Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Ben jij een herlezer?
Ja, ik herlees de meeste boeken die ik gelezen heb. 40 40.82%
Ik herlees slechts enkele klassiekers. 40 40.82%
Ik lees (bijna) alles één keer. 18 18.37%
Aantal stemmers: 98. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2005, 16:37
Rodion
Rodion is offline
Herlees jij veel? Of lees elk boek/verhaal maar 1 keer? En welke boeken herlees je dan? Zeg het!

Zelf herlees ik enkele jeugdboeken af en toe. Verder herlees ik nooit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2005, 16:53
Verwijderd
Ik herlees vaak, omdat ik meestal gebrek heb aan 'nieuwe' boeken, zo zijn de kleinste details van vele jeugdboeken in m'n geheugen gegrift !
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:54
Nijn*
Nijn* is offline
Ik heb wel wat beters te doen dan boeken overlezen, ik ontdek liever nieuwe. Alleen de boeken die me echt raakten en die ik écht prachtig vond/vind, die lees ik soms nog wel eens over. Dus heb gestemd op: Ik herlees slechts enkele klassiekers.

Als in o.a.: Alleen op de wereld - Het liefste meisje van de wereld - Nina, een meisje - De wereld van Sofie - De wijde hemel..

En heel soms van die typische jeugdboeken zoals onder andere: Achtste groepers huilen niet - De verschrikkelijke schoolmeester - Het grote boek van Madelief.

Nijn*
Oud 25-04-2005, 16:56
Sketch
Sketch is offline
Ik herlees bijna nooit. Alleen m'n echte favorieten. "Mathilda" heb ik 6 keer gelezen op de basisschool, en "Aan de andere kant van de deur" drie keer. En nog een paar andere boeken die ik leuk vond, en ik ben van plan om enkele klassiekers nog eens te gaan lezen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:22
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ik volg de anonieme meerderheid.
Oud 25-04-2005, 17:31
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Sketch schreef op 25-04-2005 @ 17:56 :
...en "Aan de andere kant van de deur" drie keer...
Die herlees ik ook regelmatig.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:37
Verwijderd
Ik ben de helft van de minderheid.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:52
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik herlees de meeste gemiddeld 1 keer. Vaak kom ik er bij de tweede keer achter dat ik eerst dingen heb 'vergeten' te lezen. Vooral boeken die ik eerst al goed vond, die worden door het herlezen nog beter, vind ik.
Soms heb ik wel dat ik bij meerdere keren herlezen opeens hele stukken oversla 'omdat ik toch al precies weet hoe ze gaan'.

Alleen bij de LOTR waag ik me er niet aan. De eerste keer vond ik al genoeg, heel mooi, maar iets te langdradig om me nog een keer doorheen te worstelen. Misschien over 20/30 jaar eens, als ik zelf kinderen heb en hen die boeken wil laten lezen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:21
I C U
I C U is offline
Sommige boeken vind ik zo goed dat ik ze nog een keer lees. Ik geloof dat ik sommige boeken van Thea Beckman wel 6 x gelezen heb, en dan heb ik het nog niet eens over Harry Potter. OOk de boeken van Maeve Binchi heb ik meerdere malen gelezen, gewoon omdat die zo'n heerlijk sfeertje hebben.
Oud 25-04-2005, 18:26
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
kwibus schreef op 25-04-2005 @ 18:31 :
Die herlees ik ook regelmatig.
...was dat vervolg er trouwens al?

En LOTR, die heb ik al twee keer gelezen. (en dan heb ik het over LOTR hè, niet over IDBVDR, die heb ik namelijk al zes/zeven keer gelezen...)
Oud 25-04-2005, 18:43
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 25-04-2005 @ 19:26 :

En LOTR, die heb ik al twee keer gelezen. (en dan heb ik het over LOTR hè, niet over IDBVDR, die heb ik namelijk al zes/zeven keer gelezen...)
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:48
gekmeisje18
gekmeisje18 is offline
Ik herlees eigenlijk alle boeken die ik voor langere tijd thuis heb.. (als ze leuk zijn natuurlijk)
Oud 25-04-2005, 19:22
Shinosu
Shinosu is offline
Ik heb ook de boeken van Thea Beckman minstens 3 keer gelezen, net als die van de Aardkinderen-serie.

Voor de rest vooral passages/hoofdstukken die ik heel mooi vond. Die kan ik ontelbaar vaak lezen.
Oud 25-04-2005, 20:48
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
gekmeisje18 schreef op 25-04-2005 @ 19:48 :
Ik herlees eigenlijk alle boeken die ik voor langere tijd thuis heb.. (als ze leuk zijn natuurlijk)
Idd... Boeken die ik in de bib gehuurd heb, herlees ik meestal niet of ik moet ze echt héél goed vinden

Citaat:
Alleen bij de LOTR waag ik me er niet aan. De eerste keer vond ik al genoeg, heel mooi, maar iets te langdradig om me nog een keer doorheen te worstelen. Misschien over 20/30 jaar eens, als ik zelf kinderen heb en hen die boeken wil laten lezen.
Ik heb ze zelfs nog geen één keer kunnen uitlezen , ben in 'De Reisgenoten' al een stuk of 4-5 keer begonnen, maar ben nog nooit heel ver geraakt
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 21:53
Verwijderd
Over het algemeen lees ik boeken maar één keer, anders kom ik nooit door mijn kast heen. Sommige herlees ik echter soms, net als dat ik soms liever een cd luister die ik al van A tot Z (of van do tot si) ken in plaats van een nieuwe.

Vroeger herlas ik veel Dune van Frank Herbert. Nu heb ik Douglas Adams een keer herlezen (en moet ik het nog vaker doen), herlas ik een aantal boeken van Wells een paar keer voor lol & school en natuurlijk ook ye olde Kafka, eveneens voor school & lol.

LUH-3417 - Wat fijn toch, dat school en lol in elkaar overlopen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 21:56
Verwijderd
Ik kwam een poos terug op het idee dat boeken eigenlijk onmogelijk te begrijpen zijn als je één keer leest. De meeste verhalen zitten stampvol met vooruitwijzingen of flashbacks, impliciet of expliciet. Zulke subtiele dingen kun je natuurlijk pas waarderen als je het hele verhaal al kent en dus pas bij een tweede of derde lezing zou je het verhaal echt helemaal tot je kunnen nemen.

Maar misschien is er aan de andere kant ook wel weer een zekere charme te vinden in het 'net niet begrijpen' van een verhaal. Ik weet wel dat ik een heleboel boeken die ik niet lees niet begrijp en ze toch heel leuk vind.

Ook aan de andere kant is het onmogelijk om een boek van tweehonderd bladzijden uit je hoofd te leren en dus alle details met elkaar in verband te brengen die in met elkaar in verband te brengen zijn. Dientengevolge zou een mens een boek dus nooit helemaal kunnen lezen, omdat je nooit het hele verhaal compleet in je hoofd kunt hebben.
In dat geval zou een computer nog beter af zijn dan ons.

Enfin. Hier moest ik aan denken qua herlezen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 22:44
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Saarah schreef op 25-04-2005 @ 21:48 :
Ik heb ze zelfs nog geen één keer kunnen uitlezen , ben in 'De Reisgenoten' al een stuk of 4-5 keer begonnen, maar ben nog nooit heel ver geraakt
Ik moet nog steeds delaatste 100 pagina's lezen
Oh, en de aanhangsels.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 13:48
Roosje
Roosje is offline
Ik lees teveel boeken opnieuw, maar het laatste boek dat ik gekocht heb is al minstens twee maanden geleden.
Oud 26-04-2005, 14:36
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
I C U schreef op 25-04-2005 @ 19:21 :
Sommige boeken vind ik zo goed dat ik ze nog een keer lees. Ik geloof dat ik sommige boeken van Thea Beckman wel 6 x gelezen heb, en dan heb ik het nog niet eens over Harry Potter. OOk de boeken van Maeve Binchi heb ik meerdere malen gelezen, gewoon omdat die zo'n heerlijk sfeertje hebben.
Maeve Binchy, die is leuk! Maar ik denk niet dat ik haar boeken zal herlezen, maar dat sfeertje is inderdaad heerlijk en Ierland is gewoon geweldig

Ik herlees alleen de boeken waarin ik wel zou willen verdrinken en boeken voor mijn mondeling. Heb dus op de tweede optie gestemd. Boeken die ik wel vaker heb gelezen:
Aan de andere kant van de deur - Tonke Dragt (wacht nog steeds op deel twee!)
Alles van Peter Pohl
De Vriendschap- Connie Palmen
Huize Havermout- Hillary McKay
Oud 26-04-2005, 15:38
Ocharme ik
Ocharme ik is offline
Alleen op de wereld van Hector Malot... kan je 1000 keer herlezen...
Oud 26-04-2005, 17:51
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 25-04-2005 @ 22:56 :
Ik kwam een poos terug op het idee dat boeken eigenlijk onmogelijk te begrijpen zijn als je één keer leest.
LUH-3417
Dat klopt echt helemaal! Maar zoals je al zegt: het heeft ook zijn charme. Daarom beslis ik meestal om alleen de boeken te herlezen, die ik nodig heb voor school.

Boeken die mij echt geraakt hebben, wil ik ook nog wel eens herlezen. Maar eigenlijk ben ik daar te huiverig voor, meestal valt de tweede keer tegen. Daar tegenover staat natuurlijk weer dat de tweede keer ook nog meer diepgang en verbintenis van en met het boek veroorzaakt.

Echte re-readers waren voor mij toch wel 'De ontdekking van de hemel' en laatst voor Nederlands 'Eline Vere'. Omdat, metname het eerste boek, zoveel aspecten heeft die ik drie jaar geleden niet zag of kende. Heb ik toch nog enigszins vooruitgang geboekt de afgelopen paar jaar
Oud 26-04-2005, 18:18
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 25-04-2005 @ 19:26 :
Daar heb ik ook lang naar gezocht, zonder resultaat. Mocht jij meer succes hebben, dan hoor ik het graag.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:43
Droomz
Droomz is offline
Ik herlees redelijk vaak
Oud 26-04-2005, 18:53
Larsman
Larsman is offline
Alleen de klassiekers. Robinson Crusoe heb ik bijvoorbeeld drie keer gelezen. Ook Turks Fruit wel drie keer.
Oud 26-04-2005, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Larsman schreef op 26-04-2005 @ 19:53 :
Alleen de klassiekers. Robinson Crusoe heb ik bijvoorbeeld drie keer gelezen. Ook Turks Fruit wel drie keer.
Misschien niet helemaal ontopic, maar ik wil toch iedereen die dat boek van Defoe gelezen heeft het boek 'Foe' van Coetzee aanraden. Coetzee won vorig jaar, of het jaar ervoor en nobelprijs voor de literatuur, dus echt enorme crap zal het niet zijn, lijkt me. 'Foe' is in plaats van een herlezing (ontopic) een soort herschrijving (offtopic) van het klassieke verhaal, waarin het vooral gaat om mevrouw Crusoe en Friday. Ik vond het in ieder geval wel een interessant iets.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2005, 19:03
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 26-04-2005 @ 20:00 :
Misschien niet helemaal ontopic, maar ik wil toch iedereen die dat boek van Defoe gelezen heeft het boek 'Foe' van Coetzee aanraden. Coetzee won vorig jaar, of het jaar ervoor en nobelprijs voor de literatuur, dus echt enorme crap zal het niet zijn, lijkt me. 'Foe' is in plaats van een herlezing (ontopic) een soort herschrijving (offtopic) van het klassieke verhaal, waarin het vooral gaat om mevrouw Crusoe en Friday. Ik vond het in ieder geval wel een interessant iets.

LUH-3417
Oh ja, dat die vrouw het verhaal vertelt, en dat het heel anders blijkt te zijn gegaan dan Crusoe zegt, die helemaal niet zo'n aardige jongen blijkt te zijn. Ga ik ook zeker eens lezen
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 19:18
Larsman
Larsman is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 26-04-2005 @ 20:00 :

LUH-3417
Ik heb 'm gelezen
Oud 27-04-2005, 08:58
Verwijderd
Ik herlees haast meer dan dat ik nieuwe boeken lees. Soms omdat ik niet weet wat ik moet lezen, soms omdat ik weet dat je bij de tweede keer lezen nog een heleboel ontdekt, soms omdat ik een boek gewoon heel erg bijzonder vind.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 15:31
Verwijderd
In de ban van de Ring en Harry Potter zijn echt herleesboeken.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:07
Bird-one
Bird-one is offline
Soms heb ik plots een gevoel van 'wat heb ik zin om dat boek te lezen'. En dat doe ik dat. Als ik daar tijd voor heb. Laatst nog met soms mis je me nooit van Janneke Jonkman gehad. Omdat dat boek een prettig gevoel meebrengt.
Oud 27-04-2005, 16:20
Redhair
Redhair is offline
Ik herlees bij het leven.
Oud 27-04-2005, 18:11
browneyedgirl
browneyedgirl is offline
Ik was een herlezer, dus veel van mijn favoriete jeugdboeken heb ik meerdere keren gelezen, maar nu heb ik minder tijd over dus herlees ik alleen de klassiekers. Optie 2 dus
Oud 27-04-2005, 18:13
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
mij ook zo, zelfde laken aan pak. mede omdat ik er achter gekomen ben dat er nog wel heel veel meer mooie boeken zijn, en ik toch niet erg ruim in ijd zit..
Oud 27-04-2005, 18:33
Paris
Paris is offline
Citaat:
mala schreef op 25-04-2005 @ 17:53 :
Ik herlees vaak, omdat ik meestal gebrek heb aan 'nieuwe' boeken, zo zijn de kleinste details van vele jeugdboeken in m'n geheugen gegrift !
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 20:12
dromenvanger
dromenvanger is offline
Ik herlees de boeken die ik mooi vond, en waarvan ik weet dat ik het einde "even kan vergeten", om toch nog mee te leven in het plot
Oud 27-04-2005, 20:25
Ieke
Ieke is offline
Pas niet helemaal in de optie's, ik zit er tussenin. Hele mooie boeken herlees ik zeker, ook wel vaker als 2 keer. Bij andere boeken moet ik er juist niet aan denken ze te moeten herlezen.
Eigenlijk ligt daar ook een van de redenen dat ik de boeken koop en niet leen. (buiten nog wat andere redenen) Als ik ze wil herlezen dan kan dat altijd.
Oud 27-04-2005, 20:56
Verwijderd
Ik heb harry potter vele, maar dan ook vele malen gelezen, alle delen.
En andere verscheidene literaire boeken ook wel (au pair bv, en de tweeling)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:42
vleermuismaatje
vleermuismaatje is offline
Ik heb nog nooit een boek twe keer gelezen. Vraag me ok niet waarom ik boeken koop en niet uit de bieb haal. Ben nog wel van plan de Amber reeks van Roger zelasny nog een keer te lezen. Die zijn wel zo doordacht vreemd en vaag dat ik er zeker weten de twede keer een boel nieuwe dingen uithaal.
Oud 28-04-2005, 18:02
Verwijderd
Ik lees al mijn boeken meerdere keren. Mijn favoriete boeken zitten waarschijnlijk al aan de 15 keer of meer. Duin van Frank Herbert en Aarsgieren van Dan Simmons en de spanning blijft. Niet dat ik vergeet, maar ik leef me elke keer opnieuw in.
Ik ontdek nog steeds nieuwe boeken, maar heb een boekenkast vol boeken die ik sowieso mooi vind en als ik geen tijd heb om naar de bieb te gaan of gewoon wil lezen, vind ik sowieso mijn gading. Ik lees dan ook vaak 2 of 3 boeken tegelijk, wat afwisseling. Als ik me concentreer op een boek dan is het te snel uit en dan vind ik dat veel te jammer .
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 18:19
Weiße Rose
Weiße Rose is offline
Ik herlees zo goed als alles wel één of twee keer. En goede boeken vaker.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 18:23
Verwijderd
Ja, ik herlees veel. Niet alles hoor, dat ook weer niet.
Maar ik heb het vaak dat ik na een jaar niet meer precies weet waar een boek over gaat, en dat vind ik dan zo zonde, hihi. Vooral boeken met mooie kaften herlees ik vaak, raar eigenlijk, hihi.

Maar eeh, ja dus.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 19:49
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik herlees best vaak eigenlijk =)
Omdat die boeken blijven hangen, maar dan weet ik t einde niet meer ofzo. Of dan blijft er iets hangen en dan weet ik niet uit welk boek en dan neem ik een stapel uit de bieb mee en ga ik lezen tot ik het heb gevonden. En dan lees ik de rest ook maar gewoon uit
Oud 29-04-2005, 10:40
xineof
xineof is offline
Ik heb echt een paar boeken die ik nog weleens wil herlezen, maar verder niet, dan lees ik liever nog ongelezenen ^^.

Ik lees wel minstens één keer per jaar 'De Graaf van Monte-Cristo' van Alexandre Dumas, want dat is absoluut mijn lievelingsboek .

Verder boeken als De Ontdekking van de Hemel, die wil ik ook nog wel eens herlezen.
Oud 29-04-2005, 12:12
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Eigenlijk alleen LOTR en de Hobbit, maar die heb ik al 3X herlezen....
Oud 08-05-2005, 23:57
Eva*
Eva* is offline
Ik herlees slechts enkele klassiekers.
Deze optie komt voor mij het meest in de buurt. Over het algemeen lees ik een boek één keer, maar de boeken die in mijn kast staan heb ik vaker gelezen. Ook onthoud ik heel soms titels waarvan ik mij later afvraag waarom ik juist die titel heb onthouden, dus lees ik die boeken nog eens.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:03
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Als ik niet zou herlezen zou ik binnen no-time zonder leesvoer zitten, want kutboeken lees ik niet (alleen de eerste zeg 200 pagina's, anders kan je niet weten of het een kutboek is of niet ).

Voor de waardering van een boek is het wel goed voor mij om een boek te herlezen. Ik lees vaak te gretig, te snel. De eerste keer lees ik het verhaal, de tweede keer (vaak een jaar of twee later) lees ik de rest ook.
Reageren

Regels voor berichten