Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2005, 14:40
lolala
lolala is offline
Hey,

We hebben op school een proef gedaan en die ging als volgt:

We lieten een blikje 2/5 gevuld met water verwarmen tot als dit kookte. Dan plaatsten we het blik omgekeerd in een plateau met water. Het blikje werd ineen gedrukt en het water was gestegen in het blikje.

Nu gaat deze vraag op het examen komen en heeft ze dus geen verdere informatie gegeven maar weet ni goed wat het is.

De vragen gaan zijn :

Wat gebeurd er met het blikje? En dit moet ik dan aantonen aan de hand van Geleiding, Cöhesie en Straling.

Daarna moet ik dit plaatsen in een toestandsdiagram.

En moet bij elk stukje de toegepaste gaswet geven

Iemand antwoorden op deze vragen?

Greetz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2005, 14:46
Keith
Keith is offline
Wat moet ik me voorstellen bij dit blik, is het iets met een open bovenkant? En een toestandsdiagram heb ik nooit gehad op het VWO geloof ik, maar is dat zo'n diagram met druk,p en temperatuur, T? (kan evt. ook met dichteid)
Oud 21-06-2005, 14:51
lolala
lolala is offline
Het blik is gewoon een cola blikje waarvan het 'klipje' open is.

Een toestandsdiagram is een diagram met de p en de T en waar lijnen op zijn getrokken met volgende namen :

- sublimatielijn
- smeltlijn
-kooklijn

en waarna je dan het kan indelen in drie delen : Vast, Vloeibaar en onverzadigde damp....
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:10
Keith
Keith is offline
ah ik snap hem al, denk ik. I kdacht eerst dat er met in elkaar gedrukt bedoeld werd dat iemand erin kneep ofzo.

Eerst verwarm je het blik, dhet wordt dus warmer (o.a. geleiding en straling). T gaan omhoog en aangezien je het gas de vrijheid geeft om te ontsnappen, blijft p gelijk. De rho neemt af, aan de hand van een van de gaswetten (vraag me niet welke, ik ken alleen de algemene die in de aerodynamica wordt gebruikt). Als het blik ondersteboven in het water zet neem de T af, en dus ook de rho. Omdat de druk binnen gelijk moet blijven aan buiten, neemt het volume af (weer een van de wetten). Deze volume verandering vindt op twee manieren plaats: het blikje wordt kleiner gemaakt en het water in het blikje komt omhoog (en het water i nde rest van het plateau gaat omlaag). Waar cohesie van toepassing is zie ik niet.
Reageren

Regels voor berichten