Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2005, 18:36
xearo
xearo is offline
mijn ouders zijn dus volgende week voor 10 dagen op vakantie.

wat raden jullie mij aan om te eten. ben niet zo goed in koken......

hem vandaag al ingekocht:

4 pakken loempia's
1 pak party snacks
1 doos bamiblokken
4 pakken sate
1 doos pizza's
1 zak friet

is ook zo ongezond allemaal, iemand nog tips, of iemand die iets beters weet nog of aanvullingen heeft?

wat eten jullie als jullie ouders op vakantie zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2005, 18:48
Flowerless
Flowerless is offline
Je kan misschien salades maken, die zijn zo gemakkelijk te maken als je zelf wilt..
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 18:56
Verwijderd
een gewone maaltijd koken is niet zo moeilijk...

Aardappels koken:
aardappels schillen en afspoelen, in een pan doen, water in de pan doen tot de aardappels nét onder staan, beetje zout erin, pan op hoog vuur zetten tot het water kookt (dan bubbelt het), dan het vuur tweederde lager draaien (bij electrisch: op de hoogste stand tot het kookt, dan op een van de laagste standen maar niet de allerlaagste). 20 minuten wachten, en de aardappels afgieten. Als je van te voren de aardappels in vieren snijdt, duurt het maar 15 minuten.

Spaghetti koken:
Een ruime pan met veel water op hoog vuur zetten. Spaghetti afwegen; een gewone portie is 100 gram ongekookt, als je een grote eter bent neem je 125 gram. Als het water kookt, de spaghetti erin doen met een beetje zout. Eventueel kun je de spaghetti doormidden breken. 10 minuten wachten, dan afgieten.

Groenten of tomatensaus uit een potje opwarmen:
Het potje opendraaien en het zonder het dekseltje in de magnetron zetten. Eerst 1 minuten op de hoogste stand, even doorroeren, nog 1 minuut erin. Als het nog niet warm genoeg is even roeren en nog een halve minuut, dat laatste zo nodig herhalen.

Gepaneerde schnitzel of vegaburger bakken:
Bakboter in een koekenpan met anti-aanbak laag doen. Koekenpan op hoog vuur zetten totdat de boter bruin begint te worden. Vuur lager zetten, ongeveer de helft. Schnitzel of vegaburger in de pan doen en bakken totdat het paneermeel aan allebei de kanten donkerder bruin is. Af en toe dus optillen om te kijken of de onderkant al bruin is, als dat gebeurd is omdraaien. Duurt hoogstens 10 minuten (exclusief het warmen van de boter).

Gehakt bakken:
Bakboter in een koekenpan met anti-aanbaklaag doen, koekenpan op hoog vuur zetten totdat de boter bruin begint te worden. Gehakt in de pan gooien en een beetje losroeren, zout erover heen strooien. Vuur lager zetten, ongeveer de helft, en in het gehakt blijven roeren totdat het bruin is (eventueel een stukje proeven). Dit duurt 5 tot 10 minuten.

Spekreepjes/spekblokjes bakken:
Koekenpan met anti-aanbak laag op ongeveer 2/3 van het hoogste vuur zetten. Spekreepjes of blokjes erin, doen, roeren totdat het er knapperig uit ziet, eventueel een stukje proeven. Duurt zo'n 10 minuten.

Andere soorten vlees hebben meestal andere bereidingstijden, maar over het algemeen moet je een koekenpan gebruiken en boter op hoog vuur bruin laten worden, even aanbakken op hoog vuur en dan laten garen op laag vuur. Bij Albert Heijn, Super de Boer en Edah staat op de achterkant van de verpakking van het vlees, hoe lang het duurt voordat het gaar is, en bij andere winkels misschien ook wel . Kipfilet en hamburgers gaan meestal wel goed.

Laatst gewijzigd op 08-07-2005 om 18:58.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 18:57
Sneaksie Thief
Sneaksie Thief is offline
idd van die salades; gewoon van die kant-en-klare sla's (in zak) kopen, en dressing (zelf neem ik 'Italiaanse Kruiden', uit AH)..

Je kunt ook pasta maken, van uuh Knorr geloof ik? Alles zit er al in, je hoeft het alleen maar 5 minuutjes te koken.. er zijn heel veel merken en soorten, dus genoeg om uit te kiezen en er is nog veel meer, maar kan er nu even niet opkomen
Oud 08-07-2005, 19:21
MTpower
MTpower is offline
Als mijn ouders op vakantie zijn eet ik meestal juist de meest uitgebreide maaltijd, omdat ik me verveel en dan een beetje bezig kan zijn met koken.
Ben er dan ook vaak 1 tot 2 uur mee bezig
Ik denk dat jij wat simpels zoekt...
Wat ik super lekker vind, en ook nog eens simpel en lekker is is:
Appelmoest
Gehakt
Gekookte aardappels

Aardappels koken, gehakt bakken, samen met de appelmoest daar elkaar prakken.
Het ziet dr niet uit maar is echt heerlijk
Verder kan je dingen als chili concarne maken, pasta, salades etc.
Simpel, lekker, gezond
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 19:52
Verwijderd
Haal in de bieb een (kinder-/studenten)kookboek of ga op internet op zoek naar recepten... En koop iig wat groenten ed om bij die ongezonde troep te eten.

En je hebt tegenwoordig zoveel kant-en-klare magnetron dingen die best goed te eten (schijnen te) zijn en ook nog redelijk gezond. En van die wereldgerechten van Knorr, enz. Keuze genoeg, ook als je niet goed kunt koken.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 20:19
xearo
xearo is offline
bedankt voor de tips,

is zo te zijn nog best veel werk.

ga wel bij vrienden eten ofzo, zie dat koken niet echt zitten.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 20:42
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Komende 2 weken gaan mijn ouders ook op vakantie. Dat zijn 14 dagen... maar ik ga echt niet alle dagen koken. Stuk of 6 dagen koken of zo... verder wat kant-en-klaar-maaltijden inkopen, paar snackdagen, paar dagen waarop ik broodjes eet, af en toe een diepvriespizza etc. Ik kom de dagen wel door.
Oud 09-07-2005, 06:43
Verwijderd
Waarom zou je niet leren koken? Of ben je van plan de rest van je leven bij je ouders te blijven wonen oid? Een half uurtje ben je al snel kwijt (tenzij je wat groenten kookt (of desnoods neem je van die stoomgroenten), vlees klaarmaakt en wat van die aardappelpuree a la minute maakt, dan kan het veel sneller en een magnetronding in de magnetron zetten is het werk ook niet), maar verder valt het op zich best mee qua hoeveelheid werk. Of kook bv. zoveel (met dingen als nasi en macaroni gaat dat heel goed) dat je er meerdere dagen van kan eten, vries wat in (in 'dagporties') en je ben een aantal andere dagen snel klaar.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 09:53
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
xearo schreef op 08-07-2005 @ 21:19 :

ga wel bij vrienden eten ofzo, zie dat koken niet echt zitten.
Nee, stel je voor dat je zelfredzaam wordt
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 10:53
Iduna
Iduna is offline
Eet bij je ongezonde dingen een salade (die kun je zelfs kant en klaar kopen) of andere groente.
Eten bij vrienden is ook wel leuk, voor een keer, maar vrienden uitnodigen om te komen eten is vaak nog leuker. Wat is er mis met zelf in de keuken te staan? Aardappels, vlees en groente, dat kan iedereen wel klaarmaken!
Later zul je ook eten op tafel moeten zetten als je alleen bent?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 17:01
duivelaartje
duivelaartje is offline
Je hebt van die 1-persoons pastazakjes in de supermarkt. In een pan met kokende water doen, het zakte met poeder (of wat anders) erbij, een aantal minuten laten staan (staat op het zakje), afgieten en op je bord leggen. Bakje sla ernaast (zakje sla bij de supermarkt met wat slasaus erover) en klaar!

Eitje.

Je kan ook nog pannenkoeken of poffertjes gaan opwarmen. Ook goed te eten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten