Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2005, 15:58
Verwijderd
Spinsel

Omdat liefde meer is dan vier woorden
strak op rij gezet en opgezegd,
zeg het gerust, misschien dat het hoort
maar ik luister niet.

Liggen in het gras is mooier met jou,
maar plat geknuffeld gras heet geen liefde
en houden van is zo van vroeger,
dat deed ik met exen, niet met jou.

Ik wil nieuwe woorden voor een nieuw ‘wij’
vroeger is voorbij en ik wil voor ons een nu,

ik wil met je springen en je naakte jongenslichaam van mij mogen noemen. Er is geen tijd genoeg voor wat wij zijn; pluk de bloem vandaag, morgen is hij dood. Je bent meer dan mooi, meer dan lief en leuk, je bent alle vlinders in mijn hoofd.
Dat kan geen liefde heten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2005, 16:30
CSN
CSN is offline
De eerste strofe vind ik erg mooi, het schuine gedeelte ook. Wat ik wat minder vind is de zin met het woord 'exen' erin, misschien omdat ik dat een lelijk woord vind maar het klinkt ook een beetje cliché. Het is wat minder poëtisch of uitgewerkt dan je meeste andere gedichten ofzo, maar het is dan ook een spinsel. De rijm 'wij'/voorbij is sterk.

Offtopic: Regina Spektor / Samson in je sig? of vraag ik nu iets stoms.
Oud 04-07-2005, 16:35
Verwijderd
Citaat:
CSN schreef op 04-07-2005 @ 17:30 :
De eerste strofe vind ik erg mooi, het schuine gedeelte ook. Wat ik wat minder vind is de zin met het woord 'exen' erin, misschien omdat ik dat een lelijk woord vind maar het klinkt ook een beetje cliché. Het is wat minder poëtisch of uitgewerkt dan je meeste andere gedichten ofzo, maar het is dan ook een spinsel. De rijm 'wij'/voorbij is sterk.

Offtopic: Regina Spektor / Samson in je sig? of vraag ik nu iets stoms.
Offtopic²: nee dat is niet stom, dat is waar <3

Agree with you, maar ik kon zo snel niets mooiers vinden en twas wel wat ik vond. Het is in 5 minuten geschreven, geen excuus, wel een reden
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 17:35
Reem
Reem is offline
Ik kan zien dat je het snel geschreven hebt. Dat is niet erg, integendeel: vaak is dat juist heel goed. Maar je verwoordingen zijn erg 'alledaags', je zou het zo bijna tegen iemand kunnen zeggen. Daarom komt je gedicht op mij ook enorm prozaïsch over. Maar toch, leuk om te lezen. Vooral het schuine gedeelte.
Oud 04-07-2005, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Re3m schreef op 04-07-2005 @ 18:35 :
Ik kan zien dat je het snel geschreven hebt. Dat is niet erg, integendeel: vaak is dat juist heel goed. Maar je verwoordingen zijn erg 'alledaags', je zou het zo bijna tegen iemand kunnen zeggen. Daarom komt je gedicht op mij ook enorm prozaïsch over. Maar toch, leuk om te lezen. Vooral het schuine gedeelte.
Ik moet zeggen dat ik lust en liefde in dit geval erg primitieve gevoelens vind Dat alledaagse is hier wel bewust, dit is hoe het is. Ik wil juist niet moeilijk meer doen, en. nou ja blabla, ik ga niet uitweiden over alle achterliggende dingen. Dat was iig expres
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 00:07
xineof
xineof is offline
dat deed ik met exen, niet met jou.

Je bent meer dan mooi, meer dan lief en leuk, je bent alle vlinders in mijn hoofd.

Prachtig. Het idee dat omdat je al eens iets hebt gehad wat onder dezelfde noemer valt, dat dat onwaardig is voor het nieuwe wat zo anders en tegelijk toch onder dezelfde noemer valt, vind ik echt geweldig. Ik was er zelf niet op gekomen ^^.

Het is echt goed bedacht.
Oud 05-07-2005, 08:27
Verwijderd
Ik vind het idee erg leuk bedacht, al had het misschien ietsje mooier uitgewerkt kunnen zijn. Maar misschien ook niet, want dat alledaagse is inderdaad ook wel weer leuk.
En ook ik vind dat schuingedrukte fijn, ook al is dat proza.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 09:41
namnatulco
namnatulco is offline
zoals xinoef ook al zegt:
die zin
Citaat:
Je bent meer dan mooi, meer dan lief en leuk, je bent alle vlinders in mijn hoofd.
prachtig
ik vind de 1e strofe niet zo lopen, of zou dat komen omdat de 2e strofe veel mooier loopt
CSN heeft wel gelijk, exen is misschien niet zo'n mooi woord, maar ik erger me er niet aan.
dit vind ik wat minder:
Citaat:
Ik wil nieuwe woorden voor een nieuw ‘wij’
vroeger is voorbij en ik wil voor ons een nu,
misschien moet je em bij de 2e strofe voegen, dan loopt het beter, maar het kan ook aan mij liggen, ik beschouw een strofe meestal als een korte pauze (klopt dat ?).
Oud 05-07-2005, 10:17
Porcelain
Porcelain is offline
Ik vind het echt een fijn gedichtje. Het gaat over liefde maar is niet cliché, en toch zo herkenbaar. Ik vind het schuine gedeelte níet het mooiste, omdat ik de eerste zin niet zo geweldig vind. De zin die hierboven een paar keer wordt genoemd is dan wel weer erg mooi.

Ik zie alleen een herhaling van 'jou' in de tweede strofe en dat vind ik niet mooi.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 10:59
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
met recht een spinsel. mooi, herkennend, want dat moet haast wel, zo breng je het over. in de derde strofe vind ik 'm mooi tot en met vroeg is voorbij, maar ergens is ik wil voor ons een nu ook helemaal niet zo overbodig, concreet, terug naar de werkelijkheid. het laatste gedeelte vanaf je bent meer dan mooi, is heel erg goed. ook en houden van is zo van vroeger ~ dat deed ik met exen, niet met jou vind ik ergens wel , het gevoel, hoewel ik anderzijds niet exact weet wat ik ermee aan moet. goede bewoording - hoge gevoelens, is mss de sleutel. ik zou hem voor geen goud op m'n kamermuur hangen, maar hij is wel Goed. hoofdletter tussen alle kleine lettertjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten