Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2005, 19:06
Stefanie
Stefanie is offline
Ik woon sinds een maandje in een studentenhuis met een paar anderen. Opzich heb ik het er erg naar mn zin. Leuke mensen, grote kamer etc, maar toch voel ik me soms heel naar.

Ik merk dat ik me de laatste tijd veel afzonder van de rest. Na een feestje of het gezamelijk eten ga ik snel naar mn kamer toe, omdat ik me dan veel fijner voel. Ik doe wel mn best om met ze om te gaan, bijv. koken voor de rest, maar toch blijft het moeilijk en heb ik na een tijdje een naar gevoel (soort 'vluchtgevoel').

Wie heeft hier nog meer last van? Waardoor kan het komen? En wat kan ik er het beste aan doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2005, 19:25
Silent Moon
Silent Moon is offline
Ik heb geen vluchtgevoel, maar ik heb wel vaak gehad dat ik met opzet gewoon niet meeging met vrienden en dat ik liever alleen wilde zijn. Ook al weet ik dat het juist heel leuk is met vrienden. Soms heb je dat gewoon even nodig denk ik, niet dat je er echt iets aan kan doen.
Oud 08-07-2005, 19:37
Verwijderd
Misschien moet je nog wat wennen? Een maand is nog niet zo lang. Ik weet ook niet of je voor het eerst op jezelf woont? Ook daaraan wennen kost vaak tijd en het is in het begin vaak ook erg vermoeiend ed. Ik zou gewoon de tijd voor jezelf nemen die je nodig hebt, zolang je maar niet alleen maar op je kamer zit. Tenzij je je er zelf aan stoort en wilt dat het anders is, dan kun je natuurlijk altijd toch gewoon bij de anderen blijven zitten, enz.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 20:06
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-07-2005 @ 20:37 :
Misschien moet je nog wat wennen? Een maand is nog niet zo lang. Ik weet ook niet of je voor het eerst op jezelf woont? Ook daaraan wennen kost vaak tijd en het is in het begin vaak ook erg vermoeiend ed. Ik zou gewoon de tijd voor jezelf nemen die je nodig hebt, zolang je maar niet alleen maar op je kamer zit. Tenzij je je er zelf aan stoort en wilt dat het anders is, dan kun je natuurlijk altijd toch gewoon bij de anderen blijven zitten, enz.
Ik woon voor het eerst in een studentenhuis.

Het is inderdaad ook erg moeilijk omdat de mensen die er al wonen al een echte 'kliek' zijn. Ze doen alles samen, kennen elkaar al tijden, ze horen gewoon bij elkaar...
En dan kom ik hier met mn achttien jaar terwijl zij al in de twintig zijn.

Als ik me afzonder en zo weinig mogelijk dingen samen met ze doe ben ik bang dat ze me straks niet aardig vinden ofzo. Of is dit stom?

Ik heb al rare verhalen gehoord over dat mensen weggepest zijn in studentenhuizen en dat is echt het laatste wat ik wil.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 21:25
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 08-07-2005 @ 21:06 :
Ik woon voor het eerst in een studentenhuis.

Het is inderdaad ook erg moeilijk omdat de mensen die er al wonen al een echte 'kliek' zijn. Ze doen alles samen, kennen elkaar al tijden, ze horen gewoon bij elkaar...
En dan kom ik hier met mn achttien jaar terwijl zij al in de twintig zijn.

Als ik me afzonder en zo weinig mogelijk dingen samen met ze doe ben ik bang dat ze me straks niet aardig vinden ofzo. Of is dit stom?

Ik heb al rare verhalen gehoord over dat mensen weggepest zijn in studentenhuizen en dat is echt het laatste wat ik wil.
Misschien dat je kan proberen om eerst 1 iemand iets beter te leren kennen, die je het beste mag tot nu toe ofzo. Dan rol je er veel makkelijker in dan als je in zo'n kliekje terecht komt. Dat lijkt mij tenminste.

Het lijkt me wat overdreven om te denken dat je direct weggepest wordt.
Oud 09-07-2005, 11:17
Judy2
Judy2 is offline
Er zullen vast meer mogelijke redenen zijn, maar ik ken er in ieder geval 2.

A: Je beleefd belangrijke dingen/situaties van een dag nog een keer, je denkt er altijd nog een keer over terug als je alleen bent. Voor sommige mensen is dat belangrijk door hun manier van denken. En hoe nieuwer de situatie, hoe meer belangrijke dingen gebeuren om nog even over terug te denken.

B: Misschien ben je niet helemaal jezelf en dat kan heel vermoeiend zijn.

Waarschijnlijk zal dit dus wel wennen, maar goed als je weet waar het een beetje aan ligt misschien: zodat dit niet blijft aanhouden.

Misschien ligt het ergens anders aan, maar misschien heb je er wat aan.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 16:25
Kurogane
Kurogane is offline
volgens mij voel je niet helemaal op je gemak, het is denk juist niet verstandig om dan vaak naar je kamer te gaan dat maakt alleen de afstand tussen jou en het ''groepje'' naar gevoel alleen maar groter. zomaar op je gemak voelen, gebeurt niet opeens. ik denk dat je zeker wat meer tijd nodig hebt om te wennen in de groep. zorg ervoor dat je de''groep'' indiviueel benadert, beetje met ieder een band te bouwen. ik hoop dat dat een beetje lukt, waarschijnlijk vluchtgedrag ontstaat toch uit enige angst of onzekerheid bewust of onbewust.
Oud 09-07-2005, 17:21
Miracle
Miracle is offline
Ik denk dat je inderdaad nog moet wennen. Als ik meer dan twee nachten van huis ben en veel omga met andere mensen, dan heb ik soms ook even rust nodig. Je hebt soms zo vaak mensen om je heen, die je normaal minder zit, dat het gewoon gaat irriteren.
Dan wil je weer even alleen zijn etc.
Als je wat meer aan hen gewend bent, dan kun je misschien ook gewoon ontspannen als zij er bij zijn en is het niet nodig om je af te zonderen.
Ik hoop voor je dat het vanzelf beter gaat, jezelf af en toe dwingen tot bepaalde dingen is oke, maar het moet niet te gek worden. Succes!
Oud 09-07-2005, 23:05
Sime
Sime is offline
je moet ook niet bij zon stom hecht studentenclubje gaan wonen!
ik zou denk nog met mn eten naar mn kamer gaan dan bij een stel vreemden eten.
Oud 10-07-2005, 10:27
Verwijderd
ik zonder mezelf ook wel eens af, misschien ook wel een soort van vluchtgedrag, maar zolang je voor de rest gewoon lekker sociaal bent naar je huisgenoten, kan het geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 00:34
Kurogane
Kurogane is offline
Ik denk eerder in zo'n situatie of erger waarnaar er in de toekomst nou niet rooskleurig uitziet, bijv. omdat de type mensen zijn waarmee jij never echt mee kan opschieten of omdat hun band als groepje te sterk is dat ze echt nauwelijks open staan voor buitenstaanders of je eigen karakter. Kan je beter in lange termijn opzicht juist een strategisch manier zoeken om te zorgen dat jij ook in een min of meer comfortabel situatie blijft. Dus soort van dat iedereen jou wel oké vindt, dan moet je dus ergens die balans vinden in die personen. Let op hun interesses, karakters, behoeftes, ambities, etc. Probeer een evenwicht daarin te vinden tussen alle individuelen zodat jij neutraal blijft in de meeste omstandigheden zoals ruzies, schoonmaken, eten maken etc. dom weg sociaal blijven kan verkeerd uitpakken, denk er ieder geval bij na in grote lijnen.
Reageren

Regels voor berichten