Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2005, 18:32
Apomes
Apomes is offline
Lees je graag/veel?
Wat lees je dan? Is dat een boek, magazine, pocket-roman, TV-gids?
Lees je opt wc, in de luie zetel, op een handdoek onder de zon of liever in je bed?
Wat voor soort boeken lees je graag?
Favoritiet boek/magazine?

Oh post het zodat we het kunnen lezen

Ik lees wel graag ja zowel boeken als tijdschriften.
Meestal lees in bed maar soms ook tijdens de lesuren of onder de zon naast een zwembad
Qua tijdschriften lees ik: Humo, P-magazine, Quest, netwerk, TV2 weken, Squeeze, Attitude,...
Qua boeken: wel ik heb exact 113 boeken over De Griekse oudheid en enkelen van Egypte, Prehistorie en Rome. Dat zijn dus vooral wetenschappelijke boeken over de kunst, politiek, cultuur, filosofie,...
Maar ik lees ook wel graag een Pieter Aspe of boeken zoals De Da vinci code.

Favoriet tijdschrift: Squeeze & Quest
favortiet boek: Da Vinci Code & De God beneden de zee
Oud 13-06-2005, 18:40
Otis
Otis is offline
lezen is mmmmmmmmm
ik lees veel , vooral als ik wat meer vrije tijd heb.
ik lees ook veel tijdschriften maar dat is zo hersenloos als ik weet niet wat. Ik heb t dan over dingen als vogue elle en blvd ofzo.
verder hou ik van veel boeken, nederlands en engels
arnon grunberg, geert mak, dan brown , stephen king,frye, buch etc etc
Natuurlijk ook de standaard middelbareschoolklassiekers maar die zijn t noemen niet waard i guess
voorderest lees ik verdacht veel over boze moslimas valt me op
en hou ik van boeken over o.a. egypte, china , frankrijk en biografieen van belangrijke interessante mensen.

nu lees ik in n paar boeken tegelijk .
En ik heb zoveel gelezen ik heb geen favoriet
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 18:50
Verwijderd
Lezen is .
Ik lees veel boeken en meestal ook nog es 7 door elkaar heen ofzo, hihihi. Verder lees ik iedere dag de krant (je moet immers op de hoogte blijven) en vaak heerlijke simpele magazine's als de yes, elle girl of andere prul. Ohja, en AD Magazine is mijn favoriet.

In vakantie's lees ik meer dan wanneer ik school heb en op het strand lees ik graag of iets heel spannends zodat ik een goede reden heb om niet te hoeven zwemmen of een boeketroman omdat het zo walgelijk romantisch is. En dat is dan goed voor mijn vakantiemood.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 18:52
Verwijderd
Ohja en Tot Zoens van Remco Campert is een van mijn favorieten en ik raad hem iedereen aan .
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 18:55
Metal
Metal is offline
ik lees graag. ook tijdschriften, maar dat noem ik niet lezen.

ik heb nog ergens fight club liggen(eerst was er het boek, daarna pas de film) en die moet ik altijd nog lezen.
Oud 13-06-2005, 18:56
Gadje
Gadje is offline
lezen is leuk, al kom ik er niet zo aan toe de laatste tijd. Maar de examens zitten erop en ik ga op vakantie dus ik neem weer een shitload boeken mee. Lekker in de zon lezen <3
Tijdschriften lees en koop ik ook erg veel en de krant lees ik ook iedere dag.
En ik vind Herman Brusselmans een leuke schrijver
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 18:59
woezel
woezel is offline
Ik lees ook graag en vroeger veel, maar kheb me al voorgenomen om na de examens weer veel te lezen .

Mn lievelingsboek is euh de dagbewaarder van dirk verbruggen

edit : ik schrijf leuke fragmenten ook over in een schrift.

Laatst gewijzigd op 13-06-2005 om 19:01.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:03
Verwijderd
Ik lees veel en vind het ook leuk om te doen, vooral tijdens lange treinreizen of voordat ik ga slapen. De laatste tijd koop ik echt teveel tijdschriften, maar dat is meer bladeren dan lezen. Verder veel boeken die me interessant lijken of waar ik wat over gehoord heb. Qua tijdschriften lees ik dan de Elle, BLVD, La vie en rose, Rails, MarieClaire, Avantgarde etc.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:12
Verwijderd
ik ben nu het boek dina aan het lezen. erg leuk, maar ik lees te weinig vind ik zelf.

favoriete boeken: harry potter (can't help it), davinci code, thea beckman boeken, mooie kunstboeken
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:14
Roos
Roos is offline
Ik moet van mezelf meer lezen en daarom ben ik lid bij de boekenclub Ik vind het namelijk leuk om heel veel boeken in de kast te hebben.
Vooral op vakantie neem ik dikke boeken mee om lekker te lezen in de schaduw of op het strand.
Bij lieveningsboek is de Donkere kamer van Damokles, en de passievrucht vond ik ook leuk om te lezen (heb ik net uit).
Oh ja en Harry Potter

En ik heb nu da vinci code besteld bij de boekenclub
Oud 13-06-2005, 19:15
Verwijderd
Mmm.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:16
11568
11568 is offline
Lees over het algemeen wel veel ja. Soms raak ik in geen weken een boek aan, en dan verslind ik er weer 538348 in een dag. Mijn favoriete schrijver is Johnny van Doorn. Op dit moment ben ik in een boek bezig wat een beetje in de Sophie Kinsella stijl is, beetje hersenloos maar vermakelijk.
Ik lees aan tijdschriften de Aloha, de nieuwe Revu en soms bladen als Elle/Celebrity e.d.
En ik lees altijd thuis, in bed of op de bank.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:17
snoodaard
snoodaard is offline
Ik begin met frizo een boekenwinkel. Maar dan moet ik eerst mijn vrolijke drinkerskant weer herwinnen.
Oud 13-06-2005, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Metal schreef op 13-06-2005 @ 19:55 :
ik lees graag. ook tijdschriften, maar dat noem ik niet lezen.

ik heb nog ergens fight club liggen(eerst was er het boek, daarna pas de film) en die moet ik altijd nog lezen.
tijdschriften is inderdaad geen echt lezen, of het moet de Dif zijn.

ik lees ongeveer een boek per week in een normale week en in vakanties veel meer, ik koop liever boeken dan dat ik ze uit de bibliotheek haal en daarom heb ik een muur vol, ik vind het er gezellig uitzien en ik herlees boeken altijd wel een keer of twee. mijn favoriete schrijvers zijn oscar wilde, ernest hemingway, virginia woolf, yann martel, david lodge, charles dickens, vladimir nabokov, emile zola, jeanpaul sartre, en nederlands kan ik zo gauw geen favoriet bedenken
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:18
Saarah
Saarah is offline
Ik lees heel erg graag. Vroeger verslond ik echt geweldig veel boeken, tegenwoordig heb ik er spijtig genoeg niet veel tijd meer voor.

Mijn favorieten zijn natuurlijk echte boeken, maar ik lees ook graag tijdschriften. Strips hou ik niet zo van, heel soms lees ik er wel eens één maar... Mja ik hou meer van echte boeken .

Ik lees vooral 's avonds/'s nachts in mijn bed, voor ik ga slapen. Voor de rest te weinig tijd dus . Hoewel, als het zonnetje schijnt en het lekker warm is, ga ik soms ook wel buiten zitten/liggen zonnen met een goed boek . Maar dat komt in het koude Belgenlandje niet echt veel voor hé
Op de WC moet ik trouwens ook iets te lezen hebben , nou ja, voor een grote boodschap dan

'k Heb niet echt een favoriet boek, of een favoriet magazine... Vind de boeken van Stephen King wel heel
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:21
Lady Jane
Lady Jane is offline
Ik hou van lezen en het liefst in de vakantie of voor het slapen gaan. Ik ben nu in Turks Fruit bezig.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:22
Shyra
Shyra is offline
Citaat:
Roos schreef op 13-06-2005 @ 20:14 :
Bij lieveningsboek is de Donkere kamer van Damokles
Die heb ik 3 jaar terug ofzo proberen te lezen, en daar kwam ik dus echt niet door heen.

Ik lees wel zo nu en dan, maar vind nooit de tijd en discipline om de boeken uit te lezen.
Vooral filosofie. Samenvattingen en werken zelf.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:23
Otis
Otis is offline
ik haat harry potter
ik haat giphart
ik haat mulischshhchs
ik haat boekjes als SHOPAHOLIC HIHIHI
ik haat de boekenklup
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:27
Snuitermans
Snuitermans is offline
Mmm.
Oud 13-06-2005, 19:32
sorry
sorry is offline
toen ik nog in een boekenwinkel werkte heb ik best veel boeken gelezen maar nu lees ik eigenlijk niet echt vaak meer.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:32
qghp
qghp is offline
Vroeger las ik heel veel en was ik ook de beste in de klas met lezen

Nu lees ik slechts de spits
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:36
Roos
Roos is offline
Citaat:
Shyra schreef op 13-06-2005 @ 20:22 :
Die heb ik 3 jaar terug ofzo proberen te lezen, en daar kwam ik dus echt niet door heen.
Ik had hem eerder ook proberen te lezen, toen was ik ook halverwege afgehaakt.
Later heb ik hem wel gelezen en heb er ook veel achtergrond literatuur over gelezen (was voor school). Het boek werd steeds interessanter toen ik alle laagjes had uitgeplozen. Nu vind ik het dus echt een tof boek, maar een beetje droog wel hoor
Oud 13-06-2005, 19:59
Verwijderd
Vroeger las ik niet graag .
Nu wel . Ben ook net maand geleden lid geworden van de bieb , zodat ik daar eens boeken kan halen .

Ik lees ook graag kookboeken . Bladen , maar dat is meestal weinig interessant , en hersenloos , maar wel fijn dat je er niet bij na hoeft te denken .

Vooral in de vakantie lees ik veel boeken , soms wel een boek per dag (maar dat ligt natuurlijk wel aan de dikte van een boek)
Lui in de zon , of in bed .

Meestal bij een spannend boek kan ik het niet wegleggen , bovendien lees ik snel . Nu had ik zaterdag 'De verborgen glimlach' van Nicci French gekocht , maar nu heb ik hem alweer uit .

Maar ik ben ook nog bezig in de Voorzitter van Ronald Giphart (maar dat zuigt) , en Verborgen geschiedenis van Donna Tartt .
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 20:05
merels
merels is offline
Citaat:
Rogue schreef op 13-06-2005 @ 20:15 :
Mmm.
al merk ik wel dat door het internet het lezen wat achterraakt. Maar ik lees heel graag en in de vakantie gaat het snel.
Oud 13-06-2005, 20:10
Haligh
Haligh is offline
LEZEN LEZEN LEZEN!

boeken, tijdschriften, alles.
Oud 13-06-2005, 20:18
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik lees heel veel tijdschriften en als ik op vakantie ben ook heel veel boeken (3 per dag ) want normaal gesproken heb ik geen tijd om boeken te lezen.
Het liefst lees ik in de zon (op t strand, aan t zwembad, op de camping, in de achtertuin)
Oud 13-06-2005, 20:20
FayLa32
FayLa32 is offline
Ik hou niet van lezen, maar wel van boeken
Oud 14-06-2005, 08:25
George
George is offline
Ik hou van lezen maar ik hou nog meer van pronken hoeveel boeken ik wel niet heb (waarvan ik de helft niet eens gelezen heb).
Ik lees alleen boeken en Donald Ducks. Ik neem altijd - waar ik ook naartoe ga - een boek mee, mocht ik me gaan vervelen en ik hou van duizend genres, al lees ik het meest van wat mensen tegenwoordig onder 'literatuur' vinden vallen, en een goede fantasy-serie is ook altijd prima bij mij.
Oud 14-06-2005, 09:46
ZerO
ZerO is offline
Citaat:
Otis schreef op 13-06-2005 @ 20:23 :
ik haat harry potter
ik haat giphart
ik haat mulischshhchs
ik haat boekjes als SHOPAHOLIC HIHIHI
ik haat de boekenklup
ja en vroeger las ik meer dan nu, best slecht ik maak nu nooit echt tijd voor
Ga in de zomervakantie weer veel lezen. Ik lees graag Agatha Christie en John Grisham. Ben nu bezig met Madame Bovary maar het schiet niet echt op.
Ik lees ook graag boeken over film, muziek, schilderkunst en over oude beschavingen.
Verder lees ik ook veel tijdschriften en de krant en ik lees vaak in de trein of thuis op de bank.

Boek: The great gatsby
Tijdschrift: Elle
Oud 14-06-2005, 10:35
Jones
Ik werd er laatst door vrienden op gewezen dat ik alles lees wat ik in m'n handen kan krijgen. Van pindakaasetiketten tot shampooflessen Verder heel veel boeken maar geen tijdschriften. Ik lees overal maar het liefst in de trein of buiten in de zon. Toen ik nog jong was gingen er op vakantie steevast 15 boeken mee voor 3 weken vakantie omdat lezen zo ongeveer het enige was wat ik deed. Ondertussen is het wel wat minder geworden maar probeer er nu toch weer wat meer tijd voor te maken. Genres: Vooral (Nederlandse) literatuur, biografieen van interessante mensen en boeken die spelen in Afrika/Azie. Favoriete boeken: Life of pi, de zwarte met het witte hart, de ontdekking van de hemel, Herzog, De blikken trommel, de stad der blinden, the secret history, The count of monte Cristo, Ik omhels je met duizend armen, et cetera.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 10:38
pinkkashmir
pinkkashmir is offline
mmm!
ik lees de hele dag. 's ochtends aan het ontbijt de krant, het uurtje bus/trein naar school m'n boek, op school ook boek, terugweg weer boek, als ik tv kijk of telefoon lees ik ondertussen, en ik kan niet slapen zonder eerst minstens een uurtje te lezen.
met zo'n leeslifestyle gaan er dus een hele berg boeken per week doorheen over het algemeen altijd engels, en over de meest uiteenlopende onderwerpen. soms ook tijdschriften.
en ik heb net weer een nieuw biebpasje en de bieb heeft ein-de-lijk nieuwe engelse boeken, dus die zal ik over een maandje ook weer uit hebben haha.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 10:40
RockaholiC
RockaholiC is offline
mmm
ik lees graag boeken, ik lees de laatste tijd eigenlijk geen tijdschriften meer. en ik lees in de trein, thuis in bed en op de wc en ik lees nu de wereld van sofie en die is heel mooi
favo boek: het leven uit een dag
Oud 14-06-2005, 10:43
655321
655321 is offline
Ik lees best veel. Maar nu niet want ik heb gewoon geen tijd. Als ik wel tijd heb heb ik altijd een boek bij me, eigenlijk altijd engels want dat vind ik mooier dan al die vertaalde shit.
White oleander is een heel mooi boek (en de film is ook leuk) en natuurlijk a clockwork orange en 1984. <3
Oud 14-06-2005, 10:47
Verwijderd
Op z'n tijd houd ik zeker van lezen.
Variërend van boeken van Nederlansche literatuurschrijvers als Mulisch, Hermans en Bernlef tot Engels/Amerikaanse klassiekers als On The Road van Kerouac en Alice's Adventures in Wonderland en 1984. En soms een Kafka of een Gabriel Garcia Marquez...

Qua tijdschriften altijd de OOR, soms de Groene Amsterdammer, Filosofie Magazine, heel soms Elsevier oid.
En natuurlijk de krant: Nederlands Dagblad en het NRC.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 10:49
innogen
innogen is offline
mmmm.

Ik lees heel veel, vooral als ik tijd over heb, en ook verschillende boeken door elkaar. Ik heb zoveel boeken gelezen, heb niet echt een bepaalde favoriet. Tijdschriften zijn ook wel ok, maar dat is niet echt lezen.
Boeken over de klassieke oudheid en over alles uit die tijd zijn Verder hou ik ook van fotoboeken, en boeken van kunstenaars met veel foto's. Heb pas een boek gekocht over rommel en hoe en waar je de beste rommel kan vinden Erg tof om te zien hoe ze van een afgedankt beeldje weer iets leuks maken door het gewoon weer ergens neer te zetten.
Ik hou ook van engelse detectives en thrillers en die lees ik in het engels want nederlandse vertalingen zijn vaak stom en ik lees altijd de engelse grappen in zo'n achterlijke vertaling
Oud 14-06-2005, 10:54
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 14-06-2005 @ 11:47 :
Op z'n tijd houd ik zeker van lezen.
Variërend van boeken van Nederlansche literatuurschrijvers als Mulisch, Hermans en Bernlef tot Engels/Amerikaanse klassiekers als On The Road van Kerouac en Alice's Adventures in Wonderland en 1984. En soms een Kafka of een Gabriel Garcia Marquez...

Qua tijdschriften altijd de OOR, soms de Groene Amsterdammer, Filosofie Magazine, heel soms Elsevier oid.
En natuurlijk de krant: Nederlands Dagblad en het NRC.
Onder het genot van een goede pijp en een bourdeaux uit 78' neem ik aan

Ik lees veel e-zines en columns op internet. Verder de spits/metro/volkskrant en af en toe nieuwe revu/aardschok/oor. Boeken lezen doe ik niet veel maar wil al heel lang Marx gaan lezen dus denk ik dat daar binnenkort maar eens aan ga beginnen. Ideaal voor het lekkere weer wat er aankomt

Communisme, bier en zon
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Otis schreef op 13-06-2005 @ 19:40 :
lezen is mmmmmmmmm
ik lees veel , vooral als ik wat meer vrije tijd heb.
ik lees ook veel tijdschriften maar dat is zo hersenloos als ik weet niet wat. Ik heb t dan over dingen als vogue elle en blvd ofzo.
verder hou ik van veel boeken, nederlands en engels
arnon grunberg, geert mak, dan brown , stephen king,frye, buch etc etc
Natuurlijk ook de standaard middelbareschoolklassiekers maar die zijn t noemen niet waard i guess
voorderest lees ik verdacht veel over boze moslimas valt me op
en hou ik van boeken over o.a. egypte, china , frankrijk en biografieen van belangrijke interessante mensen.

nu lees ik in n paar boeken tegelijk .
En ik heb zoveel gelezen ik heb geen favoriet
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:45
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Lezen is voor quasi-intelectuele sukkels. Oeh! kijk mij eens interessant zijn met m'n BOEK!

Echte mannen lezen geen boek dat geschreven is door onuitspreekbare Russen, die gaan naar de sportschool om aan andere echte mannen te laten zien dat ze gespierd, macho en vol testosteron zijn!

Ik lees vrij veel (gemiddeld zo'n 3 a 4 uur per dag, sommige perioden meer). Ik hou niet van moderne literatuur.
Oud 14-06-2005, 11:47
Verwijderd
ik lees en ik ga naar de sportschool, wat maakt dat mij dan ?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:58
Heroïn Chique
Heroïn Chique is offline
Ik lees heel erg veel en ik kan niet slapen als ik niet even gelezen heb.
Ik haat Giphart en Arnon Grünberg vind ik ook een sukkel.
Joost Zwagerman vind ik wel goed verder lees ik heel veel verschillende genres, soms ook hele "domme" boeken en dat maakt me geen moer uit want dan is je hoofd even lekker leeg.

Leuke schrijvers: Agatha Christie idd , Marion Bradly, Tanith Lee, Isabelle Allende, Dan Brown, Jackie Collins, Anne Reyes etc. Ik weet nooit schrijvers uit mijn hoofd maar ik lees zoveel dat ik t vaak ook niet onthoud.
Oud 14-06-2005, 11:59
Verwijderd
oh dan brown etc is geen literatuur mensen
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 12:03
cha0s
cha0s is offline
Lezen is mmm. <3
Ik lees eigenlijk vooral engelse boeken, want ik vind vertaalde boeken over 't algemeen kut en schrijverts als Ronald Giphart en consorten vind ik ontzettend lame. (en Nederlands een kut taal.)
Ik ben helemaal weg van Irvine Welsh, Chuck Palahniuk, Joseph Heller, Anthony Burgess en George Orwell.

fav. boeken, eh.. 1984, a Clockwork Orange en Filth.

en later als ik groot ben en een kast van 'n huis heb, wil ik 'n immens grote boekenkast er in hebben staan, die stampvol zit.

Laatst gewijzigd op 14-06-2005 om 12:11.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 12:09
Heroïn Chique
Heroïn Chique is offline
oh ja Irvine Welsh en George Orwell

Nee Dan Brown is geen literatuur maar ik vind dat literatuur tegenwoordig zo elitair is, wat is het wel en wat niet? Het boeit me geen zak zolang het maar een goed/leuk boek is.
Oud 14-06-2005, 12:12
ZerO
ZerO is offline
Ik vond De gelukkige huisvrouw van Heleen van Royen hilarisch en ik schaam me er niet voor
Oud 14-06-2005, 12:12
cha0s
cha0s is offline
oh, en Hunter S. Thompson ook. Gonzo journalism the shit.
Oud 14-06-2005, 12:27
Olijf
Olijf is offline
Ik lees alleen graag als ik het vrijwillig doe. Toen ik voor school boeken móest lezen vond ik het gelijk minder leuk. Ook hangt het er vanaf of het een leuk en boeiend boek is. Als het 100 pagina's duurt voordat er wat gebeurd heb ik het al gauw gezien.
Ik zou graag meer tijd besteden aan lezen, maar ben vaak erg moe als ik terug kom van school en stage dat ik maar lui voor de buis hang. Nutteloos natuurlijk maar het kost minder energie.

Ik hou zelf erg veel van historische romans (Bv. van Jan Siebelink, Arthur Japin etc.), maar ik hou ook nog steeds van kinderboeken en gewoon gezellige romannetjes zoals Bridget Jones' Diary e.d.

Laatst gewijzigd op 14-06-2005 om 12:29.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 13:18
Verwijderd
Ik hou heel veel van lezen, maar ik doe het vaak te weinig. Ik heb periodes dat ik elke dag een boek uitlees en periodes dat ik maanden geen boek aanraak. Het is een schande!

Ik hou vooral van dramatische boeken vol dood, psychische problemen, tranen en drugsgebruik. <3<3<3
Ik hou ook van simpele chicklits. Die Shopaholic boeken zijn DE BOM. Een thrillertje af en toe is ook best leuk.

Tijdschriften lees ik ook veel, de leesmap , en ik koop altijd de Elle, ElleGirl, Why Magazine, Psychologie Magazine etc.

Lezen in de tuin is gaaf. En in bed. Of als je op visite bent en je je dood verveelt. Lezen yo.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 13:22
Maharani
Maharani is offline
Ik las vroeger best veel, maar nu lees ik alleen studieboeken
Ik ben fan van Isabel Allende.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 13:43
Back Door Man
Back Door Man is offline
Citaat:
mat-ice schreef op 13-06-2005 @ 20:32 :

Nu lees ik slechts de spits/metro
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 13:47
Jolene
Jolene is offline
Ik lees heel erg veel.Toen ik klein was spaarde ik boeken van Roald Dahl <3 Als ik me verveel ga ik altijd sjakie en de chocolade fabriek enzo lezen Jenni Diski en Roald dahl vind ik leuk.Ik durf niet meer bij de bieb te komen omdat ik daar een hoge boete heb
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten