Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2005, 09:15
Not for Sale
Not for Sale is offline
Zoals beloofd, kersverse schrijfsels nu ik terug ben van vakantie.
Een heus nieuw gedicht in twee delen over liefde, tijd, identiteit, en andere Grote Thema's. Ik heb wat (voor mij) nieuwe truukjes en woordspelingen gebruikt, ik hoop dat het er niet stoort. Is de volgehouden '-aar'-rijm heel erg?

Ik wacht met smart op jullie reacties :)

Schrikkelkaar I

Het seizoen is goed, maar het jaar is raar
en onder twijfel zaterdag.
Zo'n zater maan dag dins.

Langer bij-, verder úit elkaar.
Want ontkennend hield ik tegen
waar jij niet van-, en andersom.
Hoe naar is eigen(n)aar(dig)?

Ach, was het maar twee jaren dáár.
Lang voor mij, en
lang vóór haar.

Schrikkelkaar II, of: Uit zonder Inge

Klaar met elkaar begonnen,
versprongen we een haar.
Zodat ons beider levens
niet langer gelijk staan aan elkaar.

Maar de sprong was noodgedwongen
weinig weg vandaar
dat ik haar gemis kon zien
en zij het vacuüm van haar.

Toch langzaam als de nieuwe lente
went de lege plek,
Uit zonder Inge daargelaten;
"kom je naar de Kater?"

Laatst gewijzigd op 18-02-2013 om 20:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2005, 18:08
Verwijderd
Je bent er weer. En met gedichten
Ik wilde niet als eerste reageren maar nu dan toch maar wel.

Schrikkelkaar I
Vanmiddag dacht ik nog dat er gewoon schrikkeljaar stond. Dat is toch wel ultiem slecht... Ik begrijp de redenering erachter niet helemaal denk ik, het doet me denken aan jaar en kaart en verdwijnen. Oh, en aan schrik elkaar.

Oh ja, over je gedicht, dit eerste gedicht vind ik echt compleet geweldig Het doet me wel heel erg denken aan Torens van Februari, maar die heb ik dan ook net gelezen.

en onder twijfel zaterdag. en Hoe naar is eigen( n)aar(dig)? <3

Ik vind hem echt leuk. De manier waarop je al die dingen erin verwerkt hebt. En dat het ook nog goed loopt. En het onderwerp zelf

Ik ga hem later nog een paar keer lezen want ik heb het gevoel dat ik nog steeds een heleboel mis van wat er in zit. *heel heel nieuwsgierig*

Schrikkelkaar II, of: Uit zonder Inge
Bij dit gedicht kreeg ik wel een beetje een aar-gevoel, maar dat komt misschien ook omdat dat nog doorklinkt van het vorige gedicht. Het is niet echt heel storend.

Uitzonderingen

Hier vind ik de eerste strofe het fijnste geloof ik, de tweede ook wel, maar daar lijkt de laatste regel en zij het vacuüm van haar. minder te passen?

Ik snap de laatste regel niet Misschien mis ik daarom een beetje waar het nou precies over gaat het wat je bedoelt.
Maar ik wacht wel tot iemand anders er wat over zegt.

Hij is wederom heel fijn, een echt Not for Sale -gedicht, maar ik vind die eerste zó origineel dat deze daarbij nou een beetje in het niet valt.

Ga je nu weer vaker dichten?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 08:11
Reem
Reem is offline
Ja. Het eerste gedicht vind ik geweldig, de tweede toch iets minder. Ik sluit me dus compleet aan bij Thoughtful. 'Schrikkelkaar' vind ik erg leuk gevonden! Net zoals alle woordspelingen die je in het gedicht zelf verwerkt hebt: de woordspelingen op zich, maar ook hoe je ze in het gedicht geplaatst hebt, hoe je er zo'n goed gedicht van hebt gemaakt.

Zo'n zater maan dag dins.
Leuk, omdat het zo fijn leest, omdat het zo kinderlijk klinkt (vind ik) en omdat het een afwisseling geeft.

Over het tweede gedicht denk ik nog even na... Ik ga 'm nog een andere keer lezen, zonder van te voren die eerste gelezen te hebben: ik geloof dat twee gedichten met -aar klank net iets teveel van het goede is.
Oud 11-05-2005, 15:03
Not for Sale
Not for Sale is offline
Dank voor het commentaar

De titel was inderdaad op de Torens van Februari-manier bedoeld; Schrikkel-elkaar, twee werelden die vlak naast elkaar bestaan...

Een van de redenen dat ik er twee gedichten van heb gemaakt was om niet te veel -aar in 1 gedicht te hebben. Dat bleek, aan jullie reacties te oordelen, een goede gedachte.

Oh, over de laatste regel, Thoughtful, "de Kater" is een veel voorkomende naam voor cafe's, en een kater is natuurlijk ook een toestand waarin je beseft dat je iets doms hebt gedaan.
Oud 11-05-2005, 15:08
Porcelain
Porcelain is offline
Ik vind de eerste én de tweede erg goed. Knap dat je dat kan, dat je de woorden zo kunt neerzetten dat je een zin op meerdere manieren kan lezen. Moet je daar nou lang over nadenken of komt het er zo uitrollen?

dat ik haar gemis kon zien
en zij het vacuüm van haar

Dat is mij niet geheel duidelijk. (Ik durf eigenlijk bijna geen kritiek te geven, uit angst dat ik over woordspelingen heen lees en t daarom niet begrijp . )

Dat 'zater maan dag dins' vind ik echt prachtig.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 10:14
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 11-05-2005 @ 16:08 :
Ik durf eigenlijk bijna geen kritiek te geven, uit angst dat ik over woordspelingen heen lees en t daarom niet begrijp . )

Dat 'zater maan dag dins' vind ik echt prachtig.
Dat eerste had ik ook wel een beetje
En dat tweede vind ik ook heel leuk. Ik had eerst ook niet eens door dat 'zo'n' daar natuurlijk ook bij hoort.

Dat vind ik leuk, dat er zo veel te ontdekken valt in jouw gedichten. En zonder dat dat iets aan de inhoud of het ritme af doet

Hoe had je hier dan één gedicht van willen maken? Het lijkt helemaal niet bij elkaar te passen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten