Citaat:
1. Wat zijn chakra's en wat hebben deze met de boeddhistische kijk op het leven te maken?
|
Ik zou werkelijk niet weten waarom iemand deze vraag zou willen stellen. Voor zover er bij boeddhisme (en dan eigenlijk alleen de Vajrayana-stroming) er iets over chakra's wordt gezegd, neemt het een bijzonder marginale plaats in. Het lijkt dan net alsof er een verband bestaat tussen de twee, terwijl die eerder rerder met het hindoeisme moet leggen.
De idee van chakra's komt uit het hindoeisme, de voorganger van boeddhisme. Een wetenschappelijke basis voor het bestaan ervan is er niet.
De oorsprong van de idee dat de mens uit energetische gekrulde slangen - chakra's dus - bestaat, stamt uit oude hindoeistische teksten. De populariteit ervan nam een vogelvlucht aan het begin van de twintigste eeuw, toen in Europa en Amerika het occultisme erg populair was.
De enige bron die tot noch toe over de chakra's in de oude hindoeistische geschriften gaat, stamt uit deze tijd. Het is van de hand van sir Arthur Avalon, een pseudoniem, en is volstrekt onleesbaar. Ik kan het weten, want ik heb het boek thuis. De lezer moet over veel kennis van het hindoeisme beschikken, wil hij de tekst kunnen volgen.
Meest opvallend is dat Avalon niet over zeven, maar over vijf chakra's spreekt. De oude geschriften vermelden er niet meer dan dat. Later zijn daar twee chakra's bijgekomen, maar hoe precies, dat weet niemand.
Inmiddels zijn er vele theorieën over chakra's, die even zovele aantallen noemen. Van vijf tot tientallen. Het gaat dan om chakra's van verschillende groottes. Wie over de zeven chakra's spreekt, bedoelt meestal de zeven hoofdchakra's die vanaf het staartbeen tot voorbij de kruin lopen.
Ook bij het Vajrayana spreekt met van energetische centra bij de mens. Maar het belang ervan is marginaal. Je vindt de ideeën vooral terug in de Tibetaanse geneeskunst. Verder niet.
Wat de vraagsteller wellicht bedoelt, isdat boeddhisten uitgaan van het niet-bestaan van zelf en het constant in flux zijn van datgene wat is. Met andere woorden: dingen veranderen constant en bestaan puur in afhankelijkheid van andere dingen. Misschien dat de vraagsteller dat bedoelt: dat de energetisch flux van afhankelijk bestaande zaken ook voor de mens geldt en dat die onder meer in chakra's terugkomt. Maar ik kan me niet voorstellen dat men een dergelijke vraag aan scholieren voorlegt.
In het Westen worden de chakra's nogal eens met meditatie in verband gebracht. Wie dat doet, moet serieus opnieuw de leerbanken in. Meditatie heeft niets met chakra's van doen.
Citaat:
2. Waarin verschilt het boeddhisme in Tibet in vergelijking met vietnam?
|
Als ik nou vertel dat het Tibetaans boeddhisme de Vajrayana-stroming betreft, en de Vietnamese de Theravada... Doe jij dan de rest?