Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2005, 14:54
Oebele-frans
Oebele-frans is offline
hey menzen,

graag jullie mening over de CITO op de stelling:
de CITO-toets moet afgeschaft worden....

eens of oneens??
Oud 12-05-2005, 14:57
Femic
Femic is offline
Welke CITO-toets? Het CITO maakt er nogal wat...
Oud 12-05-2005, 14:58
rubenrtv
rubenrtv is offline
de 8e groep natuurlijk
Oud 12-05-2005, 15:03
Oebele-frans
Oebele-frans is offline
idd, de CITO-toets die in groep 8 wordt afgenomen en die bepaalt welke richting het kind opgaat op het middelbaar onderwijs..
Oud 12-05-2005, 15:16
Verwijderd
Oneens, het maakt namelijk weinig uit. Iemand die slim genoeg is kan gewoon in de brugklas van vmbo naar havo, havo naar vwo of zelfs van vmbo naar vwo. In de praktijk zijn er echter weinig kinderen die hiervan gebruik maken.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 15:24
yuck fou
yuck fou is offline
ik ben tegen de cito-toets in groep acht. de toets wordt als te bepalend gezien voor het voortgezet onderwijs. als jij een beetje faalangst hebt dan zul je lager scoren dan wat jij eigelijk kan.
verder vind ik dat er een algemene brugklas moet komen (dus mavo-havo-vwo) en dat je leraren van het eerste jaar dan kiezen wat voor jouw het beste niveau is.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 15:26
Verwijderd
Niet voor afschaffing, althans niet op grond van het faalangst-argument. Een kind dat ten tijde van de CITO-toets niet goed scoort omdat het faalangst heeft, zal daar later ook tegenaan lopen. Het gaat om presteren wanneer het erop aan komt, niet om de abstracte mogelijkheid tot presteren als er geen druk is. Ik zie dus niet in waarom het slecht scoren door faalangst een reden is om hem af te schaffen, nu het leven draait om toetsen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 15:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik ben voor de Cito-toets. Ik vond het nogal fijn om een "bevestiging" te krijgen. Natuurlijk wist ik al welk niveau ik zou gaan doen, maar het is toch fijn om zo'n papiertje te krijgen waar dat op beaamd wordt.

En wat Mephostophilis zei: Als jij die dag toevallig een hersenschudding had (een jongen uit mijn klas had dat toevallig) oid en daardoor 2 niveaus lager uitkomt, zal je echt niet over een aantal jaar met een (bijv.) vmbo-diploma zitten ipv een vwo-diploma. Zo ernstig is die cito-uitslag echt niet.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 15:32
yuck fou
yuck fou is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-05-2005 @ 16:26 :
Niet voor afschaffing, althans niet op grond van het faalangst-argument. Een kind dat ten tijde van de CITO-toets niet goed scoort omdat het faalangst heeft, zal daar later ook tegenaan lopen. Het gaat om presteren wanneer het erop aan komt, niet om de abstracte mogelijkheid tot presteren als er geen druk is. Ik zie dus niet in waarom het slecht scoren door faalangst een reden is om hem af te schaffen, nu het leven draait om toetsen.
omdat jij als je jong ben (en dat ben je in groep 8) een stuk minder goed met je faalangst om kunt gaan dan wanneer jij bijvoorbeeld voor jou examen zit.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 15:35
Nona
Nona is offline
Oneens. De cito-toets afnemen is helemaal geen slecht plan, aan de hand van deze toets kun je heel wat over een leerling vertellen. Het nadeel is dat deze toets verder geen rekening houdt met omstandigheden. Daarom ben ik wel van mening dat hij niet mag dienen als bindend advies en kinderen niet alleen op basis van die toets een niveau geweigerd mag worden.
Oud 12-05-2005, 15:41
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 12-05-2005 @ 16:35 :
Daarom ben ik wel van mening dat hij niet mag dienen als bindend advies en kinderen niet alleen op basis van die toets een niveau geweigerd mag worden.
Ja dat is waar.

Een vriendin van mij had als advies havo (en dan mavo/havo als brugklas) maar haar cito-uitslag was vwo. Mijn oude school keek puur alleen naar deze uitslag en stopte haar zonder overleg in een havo/vwo klas. Uiteindelijk heeft ze dan wel haar vwo gehaald, maar ze was écht een havo leerling. Super veel moeten leren en nu doet ze hbo.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 16:07
pyres
pyres is offline
Citaat:
Oebele-frans schreef op 12-05-2005 @ 16:03 :
idd, de CITO-toets die in groep 8 wordt afgenomen en die bepaalt welke richting het kind opgaat op het middelbaar onderwijs..
die bepaalt dat niet
de middelbare scholen hanteren soms een minimale score dat een leerling moet hebben gehaald voor de cito

DAT slaat nergens op en DAT moeten ze afschaffen
cito opzich is niks mis mee
Oud 12-05-2005, 16:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
yuck fou schreef op 12-05-2005 @ 16:32 :
omdat jij als je jong ben (en dat ben je in groep 8) een stuk minder goed met je faalangst om kunt gaan dan wanneer jij bijvoorbeeld voor jou examen zit.
Moet je een kind dan sparen en alsnog in die vwo-klas zetten om er in de 1e klas achter te komen dat het door de faalangst enkel lage cijfers haalt? Dan moet het alsnog lager en zo'n teleurstelling is niet bevordelijk voor de faalangst. Dan kun je imo beter meteen in groep 8 hier rekening mee houden. In dat jaartje wordt de faalangst er echt niet minder op. En mocht dit toch een keer gebeuren, dan kan je in de brugklas nog gewoon een niveau hoger.
Oud 12-05-2005, 16:19
I love stars
I love stars is offline
Niet afschaffen. Alleen moet de cito toets naar mijn mening anders gebruikt worden. Het zou gebruikt en gezien moeten worden als bevestigingstest. Klopt het resultaat niet met de verwachting dan zou men moeten naar gaan waardoor dat komt. Praat met de ouders , het kind. Hierbij kunnen problemen zoals faalangst of mogelijke dyslexie etc. mogelijk eerder gesignaleerd worden.
Oud 12-05-2005, 16:21
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
pyres schreef op 12-05-2005 @ 17:07 :
die bepaalt dat niet
de middelbare scholen hanteren soms een minimale score dat een leerling moet hebben gehaald voor de cito

DAT slaat nergens op en DAT moeten ze afschaffen
cito opzich is niks mis mee
minimale score hanteren is echt onzin.
Gelukkig is het bij de meeste scholen zo dat je met een positief advies van je basisschool er ook op komt. Althans zo ben ik op gymnasium gekomen .
Oud 12-05-2005, 16:54
Verwijderd
Citaat:
yuck fou schreef op 12-05-2005 @ 16:32 :
Dan ga je ervan uit dat iemand volledig van zijn faalangst kan genezen als hij later in zijn schoolloopbaan is. Dat is ten eerste helemaal niet zeker. Ten tweede, zoals Balance ook opmerkt, als een kind slecht scoort op de Cito omdat het faalangst heeft, moet je het dan naar een hoger schooltype sturen omdat je dénkt dat het hoger kan (want de Cito is nu júist bedoeld om dat te achterhalen)? Dan neemt de school dus in feite een gok met het plaatsen van iemand op een niveau waar hij/zij wellicht niet geschikt voor is, en dat is ook niet bevorderlijk voor doorstroom en leerplezier.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 17:19
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-05-2005 @ 17:19 :
Niet afschaffen. Alleen moet de cito toets naar mijn mening anders gebruikt worden. Het zou gebruikt en gezien moeten worden als bevestigingstest. Klopt het resultaat niet met de verwachting dan zou men moeten naar gaan waardoor dat komt. Praat met de ouders , het kind. Hierbij kunnen problemen zoals faalangst of mogelijke dyslexie etc. mogelijk eerder gesignaleerd worden.
Yep, mee eens. Het moet als aanvulling (of idd bevestiging) gebruikt worden.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 18:06
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Nu is het uiteindelijke advies toch afhankelijk van het advies van de leraar, de cito-toets en een beetje de ouders?

Ik denk dat het advies van de leraar het zwaarst weegt, deze kent het kind immers het beste en kan denk ik ook inschatten wat het kind aankan. De Cito-toets moet in dat geval gewoon een bevestiging zijn.

Maar ik weet niet hoe het op andere scholen zit maar in de 1e (en een deel van de 2e) waren er toch wel wat mensen die op of af stroomden.. Dat ging aardig makkelijk!
Oud 12-05-2005, 18:43
Verwijderd
Ik vind dat je de cito best als controle middel moet kunnen gebruiken, gewoon om te kijken of het klopt. Het is ook een bevestiging voor ouders. Het oordeel van de leraar moet wel het zwaarst wegen in ieder geval.

Daarnaast hoor ik nooit mensen over de entreetoets. Dat is de toets die op veel scholen in groep 7 gemaakt wordt om te kijken waar nog aan gewerkt moet worden in groep 8, omdat groep 8 voornamelijk niets doen, musical en herhalen is.

Bij mij kwam er uit dat ik nog een beetje aan spelling moest werken maar dat de rest heel goed was. Je kan met de enteetoets (is dat met cito ook zo?) heel goed zien hoe je scoort t.o.v andere kinderen uit de klas. Mijn broertje had bijvoorbeeld een score van 80 en vriendjes 98/96 en 70.

Het is slecht als de cito alles bepalend is. Ik had bijvoorbeeld bij de entreetoets (die heb ik alleen gehad, cito was niet verplicht en werd ook niet afgenomen) een score van 70 en ik doe nu VWO NT. Mijn broertje heeft 80 en krijgt havo advies. Terwijl ik van mensen uit mijn klas dat een zusje die 60 had VMBO-K advies had gehad.

Het overswitchen van vmbo naar havo naar vwo is echt verschrikkelijk om te doen omdat je steeds van klas wisselt. Daarom ben ik ook erg voor hetrogene brugklassen met gesplitste leerlijnen (maar dat is offtopic )
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 19:59
*RooSs*
*RooSs* is offline
Ik had de allerhoogste score(550), dus van mij mag ie blijven

De toets moet alleen niet al te belangrijk zijn bij het kiezen/aangenomen worden op een school. Maar volgens mij is het ook niet zo super belangrijk, want idd leraren hebben ook nog wat te zeggen.
Maar als je bijvoorbeeld naar het gymnasium wilt, moet je wel je score invullen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 22:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
oneens
goed middel om te kijken hoe goed je presteert ten opzichte van leeftijdsgenoten
die leraren zijn zo subjectief als de pest
Oud 12-05-2005, 23:08
Keith
Keith is offline
Ik denk dat hij moet blijven, maar hij moet bij de schoolkeuze minder belangrijk worden. Het is wel een goede maat om te kijken hoe verschillende scholen.gebieden/bevolkingsgroepen presteren op school.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 23:08
Verwijderd
Citaat:
yuck fou schreef op 12-05-2005 @ 16:24 :
ik ben tegen de cito-toets in groep acht. de toets wordt als te bepalend gezien voor het voortgezet onderwijs. als jij een beetje faalangst hebt dan zul je lager scoren dan wat jij eigelijk kan.
voor dit deel mee eens
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 00:14
Verwijderd
Citaat:
ArtemisQ schreef op 12-05-2005 @ 19:06 :
Nu is het uiteindelijke advies toch afhankelijk van het advies van de leraar, de cito-toets en een beetje de ouders?
Invloed van de ouders op de schoolkeuze wordt groter naarmate de Cito-score lager wordt, als het kind naar het vmbo dreigt te moeten komen de ouders met knuppels aanzetten
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 01:00
Vice
Vice is offline
Citaat:
yuck fou schreef op 12-05-2005 @ 16:24 :
Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat alleen het advies van de onderwijzers bepaalt welk niveau het beste bij zo'n leerling past.
Oud 13-05-2005, 05:58
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 13-05-2005 @ 02:00 :
Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat alleen het advies van de onderwijzers bepaalt welk niveau het beste bij zo'n leerling past.
Je bent (in veel gevallen) 8 jaar op dezelfde basisschool geweest, je hebt daar een compleet leerlingvolgsysteem doorlopen met allerlei toetsen (cito midden, cito eind, entreetoets) waarmee ze dus goed kunnen zien hoe snel jij dingen verbetert, hoe snel je leert. Daarnaast kan je aan de zelfstandigheid bij spreekbeurten en leeskringen ook zien hoe goed iemand is omdat dit best lastig is om te doen (organisatie e.d)

Het gedrag speelt ook mee
Ik heb alleen maar gehoord (gehoord) dat je bij ons op 't OVC van VWO naar HAVO kan worden geplaatst als je volgens de docenten misplaatst gedrag hebt (te druk enzo) terwijl je cijfers goed zijn..
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 11:26
swolha
swolha is offline
Oke ik ben ook niet voor afschaffing van de cito toets. Je zegt dat een leeraar van iemand die 8 jaar op een school heeft gezeten een goede indruk heeft van het kunnen en het niet kunnen van zijn leerlingen.
Ik heb zelfs 9 jaar op dezelfde school gezeten. Voordat ik de cito maakte werd er gezet lwoo misschien traject 2 is wel het hoogst haalbare voor haar. Dus ik zou naar de groene welle gaan omdat ik altijd met dieren bezig was.
Uitslag van de cito was boven verwachtting. Met veel uitschieters naar boven en naar beneden. Havo met 1 puntje niet gehaald maar ik zou wel naar de havo mogen. Wat is wijsheid. Dit hadden ze niet verwacht. Uiteindelijk ben ik ingestroomd in traject 3 en na een jaar opgestroomd naar traject 4 waarvan ik dit jaar me diploma hoop te halen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 11:37
Biertank 52
Biertank 52 is offline
eens

het is te veel gericht op dat ene moment presteren.

het amerikaanse schoolsysteem (doen die amerikanen toch nog iets goeds) is beter, daar moet je het hele jaar door constant presteren, waardoor een momentopname niet meteen "fataal" hoeft te zijn op je verdere schoolloopbaan.
Oud 13-05-2005, 11:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Biertank 52 schreef op 13-05-2005 @ 12:37 :

het amerikaanse schoolsysteem (doen die amerikanen toch nog iets goeds) is beter, daar moet je het hele jaar door constant presteren, waardoor een momentopname niet meteen "fataal" hoeft te zijn op je verdere schoolloopbaan.
En dat is het hier ook niet.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 12:54
Verwijderd
Citaat:
het amerikaanse schoolsysteem is beter
laff

7% van de Amerikaanse kinderen krijgt geen basisonderwijs.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 13:28
Nona
Nona is offline
Citaat:
Maar daar heb je minder niveausegregatie waardoor extreem vlot lerende kinders bij middelmatige leerlingen in de klas komen. Dat remt slimme kinders af en geeft minder vlotte leerlingen een minderwaardigheidscomplex van hier tot Tokyo.
Oud 13-05-2005, 13:44
Miracle
Miracle is offline
Ik vind dat hij afgeschaft moet worden. Ik hoor zoveel walgelijke verhalen. Ouders die oude toetsen gaan oefenen, kinderen met enorme faalangst.

Ik heb hem zelf nooit gemaakt en ik geloof niet dat het wat uitgemaakt heeft.
Oud 13-05-2005, 13:49
Verwijderd
Afgeschaft worden hoeft van mijn niet per se, er moet wel (heel) anders mee om gegaan worden. Er wordt nu (veel) te veel waarde gehecht aan die cito-toets. Niet alleen door ouders en basisscholen, maar ook door middelbare scholen. Ik ken genoeg scholen die kinderen met een cito-score onder een bepaalde hoeveelheid niet toelaten. Als je naar zo'n school wilt, dan maakt het dus wél uit wat je cito-score is.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 13:52
Verwijderd
Citaat:
het is te veel gericht op dat ene moment presteren.
Het leven draait om op gezette tijden presteren. Denk aan een zanger die écht áltijd op het cruciale moment voor het optreden verkouden is, of slecht bij stem. Dan zeg je toch niet 'oh, het is een heel goede zanger, maar hij heeft nog nooit iets laten horen'.

Citaat:
Dat is het hier ook niet, want er zijn ook in Nederland op zichzelf best mogelijkheden om echt op mavo te beginnen en uiteindelijk met een titel de universiteit te verlaten.

Bovendien is de Amerikaanse beroepsbevolking gemiddeld slechter opgeleid dan de Nederlandse, dus ik begrijp niet waar je vandaan haalt dat het systeem zo goed is.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 14:21
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Oneens, de cito toets is een goede second opinion naast het advies van de leraar. Verder boeit het uiteindelijk ook geen drol want er zijn nog genoeg vmbo/havo/vwo brugklassen waar je kan laten zien wat je kan.

Bij ons op school was er wel een minimale score voor tweetalig vwo, ze hebben uiteindelijk toch veel mensen met een lagere score ook toegelaten en die zijn inmiddels allemaal blijven zitten of naar gewoon vwo/havo gegaan.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Bloedpropje schreef op 13-05-2005 @ 15:21 :
Verder boeit het uiteindelijk ook geen drol want er zijn nog genoeg vmbo/havo/vwo brugklassen waar je kan laten zien wat je kan.
Dan boeit het dus wel iets, omdat je dan door die lage cito-score (er in deze situatie van uitgaand dat dat bv. door faalangst gebeurd is) niet naar de school kunt waar je eigenlijk heen had gewild.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 13-05-2005 @ 15:24 :
Dan boeit het dus wel iets, omdat je dan door die lage cito-score (er in deze situatie van uitgaand dat dat bv. door faalangst gebeurd is) niet naar de school kunt waar je eigenlijk heen had gewild.
Als je op het vmbo allemaal negens haalt houden ze je echt niet daar, hoor.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 14:50
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-05-2005 @ 15:24 :
Ik had het over het opleidingsniveau, als je vwo kan en wil kom je daar uiteindelijk ook terecht wat voor cito score je ook hebt.

Als je door een lage cito score ondanks een goed advies niet op een bepaalde school wordt toegelaten heb je op dat gebied inderdaad gewoon pech.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-05-2005 @ 15:49 :
Als je op het vmbo allemaal negens haalt houden ze je echt niet daar, hoor.
Dus? Dat veranderd er toch niets aan dat je niet naar de school kon waar je graag heen wilde? En iemand van het vmbo laten ze je ook niet zo snel instromen op bv. het vwo, zeker niet op 'dergelijke scholen'. Dus kan je er dan ook na bv. een jaar niet terecht.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 13-05-2005 @ 15:55 :
Dus? Dat veranderd er toch niets aan dat je niet naar de school kon waar je graag heen wilde? En iemand van het vmbo laten ze je ook niet zo snel instromen op bv. het vwo, zeker niet op 'dergelijke scholen'. Dus kan je er dan ook na bv. een jaar niet terecht.
Oh, wereldramp, dan moet je 2 jaar langer naar school.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 15:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-05-2005 @ 15:55 :
En iemand van het vmbo laten ze je ook niet zo snel instromen op bv. het vwo, zeker niet op 'dergelijke scholen'. Dus kan je er dan ook na bv. een jaar niet terecht.
Volgens mij wel hoor. Althans, als jij enkel negens haalt zijn ze er heel snel achter dat je niet op je plek bent. Ze zullen je eerst naar de havo doen en als je daar ook hoog blijft scoren naar een vwo klas. In je eerste twee jaren ontdekken ze dat soort dingen snel.
Maar iemand die faalangst heeft voor z'n CITO score zal volgens mij ook faalangst hebben bij toetsen in de brugklas, dus ik zie het niet snel gebeuren dat iemand plots negens heeft, terwijl het op de CITO laag scoorde.
Oud 13-05-2005, 15:39
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 13-05-2005 @ 16:37 :
Volgens mij wel hoor. Althans, als jij enkel negens haalt zijn ze er heel snel achter dat je niet op je plek bent. Ze zullen je eerst naar de havo doen en als je daar ook hoog blijft scoren naar een vwo klas. In je eerste twee jaren ontdekken ze dat soort dingen snel.
Maar iemand die faalangst heeft voor z'n CITO score zal volgens mij ook faalangst hebben bij toetsen in de brugklas, dus ik zie het niet snel gebeuren dat iemand plots negens heeft, terwijl het op de CITO laag scoorde.
Inderdaad. Bovendien: als iemand nooit op de middelbare school onder prestatiedruk wordt gezet gaat dat in het bedrijfsleven ook niet goed. Je hebt daar immers ook stress.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-05-2005 @ 16:00 :
Oh, wereldramp, dan moet je 2 jaar langer naar school.
Waar komen die twee jaar vandaan?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 13-05-2005 @ 16:45 :
Waar komen die twee jaar vandaan?
Met een VMBO-diploma en redelijk hoge punten word je toch gewoon altijd toegelaten tot HAVO?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 13-05-2005 @ 16:37 :
Nadeel is alleen dat scholen met dergelijke eisen vaak alleen vwo-scholen zijn en die zijn over het algemeen niet zo makkelijk met 'doorstromers' in de lagere jaren.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-05-2005 @ 16:47 :
Met een VMBO-diploma en redelijk hoge punten word je toch gewoon altijd toegelaten tot HAVO?
Altijd is een groot woord. En je moet naar een diploma met redelijk hoge punten ook bepaalde vakken gevolgd hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 13-05-2005 @ 16:48 :
Altijd is een groot woord. En je moet naar een diploma met redelijk hoge punten ook bepaalde vakken gevolgd hebben.
Nou, waar een wil is, is een weg, dacht ik zo.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 22:26
@Moon
@Moon is offline
Oneens. Ik vind dat de cito toets als een soort bevestiging moet fungeren voor je kunnen. Maar omdat het maar een momentopname is vind ik dat de cito niet de doorslaggevende factor moet zijn voor welk opleidingsniveau het kind moet volgen. De school heeft het beste beeld van het kind, zij moeten dan ook een belangrijke rol kunnen spelen in de beslissing naar welk niveau het kind moet gaan. Het probleem kan dan echter voordoen als kinderen vaak van basisschool zijn veranderd. Dan zou de cito toets toch erg handig kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 22:49
Roxy
Roxy is offline
Ik wist helemaal neit dat er zo veel belang was bij die toets. Wij hebben hem ook gemaakt, maar mijn leraar van groep 8 had zijn mening over mij al vaststaan. Hij gaf mij een havo advies met een mavo/havo brugklas terwijl mn testscore 549 was. Ik heb eigenlijk geen idee of hij gelijk heeft gehad. Ik had misschien wel vwo gekund maar dan had ik wat meer moeite moeten doen en nou heb ik wat meer lol gehad Maar volgens mij is het wel de manier waarop de test gedaan moet worden. Het zegt wel iets, maar niet alles. Teruggezet worden lijkt me voor je zelfvertrouwen slechter dan zonder moeite een havo doen..
Oud 13-05-2005, 23:42
Keith
Keith is offline
Ik denk dat als je op een degelijke basisschool zit en je naar een degelijke middelbare gaat dat de CITO-score niet al te zwaar wordt meegewogen. Maar niet alle scholen zijn degelijk, helaas. Het zal ook wel helpen als je groep 7 en 8 leraren al lang werken met de middelbare scholen en dat ze jou goed kennen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten