Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2005, 21:28
Bernero
Bernero is offline
Ik blijf me maar ergeren aan deze som, dus ik dacht, laat ik het hier eens vragen.

het gaat om vraag 18 van dit examen:

http://www.havovwo.nl/vwo/vec/bestanden/vec105iopg4.pdf

Hoe zouden jullie (en dan liefst degenen die goed zijn in economie) deze som maken zonder naar de andere vraagstukken te kijken (doe dat aub niet, ik ben benieuwd). graag wel de inleiding lezen.

reden dat ik dit vraag is dat ik een fout in het correctiemodel vermoed
Oud 03-06-2005, 00:47
Freestyler*
Freestyler* is offline
normaail gesporken ben ik goed ineconomie
op dit tijdstip?

maar het is toch X/5=-1.5
waaruit volgt dat X - wat staat voor procentuele verandering van de vraag - -7.5 is.
het antwoord is dan "met 7.5%"

ben ik nou gek ofzo
Oud 03-06-2005, 07:43
Bernero
Bernero is offline
Nee kijk:

alle 4 de categorieën stijgen in prijs, namelijk 5% (zie tekst onder tabel 5)
je moet dus alle elasticiteiten in je antwoord betrekken

ik wil nog wel even zien hoe men dit doet zonder dat ik mijn antwoord en het antwoord van t correctiemodel geef (niet alvast kijken aub )
Oud 03-06-2005, 08:20
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik vond het al zo raar
nu durf ik eigenlijk geen antwoord meer te geven
maar bedoel je soms dat als je de kolom optelt, er een ander resultaat is dan wanneer je eerst factor 5 gebruikt? (alhoewel je dan alsnog het resultaat met 5 kunt vermenigvuldigen, dan is het antwoord daling 1%)

Laatst gewijzigd op 03-06-2005 om 08:26.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 10:45
Bernero
Bernero is offline
Nee dat is het juist, volgens mij mag je die elasticiteiten niet optellen, want dat zou hetzelfde zijn als percentage optellen.

zo doen ze het dus wel in het correctiemodel

ik heb t zo gedaan:

IC vraag appartementen = (0,7*5+100)(0,5*5+100)(0,1*5+100)(-1,5*5+100) / 100^3 = 98,62

dus de vraag daalt met 1,38 %

ik kan maar weinig mensen vinden die het met mij eens zijn, deels omdat economie 1 een dom vak is, en deels omdat er veel op het verkeerde been zijn gezet (denk ik dan) door vraag 17, die volgens mij ook niet kan

doe ik nu iets fundamenteels fout ?
Oud 03-06-2005, 12:25
Global
Global is offline
Citaat:
Bernero schreef op 03-06-2005 @ 11:45 :
Nee dat is het juist, volgens mij mag je die elasticiteiten niet optellen, want dat zou hetzelfde zijn als percentage optellen.

ik heb t zo gedaan:

IC vraag appartementen = (0,7*5+100)(0,5*5+100)(0,1*5+100)(-1,5*5+100) / 100^3 = 98,62

ik kan maar weinig mensen vinden die het met mij eens zijn, deels omdat economie 1 een dom vak is, en deels omdat er veel op het verkeerde been zijn gezet (denk ik dan) door vraag 17, die volgens mij ook niet kan

ik zou het denk ik ook zo doen.(maar misschien komt het omdat ik jouw manier heb gezien) En er zijn zowiezo veel fouten in de examen van economie.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 12:26
Global
Global is offline
Professor Heertje heeft in het NCRV Eindexamenjournaal uitgehaald naar het CEVO (Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven) . Als het aan Heertje ligt zou het CEVO een 1 krijgen. “De minister van Onderwijs moet ingrijpen in de procedure met betrekking tot het CEVO”, aldus Heertje.
Heertje onderstreepte dat het examen VWO Economie vol met fouten en onjuistheden zou zitten. Ook zou het teveel ordinair rekenwerk bevatten en was er te weinig tijd voor gegeven.
“Er moeten koppen rollen”, met deze harde woorden benadrukte Heertje dat er een hervorming moet plaatsvinden met betrekking tot de rol van het CEVO bij de examens. Volgens Heertje zal er binnenkort op de website van Kennisnet een uitzetting van de fouten in het examen VWO Economie te vinden zijn.

http://www.eindexamen.nu/actueel/nieuws/2160/

ook kan ik me herrineren dat er vorig jaar een prof was die het examen economie van vwo slecht vond
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 16:35
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Bernero schreef op 03-06-2005 @ 11:45 :

ik heb t zo gedaan:

ik ben niet zo fan van indexcijfers, maar volgens mij komt dit verschil doordat jij er van uit gaat dat eerst de vraag toeneemt door factor 1, dan factor 2, dan factor 3, dan factor 4. Want je neemt dan stijging over stijging mee. Soort samengestelde interest tegenover enkelvoudige interest dus. Terwijl de makers er van uit gaan dat er in 1 keer, zonder invloed van andere prijsstijgingen, een stijging plaats vindt?

overigens was dat commentaar vorig jaar ook van Heertje
Oud 03-06-2005, 18:34
Bernero
Bernero is offline
Ik vind het nogal raar als het uit zou maken of alles tegelijk plaats zou vinden (kan dat wel dan ?)

ik wacht wel af hoe het zich ontwikkeld, ik heb sowieso een 8 op mn eindlijst, maar ik voelde me een beetje in de aap gelogeerd

bedankt
Oud 03-06-2005, 21:37
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik weet het ook niet echt hoor
ik zat eigenlijk te wachten op een antwoord van een echte econoom hier
al zou ik deze onderwerpen ook moeten beheersen
Reageren

Regels voor berichten