Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Overige vakken

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2005, 17:36
Verwijderd
Voor school moet ik een workshop geven over een onderwerp dat iets met pedagogiek te maken heeft. Als mogelijke onderwerpen had ik zelf al verzonnen:
- autisme
- peergroupplaying
- hoogbegaafdheid
- faalangst
- dyslexie
- spel
- pesten
- vrije tijdsbesteding
- NLD
- de media
- hyperactiviteit
- ziek zijn
- agressie
- verdriet

Bij de workshop moeten we zoveel mogelijk werkvormen gebruiken (natuurlijk ook weer niet te veel ). Ik vind het lastig om Het Onderwerp er uit te kiezen. Veel van de onderwerpen die ik bedacht heb zijn lastig vorm te geven in verschillende werkvormen, vind ik. Dyslexie lukt tot nog toe het best.

Iemand leuke ideeën voor opdrachten/werkvormen voor de genoemde onderwerpen? Of misschien voor een ander (pedagogisch) onderwerp?

Alvast heel erg bedankt iig.
Advertentie
Oud 03-05-2005, 10:59
Balance
Balance is offline
dyslexie is natuurlijk wel een redelijk uitgekauwd onderwerp. misschien kun je daarom de wat minder bekende, aanverwante onderwerpen behandelen? Dysgraphia, dyscalculie en dysphasia?
Oud 03-05-2005, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 03-05-2005 @ 11:59 :
dyslexie is natuurlijk wel een redelijk uitgekauwd onderwerp. misschien kun je daarom de wat minder bekende, aanverwante onderwerpen behandelen? Dysgraphia, dyscalculie en dysphasia?
't is idd uitgekauwd, maar volgens mij weten de meeste mensen toch nog steeds niet echt wat het inhoudt... Over dingen als dysgraphia, dyscalculie en dysphasia is vrij weinig informatie te vinden, volgens mij en dat maakt het toch weer een stuk lastiger om een workshop in elkaar te zetten die informatief en qua werkvormen ed goed is.
Oud 03-05-2005, 11:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-05-2005 @ 12:06 :
't is idd uitgekauwd, maar volgens mij weten de meeste mensen toch nog steeds niet echt wat het inhoudt... Over dingen als dysgraphia, dyscalculie en dysphasia is vrij weinig informatie te vinden, volgens mij en dat maakt het toch weer een stuk lastiger om een workshop in elkaar te zetten die informatief en qua werkvormen ed goed is.
dat zou kunnen ja, dat er weinig over te vinden is.

hebben jullie ook dingen als de klepeltest ed. gehad mbt dyslexie? anders kun je die gaan gebruiken in je workshop, waarbij ze zelf ook zo'n test moeten maken om het verschil te zien tussen benoemsnelheid en het herkennen van woorden. Vervolgens kun je uitleggen waar dan het probleem van dyslectici ligt. Op die manier is het niet meer puur een spreekbeurt, maar ook activiteit aan hun kant.
Oud 03-05-2005, 11:27
Verwijderd
Wij krijgen erg weinig (= vrijwel geen) informatie over dingen als dyslexie, ADHD, autisme, NLD, enz. Ik ken de klepeltest ook niet?

Het is niet de bedoeling om een spreekbeurt te houden, dat is ook niet het kenmerk van een workshop. En daarom ligt er ook zoveel nadruk op die werkvormen. En bij dyslexie is dat makkelijker vorm te geven dan bij andere onderwerpen, vind ik. Ik heb ook al een aantal ideeën (video, tekst om een idee te krijgen wat het is om dyslectisch te zijn (maar die moet ik nog vinden, alleen lukt dat dus niet, maar ik weet dat hij bestaat (als ik hem niet kan vinden maak ik er zelf één)), eventueel een discussie en misschien dat ik nog wat leuke dingen kan vinden).

Ik ga iig even kijken wat die klepeltest inhoudt.
Oud 03-05-2005, 11:28
Verwijderd
Google vindt maar één iets met 'klepeltest' erin...?
Oud 03-05-2005, 11:36
Balance
Balance is offline
De Klepeltest is een test met woordjes die geen betekenis hebben, bijvoorbeeld:

kal
roop
vlan
blaai

enz.
een kind moet dat zo snel mogelijk oplezen. Hieruit kan de benoemsnelheid worden gemeten: de tijd die zit tussen het herkennen van de letters en het vinden van de bijbehorende uitspraak.

Daarnaast heb je ook de Brus. Dit is een test met woorden die wél bestaan. Met deze test kan je hetzelfde meten als bij de Klepel, maar dan komt hier ook het herkennen van woorden bij kijken. En dit ontbreekt vaak bij dyslectici. Bij kinderen die goed kunnen lezen zie je een overduidelijk verschil in de tijd waarin ze de Klepel lezen en de tijd waarin ze de Brus lezen (de Brus gaat veel sneller doordat ze woorden herkennen). Bij dyslectici is dit overduidelijke verschil er niet, want in beide gevallen is er geen sprake van herkenning.

Je hebt ook nog andere testen, zoals plaatjes benoemen. Hiermee meet je ook weer de snelheid tussen iets zien en iets kunnen benoemen. Opvallend is dat dyslectische kinderen hier vaak beter op scoren dan 'normale' kinderen. Blijkbaar is hun visuele geheugen veel sterker.

Ik heb eventueel nog een klein betoog op m'n computer staan dat hierover gaat. Het is door een groepslid van mij geschreven. Als je dat wil hebben kan ik het wel even mailen.
Oud 03-05-2005, 11:38
Balance
Balance is offline
Oh ja, wat ik hierboven typte deed ik uit m'n hoofd, dus controleer het wel eerst, want het is al weer 2 of 3 maanden terug dat ik dit heb gehad. En de Klepeltest wordt in de praktijk ook gewoon de Klepel genoemd (dus zonder test erachter).
In Google kun je het best zoeken op: klepel dyslexie
Oud 03-05-2005, 11:41
Verwijderd
Brus ken ik, die heb ik vorig jaar vreselijk vaak afgenomen.

Ik zou het betoog graag willen hebben, lijkt me sowieso erg interessant.
Oud 03-05-2005, 11:41
Balance
Balance is offline
oh ja, en wat je er dus mee kan: wij kregen met een werkgroep zowel zo'n Klepel als een Brus voor ons neus en moesten die toen bij elkaar gaan afnemen. We moesten timen hoe ver iemand kwam in een afgesproken tijd. Dán pas merk je als niet-dyslect hoe verschrikkelijk veel moeite het kost om woorden te vertalen naar klanken wanneer je geen beroep kan doen op je geheugen mbt het herkennen van woorden. De andere test (met wél bestaande woorden) liet het contrast duidelijk zien, want we kwamen daarmee véél verder.
Oud 03-05-2005, 11:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-05-2005 @ 12:41 :
Brus ken ik, die heb ik vorig jaar vreselijk vaak afgenomen.

Ik zou het betoog graag willen hebben, lijkt me sowieso erg interessant.
ik heb het gestuurd naar je adres dat ik in m'n msn heb staan.
Oud 03-05-2005, 11:51
Verwijderd
Goed idee. En ook meteen een goed alternatief voor die tekst. Ik heb het vermoeden dat ik die toch niet ga vinden en ik vind dit eigenlijk een veel beter en veel 'correcter' beeld geven van wat dyslexie inhoudt. Die tekst was meer geheimtaal en het kost iedereen moeite om dat te ontcijferen. (Ik weet ook wel dat het Nederlands voor sommige dyslectici een soort van geheimtaal is, maar er zijn er ook genoeg waarbij het dat niet is.

De Brus heb ik nog wel ergens, die Klepeltest, zou ik die ook gewoon op school kunnen vinden in de mediatheek? Of wordt die heel weinig gebruikt verder? Of heb jij hem misschien nog ergens liggen?
Oud 03-05-2005, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 03-05-2005 @ 12:50 :
ik heb het gestuurd naar je adres dat ik in m'n msn heb staan.
Dank je wel.
Oud 03-05-2005, 12:01
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-05-2005 @ 12:51 :
Goed idee. En ook meteen een goed alternatief voor die tekst. Ik heb het vermoeden dat ik die toch niet ga vinden en ik vind dit eigenlijk een veel beter en veel 'correcter' beeld geven van wat dyslexie inhoudt. Die tekst was meer geheimtaal en het kost iedereen moeite om dat te ontcijferen. (Ik weet ook wel dat het Nederlands voor sommige dyslectici een soort van geheimtaal is, maar er zijn er ook genoeg waarbij het dat niet is.

De Brus heb ik nog wel ergens, die Klepeltest, zou ik die ook gewoon op school kunnen vinden in de mediatheek? Of wordt die heel weinig gebruikt verder? Of heb jij hem misschien nog ergens liggen?
ik zal even kijken. Ik geloof dat ik wel heel veel weggegooid heb
Wanneer heb je hem nodig eigenlijk? Want ik weet dat een vriendin van mij heel veel bewaard heeft van die werkgroepen, dus ik zou kunnen vragen of zij hem na de vakantie mee wil nemen.
En misschien zou je hem ook zelf kunnen maken. Het is in principe gewoon een lijst met niet-bestaande woorden..
Maar goed, ik ga eerst zelf even op zoek.
Oud 03-05-2005, 12:03
Verwijderd
Ik kan hem idd ook zelf wel maken, maar bij de Brus zijn de woorden ook op een bepaalde manier 'opgebouwd' en dat is lastiger om zelf te doen, zeg maar.

Volgens mij heb ik ergens over een week of vier die workshop, dus ik heb nog wel even. Als je het aan die vriendin zou willen vragen...

Heel erg bedankt alvast iig.
Oud 03-05-2005, 12:17
Balance
Balance is offline
zoals ik al zei had ik heel veel weggegooid, maar de papierbak was nog niet geleegd, oftewel: found it

ik zal straks even kijken of ik het kan scannen of overtikken ofzo.

Ik vond dit nog op internet:
http://www.tbraams.nl/onzinwoorden.htm
misschien wel handig.

Overigens zie ik in de verwijzing van de Klepel dat er ook helemaal geen 'test' achter hoort. Het is gewoon 'klepel': vandaar dat google niks vond met Klepeltest.
Oud 03-05-2005, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 03-05-2005 @ 13:17 :
zoals ik al zei had ik heel veel weggegooid, maar de papierbak was nog niet geleegd, oftewel: found it

Heel erg lief van je. En ook bedankt voor de link.
Oud 14-05-2005, 14:39
Verwijderd
Iemand nog leuke ideeën voor werkvormen (met name voor de afsluiting, maar verder ook)?
Advertentie

Regels voor berichten