De opdracht is dan misschien een beetje vaag geformuleerd maar het is waarschijnlijk datgene wat je altijd al doet voor een werkstuk. De eerste stap is waar ga ik het over doen? Wat wil ik precies onderzoeken. Bijvoorbeeld als je het over hunebedden wilt doen (nu niet het geval, maar goed het is een voorbeeld) dan kun je kiezen tussen een algemeen verhaal: wat zijn hunebedden? kan dan je onderzoeksvraag zijn. Die vraag kun je dan onderverdelen in deelvragen zoals: Hoe zijn ze opgebouwd, waar komen ze voor, wat is de functie? Een hypothese is altijd gebaseerd op wat je al weet en wat je daar dan verder over redeneert. Je doet een voorspelling van het antwoord op je onderzoeksvraag en aan het eind van je opdracht vertel je in je conclusie of je hypothese klopte of niet.
Een onderzoeksplan is gewoon een opzet van je werkstuk. Wat is de hoofdvraag/onderzoeksvraag, wat zijn mijn deelvragen. C'est tout.