![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En ten tweede: wie bepaalt wat een hele goede reden is?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Dus nogmaals: Ik heb dat nog nooit iemand horen zeggen. Mijn godsdienst leraar heeft daar ook nog nooit een woord over gerept. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dit valt namelijk onder discriminatie. Sommige gelovigen kunnen hun organen niet afstaan want dan zouden ze niet in de hemel kunnen leven ofzo (niet veel verstand van ![]() Zij kunnen dus geen donor worden, als deze wet zou doorgaan zouden zij dus ook geen organen mogen ontvangen. Ze worden uitgesloten van een orgaan omdat ze in een religie geloven! = Discriminatie!
|||
Citaat:
De nabestaanden hebben hoe dan ook het laatste woord, ook al heb jij ja gezegt op je formulier. Ze kunnen als het gebeurt dat altijd blokkeren en dan gebeurt het ook niet. Het is daarom juist veel meer van belang dat je zorgt dat je mensen die in die positie komen goed begleid dat een keuze om ja te zeggen 'makkelijker' wordt voor die nabestaanden. Dat is er ook tegen op het veranderen van het systeem. Dan nog hebben de nabestaanden het laatste woord en er is gewoon als je kijkt naar andere landen die wel zo's systeem hebben er qua aantallen donoren niet op vooruit gaan. Daarbij kost het ombouwen van het systeem een heleboel geld en imo kan je dat beter gebruiken voor werving bij nabestaanden en het actief houden van de aandacht voor het onderwerp. Of meer mogelijkheden van het registreren. Mensen zijn enorm lui. Als je nu eens vraagt als ze een nieuw id oid ophalen vraagt of ze dat willen invullen. Dan krijg je er denk ik ook meer bij. (tenminste, meer mensen die ja laten registreren, dat zegt dus niks over de werkelijke aantallen nieren wat er beschikbaar komt, daar liggen nog altijd de nabestaanden) Citaat:
Maar ik ben tegen van als je niet wil geven ook niet mag ontvangen. Een nee moet je ook kunnen respecteren van iemand. Daar kan je geen scheiding op maken. Zou je die mensen dan dood moeten laten gaan?
||
Citaat:
Vind ik ook niet, imo had je het dan maar beter moeten bespreken onderling. (juist gesprekken over donatie zou je moeten proberen te stimuleren, dat helpt) Het lichaam is na de dood iets voor nabestaanden, om afscheid van te nemen. Ik kan het bezwaar tegen donatie best goed begrijpen. Maar wat je wel ziet is dat als er ooit over gepraat is de nabestaanden niet zo snel nee zeggen. Alleen is het geen onderwerp die niet echt aan bod komt, hoewel die discussie van de laatste tijd wel helpt om er eens over te praten.
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Op deze manier bereik je wel degelijk meer donoren trouwens, de "luie bevolking die wel donor wil zijn" wordt nu immers wel geregistreerd. Citaat:
|||
Citaat:
Er zijn gewoon zat mensen die helemaal niet na willen denken over de mogelijkheid dat ze dood gaan. Daar zit ik echt niet mee, laat ze dat lekker doen. Imo kan je het mensen ook niet verplichten. Kom nou zeg, het is een vrij land hier. Op welke manier berijk je meer donoren? Dat je verplicht moet kiezen? Ik zou juist nee zeggen omdat ik het belachelijk vind dat ik tot een keuze gedwongen wordt. Maar goed, buiten dat heb je nog altijd de nabestaanden die de uiteindelijke beslissing hebben. Goed, jij wil dat veranderen, maar voor zover ik weet uit mijn college's etc zijn daar ook niet echt veel mensen voor. En het kan ook niet eens. Je kan gewoon niks doen tegen de zin van de nabestaanden. Wou je ze in zo'n situatie gaan dwingen om het lichaam van de gene van wie ze houden af te staan? Gaat je nooit lukken en daarbij berok je heel wat schade aan die mensen. Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Daar slaat het op!
||
Citaat:
En dát is een argument wat gewoon niet klopt en waar ik het dus over had. Er wordt op geen enkele manier gesuggereerd dat het onacceptabel zou zijn als jij beslist om geen donor te zijn en daarmee beslist over je eigen lichaam. Dan snap je heel de achterliggende gedachte van invoering van zoiets gewoon niet.. Het gaat erom dat heel veel mensen het maar blijven uitstellen eens een keertje te beslissen, het voor zich uit schuiven omdat ze het een eng idee vinden erover te beslissen. Maar je kan het niet blijven uitstellen; je weet nooit wanneer je doodgaat. En dan is het dus al te laat.. Dus geef ik ze groot gelijk om zoiets in te voeren omdat je mensen dan min of meer dwingt er serieus over na te denken en iets zwart op wit vast te leggen. Dat is voor iedereen een stuk duidelijker! En dat het mensenlevens kan schelen daar heb ik 't dan nog niet eens over gehad.. Maar aangezien dat omgekeerde donorcodicil er toch wel nooit zal komen door alle tere zieltjes die zich aangevallen voelen in hun keuzevrijheid snap ik ook niet waarom niemand het heeft over het plan om bv. iedereen te verplichten een donorcodicil in te vullen op z'n 18e. Dan heb je geen gezeik van: 'iemand jat m'n organen zonder mijn toestemming' want er staat niks vast tot je zelf JA of NEE heb ingevuld. Maar als je dat invullen wel verplicht is wel gelijk alles duidelijk voor iedereen ![]()
||
Citaat:
Stuur een brief naar Den Haag zou ik zegge ![]()
|||
Citaat:
Ik ben ook tegen een systeem van ja, tenzij je nee zegt. Ik vind dat je zoiets wel kan vragen, maar niet kan zeggen als je niet reageert doen we het wel. Daarbij wat hoe dan ook nog geld is dat gebleken is in andere landen dat een omgekeert systeem helemaal niet meer donoren hebben, dus je in feite een heleboel geld gaat uitgeven voor het omdraaien van het systeem, terwijl je dat op een manier kan inzetten die werkelijk meer donoren oplevert. Citaat:
Verder: hoe wou je dat verplichten? Er zullen juist heel wat mensen zijn die dan expres nee gaan zeggen omdat ze het niet verplicht willen zien. Imo bereik je meer door mensen regelmatig de vraag voor het donorschap te stellen, bijvoorbeeld met het ophalen van een ID of een rijbewijs.
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 21-05-2005 om 17:43. |
![]() |
|||
Citaat:
Dat vind ik persoonlijk een belachelijke situatie. Maar jij zegt 'dat geld kan je anders inzetten op een manier die werkelijk meer donoren oplevert'. Typisch dat je daar geen voorbeeld van noemt. Volgens mij kan je dat geld wat je daarop bespaart wel gebruiken om meer aandacht te vragen voor het onderwerp, maar dat is een tijdelijk iets. En op de langere termijn nog geen oplossing voor het probleen Citaat:
Maar als ik nou zou besluiten geen donor te willen zijn vind ik het niet meer dan logisch dat kenbaar te maken door even zo'n formuliertje in te vullen. Doe ik dat niet vind ik dat ik zélf de enige ben die verantwoordelijk kan worden gehouden voor de gevolgen. Ben je op je 18e oud en wijs genoeg voor. En expres nee zeggen omdat je het niet verplicht wil zien; daar geloof ik dus echt niks van. Mensen die donor willen worden zeggen dat niet zomaar, die hebben daar serieus over nagedacht en maken die keuze omdat ze daar gewoon achterstaan en ze na hun dood eventueel een mensenleven willen kunnen redden. En mensen die er zo kinderachtig mee omgaan dat ze zo denken zoals jij zegt zouden anders dat formulier toch ook niet ingevuld hebben en dus net zoals nu uiteindelijk geen donor zijn. Dus daar zit geen verschil in.
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Steek dat geld in het onderzoek naar donor organen van varkens. Uit onderzoek is gebleken dat bv. het hart van een varken heel veel overeenkomsten heeft met het hart van ons/de mens. Als ze dit zouden gaan gebruiken komen er snel meer donor organen vrij. Citaat:
Er zijn heel veel mensen die TEGEN de EU grondwet stemmen, niet omdat ze tegen de grondwet zijn, maar omdat ze tegen 1 Europa zijn. En misschien stemmen sommige mensen zelfs TEGEN omdat ze het niet eens zijn met de nationale politiek. Ik denk dat dit dus wel vaak voorkomt.
Laatst gewijzigd op 21-05-2005 om 18:40. |
![]() |
||||||
Citaat:
Dat ze dood zijn en niks kenbaar hebben gemaakt wil niet per definitie zeggen dat ze geen donor zijn. Daar beslist de familie over en die moet je juist gaan begeleiden. Citaat:
Ik wil daar best voorbeelden van noemen, maar ik zag het nut daar voor de discussie niet van in. Typisch dat jij mij dan juist daar weer op aanvalt. Maar goed, bij deze: - Geld voor een betere begleiding van nabestaanden die voor die keuze staan. Daar kan je echt wel wat winst boeken. - Geld voor meerdere confrontatie's met de donorvraag. Nu krijg je eenmalig (buiten het laatste initiatief van verschillende stichtingen) een formulier en ben je op dat moment lui bent wordt je niet geregistreerd. Vraag mensen of ze donor willen worden als ze bijvoorbeeld een nieuw ID ophalen. - Geld om het toch onder de aandacht van mensen te houden. Nu zie je dat tijdens de laatste heftige discussie's veel mensen zich toch hebben aangemeld. Ook helpt het onder de aandacht houden dat mensen er toch met de naasten over praten en dat is van belang. Ik denk dat je er op die manier een goed effect op de lange termijn krijgt. Dat onder de aandacht bengen is wel de minste, maar als je het nu wel doet dan registreren de mensen zich wel meer. Ook speciale campanjes bij de mensen die net 18 worden om ja te zeggen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mensen die nu ja zeggen hebben dat idd zeer goed overdacht en goede redenen om ja te zeggen. Maar juist als je het omdraait heb je veel mensen die er nooit echt over gedacht hebben. Daar zit een bezwaar in, ik vind als je donor wil zijn dat een goede, duidelijke keuze is om ja te zeggen en dat is met een omgekeert systeem niet. Je bent kortzichtig in je mening. Ten eerste maak ik me absoluut zorgen om het gebrek aan organen. Als ik geneeskunde zou studeren en me daar na de college's die we over dit onderwerp gehad hebben geen zorgen maken zou ik denk ik niet helemaal goed zitten. Maar ik geloof niet dat een omgekeert systeem de oplossing bied, dat is wel bewezen naar de hoeveelheden donoren in andere landen waar wel zo'n systeem is. Daarom denk ik dat je moet zorgen naar andere oplossingen dan het systeem willen omkeren en denken dat dat de oplossing is. Ook is het zo dat de meesten die wachten op een nieuw orgaan wachten op een nieuwe nier. Daar is heel erg veel winst te behalen met levende donoren. Daar zou je ook een hele verbetering kunnen behalen.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Daartegenover zijn er nu al mensen die stamcellen hebben gekregen. Ik las van de week weer zo'n verhaal in de krant en heb er al iets over tv gezien van mensen die dat hadden. Ik ben het met je eens dat er nog heel erg veel onderzoek nodig is voordat het echt goed gebruikt kan worden, maar ik denk dat we hier echt een winst kunnen halen, ook voor andere ziekten.
||
Citaat:
of zullen we doen dat je daar dan eerst ook maar uitdrukkelijk om moet vragen en een pasje voor bij je moet dragen
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
wet donorregistratie voor 1996 eyimfihlo | 0 | 08-03-2016 22:51 | |
De Kantine |
Harry Potter and the deathly saailows #1452 Trimm Trabb | 500 | 08-07-2011 17:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Donor krijgt eerder een orgaan dan een niet-donor almighty | 122 | 08-03-2005 16:05 | |
Lichaam & Gezondheid |
orgaandonatie saartje 88 | 57 | 14-12-2004 12:24 | |
Donor automatisch? Aangeven wanneer je donor bent? MissCzechMeOut | 112 | 11-02-2004 10:07 | |
Chirurg wil organen van dode criminelen voor transplantatie PV | 22 | 07-02-2002 19:20 |