Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2005, 09:52
CSN
CSN is offline
(ik vind dat dit toch zeker wel in een apart topic mag bovendien ben ik er speciaal vroeger voor opgestaan voordat Ave of Zepp wellicht de kans zagen deze te starten (A)) ..

Bij/Bonnie heeft gisteren bij de dmdmavond dus de belcampo prijs gewonnen (wat dat precies is zal ze jullie straks vast haarfijn uitleggen ) en ..

Gefeliciteerd!

Geweldig gaaf!!!!

(HOT DAMN .. I repeat .. HOT DAMN)

Het was erg leuk en een uitgebreid verslag volgt later .
Oud 15-05-2005, 10:04
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
[COLOR=oranje-rood]Gefeliciteerd! [/COLOR]
Oud 15-05-2005, 10:05
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 15-05-2005 @ 11:04 :
[COLOR=oranje-rood]Gefeliciteerd! [/COLOR]
mmm, er staat 'oranje-rood'...
Oud 15-05-2005, 10:06
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 15-05-2005 @ 11:05 :
mmm, er staat 'oranje-rood'...
Geweldig kleur, hé

Maar goed, van harte gefeliciteerd!!
Oud 15-05-2005, 10:11
Verwijderd
Nogmaals Gefeliciteerd!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 10:13
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Gefeliciteerd!!!
Wie is bij/bonnie

Zeg ik zou het winnende gedicht wel willen lezen eigenlijk, en die van diegene die ook heeft meegedaan met dmdm.

edit: ik heb dus de kleur 'oranjerood', volgens mij is de scripter kleurenblind
Oud 15-05-2005, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 15-05-2005 @ 11:13 :
Wie is bij/bonnie
bij was eerst Kitty op dit forum.

En gefeliciteerd.

En ik wens wel een uitgebreid verslag Ik ben hartstikke nieuwsgierig.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 11:13
Halogeen
Halogeen is offline
gefeliciteerd en ja, ik ben ook benieuwd!
Oud 15-05-2005, 14:24
CSN
CSN is offline
Oké, een zo-uitgebreid-mogelijk verslag, al is dat niet helemaal waar, want ik zal best wat weglaten. Sorry voor eventuele langdradigheid/saaiheid/omslachtigheid, maar ik geloof dat Thoughtful en Zut Alors! mijn voorstel om 10 regels te schrijven niet helemaal geslaagd vonden.

Na twee-en-een-half uur in de auto kwamen we (= mijn ouders + ik, mijn zus had het te druk met werken ) eindelijk aan in Groningen. Een aantal van de 10 winnaars was er nog niet en we moesten dus even wachten. Ondertussen werden we door de leiding naar onze kleedkamer geleid en konden we alvast even in de zaal kijken. Toen iedereen er was, gingen we samen lunchen. Tijdens deze lunch namen we met Annelien en Gerdie, die 's avonds presentatrices zouden zijn, onze teksten door. Inmiddels waren ook de 'dichters bij 4 mei' gearriveerd. Zij zouden 's avonds hun gedicht ook voordragen.

Na de lunch gingen we met z'n allen de zaal weer in voor het uitvoeren van één of ander moeilijk Frans woord dat ik ben vergeten, welke inhield dat de regisseuse ons aanwees waar we tijdens de voorstelling zouden staan, hoe we op en af moesten en wie nou precies wat en wanneer zou zeggen. Later namen we nog een keer alles door, maar nu ook met licht/geluid/van die kleine microfoontjes die je aan je oor moet vastmaken (dat heeft indruk gemaakt ja ) en we oefenden allemaal een keer ons gedicht. Toen we hiermee klaar waren was het ongeveer half zes en liepen we met z'n allen (inmiddels waren ook alle organisatoren, sponsors (?) en dergelijken er) naar een Indiaas restaurant waar we wat konden eten. Na het eten hadden we even tijd onszelf wat op te frissen/om te kleden en elkaar succes te wensen.

Om 19.00 uur gingen de zalen open. Renske, Sam, Jasper en ik stonden al op het podium om daar de rollen van 'lezer', 'schrijver', 'denker' en 'voordrager' uit te beelden. Ik was voordrager, heb 30 minuten met mijn hadden in de lucht gestaan en spierpijn. Annelien, presentatrice, stelde net als wij een standbeeld voor en stond op een sokkel met een doek over haar hoofd. Toen iedereen zat kwam Gerdie, die garderobejuffrouw speelde, op en vroeg twee mensen uit het publiek de doek van Anneliens hoofd te trekken om de voorstelling zo officieel te openen.

Annelien kwam tot leven en vertelde het publiek dat ze in het opslagdepo van het museum der dichtkunst waren beland. Er werd een 'polygoonjournaalfilmpje' getoond waarin met een echte jaren 50 (40? 60?) stem en met ouduitziend beeld wat werd verteld over de voorbereidingsdag die we op 3 mei al hadden gehad. Renske, Sam, Jasper en ik kwamen tot leven en Annelien nam ons mee naar de vleugel der oudheid. Daar aangekomen bezichtigden we 4 schilderijen van bekende Nederlandstalige dichters (Van den Vondel, Marsman, Paaltjes en Gezelle), waar onze hoofden ingemanipuleerd waren zodat de schilderijen tegen ons praatten. Hier tussendoor droegen Renske, Jasper, ik en Sam (in deze volgorde) onze gedichten voor.

Toen wij het podium afgingen (en nu neem ik het programma er even bij) was er een kort optreden van Anneke Claus, die de doemaardichtmaarwedstrijd een vorig jaar had gewonnen.
Opnieuw was er een polygoonjournaal, waarna er een kast het podium op werd gereden. Hier kwamen Margo, Adam en Charlene - drie andere prijswinnaars - uit. Inmiddels in de vleugel van het heden aangekomen droegen zij, opnieuw met behulp van filmpjes/muziek, ook hun gedichten voor.

Nadat zij hun stuk opgevoerd hadden, kwamen de 'dichters bij 4 mei' (Vicky Franken, Maaike van der Velden, Freek de Kort en Evelien van Rijswijk - van wie de laatste haar gedicht ook op de Dam voor heeft gedragen), op en droegen hun winnende gedichten vanaf een sinaasappelkistje (fijn detail) aan de zaal voor. Hierna volgde een optreden van 'De Woorddansers', waar ik overigens niet veel van meegekregen heb.

Wederom werd er een polygoonjournaal getoond en drie videoschermen zakten van bovenaf het zicht in. Hierop verschenen de hoofden van Bonnie, Ezra en Julia (de laatste drie winnaars) in felle kleuren en hevig vervormd, terwijl ze om hulp schreeuwden. Met de tekst 'Ik wás Bonnie uit Barendrecht' werd het wel duidelijk dat dit de vleugel van de toekomst was. Ezra, Bonnie en Julia droegen vanaf boven het podium "Aarde aan Voyager?" hun gedichten voor. Toen zij hiermee klaar waren werd de Belcampo 'oeuvre' prijs voor aanstormend talent uitgereikt, die naar Bonnie/bij ging. Hierna was er een optreden van de Nederlandse reggea band 'Zebra'.

Wij, de tien winnaars kwamen nog één keer het podium op, waar we na een juryrapport allemaal een prijs (tas met dichtbundels/kussensloop/bioscoopbonnen/drop erin) kregen. Er waren ook nog twee extra prijzen, die naar Margo - in de catogorie 12 t/m 14 jaar - en Sam - 15 t/m 18 jaar - gingen. Prinses Laurentien, die dus ook aanwezig was, reikte deze aan hen uit.

Uiteindelijk was er een soort van 'after-party', waar we nog even met de prinses gesproken hebben, waar naar mijn mening teveel foto's werden genmaakt en waar ik Eva/Ave nog even gezien heb ! Rond een uur of elf gingen ik samen met mijn ouders weer op huis aan.

HOT DAMN .. I repeat .. HOT DAMN.

Laatst gewijzigd op 15-05-2005 om 18:05.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 14:49
bij
bij is offline
ooooooooooooooooooooh dankjewel CSN & IEDEREEN !!!!!!!!!!

Ben net terug van 2,5 uur in de auto soeii t was echt erg leuk .. ik vertel ook nog wel wat. Eerst ff dit nog aflezen want dat heb ik nog niet eens gedaan
Oud 15-05-2005, 14:57
bij
bij is offline
Nu even de uitleg van de Belcampo-prijs:
Nou de belcampoprijs is een oeuvreprijs en dat wil zeggen dat ze bij de honderd mensen die ze geselecteerd hebben voor de bundel, gaan kijken wie in zijn ´geheel´ (dus van de 3 gedichten die iedereen opgestuurd heeft) het beste is.
Belcampo was een groningse dichter/schrijver en daar hebben ze die prijs naar vernoemd.. tja dat was et =D nu staan mijn 3 gedichten dus allemaal in de bundel en daar ben ik blij mee natuurlijk

Trouwens CSN volgens mij heb ik nog geen kussensloop kunnen ontdekken in het tasje ahja foutje *ga toch nog even zoeken of die er echt niet in zit..

Verder is de avond precies verlopen zoals CSN heel mooi heeft uitgelegd, en er waren allemaal heeele aardige mensen enzoo keigzellig
Oud 15-05-2005, 15:02
Diary of Dreams
Klinkt inderdaad heel gezellig
Ik ben nogsteeds benieuwd met welke gedichten jullie hebben meegedaan. Ik heb de gedichten gelezen en er zitten echt hele mooie bij, maar sommige vallen wel wat tegen eigenlijk ^^.

Laatst gewijzigd op 15-05-2005 om 15:14.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 15:05
CSN
CSN is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 15-05-2005 @ 16:02 :
Klinkt inderdaad heel gezellig
Ik ben nogsteeds benieuwd met welke gedichten jullie hebben meegedaan.
Je hebt niet eens de moeite genomen die links aan te klikken?
Oud 15-05-2005, 15:21
bij
bij is offline
die eerste staat al in de topic vannem ´wie gaat er naar groningen´ maar toch even voor de luie mensen

In de keuken

Buiten klinkt gezelligheid
in de vorm van
klinken de glazen
raspend bestek over servies
vlagen overwaaiende gesprekken

Binnen vragen de mosselen,
mij fluisterend, ze hier weg te halen

Stil!
Of ik eet je op

Langzaam sluiten ze hun huisjes.

------------------------------------------

Verre dromen
op verwilderde paarden
in een landschap dat
zich als een parapluutje
voor mij ontvouwt.

We gaan als de bliksem
en de hemel
wolkt niet meer boven ons
ze wappert als een blauwe cape
achter ons

met ons
dromenland in

dit gedicht was verwerkt in een schilderij dat ik kreeg
--------------------------------------
De componist

Hoe zal ik je laten klinken ?
Beklemd tussen zwarte lijnen
of vrijelijk
overal?

Laat ik je
trede voor trede
de trap van mijn harp aflopen
Kom je geslagen
mijn piano uitgekropen
Word je aangeschoten
tegen de muur getetterd?

Je bent vast mooi

Ik rijm je aan elkaar
Ik schrijf je
In muziek.

**deze moet je je gecentreerd voorstellen

kussensloop is terecht!
Oud 15-05-2005, 17:06
Sketch
Sketch is offline
GEFELICITEERD!

meer volgt, als ik de lap tekst heb gelezen.

edit:
de lap tekst is gelezen.

nogmaals gefeliciteerd, en ik ben nu ook wel nieuwsgierig naar de inhoud van het tasje

edit 2:
* Sketch changes topic to 'Onze Dopper Bij heeft bij de dmdm-avond de belcampo prijs gewonnen. GEFELICITEERD!'

Laatst gewijzigd op 15-05-2005 om 17:15.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 17:29
CSN
CSN is offline
Citaat:
nogmaals gefeliciteerd, en ik ben nu ook wel nieuwsgierig naar de inhoud van het tasje
Jij leest ook niet goed schets want het staat erachter of wil je het preciezer weten?
Oud 15-05-2005, 17:32
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
CSN schreef op 15-05-2005 @ 18:29 :
Jij leest ook niet goed schets want het staat erachter of wil je het preciezer weten?

Sorry kap'tein, kan gebeuren toch...
en ja, ik wil het preciezer weten!
wat voor kussensloop, hoeveel bonnen en bundels, en bovenal, wat voor drop?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 17:57
Verwijderd
Dat zijn verslagen zoals ze horen! Ik vind het jammer dat ik er niet bij was. Het klinkt alsof ze er wel echt iets leuks van hebben gemaakt.

Hoe ging het voordragen, vonden jullie dat niet eng
En ik wil ook een kussensloop!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 18:04
Diary of Dreams
Citaat:
Sketch schreef op 15-05-2005 @ 18:32 :
en bovenal, wat voor drop?
en nog veel belangrijker, hoeveel drop?

Ja, hoe ging het voordragen eigenlijk, was het moeilijk, kreeg je nog veel tips (welke?), was je zenuwachtig? enz.

@yannick: heb je m'n PM al?
Oud 15-05-2005, 18:47
dromenvanger
dromenvanger is offline
Gefeliciteerd

En het klinkt idd wel erg tof
Oud 15-05-2005, 18:52
Verwijderd
Ik ben een beetje te dronken om het helemaal te kunnen volgen en zeker om het hele verslag te lezen. Maar gefeliciteerd iig.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 19:34
bij
bij is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 15-05-2005 @ 19:04 :
en nog veel belangrijker, hoeveel drop?

Ja, hoe ging het voordragen eigenlijk, was het moeilijk, kreeg je nog veel tips (welke?), was je zenuwachtig? enz.

De drop: 225 gram, martinitoren dorp (die Groningse toren toch )

En ja ik was erg zenuwachtig, ik hield mn kaken heel hard op elkaar geklemd na afloop deed het pijn wanneer ik een dropje nam . Maar toen ´mijn gedeelte´van de voorstelling begon dacht ik heel even dat ik een regel tekst niet meer wist. Maar gelukkig het gesprekje kwam ik dus wel foutloos door. Het voordragen zelf : toen ik begon, hup zenuwen weg. Nix aan de hand, genieten maar , heerluk

oja tips: uhm goed articuleren en langzaam, want het publiek hoort je gedicht voor het eerst dus dat moet je lekker rustig doen.

dankje wel mutant !

Laatst gewijzigd op 15-05-2005 om 19:37.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 21:12
Sjoerd
Sjoerd is offline
Gefeliciteerd!

dit is donkerrood
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 21:16
Halogeen
Halogeen is offline
articuleren ja die heerlijke Nederlandse klanken
Oud 16-05-2005, 08:24
bij
bij is offline
Halogeen was jij dr nou ook bij ? Dat was je toch van plan of..?
Oud 16-05-2005, 12:35
Anoniem
CSN+ Bij: nogmaals hardstikke gefeliciteerd, twas echt geweldig
ik wilde na afloop nog even naar jullie toe, maar er was een uitgebreide fotoshoot aan de gang
en toen moest ik naar huis
maar ik vond dat het wel heel leuk was gedaan, die presentatie.. én de gedichten waren allemaal super!!!

wat ik wel dom vind is dat de bundel (tenminste mijne) een misdruk is: allemaal dubbele pagina's
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 12:44
bij
bij is offline
ohhh wat zonde!!

gelukkig is de mijne wel normaal
Oud 16-05-2005, 18:47
xineof
xineof is offline
Ten eerste, bij:van harte gefeliciteerd , ik zal zo nog wat over je gedichten zeggen.
Ha, dit is gewoon white.

Dan, CSN, goed verslag, leuk om te lezen! Gelukkig hebben jullie het wel naar je zin gehad, het klinkt ook heel leuk, veel leuker dan ik had verwacht. Nogmaals ook jij en de andere finalisten gefeliciteerd, jullie hebben het ook verdiend .

En dan wat ik te zeggen heb over bij's gedichten:

Ik vind 'De componist' briljant. Het opvallendste is je beeldspraak - bij alle drie overigens -. Wát een dichtkunst zeg.
Oud 16-05-2005, 19:03
bij
bij is offline
danku
Oud 16-05-2005, 23:28
Verwijderd
Weer dronken...

Nog nooit eerder voorgedragen of op een podium gestaan?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 10:53
CSN
CSN is offline
Nee, nog nooit. (Groep 8-musical en dergelijken daargelaten).
Oud 17-05-2005, 10:57
Verwijderd
Ik vind het wel ontzettend dapper van jullie

Wat voor dichtbundels zaten er in die tas?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 11:06
CSN
CSN is offline
Nou ja, kon moeilijk zeggen 'sorry maar ik ga het podium toch maar niet op' .

Hmm er zat natuurlijk de dmdmbundel van dit jaar in, en de bundel van 'de gouden flits' van dit jaar en een bundel getiteld 'Vanuit de Lucht (De eerste generatie dichters van de eenentwintigste eeuw)'.
Oud 17-05-2005, 11:35
bij
bij is offline
Citaat:
Mutant schreef op 17-05-2005 @ 00:28 :
Weer dronken...

Nog nooit eerder voorgedragen of op een podium gestaan?
Ja met Gouden Flits gdichtje van 4 regels voorgedragen en ehm ik heb 2 jaar op toneel gezeten , ook wel op podium gestaan . Alleen dan met dansen, dat vind ik denk wel minder eng.
Reageren

Regels voor berichten