Advertentie | |
|
![]() |
|
Hier staat wel wat over het vermogen van enkele specifieke hijskraantjes met foto's:
http://www.etb-bm.nl/BT%20gr%20hijskranen.htm (gevonden via Google trouwens). Het enige dat je moet doen is de getallen in pk omzetten naar Watt waarschijnlijk ( lukt ook wel via google, denk "327 horsepower to watt" )
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Eigen gewicht van de hijskraan is niet belangrijk om zijn vermogen te berekenen. Het gaat namelijk om de nuttige energie die die afgeeft in een bepaalde tijdshoeveelheid. Eigen gewicht is wel belangrijk om te kijken of hij niet omvalt bij het hijsen. Mischien dat je het dus nodig hebt om de tijd te berekenen die hij minstens nodig heeft om niet om te vallen. F=m*a Als je te snel wilt hijsen is die kracht dus groter die nodig is en kan het uit evenwicht halen. (dit laatste weet ik niet zeker) Wat is je opdracht precies? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Pt = mgh P = (mgh)/t Je moet er eigenlijk wel bij vermelden dat dit enkel een benadering is (g is niet constant bij een grotere afstand tot het aardoppervlak). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En anders neem je gewoon de geopoteniele hoogte ipv de ware hoogte. Je zou ook nog kunnen uitrekenen met P = F * V, maar dan moet je wel de kracht in de kabel weten, bv. aan de hand van hoever de kabel uit is gerekt (d = PL/EA). maar dat is alleen handig als je een hijskraan hebt waarmee je het kan meten. Anders zou ik gwoon die google bron gebruiken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
mijn preciese opdracht is dit: gegevens van te voren: onze hijskraan tilt een balk van 600 kg naar een hoogte van 28 meter. daar breekt de kabel en beandt met een klap op de grond. a) zoek uit wat het effectieve vermogen van een doorsnee hijskraan is. k heb dus gegoogeld en daar stond er eentje met een (diesel) motor van 600 pk en een kraanmotor van 327 pk. (dit moet ik dus nog omrekenen naar Watt) b) zoek de verbrandingswaarde op van de te gebruiken brandstof ik heb gevonden ![]() van 0.95kg/l => 40MJ/l c) zoek op wat het rendement van de verbranding ongeveer is 21 procent d) - welke energie omzettingen vinden er plaats in het gehel proces van het hijsen? en geef aan welke krachten er verantwoordelijk zijn voor de diverse omzettingen. (deze vraag weet k de antwoorde wel van) -hoeveel brandstof is er totaal nodig? dus er gaat 100 procent in --> -->> 21 procent uit (die je dus niet weet . maar hoe kan je dan weten hoeveel erin gaat bij 100 procent? ben waarschijnlijk super dom maar k vat um ni ![]() -hoelang duurd het hijsen? met welke snelheid komt de balk op de grond terecht? ow en dit nog: 1 pk is het vermogen om een voorwerp 75 kg in 1 seconden 1 meter op te tillen mss is het makkelijker dan ik denk.. maar ik kom der echt ffies niet uit .. |
![]() |
||
Citaat:
is het dan niet 600 kg dele door 75 ? om dan vervolgens verder te kunnen rekenen naar het aantal secondesdie hij erover doet? want voor de rest heb ik geen gegevens gekregen over hoelang hij erover doet om gewichte op te tillen naar die 28 meter. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Invullen en daar komt een getal uit. Dat is 21 procent van wat er ingaat dus dan terugrekenen he. Hoop dat je het snapt. Succes. |
![]() |
||
Citaat:
100/100 x = 21/100 y x= 21/100 y y= 100/21 x Waarbij die x natuurlijk het effectieve is en y het totale gewicht. De manier om pk om te zetten naar Watt had ik je toch al gegeven (Google, daar zit een rekenmachine met eenheden in)? De snelheid waarmee het object naar beneden kwakt, lijkt me niet af te hangen van de kraan. Op die 28 m hoogte begint dat ding te vallen dus de opwaartse kracht van de kraan is uitgewerkt, dus moet je enkel rekening houden met de zwaartekracht denk ik zo. Het knappen van die kabel is inderdaad wat gek, maar een touw knapt ook niet altijd heel direct (maar anderzijds is 28 meter niet laag, dus zou volgens mij die kabel daarvoor toch al wel de geest moeten gegeven hebben). Offtopic: Tja, vraagstukken fysica zijn niet altijd heel logisch (ik moest zo ooit de hoogte van een giraf berekenen langs de druk op de aders rechtstaand en neerliggend, als je die druk op de aders kunt meten (hoe je dat doet, mij een raadsel) dan lijkt het mij sterk dat je geen meter hebt).
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar een makkelijke manier is om uit te rekenen als je er vanuit gaat dat alle energie omgezet wordt. Dus alle zwaarteenergie wordt bewegingsenergie. Ez=Ek. Ez=m*g*h Ek=0.5vt^2 v en t is onbekend dus druk je t in iets anders uit (anders heb je een vergeleiking met 2 onbekende) v=s/t t=s/v Dus optelossen vergeleiking is: m*g*h=0.5v*(s/v)^2. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Natuurkunde in de bovenbouw Anoniem>< | 3 | 30-03-2016 16:28 | |
Studeren |
HBO > WO [Natuurkunde] MartijnOmmel | 8 | 03-03-2016 22:40 | |
Studeren |
Na Natuurkunde een creatieve beta baan?! coco. | 1 | 23-07-2009 10:07 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[Natuurkunde] Practische opdracht ashwin2 | 1 | 02-04-2007 18:42 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoe verweven is de natuurkunde met de wiskunde? GinnyPig | 5 | 18-06-2003 11:53 |