![]() |
|
Ontsnapte tbs'er opgepakt
AMSTERDAM - De voortvluchtige tbs'er Wilhelm Schippers is dinsdagavond rond half elf aangehouden in Amsterdam. Hij wordt verdacht van een moord die hij zou hebben gepleegd tijdens zijn ontsnapping. Het is niet zeker of het om de man gaat die vanochtend in een bootje in het Noordhollands Kanaal bij Landsmeer werd gevonden Ontsnapt Schippers was dinsdag 7 juni op het centraal station in Utrecht aan zijn begeleiders ontsnapt. De 40-jarige tbs'er bracht die dag met toestemming een bezoek aan zijn familie in Eindhoven. Op de terugweg en bij het overstappen wist hij te ontkomen. Schippers was voordat hij de benen nam opgenomen in het Forensisch Psychiatrisch Centrum Veldzicht in Balkbrug in de gemeente Hardenberg. bron ============================================= Goed laten we de discussie maar weer aanzwengelen: TBS-ers mogen tijdens hun behandeling nooit op welke manier dan ook met verlof. Laatst gewijzigd op 15-06-2005 om 15:03. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik lach me nu al kapot om wat Eerdmans en Wilders gaan zeggen hierover. Of die andere gefrustreerde LPF-ers.
Maar goed, een TBS behandeling: Wat betekent TBS? De TBS-maatregel zoals wij die in Nederland kennen is uniek. In een TBS-inrichting worden volwassenen opgenomen die een zwaar delict hebben gepleegd en door de rechter geheel of gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar zijn bevonden. Na de celstraf wordt in de TBS-inrichting met psychiatrische behandeling toegewerkt naar een verantwoorde terugkeer in de samenleving. Bron: www.justitie.nl Ten slotte begint dan de behandeling in de TBS-kliniek met een gemiddelde duur van vijf jaar. Als het goed gaat kun je op proefverlof en uiteindelijk word je uit de inrichting ontslagen en ben je weer vrij. Bron: http://www.schizofrenieplein.nl/hulp...s/yn75/tbs.htm Zoals hier ook al staat: men werkt aan een verantwoorde terugkeer in de maatschappij. Aangezien elk mens uniek en zijn eigen unieke problemen bij zich draagt, vind ik het te ver gaan om te zeggen: Trek alle verloven maar in. Dat gaat niet, hoe wil je dan die terugkeer in de maatschappij bewerkstelligen? Zonder proefverlof zal dat niet gaan werken. Wat er gebeurd is, is natuurlijk echt verschrikkelijk. Maar moeten de "goede" TBS-ers hier onder lijden? Ik vind van niet. Een kennis van me werkt in een TBS kliniek. Zij stelde: bij 9 van die 10 lui denk je, dat wordt nooit meer wat, maar voor die ene, daar doe je het voor. En dat vond ik erg treffend gezegd. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Dat ligt toch vlakbij Balkbrug? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Misschien is een chip implanteren een optie? O nee, onschendbaarheid van het lichaam, natuurlijk. Doe dan maar een ontplofbare nekband à la Kitano's "Battle Royale". Ik denk dat allereerst reizen via persoonlijke vervoersmiddelen een optie is. Daarnaast zou er meer begeleiding moeten komen (bv 3 personen ipv 1). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een moord is in enkele minuten gepleegd. Een enkelband kan dat niet voorkomen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Alleen omdat hij dat voorstelde? Kom op! |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-06-2005 om 19:07. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Hoe veel TBS'ers zijn er tot nu toe ontsnapt? En welk aantal staat er tegenover? (Ik ben benieuwd naar de cijfers of ik google straks wel even.)
Ik ben het niet eens met de stelling van TS, dan wel om de reden dat TBS'ers recht hebben op verlof, mits ze zich 'goed' gedragen. Hoewel men in zo'n kliniek niet altijd de goede keuze maakt, is dat geen reden om álle TBS'ers verlof te ontzeggen. Er moet sowieso betere begeleiding komen. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat ik er maar mee bedoelde te zeggen is dat iemand niet hard wordt gestraft alleen omdat de familie van het slachtoffer zo hard roepen om vergelding. Want dat die roepen om vergelding is logisch en dan zouden al onze gevangenissen binnen no-time overvol zitten. Overigens is Donner in mijn ogen zwaar incompetent, maar niet vanwege dit feit. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd op 15-06-2005 om 20:25. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ten tweede heeft zo'n enkelband een bredere functie. Een enkelband zou een 'normale' TBS-er moeten stimuleren om bepaalde dingen niet te doen. Het moet ze enigzins een verantwoordelijksheidgevoel geven. En ze hadden die man dan veel sneller kunnen vinden natuurlijk. Dat had een hoop bespaard waarschijnlijk.... Grtjs.
||
Citaat:
En dan nog stuur je zo'n man met een begeleider de straat op? Ik vind het meer dan ziekelijk dat zoiets kan gebeuren. Hoe leg je dit uit aan de nabestaanden van het slachtoffer? Dat is toch afgrijselijk.. En de minister snap ik ook niet, je zegt toch niet dat dit 'nou eenmaal het risico is van het huidige tbs-systeem' (Hoe kan je het uberhaupt een 'systeem' noemen als jan en alleman kan ontsnappen en ze daar niet eens op voorbereid zijn in die zin dat ze de persoon in kwestie daarna niet eens kunnen traceren). Ik snap best dat mensen een kans moeten krijgen en dat vind ik ook allemaal best, maar wees dan niet zo dom door het op zo'n manier aan te pakken en zorg iig dat ze traceerbaar zijn. Die mensen zijn gewoon te gevaarlijk om risico's mee te nemen.
||
Citaat:
Volgens mij moet je het anders zien: Deze man is al vijftien jaar in behandeling, hij is nog steeds levensgevaarlijk en in staat toch de meest gruwelijke dingen, dus moet je constateren dat er op dit moment sowieso nog geen sprake van was geweest dat hij terug zou kunnen keren in de maatschappij. Wat mij betreft zouden mensen pas buiten de muren van de kliniek moeten kunnen komen als er wel een reeele kans is dat de persoon in kwestie terug zou kunnen keren in de maatschappij. En niet 'even oefenen', die man kwijtraken terwijl je weet dat hij een gevaar vormt voor onschuldige, nietsvermoedende mensen en dan zeggen van: 'tja sorry, we waren met 'm aan het oefenen'. Ik snap je niet hoor.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens lees ik ook (in o.a. de Volkskrant) dat deze man al 29 keer op dorpsverlof is geweest, telkens zonder problemen, dus blijkbaar is het helemaal niet zo bekend dat hij levensgevaarlijk zou zijn. Citaat:
Citaat:
Je moet heel erg oppassen voor vervelende achteraf-redenaties. Stel dat iemand al een aantal keren op proefverlof is gegaan en dat ging goed, maar een keer doet hij iets verkeerd. Als de kans op recidive ten tijde van de beslissing op het verlofverzoek zeer gering was, dan zal iedereen natuurlijk besluiten tot verlof, maar dan kun je niet achteraf zeggen als die zeer kleine kans zich tóch verwezenlijkt, dat die beslissing zo niet genomen had mogen worden. Dat is zeer onzuiver. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Edit: En daarbij weet jij natuurlijk ook niet of het die 29 keer wel echt goed is gegaan, of dat ie gewoon geen enkele manier zag om te ontsnappen en geduldig heeft gewacht op de keer dat het wel kon.. (zoals op Utrecht Centraal).
||||
Citaat:
Citaat:
En die fout heeft wel een mensenleven gekost.. Dus ik hoef geen dossier te kennen om hier te kunnen constateren dat er fouten zijn gemaakt. Zeker als je nu weer nieuwe feiten hoort die zo langzamerhand naar boven komen over het verleden van deze man. Citaat:
''Schippers werd na driekwart jaar opgepakt na een inbraak met geweld. Pas na zijn aanhouding ontdekte de politie dat hij een voortvluchtige tbs'er was. Om te benadrukken hoe gevaarlijk de tbs'er is, schrijft de krant over een verkrachting van een vrouw in 1990 door Schippers. Terwijl hij de vrouw verkrachtte, bedreigde hij haar met een alarmpistool. Volgens het AD is Schippers acht keer ontsnapt. Bij zijn eerste ontsnapping, in 1992, sloeg hij met zijn blote handen een gat in het dak, waardoor hij kon vluchten. Bij een ontsnapping in 1994 sloeg hij een raam in, waarna hij met aan elkaar geknoopte lakens kon ontkomen. '' En dan zeg jij dat het sowieso een verantwoorde beslissing is geweest? Kijk dat er (inschattings)fouten gemaakt worden is heel erg, maar dat kan opzich nog gebeuren. Maar als je dit er ook nog eens bij hoort vind ik het echt belachelijk dat dit risico nog een keer is genomen. Hoe vaak moet een man ontsnappen voor ze doorhebben dat hij gevaarlijk is en niet buiten de muren van de kliniek hoort voorlopig?!
||
Citaat:
![]() Helemaal mee eens. Iedereen verdient een tweede kans, maar je kan niet bezig blijven. Het gaat hier niet om een winkeldiefstal! Het gaat hier om iemand die levensgevaarlijk is, onvoorspelbaar, en in staat tot moord. Dat zijn zulke grote risico's dat ik vind dat je als behandelaar moet beslissen dat je die niet moet nemen als je onschuldige mensen niet onnodig in gevaar wilt brengen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Toch proces tegen Geert Wilders Verwijderd | 500 | 07-03-2009 15:13 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Samir A. plande aanslag op El Al-vliegtuig' Verwijderd | 42 | 02-01-2006 17:57 |