Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2005, 16:10
Orpa
Orpa is offline
Oké dan... Ik rijd nu sinds 2,5 jaar een fjord van iemand anders, en ik ben helemaal dol op die merrie. Ze heeft dit jaar haar 6de veulen gehad en ze is verder helemaal hardstikke gezond...

Mijn probleem is alleen dat ze echt 0,0 aan conditie heeft en ook nogeens dik begint te worden (zachtuitgedrukt)...

Nu staan ze dag en nacht in de wei (en ze mogen ook niet binnenstaan) en krijgen ze per dag 30 m2 hoog gras erbij in het land (7 paarden, waarvan 2 veulens en 1 shetlander).

Ik wil dus dat m'n meisje wat meer conditie krijgt en wat afvalt, want als het door gaat zoals nu klapt ze uit elkaar...

Wat kan ik het beste doen? Ik ben al begonnen met iedere dag 45 min longeren of 30 min intensief rijden, maar is er nog iets wat ik kan doen? Wel moet ik erop blijven letten dat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, want het veulen moet wel blijven groeien...

Extra info: ik ben de enige de er iets mee doet anders dan poetsen (dat doet de eigenaar ook nog wel), en als ik niets doe dan doet niemand het....

Alvast bedankt...
Oud 18-06-2005, 16:29
Cookie
Cookie is offline
Hey

" je meisje " heeft al een aantal veulens gehad, daardoor wordt ze sowieso wat dikker (vergelijk het met een vrouw die al een aantal kinderen heeft gehad, die dijen ook uit).

De beste oplossing zou toch wat minder weidegang zijn. Ze kan niet naar binnen maar kan je haar niet op een wat kalere weide zetten of in een zandbak met een beetje hooi? Dan heb je controle over wat ze eet en wat niet.

Hoelang heeft ze dat veulen al? Ik zou niet te hard van stapel lopen met rijden.

owja krijgt ze krachtvoer bij?
Oud 18-06-2005, 16:41
AngelLena
AngelLena is offline
Gras is leuk, maar enorm vet, vooral in vers gras in het voorjaar en begin van de zomer zitten enorm veel eiwitten, daar kunnen paarden flink van uitdijen. Het aantal veulens heeft daat ook mee te maken uiteraard, dat laat het beestje ook niet lekker slank blijven. Afvallen kan je iets helpen door idd conditie te gaan trainen, rustig aan beginnen, zo'n 4 keer in de week (liefst om de dag, niet 4 dagen achter elkaar) een half uur laten werken (en dan bedoelen we ook echt werken, niet gewoon alle gangetjes aan de longeerlijn of onder het zadel, echt werken, oefeningen, etc) zorgen dat ze iets minder eiwitten binnen krijgt (extra gras per dag halveren is geen slecht plan) en gedeeltelijk op krachtvoer zetten (halve kilo biks, 2 maal daags, als ze geen veulen meer heeft te onderhouden terugbrengen naar 2 maal daags een kwart kilo). Na een paar weken kan je de training iets opschroeven naar 5 a 6 keer in de week (je MOET 1 rustdag houden, die 7e dag moet ze lekker vrij zijn) en iets langer dan een half uur. Dit soort dingen kosten tijd en energie, meer kan je niet doen.
Oud 18-06-2005, 16:43
Orpa
Orpa is offline
Geen krachtvoer, ze is van zichtzelf al sterk genoeg, daar word ze alleen nog maar dikker van...

De eigenaar wil haar absoluut niet in een andere wei hebben of op stal, omdat het veulen met het andere veulen en de shetlander moet kunnen blijven spelen.

Het veulen is nu 2 maand oud... De merrie heeft voor de geboorte een een maand stilgestaan omdat ze door het rooster van de stal heen in de mestput was gezakt en daarbij haar knieën had geblesseerd (is helemaal over nu). Na de bevalling heeft ze 1 maand helemaal niets gedaan omdat ik vind dat moeder en dochter aan elkaar moeten kunnen wennen en nu ben ik weer 'normaal' aan het rijden.

En het probleem is, vorig jaar (toen had ze dus 5 veulens gehad) werd ze weer super mooi na de bevalling. En nu weet ik ook wel dat fjorden wat ronder horen, maar zo dik als dat ze nu is... Ze lijkt wel hoog drachtig...
Oud 18-06-2005, 16:47
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 18-06-2005 @ 17:41 :
(extra gras per dag halveren is geen slecht plan) en gedeeltelijk op krachtvoer zetten (halve kilo biks, 2 maal daags, als ze geen veulen meer heeft te onderhouden terugbrengen naar 2 maal daags een kwart kilo).
Ze mogen 's zomers van de eigenaresse van de stal helemaal geen brok hebben (ze is zwaar ouderwets, weet niets van paarden en is bijzonder eigenwijs).

En het probleem met het halveren van het gras is dat er nog een aantal paarden in dat land lopen die het allemaal WEL kunnen hebben... Maar ik zal het eens overleggen met de eigenaar, miss kunnen we iets doen als minimaal een uur na het bijgeven van het gras binnenhouden ofzo... (hierbij is de eigenaresse van stal ook leuk: 'ja, ze moeten iedere dag 100m2 gras erbij hebben anders verdort het gras en den eten ze het niet en ik heb geen zin om te maaien')
Oud 18-06-2005, 16:49
AngelLena
AngelLena is offline
En Fjorden hebben de natuurlijke neiging om dik te worden, ligt in de aard van het beestje. Een goed voedingsrantsoen kan daarbij helpen (zoals ik hierboven voorgeschreven heb). Maar hoe oud is het veulen wat ze nu zoogt? Want zolang die nog niet afgespeend kan worden is het nog niet verstandig om intensief aan conditietraining te gaan doen, dat eist te veel van het beestje. En je moet stoppen met elke dag rijden of longeren, echt om de dag, niet meer zolang het veulen er nog bij is, meer heeft vaak geen positief effect.
Oud 18-06-2005, 16:53
Orpa
Orpa is offline
Ze heeft 1 rustdag in de week, soms 2 als ik weinig tijd heb... Soms ga ik alleen balkjes met haar stappen, meestal rijd ik iets van 20 min en dan alleen stap en draf... Dat moet toch kunnen, ze heeft het altijd gekunt (oh man wat kom ik eigenwijs over). Vorig jaar liep ze met n 2 maanden oud veulen zelfs al weer voor de wagen tochten van 3 uur... En toen heeft ze ook rond de bevalling 1,5 maand stilgestaan...
Oud 18-06-2005, 16:54
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Orpa schreef op 18-06-2005 @ 17:43 :
Geen krachtvoer, ze is van zichtzelf al sterk genoeg, daar word ze alleen nog maar dikker van...

Van brok/krachtvoer wordt een paard niet dikker... Van eiwitten wel en dat zit in dat gras. Dus maak je daar maar niet druk om, het is juist nodig als je wilt dat het dier wat afvalt.

De eigenaar wil haar absoluut niet in een andere wei hebben of op stal, omdat het veulen met het andere veulen en de shetlander moet kunnen blijven spelen.

logisch, moet ook gewoon kunnen

Het veulen is nu 2 maand oud... De merrie heeft voor de geboorte een een maand stilgestaan omdat ze door het rooster van de stal heen in de mestput was gezakt en daarbij haar knieën had geblesseerd (is helemaal over nu). Na de bevalling heeft ze 1 maand helemaal niets gedaan omdat ik vind dat moeder en dochter aan elkaar moeten kunnen wennen en nu ben ik weer 'normaal' aan het rijden.

met zo'n jong veulen moet je erg oppassen in de hoeveelheid beweging die je de merrie geeft. Doe heeeeeeeeel rustig aan, om de dag half uurtje, niet meer...

En het probleem is, vorig jaar (toen had ze dus 5 veulens gehad) werd ze weer super mooi na de bevalling. En nu weet ik ook wel dat fjorden wat ronder horen, maar zo dik als dat ze nu is... Ze lijkt wel hoog drachtig...
da's ook niet zo gek met zoveel eiwitten... Er staan nog 2 veulens en een shet bij toch? Die hebben ook niet zoveel eiwitten nodig, zijn meer gebaat bij veulenbrok (daar zitten de voedingsstoffen in de ze nodig hebben om te groeien die ze missen in het gras).
Oud 18-06-2005, 16:56
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Orpa schreef op 18-06-2005 @ 17:53 :
Ze heeft 1 rustdag in de week, soms 2 als ik weinig tijd heb... Soms ga ik alleen balkjes met haar stappen, meestal rijd ik iets van 20 min en dan alleen stap en draf... Dat moet toch kunnen, ze heeft het altijd gekunt (oh man wat kom ik eigenwijs over). Vorig jaar liep ze met n 2 maanden oud veulen zelfs al weer voor de wagen tochten van 3 uur... En toen heeft ze ook rond de bevalling 1,5 maand stilgestaan...

da's niet goed...

meer kan ik er niet over zeggen. En als de eigenaresse zo eigenwijs is, ga naar de veearts, vraag de veearts wat wijsheid is en stap daarmee naar de eigenaresse als ze zo eigenwijs is, deskundig advies dien je niet in de wind te slaan. Doet ze dat wel, dan zou ze geen paarden moeten hebben.
Oud 18-06-2005, 16:59
Orpa
Orpa is offline
-Er staat nog 1 veulen bij die is 6 maanden (Noëmie),
-haar moeder is 5 en net onder het zadel (Noëlle),
-een merrie van 16 (die 's nachts wel op stal gaat, omdat ze vorig jaar gigantische peesproblemen heeft gehad) (Gwendo),
-een merrie van 25 die een keer in de week afgeragt word en voor de rest niets (Wum),
-een shetlander van 2 (Bella),
-'mijn' merrie dus (Orpa)
-en 'mijn' veulen (Boas).

Wel staat ze trouwens ongeveer 1x in de week n uurtje binnen en dan heeft ze een mineralenblok waar ze helemaal weg van is...

En dat veulen eet ondertussen al zelfstandig, blijft ook in de wei staan als moeders moet werken (vrijwillig) of ze gaat de stal in (iets minder vrijwillig).
Oud 18-06-2005, 17:01
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 18-06-2005 @ 17:56 :
da's niet goed...

meer kan ik er niet over zeggen. En als de eigenaresse zo eigenwijs is, ga naar de veearts, vraag de veearts wat wijsheid is en stap daarmee naar de eigenaresse als ze zo eigenwijs is, deskundig advies dien je niet in de wind te slaan. Doet ze dat wel, dan zou ze geen paarden moeten hebben.
Doet ze rustig... Ze is 72, en ze doet pas sinds 2 jaar de paarden, daarvoor deed haar man het maar die is overleden... Ze vind dat ze het zelf allemaal super goed weet enzo, en ze verdraait de woorden van de dierenarts altijd zo dat het haar beter uitkomt...
Oud 18-06-2005, 17:03
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Orpa schreef op 18-06-2005 @ 17:59 :
-Er staat nog 1 veulen bij die is 6 maanden (Noëmie),
-haar moeder is 5 en net onder het zadel (Noëlle),
-een merrie van 16 (die 's nachts wel op stal gaat, omdat ze vorig jaar gigantische peesproblemen heeft gehad) (Gwendo),
-een merrie van 25 die een keer in de week afgeragt word en voor de rest niets (Wum),
-een shetlander van 2 (Bella),
-'mijn' merrie dus (Orpa)
-en 'mijn' veulen (Boas).

Wel staat ze trouwens ongeveer 1x in de week n uurtje binnen en dan heeft ze een mineralenblok waar ze helemaal weg van is...

En dat veulen eet ondertussen al zelfstandig, blijft ook in de wei staan als moeders moet werken (vrijwillig) of ze gaat de stal in (iets minder vrijwillig).
en geen van die paarden heeft belang bij zo'n enorme hoeveelheid eiwitten en juist wel bij wat krachtvoer, vooral de jonge dingen, die hebben het nodig om goed te kunnen groeien en ontwikkelen. verder zie boven, ik kan je niet meer meegeven dan ik al heb gedaan...
Oud 18-06-2005, 17:05
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Orpa schreef op 18-06-2005 @ 18:01 :
Doet ze rustig... Ze is 72, en ze doet pas sinds 2 jaar de paarden, daarvoor deed haar man het maar die is overleden... Ze vind dat ze het zelf allemaal super goed weet enzo, en ze verdraait de woorden van de dierenarts altijd zo dat het haar beter uitkomt...
Dan kan je niets meer doen en moet je je er geen zorgen om maken, als dat mens zo dramatisch eigenwijs is, dan is het erg jammer voor de paarden en voor jou, maar dan kan je er 3 keer niets mee ben ik bang. Je kan met haar praten, desnoods met veearts erbij, kijken of jullie tot een oplossing kunnen komen, maar als het niet werkt, dan moet je maar zo denken dat je alles in je macht hebt gedaan om te helpen, en meer kan je niet.
Oud 18-06-2005, 17:05
Orpa
Orpa is offline
Naja, hardstikke bedankt, ik weet dat ik heel eigenwijs overkom maar ik zit echt ongeveer met m'n handen in 't haar.

Iedere keer als ik met iets kom dat komen er andere mensen en die willen dat er iets anders gebeurd waardoor Orp er altijd onder moet lijden...
Oud 18-06-2005, 17:10
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Orpa schreef op 18-06-2005 @ 18:05 :
Naja, hardstikke bedankt, ik weet dat ik heel eigenwijs overkom maar ik zit echt ongeveer met m'n handen in 't haar.

Iedere keer als ik met iets kom dat komen er andere mensen en die willen dat er iets anders gebeurd waardoor Orp er altijd onder moet lijden...
tja, het is dan ook niet jouw paard, je kunt een heleboel willen en voorstellen maar je hebt gewoon niets in te brengen en daar zal je je dan bij neer moeten leggen. Enige wat je dan nog kunt doen is om de dag even wat trainen/beweging geven, maar niet te zwaar, nogmaals het mag dan een fjord zijn, maar en veulen (vooral als ze al 5 keer 1 heeft gehad) is een zware last voor een paard en het lijkt soms alsof ze het allemaal wel aankunnen maar het is een enorme uitputtingsslag. Doe rustig aan en begin pas echt met trainen en conditie kweken als het veulen een half jaar oud is en afgespeend kan worden of daar tegenaan zit.
Oud 18-06-2005, 17:34
Cookie
Cookie is offline
In het wild hebben paarden ook geen krachtvoer, ze bewegen dan idd meer, maar ze missen eigenlijk geen voedingsstoffen.
Als je veel met haar traint is krachtvoer wel goed, maar niet in combi met zoveel gras. Als ze in de zomer geen krachtvoer krijgt zou ik haar wat minder gaan rijden.
Oud 19-06-2005, 15:27
duifeltje
duifeltje is offline
Zou je niet met de eigenaar kunnen overleggen om voor de paardjes die snel dik worden een stukje weiland af te zetten met prikpaaltjes?

Is het land trouwens bemest?
Oud 19-06-2005, 15:41
Orpa
Orpa is offline
We hebben al prikpaaltjes om te voorkomen dat ze in een keer alles opeten. Het probleem is alleen dat m'n veulen moet kunnen blijven dollen met het andere veulen...

En het land word niet bemest (behalve door de paarden) en het word 1x per jaar gedeeltelijk gemaaid...
Reageren

Regels voor berichten