Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2005, 15:42
Ikkuuuuuh
Ikkuuuuuh is offline
Als je met natriumbicarbonaat (zuiveringszouten) en citroenzuur prik gaat maken dus koolzuur. Hoe hou je het dan in de drank? Ik was deze proef zelf aan het proberen.
Ik wil de drank luchtdicht maken dus dat er maar een beetje lucht in de fles zit (zoals een cola-fles). Anders dan gaat het koolzuur in de lucht op.

Laatst gewijzigd op 02-03-2005 om 17:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2005, 17:02
Sketch
Sketch is offline
Ik snap je laatste zin eerlijk gezegd niet, misschien kun je die anders formuleren?

Maar goed, prik, koolzuur dus, is nogal onstabiel, en 'wil' uit elkaar vallen in water en koolstofdioxide. De koolstofdioxide verlaat de drank als gas. Om dit tegen te gaan moet je zorgen dat het gas niet uit de drank kan ontsnappen, door de drank in een (luchtdichte) fles te doen. Als er dan gas ontsnapt wordt de druk in de fles hoger, en op een gegeven moment is de druk zo hoog, dat het gas niet meer uit de drank ontsnapt, en dus opgelost blijft als koolzuur.
Net als bij frisdrank, de prik gaat eruit als je de fles niet goed dicht doet.
(beetje krom uitgelegd, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:41
Ikkuuuuuh
Ikkuuuuuh is offline
ooooow... Ik snap het... Alleen kan ik zelf de drank zo snel in een luchtdichte fles doen?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:34
Sketch
Sketch is offline
Nja, het ligt er aan hoe snel de prik er uit gaat bij jouw drank. Als dat niet al te snel gaat, kun je het gewoon overgieten in een fles en de dop er op doen. Ik weet niet hoe je de reactie precies wil doen en zo, maar misschien kun je het meteen in een fles bij elkaar gooien, en de dop er op doen. Hangt af van de reactie.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 21:34
bulbanos
bulbanos is offline
je moet het volume lucht boven je drank zo klein mogelijk houden... Een kwestie van evenwichten en zo. Je kan de (plastic) fles dus eigenlijk constant samenduwen tot de drank bijna aan de dop komt. Daardoor blijft de prik het langst erin.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 22:01
Ikkuuuuuh
Ikkuuuuuh is offline
owhja slim! kga het morgen proberen!!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 14:19
Ikkuuuuuh
Ikkuuuuuh is offline
Ik heb het net weer geprobeert... alleen ik deed het op de manier van; dat je de fles indrukt en de lucht er dus niet meer inzit. maar er zat nog gewoon zuurtsof in de drank die naar boven komt als je het gewoon laat staan. dus nu gaat evengoed het koolzuur eruit
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 18:10
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
Ikkuuuuuh schreef op 05-03-2005 @ 15:19 :
Ik heb het net weer geprobeert... alleen ik deed het op de manier van; dat je de fles indrukt en de lucht er dus niet meer inzit. maar er zat nog gewoon zuurtsof in de drank die naar boven komt als je het gewoon laat staan. dus nu gaat evengoed het koolzuur eruit
ja maar een heel stuk minder... Het heeft met een evenwichtsdruk te maken en daaraan verbonden het volume drank gedeeld door het volume lucht erboven.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 18:40
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Ikkuuuuuh schreef op 05-03-2005 @ 15:19 :
Ja, wat bulbanos zei (dat had ik toch ook al gezegd?)

Maar ik denk dat je ipv zuurstof koolzuur bedoelt?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 22:51
Ikkuuuuuh
Ikkuuuuuh is offline
ja
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 22:57
Verwijderd
Eventueel kun je als alternatief als 'omgevingsgas' pure koolstofdioxide nemen. Dan gaat de koolzuur niet (of in ieder geval minder snel) uit de vloeistof. Maar ik weet niet of dat in jouw geval praktisch en/of de bedoeling is.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 14:11
Ikkuuuuuh
Ikkuuuuuh is offline
Waar zou ik dat kunnen kopen? Want met zuiveringszouten lukt het tog echt niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten