Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2005, 22:34
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Hieronder een Bijna-Dood-Ervaring, gelezen op deze site:Bron

"‘Het was het mooiste wat ik ooit gezien heb, gewoon (zijn stem beeft), ik ging er gewoon in en (zijn stem hapert), het was gewoon overweldigend (hij snakt naar adem), het leek op alle liefde die je ooit gewild hebt en het was het soort liefde die geneest, heel maakt, regenereert. En hoe meer ik erin ging, hoe meer ik gewoon zei ‘Ik wil weten, ik wil echt weten wat er gaande is.’ En ik werd opgenomen in het Licht, en tot mijn verbazing, erdoorheen, bam! Op dat moment leek het alsof ik ergens heen werd gedreven. Ik weet niet of ik ergens in de ruimte bewoog, maar plotseling kon ik de wereld zien wegvliegen, ik kon het zonnestelsel zien wegvliegen, ik kon toen melkwegstelsels zien en – het ging zo maar door.
Uiteindelijk kreeg ik het gevoel dat ik door alles heenging dat ooit geweest was. Ik zal het allemaal – melkwegstelsels werden sterretjes en superclusters van melkwegstelsels, en werelden na werelden, en energierijken – het was gewoon een verbijsterend schouwspel. En ik had het gevoel alsof ik ergens de hoogte in schoot, maar ik denk eigenlijk dat het mijn bewustzijn was dat zich zo snel verruimde. En het gebeurde zo snel maar het was in zulk detail dat er een ander licht recht op me afkwam en toen ik dit licht bereikte, was het alsof (pauze) ik oploste of zoiets. En ik begreep op dat moment dat ik voorbij de oerknal was. Dat was het eerste licht ooit en ik ging door de oerknal heen. Dat gebeurde er. Ik ging door dat membraan in – wat ik denk dat de aloude mensen de Leegte noemen. Plotseling was ik in deze leegte en ik was mij bewust van alles dat ooit geschapen was. Het was alsof ik door Gods ogen keek, alsof ik God geworden was. Plotseling was ik niet meer ik. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik door Gods ogen keek. En plotseling wist ik waarom iedere atoom er was, en ik kon alles zien. En ik bleef in die ruimte, ik weet niet hoe lang. En ik weet dat daar iets heel dieps gebeurde.’

De professor op de site verteld over zijn ervaringen met mensen die deze zogenoemde "BDE" hebben meegemaakt.

zo zegt hij:

Deze spannende reizen door het universum naar de Bron van alle Schepping – God, het Licht – van waaruit absolute liefde en volkomen kennis in een eeuwige stroom naar buiten komen lijken welhaast het toppunt te zijn van de menselijke ervaring. Tenslotte zijn wij weer thuis en kunnen ons herinneren dat de gelukzaligheid altijd te vinden is als wij beseffen dat wij één zijn met God en dat dit onze ware aard is. Zo groot is de verlichting van de ultieme bijna-dood ervaring.

hij legt het dus als het ware uit als een hemelse verlichting die zo'n toch tamelijk vreemde ervaring met zich meebrengt.

Wat vind jij hiervan? denk je dat mensen dit meegemaakt kunnen hebben? en dat het echt een vorm van verlichting met zich mee brengt of ben je van mening dat deze mensen dit zich enkel verbeeld hebben?

TS begint,

ik ben van mening dat er zoiets bestaan als een BDE, dat je op dat moment klaar bent om te gaan en verder te gaan naar een hiernamaals ( wat dat ook mag zijn, dood, andere wereld etc.) ik denk dat mensen dit best hebben gezien, maar er toch nog niet klaar voor waren.
Oud 10-08-2005, 15:13
mrsjones
mrsjones is offline
Nou daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens
Oud 12-08-2005, 16:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
de bde's worden hier verlicht genoemd, als positief. het beeld wat ik van bde's heb, hangt ook samen met negatieve ervaringen. ik geloof in god, hemel en hel. leven op de rand van de dood sluit ik dan ook niet uit, of dat nu gaat om het zien van de hemel, of het zien van de hel, en van beide ervaringen heb ik vaker gehoord. natuurlijk zullen er veel dingen op het randje van de fantasie of sterke verbeelding (wat af en toe sterk op hallucineren lijkt) zijn, maar er voor mij geen reden niet te geloven dat er geen punt is tussen leven en dood, dat na dood weer leven komt.
Oud 12-08-2005, 19:07
PatoLoco
PatoLoco is offline
Sjah....

ik heb ook al'n getuigenis gehoord van een jongeman die een auto ongeluk gehad had. Hij stierf in het ziekenhuis maar men kon hem nog tijdig reanimeren. Het was echter bijna 'n wonder dat hij het gehaald had zonder hersenschade enzo want hij is echt wel (relatief) lang dood geweest...
In ieder geval...
Deze man beschreef zijn ervaring als iets heel erg, toen hij stierf hoorde hij het geluid verzwakken, voelde zich wegglijden, zwart voor de ogen en het besef dat het gedaan was... Dat werd opgevolgd door niets, gewoon niets... totaal geen bewustzijn...
Op een bepaald moment konden de dokters hem reanimeren, de jongeman herinnert zich dat het gevoel van het bloed dat weer door z'n koude lichaam stroomde een ongelofelijk gevoel gaf. Hij beschreef het als een ongelofelijk orgasmeachtig gevoel ofzo Het beste gevoel dat hij ooit gehad heeft zeg maar...

Voor hem was er dus geen leven na de dood, geen ongelofelijke liefde en wat dan nog. 'T is helemaal geen oude jongen ofzo hoor, 20 jaar ofzo denk ik...

Er is zoiets dat ik en m'n vrienden een death hug noemen, is eigelijk best wel iets gevaarlijk. Je moet iemand op'n speciale maneior laten ademen en dan z'n borstkas platduwen, die andere valt dan flauw en begint hallucinaties te krijgen. Vaak met fel licht en spots of tv's enzo. Je ziet gewoon echt compleet gestoorde dingen, net zoals sommige mensen wanneer ze drugs genomen hebben. Zo zie je maar dat je hersenen tot heel wat in staat zijn. Als je hersenen bij death hugs al de meest geschifte dingen kan zien, wat kan iemand die sterft dan zien denk je?
De reden waarom je al die vreemde dingen ziet tijdens een deatrh hug is omdat je hersenen ff flippen eigelijk. Als je sterft flippen die hersenen dan hoogstwaarschijnlijk ook wel (aangezien sterven toch iets drastischer is als'n death hug). Het lijkt mij dan ook niet uitzonderlijk dat die bijna dood ervaringen gewoon hallucinaties zijn...
Oud 12-08-2005, 19:08
PatoLoco
PatoLoco is offline
shit foutje
Oud 12-08-2005, 19:14
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
PatoLoco schreef op 12-08-2005 @ 20:07 :
Sjah....

ik heb ook al'n getuigenis gehoord van een jongeman die een auto ongeluk gehad had. Hij stierf in het ziekenhuis maar men kon hem nog tijdig reanimeren. Het was echter bijna 'n wonder dat hij het gehaald had zonder hersenschade enzo want hij is echt wel (relatief) lang dood geweest...
In ieder geval...
Deze man beschreef zijn ervaring als iets heel erg, toen hij stierf hoorde hij het geluid verzwakken, voelde zich wegglijden, zwart voor de ogen en het besef dat het gedaan was... Dat werd opgevolgd door niets, gewoon niets... totaal geen bewustzijn...
Op een bepaald moment konden de dokters hem reanimeren, de jongeman herinnert zich dat het gevoel van het bloed dat weer door z'n koude lichaam stroomde een ongelofelijk gevoel gaf. Hij beschreef het als een ongelofelijk orgasmeachtig gevoel ofzo Het beste gevoel dat hij ooit gehad heeft zeg maar...

Voor hem was er dus geen leven na de dood, geen ongelofelijke liefde en wat dan nog. 'T is helemaal geen oude jongen ofzo hoor, 20 jaar ofzo denk ik...

Er is zoiets dat ik en m'n vrienden een death hug noemen, is eigelijk best wel iets gevaarlijk. Je moet iemand op'n speciale maneior laten ademen en dan z'n borstkas platduwen, die andere valt dan flauw en begint hallucinaties te krijgen. Vaak met fel licht en spots of tv's enzo. Je ziet gewoon echt compleet gestoorde dingen, net zoals sommige mensen wanneer ze drugs genomen hebben. Zo zie je maar dat je hersenen tot heel wat in staat zijn. Als je hersenen bij death hugs al de meest geschifte dingen kan zien, wat kan iemand die sterft dan zien denk je?
De reden waarom je al die vreemde dingen ziet tijdens een deatrh hug is omdat je hersenen ff flippen eigelijk. Als je sterft flippen die hersenen dan hoogstwaarschijnlijk ook wel (aangezien sterven toch iets drastischer is als'n death hug). Het lijkt mij dan ook niet uitzonderlijk dat die bijna dood ervaringen gewoon hallucinaties zijn...
die death hug is wel een boeiend iets, zelf zoiets gedaan of vrienden van je?

het zal ook vast wel iets met hallicunaties te maken hebben, zelfde als je inderdaad weinig lucht krijgt, of heel benauwd heb etc. kan je ook gaan hallicuneren.
Oud 13-08-2005, 19:22
Oscar de Grouch
Oscar de Grouch is offline
De wetenschappelijke verklaring:
http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=806
Deel 1
Aan het eind van het filmpje gaat het over BDE.

Ik hecht toch wat meer waarde aan deze verklaring.
Maar ja, ik ben iemand die meer gelooft in een theorie die gebaseerd is op rede en ratio in plaats van gevoel en speculatie
Oud 13-08-2005, 19:55
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 12-08-2005 @ 20:14 :
die death hug is wel een boeiend iets, zelf zoiets gedaan of vrienden van je?

het zal ook vast wel iets met hallicunaties te maken hebben, zelfde als je inderdaad weinig lucht krijgt, of heel benauwd heb etc. kan je ook gaan hallicuneren.
Mjah die death hugs zijn inderdaad wel boeiend...
Ikzelf heb het nog niet gedaan... Heb het wel al gezien bij vrienden die het 'ondergingen' In de groep vrienden waar ik die "death hug" leerde kennen hebben veel mensen het al gedaan... Nu doen we't eigelijk nooit meer, 'n tijdje geleden begonnen we er tijdens'n bbq over maar niemand had zin om'n death hug te krijgen dus jah...

De naam 'death hug' is echter wel heel passend, wanneer je de andere z'n longen samenperst is het net alsof je'm heeel hard omhelst waarna hij/zij 'doodvalt'... toch voor ff

meestal voor ff

die death, daar zit dus ook'n betekenis achter, als je heel veel pech hebt kan je sterven van'n death hug. Heb het in het verleden al wel eens gelezen in de krant. Jongeren die dus ook iemand'n death hug gegeven hadden en die jonge/meisje (weet'k niet meer) is nooit meer wakkergeworden
De kans dat dit gebeurt is heel klein, maar er is altijd iemand die het voorheeft en wat maakt het uit dat de kans klein is als jij net die ééne keer pech hebt... één keer is genoeg

Da's ook één van de redenen waarom ik dit niet doe, soms heb ik wel zin om het eens mee te maken maar jah... als je iemand'n death hug ziet krijgen zie je soms ook vrij vreemde dingen die al genoeg zeggen over wat er in je hersenen gebeurt... Stuiptrekkingen en rare bewegingen enzo... dat is wel uitzonderlijk, meestla liggen ze daar maar gewoon te liggen maar toch... Mjah en als ze wakkerworden zijn ze meestal in de war...
Gezond is het dus zeeeeker niet denk ik en jah, er is natuurlijk ook nog altijd't risico dat je niet meer wakker word...
Tis niet echt iets voor mij... als ik hallucinaties wil koop ik wel gewoon magic schrooms ofzo

Je kan jezelf trouwens ook death hugs zetten, 't is wel 'n beetje moeilijk omdat je je eigen longen moet samenpersen maar als je sterke armen hebt lukt het wel (mss anders ook wel maar dat weet ik niet zeker )... Ikzelf heb het vroeger eens in m'n bed geprobeerd. Ik begon speciaal te ademen en iets later begon ik m'n longen samen te persen. Dan voel je echt je lichaam wegglijden, ik ben wel gestopt toen ik voelde dat ik bijna 'weg' was... Het was gewoon om eens te testen of je jezelf'n death hug kon geven, 'n vriend van mij beweerde dat hij het is getest had en dat het werkte dus ik wou het ook'ns testen

Laatst gewijzigd op 13-08-2005 om 19:59.
Oud 13-08-2005, 20:03
Dragon God
Dragon God is offline
Citaat:
Oscar de Grouch schreef op 13-08-2005 @ 20:22 :
De wetenschappelijke verklaring:
http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=806
Deel 1
Aan het eind van het filmpje gaat het over BDE.

Ik hecht toch wat meer waarde aan deze verklaring.
Maar ja, ik ben iemand die meer gelooft in een theorie die gebaseerd is op rede en ratio in plaats van gevoel en speculatie
als men het heeft over hersenen, heb je het 9 vd 10 keer al over speculaties.
wij weten nog zoooo ontzettend weinig (relatief gezien uiteraard, alles is relatief) over de hersenen....

en dit is verre weg van wetenschappelijk... die hersenmneer heeft het over "ik zie de geest als...." niets over "er is bewezen dat de geest bestaat uit" of "Team X in Land Y heeft ontdekt dat de geest bestaat uit ...."

cowboymneer zegt int begin:
"gelovigen worden overal in staat gesteld, hun kinderen te vegiftigen met hun mentaliteit en overtuiging."

klinkt ook eeerrrruuugg wetenschappelijk.....

ik kan niet zeggen dat ik erg gelovig ben, maar dit is verreweg van wetenschappelijk

dit is gewoon een amateuristisch programma, dat gewoon niet mee wil doen aan "wat hip/in is" (religie) en dat van de daken wil schreeuwen
Oud 13-08-2005, 20:27
Oscar de Grouch
Oscar de Grouch is offline
Citaat:
Dragon God schreef op 13-08-2005 @ 21:03 :
als men het heeft over hersenen, heb je het 9 vd 10 keer al over speculaties.
wij weten nog zoooo ontzettend weinig (relatief gezien uiteraard, alles is relatief) over de hersenen....
Er is een groot verschil tussen iets stellen wat waarschijnlijk is op basis van waarnemingen, logica en empirische argumenten, en iets wat jij waarschijnlijk acht omdat je dat "voelt". Met speculatie bedoelde ik dat laatste.

Citaat:
Dragon God schreef op 13-08-2005 @ 21:03 :
en dit is verre weg van wetenschappelijk... die hersenmneer heeft het over "ik zie de geest als...." niets over "er is bewezen dat de geest bestaat uit" of "Team X in Land Y heeft ontdekt dat de geest bestaat uit ...."

cowboymneer zegt int begin:
"gelovigen worden overal in staat gesteld, hun kinderen te vegiftigen met hun mentaliteit en overtuiging."

klinkt ook eeerrrruuugg wetenschappelijk.....

ik kan niet zeggen dat ik erg gelovig ben, maar dit is verreweg van wetenschappelijk

dit is gewoon een amateuristisch programma, dat gewoon niet mee wil doen aan "wat hip/in is" (religie) en dat van de daken wil schreeuwen
Kom op, een beetje provoceren mag best. Voor mij is het niet alleen vermaak, ik vind het een goede zaak dat er naast alle EO-uitzendingen ook een programma op de buis is waar de religie een (populair-)wetenschappelijke spiegel wordt voorgehouden.

Er is in mijn ogen niks mis met amateurisme, als je bedoelt dat het programma voortkomt uit liefhebberij. Het is vooral kleinschalig opgezet, en ook dat vind ik totaal niet verkeerd.

Regels voor berichten