Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2005, 18:07
M'oek
M'oek is offline
wie weet wat het effectieve vermogen is van een doorsnee hijskraan? tis voor natuurkunde en ik kan het ni vinde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2005, 21:49
Keith
Keith is offline
Ik zou het ook niet weten. Ik zou gewoon een waarde aannemen. Als de hijskraan werkt op een diesel- of benzine motor kan je misschien wel de efficientie van een automotor gebruiken (niet dat ik weet wat die is).[SIZE=1]
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 22:07
Sketch
Sketch is offline
Is het voor een werkstuk ofzo?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 19:32
ILUsion
ILUsion is offline
Hier staat wel wat over het vermogen van enkele specifieke hijskraantjes met foto's:
http://www.etb-bm.nl/BT%20gr%20hijskranen.htm (gevonden via Google trouwens). Het enige dat je moet doen is de getallen in pk omzetten naar Watt waarschijnlijk ( lukt ook wel via google, denk "327 horsepower to watt" )
Oud 08-06-2005, 11:31
M'oek
M'oek is offline
To Sketch: jah klopt het us voor een werkstuk over energie

To ILUsion: ik heb ook op google gezocht en idd ook deze site gevonden. ik wist alleen niet of het goed was. Maar ik ben er vandaag in de les mee verder gegaan en me leraar zei dat het goeie getallen waren dus.. .. maar evengoed bedankt hea!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:02
Supersuri
Supersuri is offline
Effectieve vermogen valt te berekenen als je weet wat het maximale gewicht is wat de hijskraan kan ophijsen en hoelang hij daar over doet en hoe hoog het komt. En daar kan je vast wel een nauwkeurige schatting van maken.

E=P*t E=g*h > P*t=g*h > P=(g*h)/t
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:44
M'oek
M'oek is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 08-06-2005 @ 15:02 :
Effectieve vermogen valt te berekenen als je weet wat het maximale gewicht is wat de hijskraan kan ophijsen en hoelang hij daar over doet en hoe hoog het komt. En daar kan je vast wel een nauwkeurige schatting van maken.

de hijskraan zelf weegd 5 ton maar k weet niet wat zijn maximale gewicht is wat hij kan ophijsen, in onze opdracht moet het een voorwerp van 600 kg ophijsen naar 28 meter hoogte dussz.. die formules die jij typt kome me bekent voor dus ik ga nog een keertje kijken naar mijn werkstuk .. bedankt!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:00
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
IjustWantToBeMe schreef op 08-06-2005 @ 15:44 :
de hijskraan zelf weegd 5 ton maar k weet niet wat zijn maximale gewicht is wat hij kan ophijsen, in onze opdracht moet het een voorwerp van 600 kg ophijsen naar 28 meter hoogte dussz.. die formules die jij typt kome me bekent voor dus ik ga nog een keertje kijken naar mijn werkstuk .. bedankt!
Als je. MOet je alleen nog ff kijken hoelang hij over dat ophijsen mag doen.

Eigen gewicht van de hijskraan is niet belangrijk om zijn vermogen te berekenen. Het gaat namelijk om de nuttige energie die die afgeeft in een bepaalde tijdshoeveelheid.

Eigen gewicht is wel belangrijk om te kijken of hij niet omvalt bij het hijsen. Mischien dat je het dus nodig hebt om de tijd te berekenen die hij minstens nodig heeft om niet om te vallen.

F=m*a Als je te snel wilt hijsen is die kracht dus groter die nodig is en kan het uit evenwicht halen. (dit laatste weet ik niet zeker)

Wat is je opdracht precies?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 08-06-2005 @ 15:02 :

Je neemt de massa niet mee.

Pt = mgh
P = (mgh)/t

Je moet er eigenlijk wel bij vermelden dat dit enkel een benadering is (g is niet constant bij een grotere afstand tot het aardoppervlak).
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:38
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Snees schreef op 08-06-2005 @ 18:37 :
Je neemt de massa niet mee.

Pt = mgh
P = (mgh)/t

Je moet er eigenlijk wel bij vermelden dat dit enkel een benadering is (g is niet constant bij een grotere afstand tot het aardoppervlak).
Ja zie het. Sorry uit mijn zelf reken ik die gewichten altijd al om van kilo naar newton. Ez = gewicht in newton * hoogte.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 21:28
Keith
Keith is offline
Citaat:
Snees schreef op 08-06-2005 @ 18:37 :
(g is niet constant bij een grotere afstand tot het aardoppervlak).
Ik weet niet hoe kranen erbij jou in de buurt uitzien, maar hier in Brabant blijven ze meestal in de regionen waar g min of meer constant is.

En anders neem je gewoon de geopoteniele hoogte ipv de ware hoogte.

Je zou ook nog kunnen uitrekenen met P = F * V, maar dan moet je wel de kracht in de kabel weten, bv. aan de hand van hoever de kabel uit is gerekt (d = PL/EA). maar dat is alleen handig als je een hijskraan hebt waarmee je het kan meten. Anders zou ik gwoon die google bron gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 08-06-2005 @ 22:28 :
Ik weet niet hoe kranen erbij jou in de buurt uitzien, maar hier in Brabant blijven ze meestal in de regionen waar g min of meer constant is.
Ach, je moet het voor de vorm even meenemen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 21:45
Keith
Keith is offline
Dan moet je natuurlijk ook het effect van de luchtweerstand meenemen en de gevolgen van de stand van de maan.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 08-06-2005 @ 22:45 :
Dan moet je natuurlijk ook het effect van de luchtweerstand meenemen en de gevolgen van de stand van de maan.
Relativiteit!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 12:09
M'oek
M'oek is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 08-06-2005 @ 18:00 :
Als je. MOet je alleen nog ff kijken hoelang hij over dat ophijsen mag doen.

Eigen gewicht van de hijskraan is niet belangrijk om zijn vermogen te berekenen. Het gaat namelijk om de nuttige energie die die afgeeft in een bepaalde tijdshoeveelheid.

Eigen gewicht is wel belangrijk om te kijken of hij niet omvalt bij het hijsen. Mischien dat je het dus nodig hebt om de tijd te berekenen die hij minstens nodig heeft om niet om te vallen.

F=m*a Als je te snel wilt hijsen is die kracht dus groter die nodig is en kan het uit evenwicht halen. (dit laatste weet ik niet zeker)

Wat is je opdracht precies?
juist k moet idd de nuttige energie weten. het rendement is 21 procent maarhoe reken ik dan terug? want dan moet ik weten wat het van 100 procent is..

mijn preciese opdracht is dit:
gegevens van te voren: onze hijskraan tilt een balk van 600 kg naar een hoogte van 28 meter. daar breekt de kabel en beandt met een klap op de grond.

a) zoek uit wat het effectieve vermogen van een doorsnee hijskraan is.

k heb dus gegoogeld en daar stond er eentje met een (diesel) motor van 600 pk en een kraanmotor van 327 pk.
(dit moet ik dus nog omrekenen naar Watt)

b) zoek de verbrandingswaarde op van de te gebruiken brandstof

ik heb gevondene energieinhoud (verbrandingswaarde) van diesel = 42MJ/kg Met een densiteit
van 0.95kg/l => 40MJ/l

c) zoek op wat het rendement van de verbranding ongeveer is

21 procent

d) - welke energie omzettingen vinden er plaats in het gehel proces van het hijsen? en geef aan welke krachten er verantwoordelijk zijn voor de diverse omzettingen. (deze vraag weet k de antwoorde wel van)

-hoeveel brandstof is er totaal nodig?

dus er gaat 100 procent in --> -->> 21 procent uit (die je dus niet weet . maar hoe kan je dan weten hoeveel erin gaat bij 100 procent? ben waarschijnlijk super dom maar k vat um ni

-hoelang duurd het hijsen?
met welke snelheid komt de balk op de grond terecht?

ow en dit nog: 1 pk is het vermogen om een voorwerp 75 kg in 1 seconden 1 meter op te tillen

mss is het makkelijker dan ik denk.. maar ik kom der echt ffies niet uit ..
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 12:38
Keith
Keith is offline
Ik snap niet waarom de kabel breekt op die hoogte, als je iets optilt is de maximale belasting op de kabel altijd bij het beginnen met tillen.

Volgens mij moet je echt weten hoe lang hij erover doet om dit gewicht op te tillen om deze dingen uit te rekenen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 12:46
M'oek
M'oek is offline
Citaat:
Keith schreef op 09-06-2005 @ 13:38 :
Ik snap niet waarom de kabel breekt op die hoogte, als je iets optilt is de maximale belasting op de kabel altijd bij het beginnen met tillen.

Volgens mij moet je echt weten hoe lang hij erover doet om dit gewicht op te tillen om deze dingen uit te rekenen.
1 pk is het vermogen om een voorwerp 75 kg in 1 seconden 1 meter op te tillen

is het dan niet 600 kg dele door 75 ?
om dan vervolgens verder te kunnen rekenen naar het aantal secondesdie hij erover doet?

want voor de rest heb ik geen gegevens gekregen over hoelang hij erover doet om gewichte op te tillen naar die 28 meter.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 13:04
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Keith schreef op 09-06-2005 @ 13:38 :

Nou dat kan wel omdat er dan te snel gehezen wordt. F=m*A. Dus als hij sneller gaat hijsen wordt de kracht in de kabel ook groter en als die groter is dan de sterkte van de kabel dan breekt hij he.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 13:05
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
IjustWantToBeMe schreef op 09-06-2005 @ 13:09 :
juist k moet idd de nuttige energie weten. het rendement is 21 procent maarhoe reken ik dan terug? want dan moet ik weten wat het van 100 procent is..

mijn preciese opdracht is dit:
gegevens van te voren: onze hijskraan tilt een balk van 600 kg naar een hoogte van 28 meter. daar breekt de kabel en beandt met een klap op de grond.

a) zoek uit wat het effectieve vermogen van een doorsnee hijskraan is.

k heb dus gegoogeld en daar stond er eentje met een (diesel) motor van 600 pk en een kraanmotor van 327 pk.
(dit moet ik dus nog omrekenen naar Watt)

b) zoek de verbrandingswaarde op van de te gebruiken brandstof

ik heb gevondene energieinhoud (verbrandingswaarde) van diesel = 42MJ/kg Met een densiteit
van 0.95kg/l => 40MJ/l

c) zoek op wat het rendement van de verbranding ongeveer is

21 procent

d) - welke energie omzettingen vinden er plaats in het gehel proces van het hijsen? en geef aan welke krachten er verantwoordelijk zijn voor de diverse omzettingen. (deze vraag weet k de antwoorde wel van)

-hoeveel brandstof is er totaal nodig?

dus er gaat 100 procent in --> -->> 21 procent uit (die je dus niet weet . maar hoe kan je dan weten hoeveel erin gaat bij 100 procent? ben waarschijnlijk super dom maar k vat um ni

-hoelang duurd het hijsen?
met welke snelheid komt de balk op de grond terecht?

ow en dit nog: 1 pk is het vermogen om een voorwerp 75 kg in 1 seconden 1 meter op te tillen

mss is het makkelijker dan ik denk.. maar ik kom der echt ffies niet uit ..
Die 21 procent die er uit komt weet je wel hoor. Ez=m*g*h
Invullen en daar komt een getal uit. Dat is 21 procent van wat er ingaat dus dan terugrekenen he.

Hoop dat je het snapt. Succes.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 13:05
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
IjustWantToBeMe schreef op 09-06-2005 @ 13:09 :
Dat is niet zo moeilijk, gewoon weten hoe je het moet doen:
100/100 x = 21/100 y
x= 21/100 y
y= 100/21 x

Waarbij die x natuurlijk het effectieve is en y het totale gewicht.

De manier om pk om te zetten naar Watt had ik je toch al gegeven (Google, daar zit een rekenmachine met eenheden in)?

De snelheid waarmee het object naar beneden kwakt, lijkt me niet af te hangen van de kraan. Op die 28 m hoogte begint dat ding te vallen dus de opwaartse kracht van de kraan is uitgewerkt, dus moet je enkel rekening houden met de zwaartekracht denk ik zo.

Het knappen van die kabel is inderdaad wat gek, maar een touw knapt ook niet altijd heel direct (maar anderzijds is 28 meter niet laag, dus zou volgens mij die kabel daarvoor toch al wel de geest moeten gegeven hebben). Offtopic: Tja, vraagstukken fysica zijn niet altijd heel logisch (ik moest zo ooit de hoogte van een giraf berekenen langs de druk op de aders rechtstaand en neerliggend, als je die druk op de aders kunt meten (hoe je dat doet, mij een raadsel) dan lijkt het mij sterk dat je geen meter hebt).
Oud 09-06-2005, 13:48
M'oek
M'oek is offline
jah dat van die pk's naat Watt omrekene kan ik wel jah ..

Ex = m*g*h dat gaat er dus in en daar 21 procent van.. oow dat gaat wel lukken denk ik ..

De snelheid waarmee het object naar beneden valt, is dus niet af te hangen van de kraan. Op die 28 m hoogte begint dat ding te vallen dus de opwaartse kracht van de kraan is uitgewerkt, dus ik moet alleen rekening houden met de zwaartekracht.

super bedankt voor al jullie hulp iig! ,,. ik ga verder met me les!
als het helemaal gelukt is horen julli het wel!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 13:53
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
IjustWantToBeMe schreef op 09-06-2005 @ 14:48 :
jah dat van die pk's naat Watt omrekene kan ik wel jah ..

Ex = m*g*h dat gaat er dus in en daar 21 procent van.. oow dat gaat wel lukken denk ik ..

De snelheid waarmee het object naar beneden valt, is dus niet af te hangen van de kraan. Op die 28 m hoogte begint dat ding te vallen dus de opwaartse kracht van de kraan is uitgewerkt, dus ik moet alleen rekening houden met de zwaartekracht.

super bedankt voor al jullie hulp iig! ,,. ik ga verder met me les!
als het helemaal gelukt is horen julli het wel!
Nee dat klopt niet dat je 21 procent van m*g*h moet nemen. Bedenk wat de nuttige energie is. De nuttige energie is het ophijsen van de balk. Die energie is te berekenen met m*g*h. Dat is dus 21% van de totale energie die er ingaat. Dus kan je nu de totale energie berekenen en daarmee hoeveel brandstof je nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 14:18
Keith
Keith is offline
Als de kabel knapt op een bepalde hoogte zou dat moeten komen omdat je hem steeds versneld omhoog hijst, wat me vreemd lijkt, je hijst toch gewoon met constante snelheid.

Overigens hangt de snelheid waarmee dat ding naar beneden valt wel af van de kraan. Want je kan zeggen dat h = h0 - v0 * t - 1/2 g * t2. v0 Is de snelheid op het moment dat de kabel breekt, die is wel degelijk afhankelijk van de kraan.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 19:08
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Keith schreef op 09-06-2005 @ 15:18 :
Als de kabel knapt op een bepalde hoogte zou dat moeten komen omdat je hem steeds versneld omhoog hijst, wat me vreemd lijkt, je hijst toch gewoon met constante snelheid.

Overigens hangt de snelheid waarmee dat ding naar beneden valt wel af van de kraan. Want je kan zeggen dat h = h0 - v0 * t - 1/2 g * t2. v0 Is de snelheid op het moment dat de kabel breekt, die is wel degelijk afhankelijk van de kraan.
Nee is niet afhankelijk van de kraan want de kraan oefent geen kracht op het voorwerp meer uit zo gauw hij valt. En op het moment dat het touwbreekt zal je omhooggaande snelheid 0 zijn.

Maar een makkelijke manier is om uit te rekenen als je er vanuit gaat dat alle energie omgezet wordt. Dus alle zwaarteenergie wordt bewegingsenergie.

Ez=Ek.
Ez=m*g*h
Ek=0.5vt^2

v en t is onbekend dus druk je t in iets anders uit (anders heb je een vergeleiking met 2 onbekende)

v=s/t t=s/v

Dus optelossen vergeleiking is:

m*g*h=0.5v*(s/v)^2.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 20:25
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 09-06-2005 @ 20:08 :
Nee is niet afhankelijk van de kraan want de kraan oefent geen kracht op het voorwerp meer uit zo gauw hij valt. En op het moment dat het touwbreekt zal je omhooggaande snelheid 0 zijn.

Maar een makkelijke manier is om uit te rekenen als je er vanuit gaat dat alle energie omgezet wordt. Dus alle zwaarteenergie wordt bewegingsenergie.

Ez=Ek.
Ez=m*g*h
Ek=0.5vt^2

v en t is onbekend dus druk je t in iets anders uit (anders heb je een vergeleiking met 2 onbekende)

v=s/t t=s/v

Dus optelossen vergeleiking is:

m*g*h=0.5v*(s/v)^2.
Dat dacht ik dus ook: wanneer de kabel knapt, zal de balk misschien nog wel even de traagheid volgen maar dat zal wel verwaarloosbaar zijn omdat hij ten hoogste enkele millimeter extra naar boven zou vliegen. Dan komt de balk tot stilstand in de lucht (de nawerking(kracht) van de kraan en de zwaartekracht zijn gelijk, dus 28 meter boven de grond) en dan krijgt de zwaartekracht de overhand en op dat stuk van 28 m kun je berekenen hoelang hij erover moet doen doet en dus ook met welke snelheid hij zou moeten aankomen. Dat is toch wat ik zou doen (krachten/arbeid (en dan vooral versnelde beweging) zijn al tijdje geleden voor mij).
Oud 10-06-2005, 00:21
Keith
Keith is offline
Als je ervanuitgaat dat de snelheid waarmee de kraan het voorwerp omhoog tilt veel kleiner is dan de uiteindelijke snelheid kan je idd zeggen dat het niet afhankelijk is van de kraan. Maar om zomaar te zeggen dat Ez,0 = E[sub]k,1[/sup] is niet correct als je aan het begin ook nog kinetische energie hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten