Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2002, 20:22
Harrie
Harrie is offline
ik heb hier een gekopieërt hoofdstuk van magnetisme (havo 5, h1) en t gaat over inducatie.. niet alle bladen zijn er 100% opgekomen..

maar wat is inductie ?!
ik *denk* dat het de sterkte van de veldijnen is om een magneet, maar weet het niet zeker..

nu k hier toch ant typen ben,
over het afbuigen in een beeldbuis..
er was een vraag..
op het 1e beeld:
* een stip staat in het midden, er zijn 2 spoelen.. 1 aan de bovenkant van het beeld en 1 aan de onderkant

2e beeld:
* 4 spoelen (onderkant, rechts, links, bovenkant) en de stip staat rechtsboven (niet helemaal maar toch aardig rechtsboven) en dan moet ik kunnen zeggen welke kant van elke spoel N of Z is..
Hoe doe ik dit?

ik heb morgen tentamens hiervan, dus wacht net zolang op antwoord als het maar voor 23.00 is

Alvast thnxies

Laatst gewijzigd op 05-06-2002 om 20:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2002, 20:41
Harrie
Harrie is offline
t moet natuurlijk inductie zijn ipv inducatie
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 20:46
damaetas
damaetas is offline
wrom voor 2300u ???

ik weet het wel niet
Oud 05-06-2002, 20:51
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
damaetas schreef:
wrom voor 2300u ???

ik weet het wel niet
dan ga k offline ongveer.. t wordt waarschijnlijk wel weer wat later.. maarja
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 21:10
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Harrie schreef:
ik heb hier een gekopieërt hoofdstuk van magnetisme (havo 5, h1) en t gaat over inducatie.. niet alle bladen zijn er 100% opgekomen..

maar wat is inductie ?!
ik *denk* dat het de sterkte van de veldijnen is om een magneet, maar weet het niet zeker..

nu k hier toch ant typen ben,
over het afbuigen in een beeldbuis..
er was een vraag..
op het 1e beeld:
* een stip staat in het midden, er zijn 2 spoelen.. 1 aan de bovenkant van het beeld en 1 aan de onderkant

2e beeld:
* 4 spoelen (onderkant, rechts, links, bovenkant) en de stip staat rechtsboven (niet helemaal maar toch aardig rechtsboven) en dan moet ik kunnen zeggen welke kant van elke spoel N of Z is..
Hoe doe ik dit?

ik heb morgen tentamens hiervan, dus wacht net zolang op antwoord als het maar voor 23.00 is

Alvast thnxies
Onder elektromagnetische inductie verstaan we het verschijnsel dat er bij een beweging van een magnetisch veld en een spoel (of draadraam) ten opzichte van elkaar over de uiteinden van een spoel een spanning wordt opgewekt, de zogenaamde inductiespanning. Het woord induceren betekent trouwens opwekken, dus een inductiespanning is te beschrijven als een spanning die door een veranderend magnetisch veld wordt opgewekt.
Om de noord- en zuidkant van een magnetische spoel te bepalen moet je gebruik maken van de rechterhandregel: als de gekromde vingers van je rechterhand om de spoel in de richting van de stroom wijzen, dan wijst je duim in de richting waarin de magnetische veldlijnen lopen, waarbij je moet weten dat de veldlijnen in de spoel van zuid naar noord lopen en buiten de spoel van noord naar zuid terug lopen.
Oud 05-06-2002, 21:28
Harrie
Harrie is offline
Thnx
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 12:22
Oen
Oen is offline
Persoonlijk vind ik de rechterhand regel veel te lastig, ook de linker hoor, er is een andere manier waarbij je niet je armen uit de kom moet draaien, en waarbij een stukje minder regels zijn.
Het enige dat je hiervoor nodig hebt is een pen die je uit elkaar kan draaien (als ik praat over het draaien met je pen moet je nartuurlijk wel de pen een beetje uit elkaar hebben gedraaid)
Stel je voor,
Je weet de stroom richting door een draad, en die gaat bijv, het blad in, dan pak je je pen, en kijk je welke richting je op moet draaien om ervoor te zorgen dat de pen ook naar beneden gaat, dus naar Rechts draaien (met klok mee). Dan gaan de veldlijnen rond de draad ook met de klok mee.
Heb je een spoel, dan kijk je hoe de stroom door de spoel gaat, (met de klok mee of ertegen in) Je neemt de plek waar de stroom de spoel in gaat, en kijkt daar hoe de draden van de spoel lopen (dus hoe de stroom door de spoel gaat) dan draai je ook op die richting met je pen en je ziet hoe de B gaat.

Heb je te maken met een Lorenz kracht, dan kijk je naar de kortste verdraaiing van de I (stroom) naar de B (magnetische veldlijnen) vector.
Dus stel je een vierkant voor en dan zitten de vectoren in de linker boven hoek, de I vector gaat naar rechts en de B vector naar onder. Je kan dan enkele verdraaiingen doen om de I op de B vector te leggen, de korste zitten natuurlijk in het platte vlak, en dan heb je er nog 2 eentje met de klok mee en eentje ertegenin. De korste is natuurlijk met de klok mee (in dit geval). Dan pak je je pen en draait met de klok mee, je ziet dan dat door de schroefdraait dat gedeelte van de pen naar onder gaat, de F_lorenz gaat dus het blad in.

Dit is de kurkentrekker methode.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 19:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Oen schreef:
Persoonlijk vind ik de rechterhand regel veel te lastig, ook de linker hoor, er is een andere manier waarbij je niet je armen uit de kom moet draaien, en waarbij een stukje minder regels zijn.
Het enige dat je hiervoor nodig hebt is een pen die je uit elkaar kan draaien (als ik praat over het draaien met je pen moet je nartuurlijk wel de pen een beetje uit elkaar hebben gedraaid)
Stel je voor,
Je weet de stroom richting door een draad, en die gaat bijv, het blad in, dan pak je je pen, en kijk je welke richting je op moet draaien om ervoor te zorgen dat de pen ook naar beneden gaat, dus naar Rechts draaien (met klok mee). Dan gaan de veldlijnen rond de draad ook met de klok mee.
Heb je een spoel, dan kijk je hoe de stroom door de spoel gaat, (met de klok mee of ertegen in) Je neemt de plek waar de stroom de spoel in gaat, en kijkt daar hoe de draden van de spoel lopen (dus hoe de stroom door de spoel gaat) dan draai je ook op die richting met je pen en je ziet hoe de B gaat.

Heb je te maken met een Lorenz kracht, dan kijk je naar de kortste verdraaiing van de I (stroom) naar de B (magnetische veldlijnen) vector.
Dus stel je een vierkant voor en dan zitten de vectoren in de linker boven hoek, de I vector gaat naar rechts en de B vector naar onder. Je kan dan enkele verdraaiingen doen om de I op de B vector te leggen, de korste zitten natuurlijk in het platte vlak, en dan heb je er nog 2 eentje met de klok mee en eentje ertegenin. De korste is natuurlijk met de klok mee (in dit geval). Dan pak je je pen en draait met de klok mee, je ziet dan dat door de schroefdraait dat gedeelte van de pen naar onder gaat, de F_lorenz gaat dus het blad in.

Dit is de kurkentrekker methode.
Het is bij het toepassen van de linker- en de rechterhandregel ook niet de bedoeling om je arm uit de kom te draaien (tenzij je een goede smoes zoekt om onder een profwerk uit te komen ), maar om je er visueel een voorstelling van te maken.
Even een correctie wat naamgebruik betreft: de juiste spelling is Lorentzkracht, genoemd naar de Nederlandse natuurkundige Hendrik Antoon Lorentz, die tot zijn dood in 1928 goed bevriend was met Einstein en door Einstein als een soort vader werd beschouwd.
Oud 09-06-2002, 16:38
Harrie
Harrie is offline
jammer dat je t laat hebt geschreven , maar k heb een voldoende op t tentame gehaald.. dus thnx guys
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten