Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2005, 22:01
combatguy
combatguy is offline
Ik hoor vaak: Die joden toen van die vreemde dingen en hebben van die vreemde gewoontes en vinden het hele jodendom maar niks.
Ik zou graag willen weten hoe jullie er over denken.
Laten we het netjes houden en aardig houden.....
Oud 21-04-2005, 22:48
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik begrijp niet wat je met dit topic wil bereiken.

Ben je zelf Joods, en wil je bepaalde dingen uitleggen, of moeten we gaan roddelen over alles wat joods is?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 22:53
combatguy
combatguy is offline
Niet bepaald roddelen,ik zou gewoon graag willen weten wat er over gedacht word.En ja ik ben zelf ook joods...
Oud 21-04-2005, 23:50
T_ID
T_ID is offline
Mwo, the usual, wel sta ik te kijken van sommige regels (zoals het scheidingsrecht in Israel) en de extreem introverte cultuur die je vaak in Joodse gemeenschappen in Europa ziet.
Oud 22-04-2005, 08:06
Gatara
Gatara is offline
"wat de boer niet kent, dat eet ie niet"
Oud 22-04-2005, 09:34
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
combatguy schreef op 21-04-2005 @ 23:53 :
Niet bepaald roddelen,ik zou gewoon graag willen weten wat er over gedacht word.En ja ik ben zelf ook joods...
ok, dan heb ik een aantal vragen.

Ik heb eens gehoord (nooit zelf gezien) dat er joodse vrouwen zijn die een pruik dragen. Ten eerste, is dat verplicht? en ten tweede, wat heeft het voor nut, want het gaat er om dat je je haren verbergt, maar als jij dan met andere haren komt heeft het weinig zin, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 10:58
Verwijderd
Joden hebben achterlijke spijswetten, maar dat hebben wel meer geloven.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 11:01
juno
juno is offline
Orthodoxe joden zijn net zo geschift als zwaar gereformeerden, Jehova's getuigen en streng gelovige moslims.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 11:05
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-04-2005 @ 11:58 :
Joden hebben achterlijke spijswetten, maar dat hebben wel meer geloven.
Citaat:
Orthodoxe joden zijn net zo geschift als zwaar gereformeerden, Jehova's getuigen en streng gelovige moslims.
Wat heeft dit nou met dit topic te maken? Als je zo graag je gal wil spuiten, open dan een nieuw topic, of ga lekker naar onzin ofzo.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 11:10
Verwijderd
Hoed-pak-pijpenkrullen
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 11:12
juno
juno is offline
Niet zo op je teentjes getrapt. Ik vind ieder geloof dat mensen beknot in hun denken of daden debiel, en ik discrimineer in dat opzicht niet naar het soort geloof.

Mij zal je niet op anti semitische neigingen betrappen terwijl ik zelf schijnheilig naar meneer pastoor luister die naastenliefde predikt.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 11:14
sjefke
sjefke is offline
Maakt mij niks uit hoor ik vind gwoon dat je ieder in zn waarde moet laten en als diegene dat geloof heeft moet ie dat lkkr blijven doen net als de islam en zo
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 11:18
juno
juno is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-04-2005 @ 12:10 :
Hoed-pak-pijpenkrullen
En dat in een land waar zelfs de priesters geen jurken meer dragen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 13:11
Sartre
Sartre is offline
Met zo'n hoedje, van die Bob Marley-achtige dreadlocks en dan gaan ze de hele dag tegen een muur staan mekkeren
Oud 22-04-2005, 13:43
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
juno schreef op 22-04-2005 @ 12:12 :
Niet zo op je teentjes getrapt. Ik vind ieder geloof dat mensen beknot in hun denken of daden debiel, en ik discrimineer in dat opzicht niet naar het soort geloof.

Mij zal je niet op anti semitische neigingen betrappen terwijl ik zelf schijnheilig naar meneer pastoor luister die naastenliefde predikt.
Leuk dat je dat wou mededelen met ons, maar ik vroeg, en vraag, wat heeft dat met dit topic te maken ?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 13:44
Verwijderd
Het jodendom vind ik niets, maar dat geldt eigenlijk voor iedere religie. Hoewel ik minder afkeer heb voor een pacifistische religie als het boeddhisme.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-04-2005 @ 14:44 :
Het jodendom vind ik niets, maar dat geldt eigenlijk voor iedere religie. Hoewel ik minder afkeer heb voor een pacifistische religie als het boeddhisme.
Oosterse godsdiensten zijn sowieso ongelooflijk tolerant als je ze vergelijkt met de monotheïstische wereldgodsdiensten.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 14:32
combatguy
combatguy is offline
Het jodendom is wel de alleroudste religie....
Oud 22-04-2005, 14:37
Verwijderd
Citaat:
combatguy schreef op 22-04-2005 @ 15:32 :
Het jodendom is wel de alleroudste religie....
....
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 15:37
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Joden zijn eng

Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 15:43
CSN
CSN is offline
Ik weet er niet zo heel veel vanaf, maar de paar joden die ik ken zijn ontzettend aardig.
Oud 22-04-2005, 15:49
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
ff serieus, heb je nooit het vak godsdienst gehad ofzo?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 15:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 22-04-2005 @ 14:43 :
Leuk dat je dat wou mededelen met ons, maar ik vroeg, en vraag, wat heeft dat met dit topic te maken ?
"Wat is je mening over het jodendom?"
"de conservatieve stroming is zwaar geschift"

Nou, hoe ontopic moet het worden voordat je die vraag niet stelt, vraag ik me dan af.
Oud 22-04-2005, 16:15
Belgarath
Belgarath is offline
Ik heb respect voor Joden, hardnekkig volk zeg maar. 2000 jaar van onderdrukking en benadeling door christenen, moslims en niet-gelovigen en dan nog steeds bestaan en nog steeds je eigen cultuur hebben. Daar heb ik respect voor. Ten tweede voel ik me als orthodox christen verbonden met de Joden. De Joden zijn het volk van God en Jezus was ook een Jood. Enige kritiek heb ik wel en dat is de rotzooi in het midden-oosten met super-orthodoxe Joden die direct al de plannen van de regering dwarsbomen zodra die concessies doen om met de Palestijnen tot vrede te komen.
Oud 22-04-2005, 23:23
Donny must die
Donny must die is offline
Ik vind het Jodendom een wat oneerlijke godsdienst. Bijvoorbeeld dat men wordt afgeraden andere mensen tot het Jodendom te bekeren. Dat zij zich als de verkozen volk (let op het woord volk) voelen, vind ik wat arrogant. Verder hebk een pest hekel aan de imperialistische zionisten ( ). De rest is voor mij als ieder ander persoon, en dient individueel op zijn doen en laten beoordeeld te worden, en niet op zijn joodse achtergrond.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2005, 23:38
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 22-04-2005 @ 17:15 :
Ten tweede voel ik me als orthodox christen verbonden met de Joden. De Joden zijn het volk van God en Jezus was ook een Jood.
Dat heb ik dus nooit begrepen. Joden ontkennen Jezus als profeet, hebben hem zelfs gekruisigd, en dan zeggen de orthodox christenen zich met hen verbonden te voelen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 01:36
Ragnar
Ragnar is offline
Op 1 of andere manier vind ik de topictitel zo fout klinken.
Oud 23-04-2005, 09:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-04-2005 @ 00:38 :
Dat heb ik dus nooit begrepen. Joden ontkennen Jezus als profeet, hebben hem zelfs gekruisigd, en dan zeggen de orthodox christenen zich met hen verbonden te voelen.
de romeinen hebben m gekruisigd en het lokale volk stond erachter, dude.

niet zoveel mel gibson films kijken
Oud 23-04-2005, 12:46
Flijn
Flijn is offline
Even een (dom?) vraagje n.a.v. een discussie.

De Ander: 'De joden zijn een volk en de jezuïten zijn degenen van dat volk die het jodendom aanhangen.'

Ik: 'De joden zijn alle mensen die het jodendom aanhangen (net zoals christenen degenen zijn die het christendom aanhangen), en jezuïten zijn weer van een andere groep.'

Wie heeft er gelijk? Ik zou eerlijk gezegd verbaasd zijn als het de ander was...
Oud 23-04-2005, 13:14
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Flijn schreef op 23-04-2005 @ 13:46 :

De Ander: 'De joden zijn een volk en de jezuïten zijn degenen van dat volk die het jodendom aanhangen.'

Ik: 'De joden zijn alle mensen die het jodendom aanhangen (net zoals christenen degenen zijn die het christendom aanhangen), en jezuïten zijn weer van een andere groep.'

Wie heeft er gelijk? Ik zou eerlijk gezegd verbaasd zijn als het de ander was...
volgens mij zit jij meer in de buurt, maar de joden zijn wel een volk dus een ongelovige jood bestaat ook
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 15:50
one.
one. is offline
Citaat:
Oud 23-04-2005, 16:19
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Flijn schreef op 23-04-2005 @ 13:46 :

Het woord Jood betekend in engste zin Judeër. Oftewel behorend tot het volk van Juda. Later werden alle Israëlieten, afstammelingen van Israël (d.i. Jakob) als Joods weergegeven.
Maar goed, de term Jood kan daardoor dus refereren naar zowel een gelovige als een ongelovige Jood. Praat je over godsdienst dan wordt met Jood vaak een aanhanger van het Jodendom bedoeld. Maar dat hoeft niet altijd, gegeven het feit dat er ook messiasbelijdende (christelijke) joden bestaan.

Een Jezuiet heeft zelfs totaal niets met de Joden of het Jodendom te maken. In Jezuiet zit het woord Jezus. Hierbij gaat het dan ook om een Rooms Katholieke Orde.
Oud 23-04-2005, 18:08
Flijn
Flijn is offline
Oke, dankjulliewel
Oud 23-04-2005, 23:52
Crispy
Crispy is offline
Valt me op dat er veel negatieve kreten hier voorkomen. Zonder enige onderbouwing. In elk geloof zijn er wel een paar idioten te vinden, zo ook in het Jodendom. Verder vind ik dat iedereen daarin moet geloven waar hij/zij zich prettig bij voelt. En dat Joden "rare" rituelen hebben, tja, dat is voor ons misschien raar, omdat de Joden hier niet alom vertegenwoordigd zijn. Zij zullen waarschijnlijk ook de rituelen van Christenen, Islamieten, en weet ik veel wat voor geloven nog meer, vreemd vinden.
Ieder zijn eigen geloof en rituelen, zolang je er maar niemand mee lastig valt.

BTW, Combatguy, het Jodendom is zeer zeker niet de oudste religie die er bestaat. De oudste godsdiensten die bij ons bekend zijn, zijn de natuurgodsdiensten. Van de huidige grote godsdiensten is nog altijd het Hindoeisme de oudste. Stukken ouder dan het Jodendom. Het Jodendom is, voor zover ik weet, wel de oudste monotheistische godsdienst.

Citaat:
Nare man schreef:
Oosterse godsdiensten zijn sowieso ongelooflijk tolerant als je ze vergelijkt met de monotheïstische wereldgodsdiensten.
Weet niet precies wat je met tolerant bedoeld. Als je bedoeld tolerant tov mensen die anders over godsdienst denken, ben ik het direct met je eens. Hier zouden wij eens een voorbeeld aan moeten nemen!
Oud 24-04-2005, 10:00
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Crispy schreef op 24-04-2005 @ 00:52 :
Weet niet precies wat je met tolerant bedoeld. Als je bedoeld tolerant tov mensen die anders over godsdienst denken, ben ik het direct met je eens. Hier zouden wij eens een voorbeeld aan moeten nemen!

en ja, het Jodendom is het oudste monotheistische geloof.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 10:04
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-04-2005 @ 10:13 :
de romeinen hebben m gekruisigd en het lokale volk stond erachter, dude.

niet zoveel mel gibson films kijken
Het gaat er helemaal niet om wat ik vind, (je weet vast wel wat dat is), maar om wat de Christenen vinden. Mijn vraag was aan onze orthodox Christelijke forumbaas gesteld.

Als ik zou denken dat iemand van een ander geloof Muhammed zou hebben vermoord, zou ik iig niet zeggen dat ik me speciaal verbonden voel met dat geloof.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 14:16
Raven
Raven is offline
Citaat:
combatguy schreef op 21-04-2005 @ 23:53 :
gewoon een van de vele geloofsovertuigingen ..nix mis mee verder.

ow miss kan jij me dan wel es uitleggen waarom joden stenen op iemand's graf leggen en wat daar de betekenig van is
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 16:07
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Crispy schreef op 24-04-2005 @ 00:52 :
BTW, Combatguy, het Jodendom is zeer zeker niet de oudste religie die er bestaat. De oudste godsdiensten die bij ons bekend zijn, zijn de natuurgodsdiensten. Van de huidige grote godsdiensten is nog altijd het Hindoeisme de oudste. Stukken ouder dan het Jodendom. Het Jodendom is, voor zover ik weet, wel de oudste monotheistische godsdienst.
Alleen omdat van het Hindoeisme een aantal zeer oude schriftelijke bronnen bewaard zijn gebleven zeggen sommigen dat het het oudste nog bestaande godsdienst is. Vergeten wordt daarbij, dat er maar heel weinig op schrift is gevonden. Aangezien daadwerkelijk bewijs ontbreekt kan men alleen op grond van eigen geloof daar een uitspraak over geven.

Zo zullen er in Joodse en Christelijke moddellen vanuit worden gegaan, dat niet natuurgodsdiensten het oudste zijn, maar de monotheistische. Later kunnen er dan meerdere goden bij zijn verzonnen zodat het een polytheistische godsdienst werd. En nog weer later kunnen dan die polytheistische godsdiensten door hun zedeloze goden meer en meer verworden tot natuurgodsdiensten.

Archeologisch bewijs spreekt dat noch tegen, noch voor. Het zijn dus alleen mogelijke hypothesen, en een discussie daarover heeft dan ook geen zin.

De "Abrahamistische" als eerste monotheistische godsdienst valt wetenschappelijk wel te verdedigen. Maar dan gaat het om de vraag was de farao van de uittocht uit 18e of 19e dynastie. Zegt men dat het Ramses II was dan was mogelijk die egyptische farao Achnaton er eerder. Alhoewel sommigen daar niet willen spreken over een monotheisme. Zegt men dat het bijv. Amenhotep II was, dan is Achnaton een logisch gevolg van de plagen en de economische malaise die daarop volgde en is het "Abrahamistische" dus eerder.
Oud 24-04-2005, 16:52
RanC
RanC is offline
Het zijn altijd de joden.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 20:07
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 24-04-2005 @ 11:04 :
Het gaat er helemaal niet om wat ik vind, (je weet vast wel wat dat is), maar om wat de Christenen vinden. Mijn vraag was aan onze orthodox Christelijke forumbaas gesteld.

Als ik zou denken dat iemand van een ander geloof Muhammed zou hebben vermoord, zou ik iig niet zeggen dat ik me speciaal verbonden voel met dat geloof.
Idd, de christenen vinden dat omdat in de bijbel staat 'zijn bloed kome over ons en over onze kinderen'. dus ja.
Oud 24-04-2005, 20:10
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Ik vind het jodendom een bijzonder interessante godsdienst. Maar ik vind eigenlijk alle godsdiensten interessant. De mystieke richting, daar zou ik nog weleens meer over willen lezen. Wat mij boeit is dat als je jood bent, het toch vaag is of het over nationaliteit (volk) of godsdienst gaat.
Oud 24-04-2005, 20:43
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-04-2005 @ 00:38 :
Het is inderdaad een beetje vreemd. Ik denk dat ik me verbonden voel met de Joden, omdat christenen zich de voortzetting van het jodendom vinden. Dat wil zeggen: de beloften die de God van Israel (dus van het Oude Testament) gaf aan de aartsvaders (Abraham vooral) die gelden nu voor alle gelovigen. Abraham wordt dan ook ergens in het Nieuwe Testament "de vader van alle gelovigen" genoemd.
Oud 26-04-2005, 15:23
mepsteen
mepsteen is offline
Ze praten dan wel altijd over de joden...

maar die duitsers waren ook geen lieverdjes hoor!

Oud 01-05-2005, 12:03
Verwijderd
Citaat:
combatguy schreef op 21-04-2005 @ 23:01 :
Ik hoor vaak: Die joden toen van die vreemde dingen en hebben van die vreemde gewoontes en vinden het hele jodendom maar niks.
Ik zou graag willen weten hoe jullie er over denken.
Laten we het netjes houden en aardig houden.....
Andere gewoontes en overtuigingen zijn altijd interessant.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 14:45
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 24-04-2005 @ 21:43 :
Het is inderdaad een beetje vreemd. Ik denk dat ik me verbonden voel met de Joden, omdat christenen zich de voortzetting van het jodendom vinden. Dat wil zeggen: de beloften die de God van Israel (dus van het Oude Testament) gaf aan de aartsvaders (Abraham vooral) die gelden nu voor alle gelovigen. Abraham wordt dan ook ergens in het Nieuwe Testament "de vader van alle gelovigen" genoemd.
en wat zijn die beloftes, ik heb er nog nooit van gehoord.
Maar ik begrijp de relatie wel een beetje.

Wat vinden Christenen eigenlijk van Mozes?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 14:48
Tugurio
Tugurio is offline
kk jood
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 15:04
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Citaat:
nare man schreef op 22-04-2005 @ 14:49 :
En toen werden de christenen in het Boeddhistische Bhoetan voor aanstellers uitgemaakt. En werd de wereldranglijst christenvervolging die dat land in de top 10 heeft onbetrouwbaar geacht.
Oud 01-05-2005, 18:27
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 01-05-2005 @ 15:45 :

Wat vinden Christenen eigenlijk van Mozes?
Dat is een belangrijk figuur in het oude testament, maar lang niet zo belangrijk als hij bij de joden is. In het christendom draait het toch om Jezus.
Oud 01-05-2005, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 01-05-2005 @ 16:04 :
En toen werden de christenen in het Boeddhistische Bhoetan voor aanstellers uitgemaakt. En werd de wereldranglijst christenvervolging die dat land in de top 10 heeft onbetrouwbaar geacht.
Heb je misschien een link naar die wereldranglijst? Van een betrouwbare bron natuurlijk.

Dus niet: www.christianityrocks.org of iets dergelijks.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 21:23
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-05-2005 @ 22:13 :
Heb je misschien een link naar die wereldranglijst? Van een betrouwbare bron natuurlijk.

Dus niet: www.christianityrocks.org of iets dergelijks.
Uhm iemand die een oosters geloof heeft hoeft niet altijd vredelievend te zijn weetjewel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten