Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2005, 19:07
Al Murphy
Al Murphy is offline
Vreselijk wat voor een taalfouten je vaak tegenkomt op 'het internet'. En dan zeker op chatsites, fora enzovoort.

* Kent nu niemand meer het verschil tussen is en eens ? Of nog erger: het verschil tussen me of mijn . (Geef je me me soep even door?)
* Wat is er zo moeilijk aan het vervoegen van werkwoorden? En dan heb ik het over het welig tieren van dt-fouten
* Wordt op school niet meer uitgelegd wanneer je jou of jouw schrijft? (En dan heb ik het nog niet eens over de toenemende populariteit van de variant jauw .
* Wat is er zo leuk aan al dat fonetisch geschrift, terwijl je daarvoor een veel leesbaarder alternatief hebt.
* Is het misschien een taboe geworden om in geval van twijfel het groene boekje of taaldatabanken.be of iets dergelijks te raadplegen? Al dat krom taalgebruik maakt het internet toch alleen maar minder aantrekkelijk?
* Het is poepsimpel om Engelse leenwoorden in het Nederlands te gebruiken, maar toch worden ze vaker fout dan juist gespeld.

Het begint me hoe langer hoe meer te storen. Iemand met veel tijd zou de ergste taalovertredingen (van scholieren.com) toch eens ergens moeten samenbrengen. Ik ben er nog niet uit of me dat veeleer aan het lachen of aan het huilen zou brengen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2005, 19:23
Kitaantjuh
Kitaantjuh is offline
Tja... Ik erger me er ook wel eens aan als iemand zegt: "Jij hebt dezelfde schoenen als mij" ofzo... Standaard reactie is dan ook: Als IK! Maar ik heb het best wel opgegeven eigenlijk... die mensen zijn echt onverbeterbaar...
Oud 16-06-2005, 19:31
Verwijderd
Dit hoort niet op Letteren
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 19:39
Nijn*
Nijn* is offline
Ik ben het totaal met je eens. Maar wat wil je met deze post?
Oud 16-06-2005, 19:52
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 16-06-2005 @ 20:39 :
Ik ben het totaal met je eens. Maar wat wil je met deze post?
Ik heb geen hoger doel hiermee. Ik vind het gewoon verbazend dat mensen tegenwoordig zo weinig om taal en taalvaardigheid geven, en vraag me oprecht af hoe dat komt. Dat moet toch ergens een oorzaak hebben?

Trouwens, Grimm, ik vind het een onderwerp waar gerust over gediscussieerd kan worden. Wat mij betreft heeft het alles met cultuur te maken. Letteren is het onderdeel van cultuur dat er het dichts bij aansluit. Er bestaat ook wel een subforum Moderne talen, maar dit heeft echt niets met huiswerk te maken. Wat mij betreft zit ik hier dus goed.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 19:56
Nijn*
Nijn* is offline
De oorzaak ligt voor de hand: populariteit en luiheid.

Ik mag toch hopen dat iedereen op letteren het ermee eens is dat dit taalgebruik ronduit ruk is, dus verdere discussie zal er niet echt uit spatten denk ik.
Oud 16-06-2005, 20:03
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Sommige taal fouten kunnen bewust zijn he

Het is misschien allemaal 'poepsimpel' maar het kan mensen gewoon niet schelen. Helemaal niets. Wat maakt het uit of 'gebrandt' met of zonder die bijgevoegde 't' is? Helemaal niets! Niemand word er minder van, en het is nog steeds duidelijk wat er bedoeld word (wat al rap minderword als hoofdletters en leestekens weggelaten worden).

Dingen opzoeken in het groene boekje kost MOEITE. Duh.

Wat ook een nutteloos iets om je aan te ergeren bedenk ik me net. Zo ongeveer alle 'common' ergernissen hebben wel een reden, behalve spelfouten. Hondepoep stinkt, afval op straat is lelijk en slecht voor het mileu (zeggen ze althans), asociaal gedrag is beangstigend, alleen spelfouten, die hebben niets ergerlijks.
Oud 17-06-2005, 05:32
Verwijderd
Citaat:
Al Murphy schreef op 16-06-2005 @ 20:52 :

Trouwens, Grimm, ik vind het een onderwerp waar gerust over gediscussieerd kan worden. Wat mij betreft heeft het alles met cultuur te maken. Letteren is het onderdeel van cultuur dat er het dichts bij aansluit. Er bestaat ook wel een subforum Moderne talen, maar dit heeft echt niets met huiswerk te maken. Wat mij betreft zit ik hier dus goed.
Ik denk het niet, want taalproblemen horen niet zozeer op een verhalenforum. Daarvoor hebben we 'moderne talen', of 'de kantine'. Maar ik voorzie een slotje.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 08:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Er is hier al een topic over op DK. Taalfouten worden nu eenmaal veel gemaakt, blijkbaar vinden veel mensen het moeilijk of ze malen er niet om hoe ze schrijven.

Maar slotje dus
Oud 17-06-2005, 11:42
niam
niam is offline
Nee, ik vind ook dat hier wel eens over gediscussieerd mag worden.

Niet om tot een allesomvattende, wereldverbeterende conclusie te komen, maar enkel voor de Goddamned Fucking Fun van het discussieren, om het zo maar eens te zeggen.

Aan de ene kant zie ik een zeker voordeel aan de verkrachting van de Nederlandse taal, die vooral voortkomt uit de sms / Msn-taal van de nieuwe generatie. Welk voordeel dan? Nou, al spreekt iemand mij aan op Msn, iemand die ik niet ken, op zo'n dergelijke fonetische manier ( ik ga geen voorbeelden geven, want dat is ook zo afgezaagd ), dan weet ik al dat ik die persoon niet interessant zal vinden. In principe is het dus een soort filter.

Aan de andere kant is dit voordeel ook vaak een nadeel, want soms denk je iemand interessant te vinden, totdat je diegene dan spreekt op Msn.

Blaat... ik lul ook maar wat eigenlijk.
Oud 17-06-2005, 12:07
Verwijderd
Haha!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 13:29
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
niam schreef op 17-06-2005 @ 12:42 :
Nee, ik vind ook dat hier wel eens over gediscussieerd mag worden.

Niet om tot een allesomvattende, wereldverbeterende conclusie te komen, maar enkel voor de Goddamned Fucking Fun van het discussieren, om het zo maar eens te zeggen.

Aan de ene kant zie ik een zeker voordeel aan de verkrachting van de Nederlandse taal, die vooral voortkomt uit de sms / Msn-taal van de nieuwe generatie. Welk voordeel dan? Nou, al spreekt iemand mij aan op Msn, iemand die ik niet ken, op zo'n dergelijke fonetische manier ( ik ga geen voorbeelden geven, want dat is ook zo afgezaagd ), dan weet ik al dat ik die persoon niet interessant zal vinden. In principe is het dus een soort filter.

Aan de andere kant is dit voordeel ook vaak een nadeel, want soms denk je iemand interessant te vinden, totdat je diegene dan spreekt op Msn.

Blaat... ik lul ook maar wat eigenlijk.
Het gaat natuurlijk niet alleen om msn/sms maar om de gehele taalverkrachterij, in alle opzichten. Dus ook gewoon in een brief schrijven 'ik vindt' etc.

Overigens vind ik niet dat je mensen erop kunt afrekenen of ze typen: 'Hii Liefurd!!!' of 'Hoi'. Ik moet eerlijk toegeven dat ik op msn ook niet altijd de meest Nederlands correcte taal gebruik, gewoon omdat ik dan snel iets wil typen. Als we daar nu al over gaan mierenneuken, blijft er helemaal geen ABN meer over.

Is er Goddamned Fucking Fun in een discussie als bijna iedereen het met elkaar eens is dan?
Oud 17-06-2005, 13:50
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik kan me toch moeilijk voor de geest halen dat je uit gemakzucht je taalgebruik helemaal gaat 'vermoeilijken'. MSN-kindertaal is ook veel moeilijker om te lezen - het lijkt wel een Harry Mulish-tekst, zo moet je je er door woekeren - dus daar zie ik dan ook weer geen gemakkelijkheidsoplossing in.

Ik vraag me soms ook wel eens af of die mensen zo'n kromme zinnen enorm cool , vet of de max vinden, of zou het misschien echt een taalverschuiving zijn?

Maar wat ik dan verder nog zo vreemd vind: veel taalverschuivingen (misschien is het wel een taalverschuiving) die een breed maatschappelijk draagvlak hebben, vinden ook een opening naar andere media, naar de academische wereld. Maar ik moet alvast nog de eerste column, het eerste boek, het eerste werk van een professional tegenkomen dat hetzelfde MSN-taaltje bezigt. Maar misschien heb ik het tot nu toe over het hoofd gezien.

P.S. Aan de slotjes-schreeuwers: Taalonderzoek vindt per definitie plaats aan een faculteit letteren. Ik zou niet weten waarom zo'n onderwerp op scholieren.com tot een subforum voor willekeurig gezwets moet gedegradeerd worden. Het is jullie recht om dit een zinloze, oninteressante discussie te vinden. Je kan dit topic dan ook gerust links laten liggen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 13:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 17-06-2005 @ 14:50 :

P.S. Aan de slotjes-schreeuwers: Taalonderzoek vindt per definitie plaats aan een faculteit letteren. Ik zou niet weten waarom zo'n onderwerp op scholieren.com tot een subforum voor willekeurig gezwets moet gedegradeerd worden. Het is jullie recht om dit een zinloze, oninteressante discussie te vinden. Je kan dit topic dan ook gerust links laten liggen.
Ow, maar daar ging het mij niet om. Ik ging alleen melden dat we op DK al zo'n soort topic hadden en dat deze dan dus niet echt meer nodig was. Maar dat topic zou hier misschien ook wel beter hebben gepast, inderdaad.

Ik vind msntaal echt vreselijk en onnodig, net zoals de talloze Engelse woorden die men ineens moet gaan gebruiken. Voor taalfouten kan ik nog wel een beetje begrip opbrengen, omdat ik ook de meest bizarre fouten maak zo af en toe
Oud 17-06-2005, 14:00
niam
niam is offline
Ik vind het ook in zekere zin bevredigend mijn zinnen te perfectioneren. Zowel in mijn verhalen als in mijn dagelijkse Msn-gekwebbel.

Ik word er haast geil van, als ik een aantal goede, strakke zinnen teruglees.

Als je in het bos met je zakmes een schaakstuk wilt snijden uit een stuk hout dan wil je dat toch ook zo strak, glad en secuur mogelijk doen?

Ik heb dat in ieder geval wel als ik in het bos een schaakstuk wil snijden uit een stuk hout.
Oud 17-06-2005, 14:04
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
niam schreef op 17-06-2005 @ 15:00 :
Ik vind het ook in zekere zin bevredigend mijn zinnen te perfectioneren. Zowel in mijn verhalen als in mijn dagelijkse Msn-gekwebbel.

Ik word er haast geil van, als ik een aantal goede, strakke zinnen teruglees.

Als je in het bos met je zakmes een schaakstuk wilt snijden uit een stuk hout dan wil je dat toch ook zo strak, glad en secuur mogelijk doen?

Ik heb dat in ieder geval wel als ik in het bos een schaakstuk wil snijden uit een stuk hout.
Wist niet dat dat ook al hip was tegenwoordig, taalgeilheid.. Ik houd ook wel van correcte zinnen, maar op MSN zal het mij echt een dr0l wezen. Helaas, ik snijd nooit een schaakstuk uit een stuk boom. Ik ben meer van het dammen.
Oud 17-06-2005, 14:21
Changshan
Changshan is offline
Weet je, ik herken heel veel in dat taalgeilheidverhaal. In het gros van mijn openbare posts mag geen enkel taalfoutje voorkomen, al is het nog zo'n lang stuk. Ook op MSN type ik soms de meest walgelijk correcte zinnen.

Ik dacht dat ik gewoon een geobsedeerd formulerend mannetje was, bedankt Niam.

Verder ben ik er ook nog wel één die zich kan storen aan -dt-fouten in een betrekkelijk serieuze tekst. Meestal herken ik dit soort fouten in één keer, ook bij het lezen van zelfgeschreven stukjes. Maar ik probeer heden ten dage maar begrip op te brengen voor mensen die dat blijkbaar niet in één keer zien/goed typen.

Als ik voorgaande posts goed heb gelezen, hebben we het geloof ik nog niet eens over het steeds moeilijker wordende verschil tussen bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden gehad...
Oud 17-06-2005, 14:40
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 17-06-2005 @ 14:50 :Ik vraag me soms ook wel eens af of die mensen zo'n kromme zinnen enorm cool , vet of de max vinden, of zou het misschien echt een taalverschuiving zijn?
"(...)zulke kromme zinnen(...)"

Overigens is er geen enkele taalkundige reden om de ene taal (zelfs creooltalen zoals die op MSN gebruikt worden) beter te vinden dan de andere taal.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 14:44
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 16-06-2005 @ 20:07 :
Vreselijk wat voor een taalfouten je vaak tegenkomt op 'het internet'. En dan zeker op chatsites, fora enzovoort.

* Kent nu niemand meer het verschil tussen is en eens ? Of nog erger: het verschil tussen me of mijn . (Geef je me me soep even door?)
* Wat is er zo moeilijk aan het vervoegen van werkwoorden? En dan heb ik het over het welig tieren van dt-fouten
* Wordt op school niet meer uitgelegd wanneer je jou of jouw schrijft? (En dan heb ik het nog niet eens over de toenemende populariteit van de variant jauw .
* Wat is er zo leuk aan al dat fonetisch geschrift, terwijl je daarvoor een veel leesbaarder alternatief hebt.
* Is het misschien een taboe geworden om in geval van twijfel het groene boekje of taaldatabanken.be of iets dergelijks te raadplegen? Al dat krom taalgebruik maakt het internet toch alleen maar minder aantrekkelijk?
* Het is poepsimpel om Engelse leenwoorden in het Nederlands te gebruiken, maar toch worden ze vaker fout dan juist gespeld.

Het begint me hoe langer hoe meer te storen. Iemand met veel tijd zou de ergste taalovertredingen (van scholieren.com) toch eens ergens moeten samenbrengen. Ik ben er nog niet uit of me dat veeleer aan het lachen of aan het huilen zou brengen.
Een grote storm in een glas water!
Pff ik vind dit alles nogal flauw, jullie lijken wel oude peetjes die niets anders te doen hebben dan af te geven op de nieuwste generatie en haar al dan niet slechte gewoontes.
Nu moetn jullie natuurlijk om ter hardst roepen dat ik wss. veelvuldig gebruik maak van chattaal maar dat is dus niet het geval.
flauw.-> Ander en beter
Oud 17-06-2005, 16:13
Saarah
Saarah is offline
Op fora probeer ik altijd wel zoveel mogelijk taalfouten te vermijden ja , maar op MSN ga ik echt geen AN praten. Nou niet dat ik daar echt dingen typ zoals "ik wordt" ofzo, maar ik gebruik daar geregeld afkortingen en typ er zeker geen AN. Maar als mijn gesprekspartner daar last van zou hebben, zegt hij het toch gewoon? En de mensen waarmee ik regelmatig MSN hebben daar echt geen last van, hoor . Integendeel, de meesten zouden het erg raar vinden moest ik ineens "perfect" AN beginnen praten
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 16:16
niam
niam is offline
An?

Algemeen Nederlands?

Aardige Notities?

Ambigue Naargeestigheden?

Achterlijke Nonsens?
Oud 17-06-2005, 16:20
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
niam schreef op 17-06-2005 @ 17:16 :
An?

Algemeen Nederlands?

Aardige Notities?

Ambigue Naargeestigheden?

Achterlijke Nonsens?
Achterlijke Nonsens, lijkt me vrij duidelijk..
Oud 17-06-2005, 16:22
niam
niam is offline
Citaat:
Saarah schreef op 17-06-2005 @ 17:13 :
Op fora probeer ik altijd wel zoveel mogelijk taalfouten te vermijden ja , maar op MSN ga ik echt geen Achterlijke Nonsens praten. Nou niet dat ik daar echt dingen typ zoals "ik wordt" ofzo, maar ik gebruik daar geregeld afkortingen en typ er zeker geen Achterlijke Nonsens. Maar als mijn gesprekspartner daar last van zou hebben, zegt hij het toch gewoon? En de mensen waarmee ik regelmatig MSN hebben daar echt geen last van, hoor . Integendeel, de meesten zouden het erg raar vinden moest ik ineens "perfect" Achterlijke Nonsens beginnen praten
Zou best grappig zijn.
Oud 17-06-2005, 16:23
Nijn*
Nijn* is offline
Oud 17-06-2005, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Al Murphy schreef op 17-06-2005 @ 14:50 :

Letteren-hier is niet letteren-daar. Dit ís willekeurig gezwets, want uiteindelijk komt het neer op 'tiswah'. Fijn voor je dat je de huidige generatie slecht vindt spelling, ik geef je niet eens ongelijk, maar hiervoor hebben we Moderne Talen (discussie over talen etc.) en De Kantine (allerhande onderwerpen die niet op een ander subforum passen). Niet op Letteren. De beschrijving van Letteren is:
Citaat:
Eigen verhalen, columns, recensies? Kritiek op een boek, fan van een schrijver?
Zoals je ziet is het hier minder geschikt dan

A)
Citaat:
Moderne talen
Nederlands, Engels, Frans, Duits, Fries, Spaans, Arabisch, Hebreeuws, Turks, Russisch en Italiaans.
of

B)
Citaat:
De Kantine
Een forum voor zaken die je verder nergens kwijt kan. Spam is echter NIET toegestaan!
Maar verder hoorde ik Balance al over een slotje, omdat dergelijke topics veel voorkomen.

Een voorbeeld

Waarom ga je dan niet verder in dat topic?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2005, 16:41
Verwijderd
Inhoudelijk: de MSN-taal is geen vorm van verloedering van de Nederlandse taal.

Het is een verloedering van zowel Nederlands, Engels, Duits, Frans en soms Spaans.
Maar het is niet zozeer 'vermoeilijken'. Sommige toetscombinaties liggen makkelijker op het toetsenbord, het lijkt fonetisch correcter, het zijn afkortingen ofwel het is inderdaad cool om sommige woorden zodanig te verbuigen dat ze haast onleesbaar zijn.

Wat niet maakt dat deze taal fijn te lezen is, correcter is, meer of minder is dan een willekeurige andere taal (Belgisch uitgezonderd), of terug te vinden zal zijn in één van mijn posts.

Verder: ABN schijnt niet meer correct te zijn door de suggestie dat volkeren die geen Nederlands kunnen spreken of schrijven, minder beschaafd zouden zijn. Dus ineens is het AN geworden, bij gebrek aan beter.
Wat dachten jullie van ACN, algemeen correct Nederlands?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 16:51
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Grimm schreef op 17-06-2005 @ 17:41 :
*knip*
Amen. ACN lijkt me wel wat
Oud 17-06-2005, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Nijn* schreef op 17-06-2005 @ 17:51 :
Amen. ACN lijkt me wel wat
De literaire elite - lees: ik- bezigt het al, dus waarom zouden jullie het niet direct van mij overnemen?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 17:48
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Grimm schreef op 17-06-2005 @ 17:53 :
De literaire elite - lees: ik- bezigt het al, dus waarom zouden jullie het niet direct van mij overnemen?
Omdat wij jou het alleenrecht op deze geniale vondst gunnen. Grimmiaans, als het ware.

Heb je toch nog iets bereikt op dit forum
Oud 17-06-2005, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Tovenaar schreef op 17-06-2005 @ 18:48 :
Heb je toch nog iets bereikt op dit forum
Je legt de vinger op een pijnlijke plaats, verder heb ik inderdaad nog niets bereikt...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 18:21
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 17-06-2005 @ 17:20 :
Achterlijke Nonsens, lijkt me vrij duidelijk..
Tuurlijk, was toch duidelijk genoeg, dacht ik?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 20:48
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
fan van een schrijver?
ik denk niet dat er veel mensen gaan reageren op een topic: 'ik houd van shakespeare'
Waarom staat dat onbeduidend zinnetje er dan in? Het verpest het imago van heel letteren omdat het het eerste is dat je te zien krijgt!
forumbazen: ingrijpen!

Voor de rest spreek ik vooral AA in mijn msn-gesprekken
Oud 17-06-2005, 20:52
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Wat niet maakt dat deze taal fijn te lezen is, correcter is, meer of minder is dan een willekeurige andere taal (Belgisch uitgezonderd), of terug te vinden zal zijn in één van mijn posts.
Wat bedoel je daar nu mee? *neemt vlammenerper uit de kast*

En daarbij, in Belgie worden vier talen gesproken, dat zou pas echte chattaal worden als je die zou combineren.
Oud 17-06-2005, 23:26
Droomz
Droomz is offline
Ik erger me dood aan taalfouten!
En vooral de 'simpele'.
Bijvoorbeeld: allebij in plaats van allebei

Dat zou je niet fout mogen doen als je op de middelbare zit. En helemaal niet met een hogere opleiding
Kijk, buitenlanders en dyslectische mensen, daar maak ik een uitzondering voor
Oud 18-06-2005, 01:48
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 17-06-2005 @ 15:40 :
"(...)zulke kromme zinnen(...)"
WHAHAHAHA

Hier werd iemand hard onderuitgetrapt.

Heel mooi!

*applaus*
Oud 18-06-2005, 11:24
Verwijderd
Beetje te afgezaagd om er nog een topic over te beginnen
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 14:31
Millroy
Millroy is offline
Omg!!11
U r teh n00b!11
juh, vink oowk nit sow c007
Leet speek (1337 5p34k), breezertaal en mensen die Engels gebruiken, ook al kunnen ze het eigenlijk niet, dat is irritant.
Die andere fouten zijn ook vervelend, maar ik vind afkortingen als idd ook ergerlijk, dus verdraagzaamheid is niet mijn sterke kant.
Helaas zijn alle voorgenoemde fouten op (bijna) elk forum aanwezig. Best stom dus.
Maar ach.
Postcount + + (Nog zo'n irritant iets.)
Oud 18-06-2005, 20:29
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Millroy schreef op 18-06-2005 @ 15:31 :
Omg!!11
U r teh n00b!11
juh, vink oowk nit sow c007
Leet speek (1337 5p34k), breezertaal en mensen die Engels gebruiken, ook al kunnen ze het eigenlijk niet, dat is irritant.
Die andere fouten zijn ook vervelend, maar ik vind afkortingen als idd ook ergerlijk, dus verdraagzaamheid is niet mijn sterke kant.
Helaas zijn alle voorgenoemde fouten op (bijna) elk forum aanwezig. Best stom dus.
Maar ach.
Postcount + + (Nog zo'n irritant iets.)
wat is postcount ++?
Hommage aan een gestorven persoon?
Oud 19-06-2005, 19:39
Roosje
Roosje is offline
Lekker boeiend... Ok, ik erger me er soms ook dood aan, maar laat ze lekker. Wil je de wereld veranderen, begin dan bij jezelf.
Oud 19-06-2005, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 17-06-2005 @ 21:52 :
Wat bedoel je daar nu mee? *neemt vlammenerper uit de kast*

En daarbij, in Belgie worden vier talen gesproken, dat zou pas echte chattaal worden als je die zou combineren.
Ik houd het bij Nederlands, de Belgische taal ligt een beetje achter. Ja, ik heb genoeg Belgen gesproken om dat te mogen beweren. Er zijn natuurlijk uitzondering à la Millroy ende Astuanax.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 18-06-2005 @ 21:29 :
wat is postcount ++?
Hommage aan een gestorven persoon?
Een post enkel voor de statistiek. Dit verschijnsel zie je veel bij spammers, die zoveel mogelijk posts willen hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 21:30
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Grimm schreef op 19-06-2005 @ 20:54 :
Ik houd het bij Nederlands, de Belgische taal ligt een beetje achter. Ja, ik heb genoeg Belgen gesproken om dat te mogen beweren. Er zijn natuurlijk uitzondering à la Millroy ende Astuanax.
Dat lijkt alleen maar zo omdat het zogezegde 'verouderde nederlands' een vorm van het Antwerps dialect is, van in de tijd dat de Spanjaarden Antwerpen veroverd hadden.
( grote volksverhuizing naar Amsterdam tot gevolg, de stad groeide uit van een boerengat tot een grootstad-> gouden eeuw)
Ik baseer me bv. op de vorm 'gij' die bij jullie enkel in de Bijbel voorkomt. (omdat mensen (van de eerste of tweede generatie) uit Antwerpen die Statenbijbel (mee) hebben vertaald) en op toneelstukken als 'De Spaanse Brabander' enz.

Durf nu nog maar eens te beweren dat het Hollands nederlands verder geëvolueerd is!
Oud 20-06-2005, 04:08
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 19-06-2005 @ 22:30 :

Durf nu nog maar eens te beweren dat het Hollands nederlands verder geëvolueerd is!
Dat blijf ik dan ook gewoon doen.

gij (pers.vnw.)
1 [archa.] u [subjectsvorm van de tweede pers. enk. en mv.]
2 [Belg., inf.] jij

Waar het bij ons reeds archaïstisch bevonden wordt, schijnt het 'daar' gewoon spreektaal te zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 04:10
Verwijderd
Nog een taalverloedertopic!
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 09:29
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Grimm schreef op 19-06-2005 @ 20:55 :
Een post enkel voor de statistiek. Dit verschijnsel zie je veel bij spammers, die zoveel mogelijk posts willen hebben.
Dat wist ik niet eens
En dat terwijl ik veel van dat soort posts heb geplaatst.

Ik doe dingen waar ik geen erg in heb

Ow, en in Brabant zeggen ook nog heel veel mensen gewoon "gij" hoor
Oud 20-06-2005, 10:12
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Grimm schreef op 20-06-2005 @ 05:08 :
Dat blijf ik dan ook gewoon doen.

gij (pers.vnw.)
1 [archa.] u [subjectsvorm van de tweede pers. enk. en mv.]
2 [Belg., inf.] jij

Waar het bij ons reeds archaïstisch bevonden wordt, schijnt het 'daar' gewoon spreektaal te zijn.
Ja, maar waarom wordt het archaïsch bevonden?
Omdat ze in Holland in die eeuw ook al met 'je' praatten (verbastering van het Engelse 'you') maar omdat de Bijbelvertaling allemaal in dialect was en het daardoor lijkt dat het vroeger ook in Holland wel gebruikt werd.

tsss
Oud 20-06-2005, 10:14
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 20-06-2005 @ 10:29 :

Dat zijn de echten
Oud 20-06-2005, 10:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 20-06-2005 @ 11:14 :
Dat zijn de echten
Ik zeg het eigenlijk nooit, alleen af en toe op scouting

Ach ja
Oud 20-06-2005, 12:05
Verwijderd
Mijn dikke, vette mening over 'taalverloedering'.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 20-06-2005 @ 10:29 :

Ik zelf ook, ik zit alleen wat te stoken (A)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten