![]() |
|
Naar aanleiding van: http://frontpage.fok.nl/nieuws/54990
Mochten we buitenaards leven vinden, zou dat niet een enorme klap uitdelen tegen gelovigen die het leven op aarde als iets enorm speciaals en unieks zien? Creationisme is onzin als je het bekijkt vanuit de evolutietheorie en houdt helemaal geen rekening met buitenaards leven. Het houdt slechts rekening met onze aarde. Wat ik me dus afvroeg, als atheist, stel dat zou blijken dat er inderdaad buitenaards leven is op een planeet. Hoe zouden jullie dan tegen jullie geloof aankijken? Zou dat dan niet bewijzen dat er inderdaad geen doel in het leven is? Dat het gewoon door een combinatie van toeval en onvermijdelijkheid is ontstaan? Your thoughts please ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als de Bijbel alleen uitspraak doet over aardse zaken, doet dat ook af aan de hemelse zaken die beschreven worden. Snap je wat ik bedoel? Dan bevestigt dat de impressie dat het door beperkte mensen is geschreven die helemaal niet ingegeven waren door een of andere oppermacht. Als er buitenaards leven is ontkracht dat compleet het beeld dat geschept wordt in de bijbel. Bij Evolutie en andere dingen kun je altijd zeggen: de datering klopt niet of bladiebladiebla. Als er nieuw leven gevonden is, kan je niet anders doen dan zeggen dat de bijbel niet klopt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mocht er buitenaards leven gevonden worden, waar niks over in de bijbel staat, dan reduceert dat het geloof definitief tot een sprookjesverhaal met een stuk geschiedenis er in verwerkt. Het is namelijk een zeer sterke aanwijzing dat wat in de bijbel staat zeer gelimiteerd is door de inzichten van de schrijvers en dat het verkrijgen van nieuwe inzichten door God er niks mee te maken heeft gehad.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ze plaatsen zich boven de dieren. Als er buitenaardse wezens zijn, acht ik de kans niet gering dat er ook buitenaardse intelligentie is.
|||
Citaat:
het bewijs dat de aarde niet het midden van het universum was niet dan ? het ontdekken van de dinosauriers niet dan ? etc etc etc... Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Als dat een rots is, is dit de Chinesem uur ofzo ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Heeft de bijbel beweert dat de aarde het middelpunt is? God heeft de aarde wel gemaakt, maar de rest ook. En alles beweegt elkaar in de ruimte. Eén groot kunstwerk, waarvan wij maar een klein stukje van het doek innemen. ![]() Als er iets niet in de bijbel staat, betekend dat dat het er niet is? Misschien vond God het niet belangrijk of helemaal niet nodig om ons in te lichten over 'zijn andere projectjes'. (Ik zeg het wat onverschillig, maar ja.) En ik zeg misschien omdat ik niet weet hoe God denk. Hij hoeft geen verantwoording aan ons af te leggen, maar wij aan Hem. Want zover ik het zo zie, doen wij mensen het niet erg goed op de aarde. (Vervuiling ect.) Áls er intelligent buitenaards leven zou zijn, zou ik eerst wel eens willen zien wat voor religie zij erop nahouden. Hoe zou je reageren als er religies zouden voorkomen waarvan de normen en waarden erg veel lijken op de religies op onze aarde? |
![]() |
||
Citaat:
Einde discussie toch? ![]() En over dat normen en waarden, dat zou mij niks doen eigenlijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien, jij kan net zo min je standpunten écht bewijzen, evenals ik mijn standpunten nooit écht kan bewijzen. Het enige wat je kan doen is erover discuseren op een beleefde manier, zonder de ander zijn mening persoonlijk aan te vallen. Maar helaas, daar faal jij in blijkbaar. (Dat ik een onzichtbaar vest heb, wil nog niet zeggen dat het er niet is, omdat je het niet kan zien. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Geloven in god is voor velen een ticket om (een deel van) de werkelijkheid te ontkennen. Dat is mijn probleem... Je plaatst jezelf buiten de werkelijkheid. Net zoals je dat doet door te zeggen dat je onkwetsbaar bent bij een spel. Dan kan je net zo goed niet spelen toch? ![]() maar het gaat niet om de specifieke vergelijking, ik hoop dat je mijn punt snapt. Wetenschappers stellen hun beeld bij naar aanleiding van de realiteit, gelovigen niet. Die blijven in hun onzichtbare kogelvrije vestje dat nergens op slaat en verdere discussie onmogelijk maakt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verder heb ik dezelfde gedachtegang als Mepsteen. Ik geloof niet dat je naar 'de hel' gaat als je niet naar de kerk gaat. Of als je nooit of zelden bid. Zoals dat schietgebedje voor het eten. Dat soort dingen hou ik niet van. Het gaat erom hoe je bent in je leven en wat je doet. Kortom of je een goed mens bent. Beetje off-topic nu. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hippy's. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Want wat is de kans dat er uberhaupt leven ontstaat? Wat de kans dat het zich ook nog eens lang genoeg weet te handhaven om zich voort te planten? En wat de kans dat het uberhaupt in staat is zich voort te planten? Daarboven op komt dan nog in de vernieuwde situatie de kans dat het op een meteoor terecht is gekomen en de kans dat het uiteindelijk weer de kans krijgt zich te ontwikkelen op een nieuwe planeet. Laat de darwinisten maar blij zijn met hun god Dobbelsteen, maar ik persoonlijk vindt het volstrekt irrationeel om dat geloven.
|
Het wel of niet bestaan van buitenaards leven staat volkomen los van het wel of niet bestaan van God. Natuurlijk wordt er in de bijbel geen woord gerept over buitenaardse wezens!! In de tijd dat de bijbel 'geschreven/ontstaan' is, kende men de hele aarde nog niet eens laat staan, wat daar buiten was. Men was niet bezig met buitenaardse wezens, ze worden daarom ook niet genoemd.
De bijbel is wetenschappelijk gezien puur een serie verhalen die stuk voor stuk een verklaring of een les met zich meedragen. Bijvoorbeeld het verhaal over de toren van Babilon verklaart hoe de verschillende talen zijn ontstaan en vertelt meteen dat het niet goed is om jezelf met God te meten, dat je onderdanig moet zijn, en moet leren leven met hoe dingen zijn. In de bijbel worden dus alleen dingen genoemd die in die tijd van belang waren. Of de verhalen allemaal honder procent waarheid zijn is infeite ook niet van belang (ten minste, voor mij), de bijbel is een lesboek van het leven. En of God bestaat staat daar in feite los van, hoewel ik er wel in geloof. Het mooie van iets geloven is dat je het niet hoeft te bewijzen, als je het bestaan van God kon bewijzen, dan was het geen geloof meer. Op die zelfde manier kun je ook geloven of niet dat er buitenaardse wezens bestaan, waarom zou God naast zijn aardse bezigheden niet ook in een ander zonnestelsel wat aan het klojoën zijn geweest?? (voor zover je er in wil geloven dat God verantwoordelijk is voor al het leven) ^ Dit is hoe ik het allemaal bekijk, maar het vaticaan zal het hier ongetwijfeld niet mee eens zijn.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Dit was het punt niet van dit topic. Of je reageert op het topic of je houd je mond en maakt je eigen topic! Ik vroeg je mening over iets anders, over een hypothetische situatie. Dan moet je niet komen met dat er grotere problemen zijn dan dit.
||
Citaat:
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-06-2005 om 10:44. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
God: Moedertje natuur doe mij eens een tsunami Moedertje natuur: Ok Tsunami strikes Weg Aziatische vissers. ![]()
||
Citaat:
het stond zelfs ergens in het NRC aantal weken terug, dat gelovigen (en kerk) zeggen dat al die dingen er zijn om je geloof TE TESTEN... mooi, dan álles wat we niet kunnen verklaren is dan om het geloof in god op de proef te stellen. simpel doch effectief! heel of Warsocket's scenario gaat op, maar dat is dan
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Ik heb zojuist de bijbel verbannen uit mijn leven Verwijderd | 266 | 25-07-2015 00:25 | |
Het heelal Geschiedenis!!! | 67 | 21-06-2011 19:24 | |
Buitenaards Leven Verwijderd | 91 | 02-07-2005 11:03 | |
buitenaards leven? willypirate | 62 | 03-09-2004 13:56 | |
Buitenaards of toch niet ? plofke | 11 | 18-12-2003 17:11 | |
Is buitenaards leven al eerder op aarde op bezoek geweest? Severus | 30 | 06-09-2002 22:32 |