'Twee koffers vol' gaat niet over zielige Joden, het gaat over de ellende die over hun is uitgegoten. Het Joodse jongetje is trouwens ook niet dom.
Ik merk in wat je zegt (niet in het gedicht maar daarboven) disrespect voor Joden, ik hoop dat ik dat verkeerd geinterpeteerd heb want anders kan ik lichtelijk uitgedrukt geen respect voor jou opbrengen.
Over het gedicht. Het is wat té simpel naar mijn gevoel, ook al is het uit het perspectief van een jongen geschreven. Ik vind het wat jammer dat je het wel heb over dat zijn broers hem raar vinden maar niet over zijn angst voor zijn vader. Het laatste gevoel overheerst in de film met gemak het eerste.
Het is opzich wel een leuk gedicht, de plons of kwak aan het eind van de strofes vind ik bij de 2e en de 4e strofe passend, bij de 1e storend. De tweede strofe vind ik sowieso het best.
De laatste strofe vind ik minder omdat die niet zo lekker loopt en de derde zin te lang is. Je schrijft 'maar' nogsteeds met twee a's trouwens. Ik weet niet goed hoe ik die 'maar' moet opvatten, eerst vond ik het beledigent voor de Joden maar nu ik er langer naar kijk vind ik hem steeds beter. Het vertaalt goed het gevoel dat vele Joden kregen/hadden in die tijd: (en nu nogsteeds) dat ze minderwaardig zijn.
Over het algemeen een leuk gedicht, iets te simpel maar als je het voor school moet schrijven is hij behoorlijk goed

.