Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() sorry, ik kon het niet laten ![]() Nee, even serieus. Mij lijkt dat er wel goed geoordeeld is.
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Als je op iemand mikt met een scherpschuttersgeweer met kijker ben je zeker niet van plan om hem alleen maar te laten schrikken. De Brit was kinderen aan het evacueren, en was dus geen bedreiging voor de militair. Dit was geen schot wat verkeerd viel in een verwarde oorlogssituatie, dit was een executie.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() nee, ik dacht meer aan "vlakbij de voeten schieten" of "vlak over zijn hoofd" ![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Aan de andere kant: in een guerilla oorlog is nauwelijks onderscheid tussen burgers en militairen, en ook niet tussen minderjarigen en meerderjarigen en zelfs niet tussen de tegenstanders zelf en symphatisanten van een andere nationaliteit die met raad en daad komen helpen. Die burger had eigenlijk, alleen al door er te zijn, het risico aanvaard dat hij ook wel eens onder vuur zou kunnen komen te liggen. In een oorlogssituatie, of een opstandssituatie moet je je als soldaat niet hoeven beknorren om situaties wie je wel en niet op de korrel mag nemen. Er zijn namelijk maar twee partijen: jij, en alle anderen op het slagveld. Die brit had zichzelf bij die anderen gevoegd. Op het slagveld. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
volgens mij was dit toch die camera man die tijdens het maken van zo'n documentaire werd kapot geschoten
![]() Volgens mij ik heb dat gezien tijdens die documentaire, maar het kan natuurlijk een andere brit zijn geweest ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nee, ik stel me niet aan. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ja, het Israel's leger zelf. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En mij heb je nergens joden zien schrijven, ik heb het enkel over het Israelisch leger. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hoewel... kan je nog onderscheid maken als alle strijders burgers zijn, en de geuniformeerde Palestijnse diensten zo ongeveer de enigen zijn die geen oorlog proberen te voeren tegen Israel? Ik denk dat dat ook is wat er gebeurd, als er tigduizend jongetjes van 12 met geweren en bommen proberen Israeli's om te brengen wordt er niet meer opgekeken als er toevallig een tussen zat die ongewapend was. Tja, jammer, maar aan de andere kant roepen de Palestijnen het over zichzelf af door kinderen te laten vechten.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Maar als we zo gaan redeneren hebben de Isrealiers het geweld dus ook over zichzelf afgeroepen?! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En als Israeli word je ook wel eens zat van al die Palestijnen. Neerschieten is fout. Of het nou een Brit of een ras-Palestijn is, het is niet lief en net zo verwerpelijk. Maar om als koppige ezels stenen te gaan gooien naar een meute van pissige, goed getrainde/gewapende soldaten is OOK dom. |
![]() |
||
Citaat:
Maar dan het nieuws: Vergeldingsaanval Israël op Shebaa BEIROET Israëlische gevechtsvliegtuigen hebben aanvallen uitgevoerd op doelen in Zuid-Libanon, na een guerrilla-aanval van Hezbollah aan de grens. Daarbij zouden aan Israëlische kant vier slachtoffers zijn gevallen. Onbekend is of er slachtoffers zijn gevallen bij de Israëlische aanval. Hezbollah maakte melding van een mortieraanval in het grensgebied dat de Boerderijen van Shebaa wordt genoemd. Het gebied is omstreden. Volgens Syrië en Libanon is Shebaa Libanees, maar de VN merkt het aan als Syrisch gebied, dat door Israël is bezet. Hezbollah vindt dat Israël zich daar moet terugtrekken. http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005...000060550.html Bah, nou dacht ik dat de Libanezen de Hezbollah eindelijk eens onder het tapijt zouden gaan vegen nu dat de Syriers er niet meer zijn om ze de hand boven het hoofd te houden, en dan gebeurt er zoiets.
||
Citaat:
![]() off-topic ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Om de discusie naar een iets breder plan te tillen dan alleen dit incident en de Israel-kwestie, het volgende om eens in overweging te nemen:
Het valt mij op dat er steeds vaker militairen aangeklaagd worden, en sommigen ook veroordeeld wegens moord of doodslag, voor mensen die zij doodschieten. Het schijnt over het hoofd gezien te worden dat mensen doodschieten nu eenmaal het beroep is van een soldaat, en dat in een oorlogssituatie hele andere opvattingen bestaan over wat wel of niet is toegestaan dan in vredestijd. In een oorlog worden mensen doodgeschoten en dat mag, terwijl dezelfde jongens in vredestijd al smoordenaars betiteld zouden worden. Nu is er natuurlijk een verschil tussen het doodschieten van medesoldaten ( voor wie doodgeschoten worden een beroepsrisico is) en burgers, maar ik stel mij op het standpunt dat ik veel gewapende conflicten de grens tussen militairen en de burgerbevolking vervaagt. Vroeger dienden burgers absoluut ontzien te worden, oorlog was iets van een slagveld en twee kuddes soldaten en dat conflict bleef beperkt. Wie een burger doodschoot deed dat niet in de uitoefening van zijn beroep, maar was een moordenaar, een oorlogsmisdadiger. Tegenwoordig is een heel land het slagveld, en zijn burgers vaak net zozeer betrokken bij de oorlog als de beroepsmilitairen. Dit klemt des te erger bij burgeroorlogen, en zoveel conflicten en brandhaarden in de wereld zijn tegenwoordig burgeroorlogen, of in ieder geval mengen burgers zich ook in de strijd. Wie dat als burger zelf doet, geeft zijn onaantastbare postie als niet betrokkene bij het conflict vrijwillig op, en aanvaardt de risico's van het vak van de soldaat. Het is dan niet aan de orde om een andere soldaat te beschouwen als moordenaar als hij deze burger, die zichzelf vrijwillig bij het conflict betrekt, doodt. Deze doctrine is tijdens de tweede wereldoorlog al aanvaard, toen de geallieerden duitse steden vol burgers bombardeerden. Dit is nooit erkend als oorlogsmisdaad, omdat volgens deze doctrine het onderscheid burgerbevolking en soldaten was weggevallen, nu alle burgers zelf keihard meewerkten aan de oorlogsinspanningen. Zij werkten in militaire fabrieken, produceerden wapens en ammunitie, zij voorzagen de strijdkrachten van voedsel, kleding en vervoer. Zij waren geen onschuldige burgers, maar net zozeer soldaat. het valt mij op dat deze doctrine nu weer verlaten wordt. En ik vroeg mij af hoe dat kwam? Iemand enig idee? |
![]() |
|
Nope, zou t niet weten.
Maar dat neemt niet weg dat wat deze soldaat heeft gedaan in strijd is met mensrechten. Het was namelijk een journalist, + hij probeerde kinderen te beschermen, het dunkt mij dat de kinderen niet of geen gevaar vormden voor de soldaten? Het was dus niet rechtvaardig wat deze brit is aangedaan, therefore punish the soldier. En dit is een heel ander soort oorlogvoeren dan WO 2, als de journalist een gevaar vormde voor de soldaat zou het misschien gerechtvaardigd zijn, maar dat was het niet.
||
Citaat:
![]() Niet vatbaar voor rede, enkel op uit zoveel mogelijk slachtoffers te maken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |