Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2001, 20:21
Tnwr
Tnwr is offline
Ik heb gehoord dat er een softwarematige en een hardwarematige aansturing hiervoor is.

Softwarematig gaat volgens mij gewoon met Windows, maar de prestaties zijn minder dan de hardwarematige variant.

Ik heb het (ondertussen sterk verouderde)
moederbord, de A7V, van Asus zonder RAID controller. Mijn vraag is of je als het ware
een module kunt kopen en inbouwen in mijn A7V? Je hebt namelijk volgens mij ook A7V' met een RAID controller

[Dit bericht is aangepast door Tnwr (10-11-2001).]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2001, 22:32
Verwijderd
ja, je kunt gewoon een PCI-IDE-RAID-kaartje kopen van Promise, kost je een meiertje ofzo..

trouwens, de software-RAID in Windows 2000/NT/XP is weliswaar niet zo snel als een "echte" RAID, maar zeer zeker de moeite waard als je geen 100 piek overhebt..
Met citaat reageren
Oud 10-11-2001, 23:28
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Bij een controller blijft het niet, je moet natuurlijk ook minimaal twee schijven hebben. En dat het liefst nog eens twee dezelfde (Merk, grootte, spec's), zodat je geen 'mindere' schijf hebt, die de kwaliteiten van de andere onderuit haalt.
Oud 11-11-2001, 01:33
Tnwr
Tnwr is offline

De volgorde van de vraagstelling is misschien verkeerd, maar waarmee boek je veel
winst als je je schijven met een Raid-Controller aansluit? Of wat is er (merkbaar) anders als je er geen hebt?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2001, 01:58
Verwijderd
Citaat:
Tnwr schreef:

De volgorde van de vraagstelling is misschien verkeerd, maar waarmee boek je veel
winst als je je schijven met een Raid-Controller aansluit? Of wat is er (merkbaar) anders als je er geen hebt?
Weet je hoe RAID werkt?

Je hebt twee (identieke) schijven. De één schrijft de ene helft van de data weg, de andere de andere helft. Dat zorgt dus per definitie voor een snelheidswinst van (in theorie) 100%. Het voordeel van twee schijven met een RAID-controller lijkt me duidelijk: snelheid. Als je twee schijven 'los' aansluit, dwz als master/slave of als twee aparte masters, dan boek je geen snelheidswinst, omdat elke schijf z'n eigen lees/schrijf operaties uitvoert.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2001, 09:52
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Citaat:
nare man schreef:
...De één schrijft de ene helft van de data weg, de andere de andere helft. Dat zorgt dus per definitie voor een snelheidswinst van (in theorie) 100%...
En daarmee kaart je meteen de grote nadeel aan (Het bovengenoemde is Raid-0 ): Valt één harddisk uit, dan ben je meteen al je data kwijt...Regelmatig een backup draaien dus.

[Dit bericht is aangepast door Jack_Ass (11-11-2001).]
Oud 11-11-2001, 10:25
Verwijderd
Raid?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2001, 17:01
enterz
enterz is offline
Redundant Array Of Independable disks d8 ik uit me hoofd

Mja Raid-5 is het veiligs voor je data, alleen tja... dan moet je er wel wat HD's tegenaan gooien :-)

Raid0: (2) schijven ---> 1 station
Raid1: 2 schijven die beide exact dezelfde data bevatte (mirror)
Dan heb je nog RAID0+1, das gelijk aan bovenstaande 2 tesamen.
Verder heb je RAID5. Dat is bijvoorbeeld 4 disks, waarvan er 1 gebruikt wordt om CRC data op op te slaan. mocht er nu 1 schijf kapot gaan. Dan kan deze data weer tevoorschijn gehaald worden met de data op de redundant disk.

Verder heb je ook nog RAID 3 en 4 (2 ook?????)alleen daar weet ik eigenlijk weinig van af..
Oud 12-11-2001, 12:56
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
enterz schreef:
Redundant Array Of Independable disks d8 ik uit me hoofd
Redundant Array Of Inexpensive Disks

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten