Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2005, 15:58
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Ik moet voor Nederlands een gedicht maken dat betrikking heeft op het boek "Twee Koffers Vol", dat over zielige juden en eendjes gaat. Aangezien ik geen zin heb om over het eerste te schrijven, heb ik voor de eendjes gekozen (in het boek zit een dom joodje die denkt dat hij een eend is, op het einde verdrinkt hij, mijn gedicht vertelt vanuit zijn perspectief).

Ik wou dat ik een eendje was
dan zwom ik in het water
en zouden de anderen mij niet meer raar vinden
plons plons

ik ga weer naar het park
om de eendjes te voeren
oh was ik maar een eendje
kwak kwak

als ik doe alsof ik een eendje ben
word ik dat uiteindelijk ook
kwaken kan ik al
net als Donald Duck

helaas ben ik mar een joodje
die kunnen niet zwemmen
daar kom ik helaas net iets te laat achter
plons plons
Advertentie
Oud 14-05-2005, 16:22
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
'Twee koffers vol' gaat niet over zielige Joden, het gaat over de ellende die over hun is uitgegoten. Het Joodse jongetje is trouwens ook niet dom.
Ik merk in wat je zegt (niet in het gedicht maar daarboven) disrespect voor Joden, ik hoop dat ik dat verkeerd geinterpeteerd heb want anders kan ik lichtelijk uitgedrukt geen respect voor jou opbrengen.

Over het gedicht. Het is wat té simpel naar mijn gevoel, ook al is het uit het perspectief van een jongen geschreven. Ik vind het wat jammer dat je het wel heb over dat zijn broers hem raar vinden maar niet over zijn angst voor zijn vader. Het laatste gevoel overheerst in de film met gemak het eerste.
Het is opzich wel een leuk gedicht, de plons of kwak aan het eind van de strofes vind ik bij de 2e en de 4e strofe passend, bij de 1e storend. De tweede strofe vind ik sowieso het best.
De laatste strofe vind ik minder omdat die niet zo lekker loopt en de derde zin te lang is. Je schrijft 'maar' nogsteeds met twee a's trouwens. Ik weet niet goed hoe ik die 'maar' moet opvatten, eerst vond ik het beledigent voor de Joden maar nu ik er langer naar kijk vind ik hem steeds beter. Het vertaalt goed het gevoel dat vele Joden kregen/hadden in die tijd: (en nu nogsteeds) dat ze minderwaardig zijn.

Over het algemeen een leuk gedicht, iets te simpel maar als je het voor school moet schrijven is hij behoorlijk goed .
Oud 14-05-2005, 17:08
Halogeen
Halogeen is offline
Ik stel voor dat je ophoudt met het openlijk uiten van je anti-semitische denkbeelden, of op zijn minst je thread verbetert c.q. filtert van anti-semitisme en mij via pm overtuigt dat je bedoelingen serieus zijn. Tot die tijd blijft het topic gesloten.

Regels voor berichten