Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2002, 12:20
kwellie
kwellie is offline
ik vind het fout dat mensen zeggen dat het toneel niet bestemt is voor mensen met faalangst juist voor die mensen is het goed. en dat zijn de personen wie zich niet moeten laten afschrikken maar door moeten zetten.
Advertentie
Oud 16-04-2002, 12:33
Zwerfkat
Zwerfkat is offline
Inderdaad, ik heb van toneel heel veel geleerd. Bijvoorbeeld dat je iets gewoon moet doen. Ik was vroeger redelijk onzeker, en ik zat ook op toneel, wat veel mensen een tegenstelling vinden. Ik vond het leuk om te doen, omdat je toch een kant van jezelf aan anderen laat zien.. En helemaal met optreden, ik weet nog dat ik het echt niet durfde, maar het wel MOEST doen, anders zou ik het hele stuk laten mislukken.. Op het moment dat ik daar stond, kreeg ik zo'n kick dat er mensen naar mij luisterden, en dat het goed ging, dat ik het daarna minder moeilijk vond om die stap te nemen.. Na verloop van tijd ging het in het dagelijks leven ook gewoon beter om in het openbaar te praten/zingen etc. Het is dus zeker wel iets voor mensen die onzeker zijn.
Oud 16-04-2002, 16:33
Verwijderd
Verdana

Hoi, ik vind dat het niet uitmaakt, op het toneel speel je een rol; dan ben je zo ie zo anders. Ik was heeel verlegen, maar niet op toneel, vond ik eerst wel vreemd maar alles valt dan weg en ik let dan ook niet meer op het publiek.

Gr. Marleen
Oud 22-04-2002, 09:49
X-Ray
X-Ray is offline
Ik ben te verlegen om iets hier neer te zetten.

Om jezelf in een rol te plaatsen , scherm je jezelf af en durf je meer. Ik heb vorig jaar roodkapje gepeeld. Kort rokje aan voor 300 mensen en ik ben een jongen. Doe dat maar eens in het dagelijks leven
Oud 24-04-2002, 16:48
koekiemonsteres
koekiemonsteres is offline
ik ben veryvery verlegen....maar op toneel durf ik alles. ten eerste zit je onder ZON laag make up dus niemand ziet het als je rood wordt, en ten tweedekun je je verbergen achter de rol die je speelt....
Oud 26-04-2002, 14:13
Verwijderd
Het is dus voor iedereen anders.
Oud 02-05-2002, 19:44
Verwijderd
sjaa ik denk dat het idd wel goed voor je is. Maar als je faalangst oid hebt, dan vind je het denk ik supereng, en ik denk niet dat je dan echt snel op het podium durft te staan er is toch wel wat lef voor nodig. Maar het helpt denk ik wel
Oud 06-05-2002, 13:11
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
koekiemonsteres schreef:
ik ben veryvery verlegen....maar op toneel durf ik alles. ten eerste zit je onder ZON laag make up dus niemand ziet het als je rood wordt, en ten tweedekun je je verbergen achter de rol die je speelt....
Hier ben ik het mee eens, je bent dan iemand anders... Op het podium zou ik het niet eng vinden om in bijv een galajurk te lopen, nou je moet me eens op een gala zien
Oud 13-05-2002, 17:49
WackfordSqueers
WackfordSqueers is offline
Toneel vraagt het lef om je scheur open te trekken, maar ook de discipline om je in te houden, zodat jouw boodschap perfect op je publiek overkomt.

Je moet toneelspelen als je die drang voelt om erkenning te halen. niet omdat je onzeker bent of omdat je een aandachttekort hebt of omdat je jezelf graag hoort praten of om welke reden dan ook.

niet?

Sebas
Oud 13-05-2002, 18:58
the tourist
the tourist is offline
Ik ben in de vakantie op theaterkamp geweest, daarvoor had ik nooit zoveel met toneel gedaan. Het was echt heel erg leuk, en ik ben er ook wel zelfverzekerder door geworden!
Oud 13-05-2002, 22:29
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
WackfordSqueers schreef:
niet?
nope.. als je het gewoon leuk vindt om het toneelspelen zelf en niet om het optreden, dan moet je het toch ook gewoon doen lijkt mij??
Oud 14-05-2002, 11:56
WackfordSqueers
Citaat:
McMotion schreef:

nope.. als je het gewoon leuk vindt om het toneelspelen zelf en niet om het optreden, dan moet je het toch ook gewoon doen lijkt mij??
Je moet toneelspelen zien als het lopen van een marathon.
Het winnen van een marathon is leuk, maar het dagelijks hardlopen om uiteindelijk die marathon vol te kunnen houden is niet leuk.

Repeteren voor een stuk doe je niet 'om gezellig samen te zijn', het kan wel heel gezellig zijn, maar dat is niet het doel. Dat alles-overstijgende oergevoel, dat is het doel.

Bas
Oud 14-05-2002, 18:12
Sommetje
Sommetje is offline
Toneel heeft mij juist zelfverzekerder gemaakt. Misschien geldt dat ook wel voor iemand anders.
Oud 15-05-2002, 17:48
WackfordSqueers
Citaat:
Sommetje schreef:
Toneel heeft mij juist zelfverzekerder gemaakt. Misschien geldt dat ook wel voor iemand anders.
Ja, dat is ook een leuk bijverscheinsel, dat zelfvertrouwen, maar het is niet je doel. Althans, niet mijn doel. Maar ik geef toe dat het mijn zelfvertrouwen ook heeft opgekrikt, al moet ik er nu af en toe voor uitkijken dat het niet omslaat in arrogantie. Maar dat is weer een heel ander probleem...:-)

Sebastiaan
Oud 17-05-2002, 20:50
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
WackfordSqueers schreef:
Je moet toneelspelen zien als het lopen van een marathon.
Het winnen van een marathon is leuk, maar het dagelijks hardlopen om uiteindelijk die marathon vol te kunnen houden is niet leuk.

Repeteren voor een stuk doe je niet 'om gezellig samen te zijn', het kan wel heel gezellig zijn, maar dat is niet het doel. Dat alles-overstijgende oergevoel, dat is het doel.

Bas
heb jij godmode ofzo?? hoe kan jij nou weten wat de beweegredenen zijn van mensen om toneel te gaan spelen.. je bent wel heel generaliserend bezig hoor
Oud 18-05-2002, 12:19
WackfordSqueers
Citaat:
McMotion schreef:

heb jij godmode ofzo??
daar mag ik geen antwoord op geven.:-)

natuurlijk zijn alle posts die ik hier maak eigen bevindingen, maar iedereen met wie ik tot nu toe gespeeld heb deelt deze mening met mij.

groetjes,

Een mishandelde treinconducteur
Oud 19-05-2002, 12:57
McMotion
McMotion is offline
heheh okay dan ist goed
Oud 19-05-2002, 20:09
Balance
Balance is offline
best wel raar: ik deed altijd overal aan mee, nooit faalangst, altijd het podium op... tot halverwege 1e klas ofzo
ik kende de mensen inmiddels al, dus dat was het niet, maar opeens werd ik doodzenuwachtig als alleen maar een docent me om een antwoord vroeg ofzo.... begon te shaken en voorlezen ging amper van de zenuwen
met toneelstuk ging het toen wel goed, was dat gevoel weg, dus dacht ik: ik ga op toneel... (dacht daar al een tijd over na hoor, niet persé daarom, maar 't haalde me wel over)
ik vond het zó leuk dat ik gewoon alles durfde daar enz. en ik vond het dus altijd al leuk!
maar helaas: daar kwam het weer terug, was ik weer aant shaken met alles, echt flink balen...
maar inmiddels, na 3 jaar gaat 't veel beter, nog altijd wel beetje zenuwachtig van te voren, maar dat hoort er bij... de kick achteraf is super en 't spelen en repeteren en alles is gewoon gaaf!!

maar om 't even samen te vatten: 't heeft mij dus zeker wel geholpen...
Oud 22-05-2002, 18:06
WackfordSqueers
Citaat:
McMotion schreef:
heheh okay dan ist goed
Hey, die nieuwe foto is wel een verbetering hoor

ontopic (zoals de echte die-hard-forummers dat zo leuk weten te schrijven)

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik volgend schooljaar op prof.-basis in een toneelstuk mag gaan spelen dat zo`n 2 maal per week op midelbare scholen gaat spelen. Goh, dat is wel goed voor mijn zelfvertrouwen!

Ik weet trouwens nog niet zeker of ik het wel ga doen, want ik kan ook geneeskunde gaan studeren...maar dat is weer een heel ander probleem

Sebastiaan
Oud 26-05-2002, 17:43
Shirleypurley
Shirleypurley is offline
4 jaar geleden zat er bij mij een meisje op toneel die dus van haar ouders op toneel moest om zelfverzekerder te worden omdat ze zo verlegen was. Dat vond ik zo stom, zij had het helemaal niet naar haar zin en schaamde zich voor alles. bij haar heeft het dus niet geholpen, maar ik denk ook niet dat het werkt als je onder druk staat.

Zelf vind ik toneel helemaal geweldig:-) Ik heb meegedaan aan de franse week van nationaal toneel. Gister hadden we de laatste opvoering en dat was weer zo leuk. Ik vind het zo leuk als je dan achter staat en je moet bijna op en vooral als je weet dat er bekende voor je in de zaal zitten, dat geeft zo'n kick als je het eenmaal doet! En na afloop ook al die reacties..
Echt helemaal toppie!
Ik raad jullie aan als jullie toneel erg leuk vinden en een deel van je meivakantie op willen geven volgend jaar ook mee te doen!
Het is zoo leuk
Oud 07-06-2002, 22:00
alpha
alpha is offline
WackfordSqueers, waarom vind je het toch zo stom dat sommige mensen WEL aan theater doen om zelfverzekerder te worden? Je hoeft toch niet alleen aan theater te doen omdat je verder wilt in theater of om het spelen zelf?! Dan kan ik net zo goed zeggen dat iedereen die niet kan spelen fout zit!

Zelf ben ik wel een persoon die verder wil in theater, by the way, maar het helpt inderdaad wel als je erg verlegen enzo bent. Ik merk het zelf, alhoewel ik niet echt verlegen was, kan ik merken dat ik doordat ik op de Jeugtheaterschool zit meer durf en doe!

Daarnaast wil ik graag nog even zeggen tegen andere mensen: om toneel te spelen hoef je geen zelfvertrouwen te hebben en omgekeerd, ik ken genoeg mensen die o zo stoer zijn maar never nooit op zo'n podium gaan staan met een zaal vol mensen!

Verder veel plezier in het spelen en blijf het vooral ZO doen dat je er plezier in hebt.
Oud 07-06-2002, 22:42
Rufus Lee
Rufus Lee is offline
dat was dus de grootste fout van m'n leven, niet het toneel op gaan....

vroeger vroegen ze me of ik naar iets van een kindertheater wilde gaan, en ik weigerde....

kun je je voorstellen..... vandaag de dag ben ik zo angstig dat ik in de supermarkt niet eens durf te vragen waar iets staat...

misschien was dat anders geweest als m'n ouders me hadden overgehaald het toneel op te gaan....

maarja, dat kan je niet meer terugdraaien, he
Oud 07-06-2002, 22:45
McMotion
McMotion is offline
dan ga je het toch als nog doen?
Oud 07-06-2002, 22:48
Rufus Lee
Rufus Lee is offline
Citaat:
McMotion schreef:
dan ga je het toch als nog doen?
ach, ik krijg tegenwoordig van alle kanten te horen dat ik daar te oud voor ben, enzow....

bovendien kom ik waarschijnlijk in een groep met ervaren toneelmensjes, en daar zit ik dan zonder enige ervaring met een zelfvertrouwen van 0.19......
Oud 09-06-2002, 11:21
alpha
alpha is offline
ach, ik krijg tegenwoordig van alle kanten te horen dat ik daar te oud voor ben, enzow....

bovendien kom ik waarschijnlijk in een groep met ervaren toneelmensjes, en daar zit ik dan zonder enige ervaring met een zelfvertrouwen van 0.19......

Hee je bent nooit te oud om toneel te spelen. En misschien lucht het wel heel erg op om je gewoon wel aan te melden ergens en durf je, na de eerste stap (aanmelden dus) nu juist wel verder! Je weet nooit wat voor talent je misschien wel niet hebt! Je zit er nu nog duidelijk mee, duss
Oud 09-06-2002, 19:43
Rufus Lee
Rufus Lee is offline
Citaat:
alpha schreef:

Hee je bent nooit te oud om toneel te spelen. En misschien lucht het wel heel erg op om je gewoon wel aan te melden ergens en durf je, na de eerste stap (aanmelden dus) nu juist wel verder! Je weet nooit wat voor talent je misschien wel niet hebt! Je zit er nu nog duidelijk mee, duss
och, talent... het enige waar ik een beetje talent voor heb, is tekenen en talen beheersen....

maargoed, ook al zou ik me al durven aanmelden, dan zouden m'n ouders het toch niet goed vinden

m'n vader vind het te kinderlijk, en m'n moeder vind dat ik eerst maar moet gaan werken
Oud 10-06-2002, 20:26
alpha
alpha is offline
hm, dus je ouders vinden het niets? tja, dan wordt het inderdaad nog moeilijker. maar je moet niet zo negatief over jezelf denken! Niet goed voor je. (ik weet het, doe ik soms ook wel)
Maar daarom is mijn zinnetje onder mijn berichtjes ook altijd
Denk positief, dan doe je positief, dan BEN je positief!

CU
Oud 12-06-2002, 11:32
Rufus Lee
Rufus Lee is offline
Citaat:
alpha schreef:
hm, dus je ouders vinden het niets? tja, dan wordt het inderdaad nog moeilijker. maar je moet niet zo negatief over jezelf denken! Niet goed voor je. (ik weet het, doe ik soms ook wel)
Maar daarom is mijn zinnetje onder mijn berichtjes ook altijd
Denk positief, dan doe je positief, dan BEN je positief!

CU
nope, m'n ouders vinden het helemaal nix.....

en dat negatief denken.... tsjah, ik zit op een school waar ik van 95 van de 100 mensen beledigingen naar m'n kop gesmeten krijg... en na 3 jaar dag in dag uit door je hele klas tig pesterijen te hebben gehad, wil dat zelfbeeld van je wel goed zakken, hoor....

ik ben meer negatief dan positief, je mag tegenwoordig bij mij van geluk spreken als je aantreft in een positieve bui (dit gebeurt trouwens enkel als ik heel erg goed heb gepresteerd, niet vaak dus)

naja, enough about that.....

M'n ouders moeten toch wel op een manier over te halen zijn??

M'n moeder iig wel, m'n vader wil toch enkel dat ik zijn evenbeeld word.... hij heeft een vast beeld van me, en ik voldoe eigenlijk niet aan z'n verwachtingen...

dus, hoe zou ik m'n moedertje over kunnen halen??
Oud 18-06-2002, 22:32
Rufus Lee
Rufus Lee is offline
Citaat:
Rufus Lee schreef:

blablabla
laat die vorige post maar zitten, ik ga waarschijnlijk binnenkort werken, dus toneel zit er al helemaal niet in, bovendien zouden m'n ouders het toch nooit goed vinden
Oud 18-06-2002, 22:36
Tampert
Tampert is offline
in mijn geval totaal mee eens. Het applaus aan het eind krijkt je eigenwaarde inderdaad op...

a zakt dat wel weer in als je een tijdje niet meer op de bühne hebt gestaan (en je gaat het ook erg missen)
Oud 19-06-2002, 15:25
sunnevot
sunnevot is offline
Toneel maakt een persoon zelfverzekerder.
Helemaal mee eens. zelf doe ik niet aan toneel, maar ik heb een vriendin van mij wel aardig zien veranderen op dat gebied.

Regels voor berichten