Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2005, 00:20
O_O_help_eens
Ik snap de koopkrachtpariteitstheorie niet echt eigenlijk. Wie wilt me dit helder uitleggen. Liefst nog met een voorbeeldtje erbij graag.

Dank
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2005, 14:43
Jamie Oliver
Jamie Oliver is offline
De purchasingpowerparity of koopkrachtpariteitstheorie houdt volgens mij in dat prijzen in Nederland, Amerika, Azie of waar ook ter wereld ongeveer gelijk zijn. Daar komt het in het kort op neer. Ik weet niet meer precies hoe dat komt, volgens mij worden prijsverschillen tussen landen gecompenseert door de wisselkoers die er op dat moment tussen de valuta van de landen geldt.

Bijvoorbeeld; een pc kost 1000 e in Europa en 2000 $ in de VS, doordat de wisselkoers (aantal euro's per dollar) 0.5 is, kost de pc van 2000 $ in euro's toch gewoon 1000 e. De prijs is dus gelijk.

P.s. is dit middelbare school stof?

Laatst gewijzigd op 30-05-2005 om 14:51.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 20:39
Freestyler*
Freestyler* is offline
volgens mij heeft purchasing power parity (inderdaad) te maken met de real exchange rate. De real exchange rate moet dan constant blijven, waarvoor een vereiste is dat de nominale wisselkoers zich zo kan en moet aanpassen om de prijzen van producten in verschillende landen gelijk te houden.
Kortom: prijsverschillen in verschillende gebieden (met verschillende valuta) worden gecompenseerd door de wisselkoersen.

Bijv:
product X kost in Ned 50 euro
en in VS 75 Dollar
1 euro = 1.5 dollar
dus de reeele prijzen zijn gelijk
Door inflatie in de eurozone wordt de prijs in Ned verhoogd tot 55 euro. In de VS is in dit voorbeeld geen inflatie. Dat betekent dat je geld kunt besparen door product X in de VS te kopen en naar Ned te brengen (geen rek gehouden met transportkosten ed). Maar als je op deze manier wilt handelen, importeren in Ned, zal je euro's aanbieden en dollars vragen op de valutamarkt.
Als je dat doet (en iedereen doet dat) zal de wisselkoers gaan veranderen naar 1 euro = 1.36 dollar. Want als we nou de 55 euro omzetten naar dollars is de prijs weer gelijk (75 dollar).
De reeele wisselkoers is dus constant en als gevolg daarvan heerst er koopkrachtpariteit. Het kopen van product X kost in Ned en de VS hetzelfde.
Oud 30-05-2005, 20:53
Keith
Keith is offline
Volgens mij heeft het te maken met uitkeringen/ambtenaarssalarissen. Die nemen per jaar met zoveel toe dat de koopkracht van de ontvangende partij gelijk blijft. Daie uitkering of dat salaris neemt dus jaarlijks toe met het CPI. Dit staat in contrast met andere systemen waarin deze dingen worden gerelateerd aan bv. het welvaartsniveau (x keer modaal) of gewoon vast staan, dus dat je ieder jaar dezelfde hoeveelheid geld verdient (dit gebeurt in werkelijkheid natuurlijk nooit).
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 22:10
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Keith schreef op 30-05-2005 @ 21:53 :
Volgens mij heeft het te maken met uitkeringen/ambtenaarssalarissen. Die nemen per jaar met zoveel toe dat de koopkracht van de ontvangende partij gelijk blijft. Daie uitkering of dat salaris neemt dus jaarlijks toe met het CPI. Dit staat in contrast met andere systemen waarin deze dingen worden gerelateerd aan bv. het welvaartsniveau (x keer modaal) of gewoon vast staan, dus dat je ieder jaar dezelfde hoeveelheid geld verdient (dit gebeurt in werkelijkheid natuurlijk nooit).
volgens mij is daar een andere term voor
Oud 31-05-2005, 00:27
Keith
Keith is offline
Maar jullie uitleg zegt dat de waarde van het product gelijk is als je kijkt naar de wisselkoersen. Maar koopkracht is niet evenredig aan de wisselkoers. Als het minimumloon hier E5 per uur is, en in de VS $10 per uur (en we er even vanuitgaan dat verder de gebieden gelijk zijn), dan is een product dat qua koopkracht gelijk is in dollars daar 2 keer zo duur als in Euro's hier. Onafhankelijk van of een dollar echt zo weinig waard is.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 14:24
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Keith schreef op 31-05-2005 @ 01:27 :
Maar jullie uitleg zegt dat de waarde van het product gelijk is als je kijkt naar de wisselkoersen. Maar koopkracht is niet evenredig aan de wisselkoers. Als het minimumloon hier E5 per uur is, en in de VS $10 per uur (en we er even vanuitgaan dat verder de gebieden gelijk zijn), dan is een product dat qua koopkracht gelijk is in dollars daar 2 keer zo duur als in Euro's hier. Onafhankelijk van of een dollar echt zo weinig waard is.
inkomen heeft weinig te maken met de prijs van goederen in dit geval
zo kun je er wel veel meer bij gaan halen

Kijk ik heb het niet verzonnen hoor, staat in mijn (oude) studieboeken
Oud 31-05-2005, 23:38
O_O_help_eens_
Oke en dan het volgende vraagstuk hierover:
stel de korte rente in de euro-regio 6% is en in de VS 3%. De gemiddelde inflatie is in de euro-regio 4% en in de VS 2%.

Wat zal de wisselkoers van de euro doen ten opzichte dollar volgens de koopkrachtpariteitstheorie?

Graag met berekening.

(Deze snap ik ook niet na de bovenstaande uitleg)
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 23:41
O_O_help_eens
En hoe kan je hiermee de wisselkoers "aflezen"?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 06:56
Freestyler*
Freestyler* is offline
misschien als je veronderstelt dat de wisselkoers de korte termijn rente (en inflatie) reflecteert?
ik weet niet zo goed hoe het zit met die rente

ps. welke opleiding volg je?
Oud 01-06-2005, 22:33
O_O_help_eens
1e jaar MER, maar ik begreep dat dit ook gewoon vwo stof is(?)
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 22:49
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Ohelp_eens schreef op 01-06-2005 @ 23:33 :
niet bij mij
en zo detaillistisch hoef ik het niet eens op de uni te kennen ook
Oud 08-06-2005, 11:01
Jamie Oliver
Jamie Oliver is offline
Citaat:
Ohelp_eens schreef op 01-06-2005 @ 23:33 :
Nee, ik heb dit op de uni gehad dit jaar. Helaas heb ik dat vak niet gehaald
Reageren

Regels voor berichten