Idd, waar houdt je je ratje op? Een rat mag in principe niet op zaagsel, behalve plospan ontstofte houtvezel, dat kan wel (al zitten daar weer andere nadelen aan, daar zijn 'ze' nog niet over uit) Beukensnippers, hemparade, aubiose, no smell en corbo zijn geschikte alternatieven.
Wat het anders zou kunnen zijn... ratten zijn sowieso nogal gevoelig in hun luchtwegen en een verkoudheid hebben ze zo te pakken, om nog maar niet te spreken over een longontsteking.
Reutelt hij/zij ook? En/of heeft ze het duidelijk benauwd? Zo ja, dan raad ik je aan naar de dierenarts te gaan voor doxoral (antibioticum) voor oraal gebruik. Normaal gesproken helpt dit, maar zelf heb ik de beste ervaring met streptopropen spuiten (onder de huid) ik weet alleen niet of iedere dierenarts dat zomaar meegeeft, want je moet natuurlijk zelf wel bedreven zijn in het toedienen van het spul.
Wat je zelf altijd kunt proberen bij een verkoudheid en/of wat gereutel is tijmthee, of (suikervrije)tijmsiroop in het water en bisolvon (de kinderdosering) die gewoon bij de drogist verkrijgbaar is. Dit maakt het vastzittende slijm in de longen los. Maar let wel: dit kan alleen als een longontsteking uitgesloten is, want zelf een beetje aanmodderen moet je NOOIT zomaar doen.
Een bezoekje aan de dierenarts is dus sowieso een goed idee.
Laatst gewijzigd op 05-06-2005 om 09:54.
|