zachtjes zoemen (behalve bij gebruik van de harde schijf, dan durft hij wel eens echt te ratelen) en in standby is hij nog net ietsje stiller, maar nog niet zo stil als "uit".

Opstarten vanuit het BIOS is wél een mogelijkheid, lijkt me; eventueel in combinatie van een taak in de taakplanner. Dus dan stel je het BIOS om op te starten om 6u45, en de taakplanner stel je in om 7 uur bijvoorbeeld (grote marge, mag gerust wat kleiner zijn, maar je moet zeker zijn dat hij op die tijd helemaal is opgestart!) en dan heb je zowel een pc die automatisch opstart om je te wekken en een alarm als je pc nog zou aanstaan.

Bij stroomuitval werkt je pc niet, dus ook je wekfunctie; dus dat is eigenlijk een non-argument om je pc niet via het BIOS in te stellen; hoewel het natuurlijk ooit een probleem zou kunnen wormen, maar met veel wekker heb je net hetzelfde probleem. Enige oplossing is om er een dikke batterij aan je pc aan te hangen (noodstroomtoevoer) die het een hele nacht uithoudt en je luidsprekers ook van stroom kan voorzien. Lijkt me zo goed als onbetaalbaar dus. In dat geval is het beter een back-upwekker te hebben die onafhankelijk van je pc werkt. Ik heb hier gewoon ook elke morgen mijn gsm die afgaat (en die ik elke morgen tegen de muur wil kwakken), maar gelukkig komt mijn muziek er daan door en dat is dan lekker wakkerworden. Het voordeel van mij gsm is ook dat ik de tijd niet uit het oog verlies: ik heb zo'n uurtje om mij klaar te maken, maar soms blijf ik daarvan wel 30 minuten liggen en dan is het handig als je gsm om de tien minuten begint te bibberen (ook als je eventueel weer indommelt).
Oud 09-05-2005, 23:15
Verwijderd
Regel een wekkerradio met een backupbatterij. Te koop voor vijf euro in een Action ofzo. Veel eenvoudiger.

Met computers kan veel te veel misgaan (en dat zal het ook gaan!) om ze te vertrouwen als het gaat over iets belangrijks als je nachtrust.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 23:21
Verwijderd
koop een fatsoenlijke wekker
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 09:12
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
hppa schreef op 10-05-2005 @ 00:15 :
Regel een wekkerradio met een backupbatterij. Te koop voor vijf euro in een Action ofzo. Veel eenvoudiger.

Met computers kan veel te veel misgaan (en dat zal het ook gaan!) om ze te vertrouwen als het gaat over iets belangrijks als je nachtrust.
Je hebt gelijk dat er heel wat mis kan gaan; ik stoot hier tegen enkele kleine problemen aan:
1. computerluidsprekers blijken 's morgens niet aan te staan of de pc staat op mute
2. computerluidsprekers blijken 's morgens te zacht te staan (onhoorbaar)
3. computerluidsprekers blijken 's morgens te hard te staan (niet echt een probleem, want dan ben je direct uit je bed om dat lawaai te verhelpen, maar misschien voor je huisgenoten)
4. 's avonds of het begin van de nacht zijn er nog van die kwazjels die zo nodig op MSN moeten komen en beginnen te praten (zodat je pc 's nachts wat gekke geluidsjes zal produceren)

Je pc op mute moet wel een mouw aan te passen zijn , met wat geprogrammeer (maar heb ik geen goesting in, voor het moment), voor je luidsprekers is het eigenlijk gewoon een goed evenwicht zoeken en dat elke avond zo houden (ofwel een apparte geluidskaart en luidsprekers voor je wekker, maar dat dan niet echt goedkoop meer). Dat MSN-probleem voorkomen is gewoon MSN uitzetten (te veel werk ), je op offline zetten (ve veel werk ) of de geluidjes van MSN uitzetten (en dan overdag niets horen van je contacts, ook niet handig dus)). Moet ook wel op programmeergebied of zelfs op taakgebied iets van te maken zijn, maar ook wat te veel werk, om zo eventjes te doen...
Oud 10-05-2005, 14:18
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 09-05-2005 @ 21:54 :
Als je per sé winamp wilt gebruiken en je hebt een andere speler ingesteld als standaard, dan moet je opgeven winamp te starten en als argument bij de taak de playlist opgeven.

Ik zie er echter amper het nut van in om een andere speler dan normaal te kiezen; als je gewoon de playlist opgeeeft, zal Windows het standaardprogramma openen. Op dezelfde manier zou je bijvoorbeeld een Word-document kunnen opgeven waardoor Word dat bestand zal opendoen (tenzij je natuurlijk OpenOffice o.i.d. gebruikt), maar dat maakt je natuurlijk niet wakker en dat is wat onnozel dus). Zelf gebruik ik WinAmp voor video's, maar vroeger wilde hij ook wel eens de MP3 en M3U-bestanden (playlists) naar zich toetrekken zodat WinAmp opstarte in plaats van Foobar (die volgens mij toch net iets beter geluid aflevert).

KNIP
Als je uitvoert: winamp.exe playlist.m3u dan probeertr hij de playlist af te spelen alsof het een media file is . Ik was er laatst idd al achter gekomen dat je ook gewoon aleen je playlist kan starten. Nu vroeg ik me laatst af, of je winamp kunt opstarten en hem dan megeven dat hij de playlist begint af te spelen die hij het laatste had gebruikt?
Oud 10-05-2005, 15:25
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Engadin schreef op 10-05-2005 @ 15:18 :
Als je uitvoert: winamp.exe playlist.m3u dan probeertr hij de playlist af te spelen alsof het een media file is . Ik was er laatst idd al achter gekomen dat je ook gewoon aleen je playlist kan starten. Nu vroeg ik me laatst af, of je winamp kunt opstarten en hem dan megeven dat hij de playlist begint af te spelen die hij het laatste had gebruikt?
Dat kan je volgens mij enkel instellen in WinAmp zelf dat hij steeds de laatste playlist opnieuw moet openen en dan moet je gewoon WinAmp laten opstarten. Met foobar2000 bestaat die optie trouwens ook. Hoe je dat precies doet, zal waarschijnlijk in de helpbestanden staan, maar na enkele minuutjes door de configuratie te zoeken, zal je het ook wel vinden (maar ik weet niet of je hem kunt instellen dat hij die ene keer juist wel je playlist opnieuw laadt en andere keren weer niet).
Oud 10-05-2005, 21:43
Verwijderd
conclusie:

--> ik ga me orienteren op de markt van wekkers met radio-wekfunctie
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 23:10
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
Ik schreef op 10-05-2005 @ 22:43 :
conclusie:

--> ik ga me orienteren op de markt van wekkers met radio-wekfunctie
Goed idee. Je hebt tegenwoordig al voor minder dan een tientje een wekkerradio. Sommige mp3spelers hebben trouwens ook een wekkerfunctie (bv de iPod meen ik me te herinneren). Als je daar een stel boxen op aansluit wordt je ook wakker met je eigen muziek.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 09:24
Verwijderd
De Nokia 6230 die ik heb, heeft een wekkerfunctie waar je alle geluiden en bestanden die erop staan als wekker kunt gebruiken. Mijn vriend heeft een stereosetje, met cdspeler, cassette en radio, dat als wekker kan functioneren - gewoon de tijd invoeren, cd, nummer, etc... heel relaxt wakker worden (tenzij je er deathmetal in doet, that is )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten