Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2005, 12:29
koala
koala is offline
Er bestaat een grote kans dat ik over een paar weken wordt op genomen in een kliniek voor psychise problemen. Die opname is voltijd en zal zo een 12 maanden duren.
Nu volg ik een mbo opleiding en krijg studiefinanciering. met die opleiding zal ik voorlopig niet verder kunnen. Nu vroeg ik me af : wanneer moet ik mijn OV inleveren?
En heb ik recht op een Wajong uitkering?
Dit staat op de site van de kliniek..:

Mogelijk kom je in aanmerking voor een Wajong-uitkering. Je moet dan minstens 18 jaar zijn en 52 weken arbeidsongeschikt. Je moet hiervoor zelf een aanvraagformulier invullen.

Ik word dit jaar 19. Heb 2 jaar geleden ooit gewerkt. En kan nu dus niet werken. Komt door geestelijke problemen. Lichamelijkj ben ik prima in staat om te werken.
Hoe zit dit nu? Kan iemand me dit uitleggen?

En krig je studiefinanciering als je op een RMPI school zit?

Super bedankt alvast!!!
Oud 13-06-2005, 14:20
Bloem
Bloem is offline
Brief sturen naar het UWV, dan word je ws. opgeroepen voor een keuring en moet je even langskomen, en vragen ze of ze contact mogen opnemen met je behandelend arts enzo.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 14:27
Mrs Mojo Risin
Mrs Mojo Risin is offline
Ja precies, dan krijg je zo'n gesprek enzo, maar ze zijn niet zo moeilijk.
Je moet alleen wel veel vertellen over je problematiek.
Oud 13-06-2005, 19:55
Verwijderd
Citaat:
koala schreef op 13-06-2005 @ 13:29 :
En krig je studiefinanciering als je op een RMPI school zit?
Ligt er aan wat voor opleiding je daar volgt en hoeveel uur je per week naar school gaat, denk ik. Je zou het beste even de IB-Groep kunnen bellen om daarnaar te informeren.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Dark_Princess schreef op 13-06-2005 @ 15:27 :
Ja precies, dan krijg je zo'n gesprek enzo, maar ze zijn niet zo moeilijk.
Ze zijn niet zo moeilijk? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor... Volgens mij zijn ze juist behoorlijk moeilijk en worden ze alleen maar moeilijker... (Niet om TS alle hoop te ontnemen...maar dat is wat ik hoor van mensen.)
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 10:45
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-06-2005 @ 20:56 :
Ze zijn niet zo moeilijk? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor... Volgens mij zijn ze juist behoorlijk moeilijk en worden ze alleen maar moeilijker... (Niet om TS alle hoop te ontnemen...maar dat is wat ik hoor van mensen.)
Ja idd, helemaal bij psychische problemen is het beleid behoorlijk verscherpt dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 13:24
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Bloem schreef op 14-06-2005 @ 11:45 :
Ja idd, helemaal bij psychische problemen is het beleid behoorlijk verscherpt dacht ik.
Het ligt er inderdaad aan welke ziekte je hebt. Ik heb zelf RA en natuurlijk moest ik op gesprek komen, maar het was na alle dossiers te hebben gelezen etc. al heel snel duidelijk dat ik voor een uitkering in aanmerking kwam.

Overigens denk ik wel dat je er goed over moet nadenken. Een keuring is niet niks en om al zo vroeg in je leven een stempel opgedrukt te krijgen is best moeilijk. Als er dan ook nog enige hoop is dat het in de toekomst beter zal gaan, zou ik er vanaf zien.
Oud 21-06-2005, 13:15
michelle_flo
michelle_flo is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 14-06-2005 @ 14:24 :
Het ligt er inderdaad aan welke ziekte je hebt. Ik heb zelf RA en natuurlijk moest ik op gesprek komen, maar het was na alle dossiers te hebben gelezen etc. al heel snel duidelijk dat ik voor een uitkering in aanmerking kwam.

Overigens denk ik wel dat je er goed over moet nadenken. Een keuring is niet niks en om al zo vroeg in je leven een stempel opgedrukt te krijgen is best moeilijk. Als er dan ook nog enige hoop is dat het in de toekomst beter zal gaan, zou ik er vanaf zien.
het kan je ook juist helpen. Ik ben een paar weken geleden gekeurd, en door ik die stempel arbeids gehandicapte krijg kan ik dalijk makkelijker werk/stage vinden dus ik vind het bullshit wat je zegt over het er vanaf zien
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 17:38
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
michelle_flo schreef op 21-06-2005 @ 14:15 :
het kan je ook juist helpen. Ik ben een paar weken geleden gekeurd, en door ik die stempel arbeids gehandicapte krijg kan ik dalijk makkelijker werk/stage vinden dus ik vind het bullshit wat je zegt over het er vanaf zien
Ik weet niet in welke sector je werkt, het klopt inderdaad in bepaalde sectoren dat je sneller wordt aangenomen (of je om die reden aangenomen wilt worden is wat anders maar goed.). Ik wil zelf graag in het bedrijfsleven werken en daar hebben ze graag mensen zonder een dergelijk verleden, overigens is het bij sommige ziektes ook noodzakelijk om aanpassingen te doen op de werkvloer (niet altijd direct maar in de toekomst) en veel werkgevers (vooral eenmansbedrijven) zien dit niet zitten. Ik denk dat het dus erg afhankelijk is van wat je later wilt gaan doen en in welke sector maar dat had ik in mijn voorgaande post ook laten blijken. Je moet er gewoon goed over nadenken en als het voor jou de beste keuze is geweest, heel goed! Voor mij is het niets, ik wil gewoon aangenomen worden om mijn kwaliteiten, geen stempeltje opgeplakt krijgen en er alles uithalen wat er in zit
Oud 25-06-2005, 16:24
dr dribble
dr dribble is offline
hoi,
ik ben werkzaam in een psychiatrische :-) (sorry voor de eerdere typ fout) ziekenhuis en heb vaker te maken met deze vragen.
het is zo dat je voor een wajong in aanmerking komt als je 52 weken arbeidsongeschikt bent, dit houd in dat je arbeidsongeschikt verklaard bent, je dus niet kan werken!
dat je twee jaar niet gewerkt hebt heeft hier niet mee te maken. als je stopt met de opleiding voor een jaar dan zal je waarschijnlijk ook je studie finaciering stop zetten omdat je die later weer wilt gebruiken.
je hebt altijd wel recht op een uitkering, het beste kan je de hulplijn van het UWV even bellen om te vragen voor welke uitkering je dan in aanmerking komt. wat je ook kan doen is wachten tot je in de kliniek bent en daar overleggen met de maatschappelijk werker. deze kan je er bij helpen.
de uitkering die je krijgt kan je dan krijgen met terug werkende kracht over de periode dat je geen studifinasiering hebt gekregen.
ik hoop dat je er wat aan hebt.

en succes verder!

Laatst gewijzigd op 25-06-2005 om 21:35.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 19:03
Verwijderd
Citaat:
dr dribble schreef op 25-06-2005 @ 17:24 :
ik ben werkzaam in een spychiatrische ziekenhuis
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 19:55
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-06-2005 @ 20:03 :
Lol, daar viel mijn oog ook op
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 08:38
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
dr dribble schreef op 25-06-2005 @ 17:24 :

het is zo dat je voor een wajong in aanmerking komt als je 52 weken arbeidsongeschikt bent, dit houd in dat je arbeidsongeschikt verklaard bent, je dus niet kan werken!
Het is tegenwoordig toch 2 jaar, 104 weken?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 09:11
Verwijderd
Is het ook niet een beetje logisch dat je niet kunt werken als je arbeidsongeschikt verklaard bent...? Als je kunt werken ben je niet arbeidsongeschikt (iig niet volledig). Of zie ik nu iets heel erg over het hoofd?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 09:52
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-06-2005 @ 10:11 :
Is het ook niet een beetje logisch dat je niet kunt werken als je arbeidsongeschikt verklaard bent...? Als je kunt werken ben je niet arbeidsongeschikt (iig niet volledig). Of zie ik nu iets heel erg over het hoofd?
Onderstaande stukje komt aan het boek waarmee verzekeringsartsen werken.
- De arts moet dan drie vragen beantwoorden:
- Is de betrokkene ongeschikt?
- Zo ja, is hij dan ongeschikt voor zijn arbeid?
- Zo ja, komt die ongeschiktheid voort uit ziekte of gebrek?
- Wie is er dan ongeschikt?
- Hij, die niet instaat is zijn arbeid te verrichten.
- Hij, die wegens schade voor zijn gezondheid zijn arbeid niet behoort te verrichten.
- Hij, die niet werkt ter voorkoming van arbeidsongeschiktheid.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 09:54
Verwijderd
En? Wat er ook uit komt...als je arbeidsongeschikt wordt verklaard dan is het toch ook de bedoeling dat je niet werkt...? Dat was wat ik net bedoelde.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 10:32
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-06-2005 @ 10:54 :
En? Wat er ook uit komt...als je arbeidsongeschikt wordt verklaard dan is het toch ook de bedoeling dat je niet werkt...? Dat was wat ik net bedoelde.
Je deed eerst werk A, doe ziekte of gebrek kan je werk A niet meer doen. Al jouw gegevens m.b.t. tot wat je niet meer kan worden in de computer gestopt (die de arts heeft onderzocht tijdens de WAO keuring). Daar rollen dan een aantal functies uit die je eventueel nog wel zou kunnen doen. Als het loon in die functies lager is dan het loon dat je in je oorspronkelijke loon kreeg, wordt het verschil in percentage uitgerekend. Dat percentage is dan het percentage van uitkering. In principe moet je gewoon weer aan het werk. Al met al komt het er dus opneer dat een piloot (met een hoog inkomen) al snel 80% uitkering krijgt, en iemand die voor minimumloon werkt al snel onder de grans valt en geen uitkering krijgt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 10:34
Verwijderd
Is dat niet wat anders dan waar ik het over heb?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 10:44
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-06-2005 @ 11:34 :
Is dat niet wat anders dan waar ik het over heb?
je hebt arbeidsongeschiktheid (WAO uitkering) en je kan in de ziektewet zitten (dan ben je dus zoek).
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 10:45
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 26-06-2005 @ 11:44 :
je hebt arbeidsongeschiktheid (WAO uitkering) en je kan in de ziektewet zitten (dan ben je dus zoek).
ZOEK?
Oud 26-06-2005, 11:56
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 26-06-2005 @ 11:45 :
ZOEK?
ziek de i zit naar de o
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 20:43
Verwijderd
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 26-06-2005 @ 11:44 :
En? Ik snap nog steeds niet wat dat te maken heeft met wat ik zeg (eigenlijk snap ik het steeds minder). (En ook niet met wat jij daarvoor zei. )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten