Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2005, 15:10
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Ik ben benieuwd wat jullie van de volgende stelling vinden:

Het instellen van wachtlijsten voor zwarte en witte leerlingen, om zo de spreiding te bevorderen, is een goed plan.
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2005, 15:16
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Het gaat overigens over wachtlijsten voor scholen.
En ik weet dat de wachtlijsten niet ingevoerd kunnen worden omdat de wet Algemene Gelijke Behandeling dit verbied.
Maar toch ben ik benieuwd naar wat jullie vinden.
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 15:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
N&A? of is dit voor een werkstuk ofzo?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 15:40
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Wat is N&A?
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 15:49
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Naja, in ieder geval het is voor een debat.
En ik ben voor de stelling (tenminste die rol heb ik gekregen).
Maar tot nu toe vind ik bijna alleen maar argumenten tegen de stelling. Daarom vroeg ik me af wat jullie er allemaal van vinden en of iemand nog goede argumenten voor de stelling weet.
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 19:22
Verwijderd
Hoe stel je je die wachtlijsten voor?

Op zich zijn er natuurlijk zat redenen voor spreiding te bedenken (leerlingen maken kennis met andere culturen (waar onder de Nederlandse), ze moeten dan Nederlands praten, leerlingen leren beter Nederlands wanneer ze bij Nederlandstalige kinderen in de klas zitten, enz. (ik ben het btw niet met allemaal eens )), aan de andere kant is het ook gewoon onzin. Onderzoek wijst nl uit dat het allemaal wel meevalt met de lage kwaliteit op zwarte scholen, dat kinderen ook daar toch wel kennis maken met andere culturen (ze zijn tenslotte ook niet allemaal Turks of allemaal Marokkaans oid) en ze leren ook daar Nederlands (de 'gezamelijke taal' van een Turks en een Surinaams kind is ook Nederlands), enz. enz. enz. Daarnaast is een school ook een afspiegeling van de wijk...in een voor 90% zwarte wijk dmv een spreidingsbeleid een gemengde school creëeren (of in een voor 90% witte wijk een gemengde school) is niet echt 'natuurlijk', zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 19:24
Verwijderd
Wellicht heb je hier wat aan...al is dit weer meer tegen die stelling.

Zwarte en witte scholen

In een artikel over het Comenius Lyceum in Amsterdam in TooN, februari 2003, stond: “Directie, docenten én leerlingen van het Comenius Lyceum in Amsterdam zijn de negatieve mediaberichten over problemen met allochtone jongeren spuugzat. ‘Oneerlijk’, noemen ze het. Want de allochtone jongens en meiden op deze Amsterdamse school bewijzen het tegendeel: het gaat goed met ze en ze gaan naar eigen zeggen plezierig met elkaar om. Het andere verhaal van een kleurrijke school.”
Zwarte, of zoals in het artikel genoemd ‘kleurrijke’, scholen hebben een negatieve naam. Toch zijn ‘zwarte scholen’ niet per definitie slechter dan ‘witte scholen’, het gaat om de kwaliteit van het onderwijs.
Er moet geïnvesteerd worden in achterstandsonderwijs en leerkrachten in plaats van in gedwongen spreiding van allochtone leerlingen over zwarte en witte scholen.

Zwarte scholen zijn scholen met meer dan 50% allochtone leerlingen. De scheiding tussen witte en zwarte scholen ontstaat doordat bepaalde scholen allochtone leerlingen weigeren op grond van hun identiteit of omdat ze het te duur vinden om allochtonen op te nemen. Bovendien sturen veel autochtone ouders hun kinderen liever naar een witte school.

Het ontstaan van zwarte en witte scholen is niet geheel tegen te gaan, de meeste zwarte scholen staan in de grote steden, waar de helft van alle leerlingen allochtoon is. Scholen met meer dan 50 procent allochtonen zijn dan ook bijna onvermijdelijk, dit heeft weinig met apartheid te maken. Ook zijn de juridische mogelijkheden voor spreidingsbeleid op grond van anti-discriminatiemaatregelen en -wetgeving zeer beperkt.
Een zwarte school is niet per definitie een slechte school. Er zijn goede en slechte witte scholen en andersom. Prestaties zijn niet afhankelijk van de kleur van de leerlingen, maar van heel veel andere factoren. Dit zijn een krachtige directie, een hecht lerarenteam, de nadruk op basisvaardigheden en een veilig en ordelijk sociaal klimaat. En deze factoren zijn ook te vinden op zwarte scholen.
De reden dat zwarte scholen vaak slechter presteren is dat zij veel leerlingen met een onderwijsachterstand hebben. Deze achterstanden van leerlingen zijn eerder het gevolg van de economische en sociale positie, dan dat zij aan de etniciteit te relateren zijn. Zo zijn er ook autochtone leerlingen die onderwijsachterstand hebben, maar een hoog percentage van deze leerlingen maakt van een school geen ‘zwarte school’. Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid richt zich op het verbeteren van de positie van kinderen die vanwege sociale, economische of culturele factoren achterstanden hebben opgelopen. Dit heeft dus niet alleen voor allochtone, maar ook voor autochtone leerlingen positieve gevolgen.
Allochtone leerlingen (zogenaamde 1.9 leerlingen) over witte scholen spreiden heeft weinig tot geen zin. Uit onderzoeken, waaronder het Prima-Cohortonderzoek is gebleken dat allochtone leerlingen die van een zwarte naar een witte school gaan, daar niet beter gaan presteren.
Een oplossing om dan toch het negatieve beeld van zwarte scholen weg te halen is het bieden van openheid, waardoor de Nederlandse samenleving een eerlijk beeld krijgt omtrent de zwarte en witte scholen problematiek. Dit zou ook helpen om het probleem terug te dringen, aangezien er bij meer openheid meer autochtone ouders bereidt zullen zijn hun kinderen weer gewoon naar een school in de wijk te brengen, ook wanneer dit een zwarte school is.

Door het ontstaan van zwarte en witte scholen ontstaat er een splitsing in de maatschappij. Zwarte scholen staan haaks op het ideaal van maatschappelijke integratie van allochtonen. De politiek ziet in dat de etnische tweedeling in het onderwijs kan leiden tot 'culturele botsingen'. Maar verplicht spreiden werkt ook niet motiverend, niet voor de kinderen, de ouders (allochtoon of autochtoon) en ook niet voor de school.
Op zwarte scholen zullen allochtone leerlingen te gemakkelijk hun eigen taal spreken en zo te weinig uitgedaagd worden om het Nederlands goed onder de knie te krijgen. Daarentegen spreken lang niet alle allochtone kinderen dezelfde taal. Voor hen is Nederlands dan ook de makkelijkste taal om met klasgenoten die van huis uit een andere taal spreken te communiceren. Bovendien kunnen ook hier achterstandsonderwijs en goed geschoolde leerkrachten veel uitmaken.

Door de kwaliteit van zwarte scholen te verbeteren, maar ook door openheid over de kwaliteit van scholen kan men met name de vooroordelen wegnemen dat zwarte scholen per definitie slechter scoren dan witte scholen. Autochtone ouders zullen hun kinderen dan waarschijnlijk eerder dan eerder naar de school in hun eigen wijk brengen.
Bovendien is onderwijsachterstandenbeleid niet alleen gericht op allochtone leerlingen, maar ook op autochtone kinderen in achterstandsposities. Dit heeft dus niet alleen voor allochtone, maar ook voor bepaalde autochtone leerlingen positieve gevolgen.
Er moet geïnvesteerd worden in achterstandsonderwijs en leerkrachten in plaats van in gedwongen spreiding van allochtone leerlingen over zwarte en witte scholen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 20:33
Verwijderd
Crosspost, zie N&A.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 20:37
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Haha ik snap eindelijk wat N&A is.
Klopt heb het daar ook neergezet is ook toepasselijk en daar komen wat meer reacties.

Toch bedankt!!
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 11:51
Verwijderd
Je bedoelt het vast goed, maar crossposten mag niet op dit forum.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 16:16
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Sorry!!
Deze kan dan wel gesloten worden...
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het instellen van wachtlijsten voor zwarte en witte leerlingen, om zo de spreiding te
Cheenna
66 23-05-2005 11:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.